Relativt fersk i landeveisgamet, men har kjent på trangen for et hjulsett med litt profil. Helt til jeg fant denne videoen på youtube i går:
(Det fins også en del 2 av denne videoen)
Det er gode argument som kommer frem i denne videoen, men hvor stort problem er det egentlig? Hvor mange av de som kjører carbon-clincher hjul her på forumet har opplevd slike problem? Da tenker jeg spesielt på problem med bremsebane pga. for høy temperatur eller punktering pga. for høy temperatur inne i dekk/slange.
Så mye carbon clincher som selges her på berget og mangelen på tilbakemelding om at dette skaper problemer gjør at jeg ikke var noe redd for å gå til innkjøp av det!
Hadde det vært et problem så hadde det ligget mange MAMILS i grøfter rundt omkring med ødelagte hjulsett. Det gjør det jo strengt tatt ikke
Med fare for å høres lat ut, har du en oppsummering for oss som ikke føler for å se en 20 minutters video?
Hvilke problem er det snakk om?
2 x 20 minutters video
Ved hard nedbremsing kan temperaturen i bremsebanen komme opp i over 200 grader. Flere av felgene han hadde testa har Tg(Glass-Transition-Temperature) i epoxyen på langt mindre enn dette. Zipp var blant de felgene han hadde testet med best resultat, men ulempen med høy Tg er at epoxyen gjerne er skjørere. Det er kanten som holder dekk på plass og også fungerer som bremsebane han var spesielt kritisk til ved clincher hjul. Når temperaturen på bremsebane øker, så øker også temperaturen i dekket. Da får man økt belastning fra dekktrykk, på en svekket konstruksjon, som kan føre til at dekket blåser av felgen pga defleksjon, eller at man får så høy temperatur at hele felgen deformerer seg permanent.
Tubular har ikke samme problemet, siden man der har en helt annen konstruksjon å fordele varmen på, samt at dekk ikke blir påvirket på samme måte. Konstruksjonen er også bedre mtp. å ta opp kreftene fra bremseklossene.
Videoen oppsummerer med at han mener overgangen til skivebrems på landevei er en slags innrømmelse av at clincher-karbonhjul er en dårlig konstruksjon, og at man går over til skivebrems for å få kunne dra nytte av det praktiske ved clincher, samt at man kan kjøre karbonhjul uten store problemer.
Jeg har både clincher og tubular karbon. Har ikke opplevd noen problemer med bremsebanen på clincher, men med mine 75 kg er jeg ikke noen villmann nedover heller.
Har en stesønn som er tidligere aktiv, 10 kilo mer og ganske brutal nedover, og litt "braskete" på bremsene. Han kjøpte et Kina clincher sett i 38 mm profil i vår og tok seg en tur opp Tryvann 20 juli i år, ganske varmt forsto jeg. På vei ned igjen ga han full gass, og full brems. Resultat, klipp fra samtale på Facebook: "fått en "kul" på den ene siden av felgen omtrent på motsatt side av ventilen bak da, vet ikke om det skjedde samtidig som jeg punkterte. var ikke der slangen røyk. merket ikke noe når jeg bremset før, men kjennes veldig godt etter punkteringen"
Jeg er på Mallorca og GC noen ganger i året og de gangene jeg har med egen sykkel (og bruker karbonhjul) har jeg tatt med tubular nettopp med tanke på varmegang. Nå sist på GC i juli, godt og varmt men ingen problemer med Zipp 303 tubular ned fra Soria og Ayacata. Stoppet et par ganger og kjente på bremsebanen nedover, men ikke noe spesielt varmt der.
Hvor mange av de som kjører carbon-clincher hjul her på forumet har opplevd slike problem?
Rekker opp hånda!
Jeg så selv en kompis kjøre et kinaclinchersett nesten i filler ned fra Gavia for noen år siden etter varmgang. Her snakker vi nesten hull i bremsebanen, aldri sett på maken. Han måtte få haik ned fra fjellet Selv gjorde jeg det samme i utforkjøring ned til Dalen i Telemark ett år senere, ikke like fælt som førstnevnte, men bremsebanen kjentes og opplevdes myk, samt at den forble helt "bølgete". Dette også på kinahjul.
Har Zipp 303 og Zipp 808 tubular og ett annet (kina) clincher sett som tilsvarer Zipp 404 i profil + ett alu sett som tilsvarer Zipp 202. Tubular er så mye diggere å sykle på. Kan seff være pga det er Zipp, men følelsen og punkteringstryggheten gjør at jeg utelukkende kommer til å fortsette å kjøpe kun tubular i fremtiden. Liming gikk ikke så bra første gangen, men regner med det går bedre neste gang. Kan huske jeg svettet og bannet den aller første gangen jeg skulle få på ett trangt dekk da jeg skiftet slange på MTB'en for 10+ år siden. Senere var det jo null stress
Redigert av BeefCake; 11/08/201608:22.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Så konklusjonen er: Karbonclincher, spesielt billige kinahjul er ikke designet bra nok for å håndtere varmeutvikling ved hard oppbremsing?
Ja, konklusjonen i videoen var at karbonclincher i seg selv ikke er et bra design, men at de dyrere hjulene fra store produsenter som for eksempel Zipp har bedre materialer og teknologi, som gjør at det funker.
Det var hvertfall gjentatte harde oppbremsinger over en relativt kort periode som tok knekken på hjulene våre. Hjulene fungerte knall i det vestfoldske landskapet her hvor vi ikke har lange nedkjøringer, men laaange nedoverbakker hvor det må bremses hardt grunnet serpentinere var de ikke spesielt glade i...
Tror kanskje jeg gjorde et lurt valg når jeg kjøpte nytt hjulsett som er aluclincher med karbon fairing, for mye bakker her i området til at jeg har lyst til å få varmgang (med der tilhørende punktering/tap av bremsekraft) i nedoverbakkene.
(Gjelder disse utfordringene på de rimelige "Norske" merkene også? Som Unaas, Velostrada, Aerlite etc?)
Carbon clincher har de beskrevne utfordringer med varmgang, i tillegg til standard carbon "bremse i regn" utfordringer. - Noe som produsentene i varierende grad har greid å håndtere - ved bruk i fjell ville jeg ikke kjøpt slike hjul uten å forsikre at leverandøren virkelig håndterer det. - I tillegg er det ikke noen direkte lett konstruksjon, clincher er clincher.
Gode hjul med alu/carbon-kombo er nesten like lette og håndterer disse problemene glimrende, et langt bedre alternativ.
Karbonfelger for kanttråddekk er vel ikke noe problem om man ikke bremser noe særlig, som på rulleritt og slikt.
Når jeg guider i Alpene bruker jeg hjul med aluminiumsfelger for og med slangeløse dekk med guffe. Etter hva jeg leser er dette de sikreste utforhjulene man kan velge, iallefall så lenge man har felgbrems.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
En bekjent vraka et Campa Bora-hjul pga varme i Alpene en gang, så det skjer tydeleigvis med hjul i alle prisklasser. Fordelen med Kina-hjul er jo at de er billige å erstatte
Dette med høy temperatur er et kjent problem der de har lange fjell og kraftige ryttere. Tyske Tour hadde oppsummert alle feil som ble håndtert av hjelpemannskap på et av de store alpeturritene og eksploderte dekk og slanger og nedsmeltede felger pga. varmgang var de vanligste feilene. De gjorde også grundige labtester av karbon kanttrådsfelger og påviste høye temperaturer og ulik grad av destruksjon på de aller fleste felgene.
Det var ingen ting som tydet på at høy pris er noen garanti for at temperaturrelaterte skader ikke forekommer.
Noe man kan gjøre for å sikre seg ble nevnt. Bruke felgbånd selv i felger med hel bunn. Droppe lettvektsslangene, bruke riktige bremseklosser til felgen. Til slutt å unngå langvarig bremsing, men heller bremse hardt før svingen og la sykkelen løpe på rettstrekkene.
Eller å bruke en alufelg og alle triksene over, gjerne kombinert med slangeløst med guffe.
LarsB
Redigert av larsb; 11/08/201610:03. Rediger grunn: guffe
Jeg har syklet åtte år med Reynolds DV46 karbonklinsjers, og har aldri opplevd noe problem med dette. Det har luktet litt svidd noen ganger, men har aldri punktert eller opplevd derformering av felgen. Før årets sesong bygde jeg meg nye karbonklinsjers med kinafelger fra Light-Bicycle, og disse har så langt vært akkurat like bra. Dette er dog kinafelger av en langt høyere kvalitet enn det rasket som folk kjøper billig på ebay og aliexpress, og som jeg aldri i verden hadde turt å kjøre på.
For hobbiter og spirrevipper er det vel ikke rare problemet. For voksne folk kan det dog gå galt, og gjør det innimellom. En av mine næreste sykkelvennner har bremset i stykker Roval bakhjulet sitt. 2 ggr. Er ingen skjærevinge selv heller og tok konsekvensen av det. Skivebremser ftw;)
Om man ikke husker å lime dekket så går det jo galt. Tror ikke det er så veldig vanlig å glemme det. Er dog mulig å slurve sånn at man i teorien kan kjøre av dekket...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!