|
|
Beste treningsmetode for "ikke-elite"
|
Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite"
[Re: traktoregg]
12/08/2016 21:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har hørt at proffer kan ha CTL på 150 (150 tss i snitt pr dag), og det sier kanskje mer om hvor hardt de trener enn hvor mange prosent som er "rolig" og "hardt". Det sier vel egentlig mest om mengden og ikke hvor hardt. Ja, men mye er jo også hardt. CTL sier kanskje mer om treningen de legger ned enn hvor mange timer de legger ned, og hvir mye som er hardt og rolig. Det er flere proffer du kan følge på strava. Om du tror de ligger å pusher i rittfart dag inn og ut er det feil.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: johanhs]
12/08/2016 22:30
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Tror absolutt ikke at de ligger og pusher i rittfart dag inn og dag ut nei.
|
|
|
12/08/2016 22:34
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Hva er hardest av å kjøre en "hardøkt", feks 4x4, hver dag i en uke, og å ligge på 150 tss i varierende intensitet hver dag i en uke?
|
|
|
13/08/2016 06:33
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ØyvindV har en glimrende blogg (og han burde få fornyet motivasjon og oppdatere bloggen langt oftere) der det meste kan leses. Skal finlese. Snakker tidvis med folk som forteller om hvordan de i løpet av relativt kort tid har kommet i knallform. Så viser det seg vanligvis at de fra barndommen og ungdommen har drevet aktivt med idrett, før de havnet på sofaen noen år.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/08/2016 08:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Mange som sykler Birken på ca 3 timer med 5-6 timers trening i uka. Ikke mye rolig langtur da for å si det sånn. Mange er vel å ta i, samt halvparten juger på treninga si. Tar ikke med jobbsykling og annen trening feks. Og at de har trent jevnt i 20-30 år. Samt kanskje til og med er et kondisjonstalent. Sykla Birken på 2.57 dagen etter Ultrabirken i 2014. Trente i snitt 4,5 timer i uka det året, inkl. ritt. Mitt 6. år som syklende mosjonist. Jeg tror det er fullt mulig for veldig mange å komme seg ned på 3 timer på Birken bare man trener smart og slutter med det evige jaget etter alle disse rolige timene på setet. Og det er jo en veldig bra tid (i et veldig raskt år?)!! Jeg tror nok du er et kondisjonstalent, Øyvind. Som mest av alt utelukker at man ikke er det motsatte  . Igjen er det jo slik at hele sannheten ikke kommer fram her. Hvis du trente jevnt og godt i 6 år, med god månedlig dose av terskel- og intervalløkter, uten lange ferieavbrekk og vinterdvale, så ligger i tilfelle mye av forklaringen der. Problemet til mange er jo at det blir for mye av- og på. Du har vel selv erfaring med litt for mye ferie i ferien i fjor? Men altså, siden du ikke siterte den delen, så er jeg jo helt enig. 4,5 time ukentlig trening bør i hovedsak brukes på harde økter (terskel og intervall), iallfall i sesongoppbygging. Hvis målet er formtopping og ritt. Langkjøring bygger grunnform over tid, forbedrer fettforbrenning etc., og veldig smart å trene dette i off-season-pauser fra hardkjør framfor å ligge på sofaen.
|
|
|
13/08/2016 09:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva er hardest av å kjøre en "hardøkt", feks 4x4, hver dag i en uke, og å ligge på 150 tss i varierende intensitet hver dag i en uke? Det er mitt poeng. Det var du som sa de trente så mye hardt. De kjører ikke hardt hele tiden men kjører lengre. I tillegg så kjøres det langt før eller etter, eller både før og etter hardt.
|
|
|
13/08/2016 09:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mange som sykler Birken på ca 3 timer med 5-6 timers trening i uka. Ikke mye rolig langtur da for å si det sånn. Mange er vel å ta i, samt halvparten juger på treninga si. Tar ikke med jobbsykling og annen trening feks. Og at de har trent jevnt i 20-30 år. Samt kanskje til og med er et kondisjonstalent. Sykla Birken på 2.57 dagen etter Ultrabirken i 2014. Trente i snitt 4,5 timer i uka det året, inkl. ritt. Mitt 6. år som syklende mosjonist. Jeg tror det er fullt mulig for veldig mange å komme seg ned på 3 timer på Birken bare man trener smart og slutter med det evige jaget etter alle disse rolige timene på setet. Er de 4,5 t inkl jobbsykling? Eller hadde du ikke startet med den da?
|
|
|
13/08/2016 09:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jobbsykling er ikke trening vettu, det er transport, moro, nødvendig onde, billig, osv. men ikke trening.
|
|
|
13/08/2016 09:52
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Da har du misforstått meg. Jeg mener at 150tss i snitt pr dag er en veldig hard (evt "tung" kanskje) treningsbelastning, uten at man nødvendigvis kjører så hardt (høye puls- eller wattsoner). Poenget mitt er at det virker som om noen av de som snakker om denne 80/20-fordelingen tror at proffene kjører nesten litt slappt. Da mener jeg at 150tss i snitt kan gi et bedre bilde av arbeidet som legges ned.
|
|
|
13/08/2016 11:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husk at TSS favoriserer lange turer når tss beregnes. Får f eks 120 tss på en rolig tur på et par timer, mot 80 på en knallhard økt på litt over en time. Legger du på noen 8s spurter på langturen øker du fort TSS uten at det er kjempebelastende.
Redigert av Hoaas; 13/08/2016 11:01.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
13/08/2016 11:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva ville TSS vært for en som er på langtur med full oppakning (telt ++)? Sykle 6/7, ca. 100-120 km om dagen, fordelt over si 7-10 timer.
Hva er reelt, mellom 3-400 til 8-1000 høydemeter om dagen?
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/08/2016 11:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Er de 4,5 t inkl jobbsykling? Eller hadde du ikke startet med den da? Jobbsykling er ikke regnet med. Det er forsåvidt tid på sykkelen, men jeg regner ikke med 10 minutter veldig lett morgensykling og 15 minutter lett ettermiddagssykling som trening. Poenget med innlegget lenger opp var ikke å fremme meg selv som et fantastisk kondistalent, men å vise at det går an å få til noe selv med relativt begrenset tid til trening. For jeg tror at veldig mange kunne gjort det veldig mye bedre på ritt om de bare trente smartere. For eksempel er det mange som på død og liv MÅ ha disse langturene på 2-3 timer der de sykler med kompiser. Det er sosialt og bra med tid på setet og alt det der, men jeg tror mange går i fella og kjører for hardt. Dagen etter skal de sykle intervall, og er sure etter gårsdagens 3-timer og kjører på S3-intensitet på 4-minuttersdrag. Og sånn går no dagan. Da blir alt en evig lapskaus og man får lite fremgang. Så står man på Lillehammer og klør seg i hodet og lurer på hvorfor det ikke ble merket denne gangen heller til tross for både 8 og 10 treningstimer i uka.
Redigert av Øyvind V; 13/08/2016 11:55.
|
|
|
[Re: anonym22]
13/08/2016 12:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Igjen er det jo slik at hele sannheten ikke kommer fram her. Hvis du trente jevnt og godt i 6 år, med god månedlig dose av terskel- og intervalløkter, uten lange ferieavbrekk og vinterdvale, så ligger i tilfelle mye av forklaringen der. Problemet til mange er jo at det blir for mye av- og på. Du har vel selv erfaring med litt for mye ferie i ferien i fjor?
At man har god kontinuitet i treningen er så klart veldig viktig. Mange velger bevisst å ta pause om vinteren, andre driver og diller med spinning og denslags  En del av forklaringen på at jeg har opplevd jevn fremgang over alle disse årene er nok nettopp det at har holdt det gående. Jeg synes ikke det er å holde tilbake "sannheten"; jeg skrev bare hvor mye jeg trente i snitt per uke i -14. Men altså, siden du ikke siterte den delen, så er jeg jo helt enig. 4,5 time ukentlig trening bør i hovedsak brukes på harde økter (terskel og intervall), iallfall i sesongoppbygging. Jepp. Og det er akkurat dette jeg har gjort. Stort sett terskeldrag gjennom hele vinteren, og så gradvis kortere drag og høyere intensitet inn mot sesongstart. I sesong blir treningen et salig virrvarr, så det skal jeg ikke prøve å beskrive engang  Antall langturer er dog svært begrenset. I år har jeg én tur på 4,5 timer, resten er langt kortere økter.
Redigert av Øyvind V; 13/08/2016 12:03.
|
|
|
13/08/2016 13:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er de 4,5 t inkl jobbsykling? Eller hadde du ikke startet med den da? Jobbsykling er ikke regnet med. Det er forsåvidt tid på sykkelen, men jeg regner ikke med 10 minutter veldig lett morgensykling og 15 minutter lett ettermiddagssykling som trening. Poenget med innlegget lenger opp var ikke å fremme meg selv som et fantastisk kondistalent, men å vise at det går an å få til noe selv med relativt begrenset tid til trening. For jeg tror at veldig mange kunne gjort det veldig mye bedre på ritt om de bare trente smartere. For eksempel er det mange som på død og liv MÅ ha disse langturene på 2-3 timer der de sykler med kompiser. Det er sosialt og bra med tid på setet og alt det der, men jeg tror mange går i fella og kjører for hardt. Dagen etter skal de sykle intervall, og er sure etter gårsdagens 3-timer og kjører på S3-intensitet på 4-minuttersdrag. Og sånn går no dagan. Da blir alt en evig lapskaus og man får lite fremgang. Så står man på Lillehammer og klør seg i hodet og lurer på hvorfor det ikke ble merket denne gangen heller til tross for både 8 og 10 treningstimer i uka. Jeg er ikke uenig med deg. Mange trener nok ikke optimalt. Men sånn satt på spissen så tror jeg du er ganske unik og ikke et godt eksempel. Du har sannsynligvis mindre behov hva gjelder mengde/belastning for å nå langt. For veldig mange av oss andre vil under 3 timer på Birken være bortimot umulig.
|
|
|
13/08/2016 13:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det siste kan du godt ha rett i men jeg er enig med Øyvind at med 4,5 timer så er langturer ikke veien å gå. At Øyvinds kropp gir bedre respons på få treningstimer står løst fra dette spørsmålet.
Det er god nok margin mellom tre timer og merket til at også mindre talenterte folk vil kunne klare seg med forholdsvis lite trening.
|
|
|
13/08/2016 13:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For veldig mange av oss andre vil under 3 timer på Birken være bortimot umulig. Neida. Man må bare ha trua, og velge et år det er skikkelig raske forhold  Skal man komme noen vei må man gjøre noe med totalen, ikke bare treningen. Alkohol, søvn, hvile, jobb, familie, kosthold... alt spiller inn. Man kan trene så smart man bare vil, men man får ikke full uttelling uten at de andre brikkene også er noenlunde på plass.
|
|
|
[Re: Tange]
13/08/2016 14:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det siste kan du godt ha rett i men jeg er enig med Øyvind at med 4,5 timer så er langturer ikke veien å gå. At Øyvinds kropp gir bedre respons på få treningstimer står løst fra dette spørsmålet.
Det er god nok margin mellom tre timer og merket til at også mindre talenterte folk vil kunne klare seg med forholdsvis lite trening. Definitivt enig i det jeg og. Samme hvordan man vrir på det så må man nok trene hardt om man har få timer til rådighet.
|
|
|
13/08/2016 14:31
|
olechr
More than words
|
More than words
Skal man sykle fortest mulig på 4,5 time trening i uka så er det stort sett intervaller man bør sykle. Men i mitt hode så blir man aldri sjukt rask på 4,5 time trening så hvorfor ikke ha fokus på det man syntes er gøy de 4,5 timene.
Er ikke mange som sykler Birken på 3 timer som sykler 4,5 time. De fleste som gjør dette har da hvertfall et bra grunnlag fra tidligere år.
For egen del trener jeg ca 10 timer i uken nå, men alt er sosialt og det jeg vil. Omtrent ingen intervaller. Sykler ikke fort mer, men holder meg i form og har det gøy. Hadde jeg derimot brukt de timene "smart" så hadde jeg syklet fortere i ritt.
De fleste mosjonister kan nok trene mye smartere, men pga kompissykling etc så blir det vel så mye for kos og kjenne at man har vært ute.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/08/2016 14:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For veldig mange av oss andre vil under 3 timer på Birken være bortimot umulig. Neida. Man må bare ha trua, og velge et år det er skikkelig raske forhold  Skal man komme noen vei må man gjøre noe med totalen, ikke bare treningen. Alkohol, søvn, hvile, jobb, familie, kosthold... alt spiller inn. Man kan trene så smart man bare vil, men man får ikke full uttelling uten at de andre brikkene også er noenlunde på plass. Veldig enig i det også. Spørsmålet er vel hvor hardt man vil prioritere. Nå blir jo løypa kortere og 
|
|
|
[Re: olechr]
13/08/2016 21:20
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Skal man sykle fortest mulig på 4,5 time trening i uka så er det stort sett intervaller man bør sykle. Men i mitt hode så blir man aldri sjukt rask på 4,5 time trening så hvorfor ikke ha fokus på det man syntes er gøy de 4,5 timene.
Er ikke mange som sykler Birken på 3 timer som sykler 4,5 time. De fleste som gjør dette har da hvertfall et bra grunnlag fra tidligere år.
For egen del trener jeg ca 10 timer i uken nå, men alt er sosialt og det jeg vil. Omtrent ingen intervaller. Sykler ikke fort mer, men holder meg i form og har det gøy. Hadde jeg derimot brukt de timene "smart" så hadde jeg syklet fortere i ritt.
De fleste mosjonister kan nok trene mye smartere, men pga kompissykling etc så blir det vel så mye for kos og kjenne at man har vært ute. Handler vel også mye om å ikke slutte å trene når høsten og vinteren kommer. Du har jo selv uttalt at 7 timer er nok for å kjøre nc. Hvis man er ute etter å sykle fort bør man vel heller ha fokus på fremgang enn antall timer eller mil.
|
|
|
13/08/2016 22:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For de aller fleste går det ikke å kjøre NC med 7-8 timer i uka. Sier ikke at ikke noen klarer det, men veldig mange gjør det ikke. Hadde mange klart det hadde det vært vesentlig fler som kjørte elite.
Når man trener så kommer man så langt genetikken tillater det med den stimulansen man får ved den treningen man legger ned. Med andre ord så er det store forskjeller fra person til person.
Hvor mange syklet under 3 t i fjor med kun 4,5 timer i uka?
|
|
|
14/08/2016 08:44
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Poenget var vel heller at man kan få veldig bra fremgang med lite trening hvis man er superstrukturert med hvordan man bruker de få timene man har til rådighet. Tror de aller fleste av de andre som trente 4,5 timer i uka ikke utnyttet timene like bra som Øyvind V. Dessuten har han jo gått på noen treningssmeller tidligere så han har vel funnet en bra miks av hva kroppen tåler med den totalbelastningen han har ellers i hverdagen. Dvs skulle han trent noe særlig mer måtte det vært stort sett rolig.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
14/08/2016 17:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget var vel heller at man kan få veldig bra fremgang med lite trening hvis man er superstrukturert med hvordan man bruker de få timene man har til rådighet. Tror de aller fleste av de andre som trente 4,5 timer i uka ikke utnyttet timene like bra som Øyvind V. Dessuten har han jo gått på noen treningssmeller tidligere så han har vel funnet en bra miks av hva kroppen tåler med den totalbelastningen han har ellers i hverdagen. Dvs skulle han trent noe særlig mer måtte det vært stort sett rolig. Selvfølgelig kan man det. Poenget er bare at "taket"/platået der det stopper med 4-5 timer for de aller fleste er milevis unna 3 timer på Birken eller mer målbart ØvindV sine watt tall. Noe annet blir litt tullete å påstå. De aller fleste må opp på flere timer med bortimot like mye hardt som ØyvindV
|
|
|
14/08/2016 18:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og der trur jeg allikevel du tar feil. Nå er det litt slingringsmon i milevis så jeg vil sette grensen litt tydeligere for sakens skyld. For å klare merket må man sykle under 3.30. For å ha litt å gå på må man sykle på 3.25. Dette gir de fleste god tid til å fikse en punktering eller annen småtrøbbel.
Så setter vi som mål at man skal sykle Birken på mellom 3.10 og 3.25 for å gi rom til individuelle forskjeller mtp. genetikk, mentalitet osv.
Og da blir spørsmålet, om man har 5 timer i uka gjennom 50 uker tilrådig og trener kun 'høy intensitet', og (viktig å huske at Øyvind nevnte det også) man også tar hensyn til næring, hvile og lignende viktige faktorer, hvor mange av hundre trur du vil kunne klare målsetningen?
|
|
|
14/08/2016 18:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og greit å nevne i tifelle, jeg trur du har milevis mer peiling enn meg om en god del trening, i hvert fal når jeg skjønner den famøse 'sone 1-veien å gå?'-tråden og sparringen mellom deg og Hoaas mm.
|
|
|
14/08/2016 18:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Selvfølgelig kan man det. Poenget er bare at "taket"/platået der det stopper med 4-5 timer for de aller fleste er milevis unna 3 timer på Birken eller mer målbart ØvindV sine watt tall. Noe annet blir litt tullete å påstå. De aller fleste må opp på flere timer med bortimot like mye hardt som ØyvindV
Der tror jeg du tar feil, men det tar mye lenger tid å komme i OK form hvis man ikke er trent enn hvis man trener 10-12 timer i uka. Gitt at man er nøye på kosthold og overskudd, og lærer seg å tappe kroppen når man skal og samle overskudd før ritt
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
14/08/2016 19:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@ Tange og stosu Dersom det holder med 4-5 timer i uka for de fleste for å sykle på 3 timer så er det en gåte for meg at ikke fler sykler fortere? Ikke bare i Birken men i andre ritt også. Eller er forklaringen deres at de fleste rett og slett bare trener feil?
Fra 3.20 til 3.00 er det også et drøyt jafs. Vil tro det er mange som har jobbet ræva av seg uten å klare den 3 timers grensa ved struktur og langt mer enn 4-5 timer i uka?
Det er og stor forskjell på en som har trent kondisjon hele livet med varierende mengde og noen som ikke har trent noe særlig kondisjon.
For å si det på en annen måte. Det er veldig mange som har blitt gode til å sykle i "voksen" alder, men det er ikke så mange som har blitt det ved å trene så lite som Øyvind V.
Redigert av sveinaa; 14/08/2016 19:14.
|
|
|
14/08/2016 19:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet om flere som har 300w+ terskel med 5 timer i uka, stikkordet er vel det at de har trent med kontinuitet i mange år og det har tatt tid å komme seg dit. Som Sveinaa nevner vil man nok komme til et platå etterhvert, hvor du ikke lenger kan øke intensiteten på øktene, trene-, spise eller hvile "smartere". Ønsker man da å ta steg er det ikke så mange veier å gå, enten må antall timer opp eller man kan forsøke å forbedre tekniske ferdigheter.
Ting tar tid med trening, man kan ikke forvente å nå svimlende wattverdier etter 1-2 år med 4-5 timer i uka. Men holder man på med det og er litt smart, som Øyvind sier, er jeg ganske sikker på at man kan bli i temmelig god form.
|
|
|
14/08/2016 19:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men man vil aldri få den muskulære utholdenheten til en som trener mer, periodene man presterer på topp er kortere enn for de som trener mer, man klarer sannsynligvis ikke like mange fartsøkninger under et ritt før man er "kjørt" osv. For egen del ser jeg også at man må prioritere veldig hva man vil forbedre nå tiden er begrenset, jeg har prioritert terskel de siste to årene og har opparbeidet meg en grei terskel, men jeg er ganske svak over terskel. Jeg kan være langt svakere enn folk som trener mye mindre enn meg på 5s til 5min watt, så jeg har måttet kjøre litt sundby stil på ritt, jevnt hardt til de må slippe. Nå håper jeg å vedlikeholde eller forbedre terskel noen små knepp, men prioritere eksplosiviteten og styrken opp til 5min watt fram mot neste år.
|
|
|
14/08/2016 19:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
@ Tange og stosu Dersom det holder med 4-5 timer i uka for de fleste for å sykle på 3 timer så er det en gåte for meg at ikke fler sykler fortere? Ikke bare i Birken men i andre ritt også. Eller er forklaringen deres at de fleste rett og slett bare trener feil? Vi snakker rundt 3.15 nå for å ta hensyn til muligheten at Øyvind er genetsik overdisponert for utholdenhetsidrett. Og om folk flest trener feil er ikke en forklaring men et spørsmål. Jeg har jobbet noen år som mekaniker på birken og når jeg ser tilstanden på syklene til en del som har store ambisjoner så vil jeg ikke være overrasket at de også slurver med andre faktorer. Ja, annekdotisk og dermed fortsatt et spørsmål. Fra 3.20 til 3.00 er det også et drøyt jafs. Vil tro det er mange som har jobbet ræva av seg uten å klare den 3 timers grensa ved struktur og langt mer enn 4-5 timer i uka? Forskjellen fra 3.20 til 3.00 er det å ligge i felt/rulle eller å jobbe hele veien alene er noe jeg anslo før i en eller annen birkentråd. Er det en reell gjetning? Det er og stor forskjell på en som har trent kondisjon hele livet med varierende mengde og noen som ikke har trent noe særlig kondisjon.
For å si det på en annen måte. Det er veldig mange som har blitt gode til å sykle i "voksen" alder, men det er ikke så mange som har blitt det ved å trene så lite som Øyvind V.
Sett bort fra rullesykling er vi ikke lenger inne på Øyvind men hva som må til for å sykle inn til merket med veldig god margin.
|
|
|
|
|