Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: erlingba]
29/07/2016 08:37
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er det noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før man får se endringer i mtbmap.no? Har gått et par dager nå uten at noe har skjedd. I mtbmap.org vises alle stiene. 1-10 dager, kanskje? Ettersom Reitstøen må manuelt igangsette oppdateringen. Det kan gå betydelig raskere hvis du tipser ham (uten å mase) 
|
|
|
[Re: anderfo]
02/08/2016 21:27
|
erlingba
.
|
.
Aha, begynte å lure på om det var noe jeg hadde oversett, men da virker det som det skal. På mtbmap.org dukker det noen ganger opp nesten umiddelbart, men enkelte deler kan henge igjen lenge.
|
|
|
[Re: bronx]
03/08/2016 06:28
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Det er en måte å få anbefalte stier til å lyse gult.. Finner ikke igjen oppskriften på det.. Noen som husker?
|
|
|
03/08/2016 07:38
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Mest_brukte_tagger_for_terrengsykling
class:bicycle:mtb=-3 til 3 er taggen du er på jakt etter.
Redigert av Anders A-R; 03/08/2016 07:40.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Lars V]
03/08/2016 07:39
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Det er en måte å få anbefalte stier til å lyse gult.. Finner ikke igjen oppskriften på det.. Noen som husker? Selvsagt! Det er class:bicycle:mtb, som kan settes fra -3 (uegnet) til 3 (kan ikke tro hvor digg denne stien er). Positive tall gir gul farge på kartene. Dette, og masse mer, på den glimrende Wiki-sida: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking
Redigert av NilsStrom; 03/08/2016 07:51. Rediger grunn: Positive tall gir gul farge
|
|
|
[Re: NilsStrom]
03/08/2016 07:52
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Det er en måte å få anbefalte stier til å lyse gult.. Finner ikke igjen oppskriften på det.. Noen som husker? Selvsagt! Det er class:bicycle:mtb, som kan settes fra -3 (uegnet) til 3 (kan ikke tro hvor digg denne stien er). Dette, og masse mer, på den glimrende Wiki-sida: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking Takker! For å ytterlig utdype for andre som skulle finne dette i ettertid: Dette legges inn under All tags -> +.
|
|
|
[Re: Lars V]
03/08/2016 12:23
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det er en måte å få anbefalte stier til å lyse gult.. Finner ikke igjen oppskriften på det.. Noen som husker? Selvsagt! Det er class:bicycle:mtb, som kan settes fra -3 (uegnet) til 3 (kan ikke tro hvor digg denne stien er). Dette, og masse mer, på den glimrende Wiki-sida: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking Takker! For å ytterlig utdype for andre som skulle finne dette i ettertid: Dette legges inn under All tags -> +. Er det i Potlatch? Anbefaler helt klart å bruke JOSM (som er nøye forklart på samme wiki-side).
|
|
|
08/08/2016 18:51
|
stianv
Fersking
|
Fersking
Da har jeg så smått begynt med å få tegna mye av det jeg vet om av stier etc. i Horten, og såvidt startet på vestsiden av Borrevannet og Skoppum. Noe er tegnet inn via Strava heatmaps, Bing kombinert med lokalkunnskap, mens det meste med mtb rating er som oftest en kombinasjon Strava/Bing og egne gpx filer.
Sjekk gjerne, og kom med eventuelle innspill, eller egne bidrag.
|
|
|
[Re: stianv]
08/08/2016 19:30
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Da har jeg så smått begynt med å få tegna mye av det jeg vet om av stier etc. i Horten, og såvidt startet på vestsiden av Borrevannet og Skoppum. Noe er tegnet inn via Strava heatmaps, Bing kombinert med lokalkunnskap, mens det meste med mtb rating er som oftest en kombinasjon Strava/Bing og egne gpx filer.
Sjekk gjerne, og kom med eventuelle innspill, eller egne bidrag. Det jeg fant ser supert ut. Jeg har ikke fått sjekket opp så nøye, men husk at Bing ofte har mye offset (fra 0 til flere hundre meter) og at alt du tegner av fra Bing derfor bør justeres mot andre kilder (som Strava eller Statkart med høy zoom). Ofte er det derfor enklest å droppe Bing helt... Jeg ser at du har brukt JOSM - regner med du kjenner til wiki-sida og dermed har fått med deg hvordan du får Statkart som bakgrunn?
|
|
|
[Re: anderfo]
08/08/2016 19:39
|
stianv
Fersking
|
Fersking
Ser ikke ut som det er så mye offset i området her på Bing (sammenlignet med gpx/strava og Statkart, strava sporene er stort sett over veiene og stiene (der de syns). Har brukt statkart for å verifisere der de har informasjon, men det er ikke mye av det jeg har lagt inn som ligger der annet enn større traktorveier.
Wiki-en er flittig brukt da man fremdeles er fersk i faget.
Redigert av stianv; 08/08/2016 19:41.
|
|
|
08/08/2016 20:05
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Supert at en del av stiene i Horten kartlegges :-) Mye bra der.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
09/08/2016 09:06
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Tror jeg trenger litt hjelp her, da jeg ikke er førnøyd med resultatet : Link til MTB map Der hvor piler markerer skulle det ha vært rød sti med yellow glow - og de siste 100 metrene sort sti ( bratt nedoverbakke ) med yellow glow. Brukte nettleseren til å redigere , og satte "Trail Visibility" til Excellent som er det høyeste. Enten har jeg oversett noe , eller er det kanskje ikke mulig å få til i nettleseren ? Trenger også litt hjelp til å flytte " Østbyvangen" litt høyere opp på kartet slik at den ikke dekker til stien ( den sorte delen vises jo ikke slik det er nå )
Redigert av AGT; 09/08/2016 09:45.
|
|
|
[Re: AGT]
09/08/2016 09:52
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Tror jeg trenger litt hjelp her, da jeg ikke er førnøyd med resultatet : Link til MTB map Der hvor piler markerer skulle det ha vært rød sti med yellow glow - og de siste 100 metrene sort sti ( bratt nedoverbakke ) med yellow glow. Brukte nettleseren til å redigere , og satte "Trail Visibility" til Excellent som er det høyeste. Enten har jeg oversett noe , eller er det kanskje ikke mulig å få til i nettleseren ? Trail visibility angir hvor godt stien synes i terrenget og gjør seg utslag i den svarte delen på streken, tette, tjukke streker for god synlighet, små og spredte prikker for nesten usynlige streker. Det er class:bicycle:mtb med verdi over 0 som tegnes med glød. Trenger også litt hjelp til å flytte " Østbyvangen" litt høyere opp på kartet slik at den ikke dekker til stien ( den sorte delen vises jo ikke slik det er nå )
Det tror jeg ikke er en god ide. Teksten plasseres automatisk utifra hvor navnet/kollen/stedet er lagt i kartet og for å flytte denne må du endre kartet så det potensielt ikke lenger stemmer med terrenget, for at mtb-rendringen skal bli pen, og det bør du absolutt ikke gjøre etter min mening.
|
|
|
[Re: knuthaug]
09/08/2016 10:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tror jeg trenger litt hjelp her, da jeg ikke er førnøyd med resultatet : Link til MTB map Der hvor piler markerer skulle det ha vært rød sti med yellow glow - og de siste 100 metrene sort sti ( bratt nedoverbakke ) med yellow glow. Brukte nettleseren til å redigere , og satte "Trail Visibility" til Excellent som er det høyeste. Enten har jeg oversett noe , eller er det kanskje ikke mulig å få til i nettleseren ? Trail visibility angir hvor godt stien synes i terrenget og gjør seg utslag i den svarte delen på streken, tette, tjukke streker for god synlighet, små og spredte prikker for nesten usynlige streker. Det er class:bicycle:mtb med verdi over 0 som tegnes med glød. Stemmer. Hvis AGT leser wiki-sida vil han finne svar på dette under "Mest brukte tagger for terrengsykling" og "Karteksempler" (mtbmap.no), f.eks. i følgende sitat: Legg merke til at kartet framhever fine sykkelstier (class:bicycle:mtb=1 to 3) med en gul "glow" - mens uegnede stier (class:bicycle:mtb=-1 to -3) er dempet ved å gjøre dem gjennomsiktige. Trenger også litt hjelp til å flytte " Østbyvangen" litt høyere opp på kartet slik at den ikke dekker til stien ( den sorte delen vises jo ikke slik det er nå )
Det tror jeg ikke er en god ide. Teksten plasseres automatisk utifra hvor navnet/kollen/stedet er lagt i kartet og for å flytte denne må du endre kartet så det potensielt ikke lenger stemmer med terrenget, for at mtb-rendringen skal bli pen, og det bør du absolutt ikke gjøre etter min mening. Enig. Dette er heller noe den som lager/rendrer kartet bør jobbe med - å unngå at tekst havner oppå viktige kartsymboler eller oppå annen tekst. Såvidt jeg vet er dette også noe som står på Reitstøens "to do-liste" for mtbmap.no.
|
|
|
09/08/2016 11:57
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Som jeg nevnte i innlegget mitt så redigerer jeg via nettleseren , og ting som f.eks " class:bicycle:mtb=1 to 3 " kommer ikke frem. I stedet har jeg følgende valg :  Drar litt lenger ned : Link til Openstreetmap editor Enten har jeg oversett noe . ellers så er det ikke mulig å få yellow glow via nettleser > Openstreetmap Editor
Redigert av AGT; 09/08/2016 11:59.
|
|
|
09/08/2016 12:24
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Enten har jeg oversett noe . ellers så er det ikke mulig å få yellow glow via nettleser > Openstreetmap Editor
Du får det til nede på "All tags", rett under feltene som automatisk kommer opp. Der kan du taste inn class:bicycle:mtb.
Redigert av NilsStrom; 09/08/2016 12:25.
|
|
|
09/08/2016 12:25
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg anbefaler å redigere i JOSM, ikke i nettleseren (Potlatch 2 eller iD). Det tar litt lenger tid å komme i gang første gang du skal redigere i JOSM, men deretter er det mye greiere enn i nettleseren. Der kan du f.eks. legge inn dine egne stilsett (som beskrevet i wikien) og egnede bakgrunner (Strava heatmap, Statkart osv.) som kan være der hver gang du åpner programmet.
Uansett, hvis du absolutt vil redigere i nettleseren og ønsker å legge inn class:bicycle:mtb, må du finne ut om det er Potlatch 2 eller iD du benytter. Prøv f.eks. å trykke på pila til høyre for "Rediger", hvor du selv kan velge blant disse to alternativene (eller JOSM).
* Hvis du bruker Potlatch 2, må du først trykke på stien, deretter trykke "Advanced" nederst til venstre og skrive inn manuelt via "Add". Da skriver du class:bicycle:mtb, og så fører du inn verdien mellom -3 og 3.
* Hvis du bruker iD, må du først huske å få slått av Bing som bakgrunn, ettersom det er bortimot ubrukelig som bakgrunn her i Norge (ikke bare pga dårlige bilder, men også fordi bildene ligger skeivt og fører til at det du tegner havner inntil et par hundre meter feil, noe som er svært tidkrevende å rette opp). Deretter må du finne og markere stien, scrolle helt ned i redigeringsvinduet (der det står "Alle tagger:") og trykke på symbolet "+". Der skriver du inn class:bicycle:mtb og deretter verdien mellom -3 og 3.
Edit: Ser at NilsStrom slo meg med drøyt 2 minutter, gitt. Det han skriver ovenfor gjelder iD, så det er kanskje det du bruker? Men uansett vil jeg anbefale å prøve JOSM (bare for å gjenta meg selv...)
|
|
|
[Re: NilsStrom]
09/08/2016 13:04
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Du får det til nede på "All tags", rett under feltene som automatisk kommer opp. Der kan du taste inn class:bicycle:mtb.
Takk for den. Har satt mtb:scale til 3  Vil dette gi yellow glow ?
|
|
|
09/08/2016 13:14
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Takk for den. Har satt mtb:scale til 3  Vil dette gi yellow glow ? Nei, ingen av taggene du har lagt inn (mtb:scale, trailblazed og trail_visibility) vil gi yellow glow. Det du gjorde nå var å endre mtb:scale fra 2 til 3, slik at hele stien ble svart i stedet for rød. Du må istedet legge inn "class:bicycle:mtb" (som NilsStrom skrev), med en verdi større enn 0 (altså 1, 2 eller 3 avhengig av hvor fin stien er). Edit: Forøvrig ser jeg i kartutsnittet ovenfor at stien der den krysser bekken/vannet har fått en annen type tag; mtb:scale:imba i stedet for mtb:scale. Denne tagen bør du kun bruke i sykkelparker (som Hafjell, Åre, Trysil, etc.) og ikke på vanlige stier i skauen. Bruk istedet mtb:scale.
|
|
|
09/08/2016 13:30
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Aha , den dukker først ikke opp , tok deretter å skrev inn " class: bicycle"  Nærmer vi oss nå ?
|
|
|
09/08/2016 13:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Aha , den dukker først ikke opp , tok deretter å skrev inn " class: bicycle"  Nærmer vi oss nå ? Bedre, men du bør fjerne både "source=yes" og "source_1=excellent", ingen av dem gir mening... (source skal si noe om hvor informasjonen kommer fra, for eksempel "survey" hvis du har synfart/syklet stien, "Strava" hvis du tegnet den etter Strava heatmap, eller "Kartverket" hvis du har tegnet den av fra Kartverkets N50-kart)
|
|
|
09/08/2016 13:43
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Da har jeg fjernet de : 
|
|
|
21/08/2016 08:11
|
Blouberg
Entusiast
|
Entusiast
Hei, begynt å tukle litt med openstreetmap i nærområdet. Sliter litt med å skjønne relasjonen mellom mtbmap og openstreetmap. Legger jeg til et spor i MTBmap og vil editere så havner jeg i openstreetmap. Er det noe poeng å laste opp spor i MTBmap?
Beklager dersom dette er besvart tidligere i tråden (: har ikke lest alle 25 sider
|
|
|
[Re: Blouberg]
21/08/2016 08:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Openstreetmap är en databas med kartdata. MTBmap läser den datan och visar den på ett sett som passar terrengsyklister.
Så om du editerar i mtpmap så kommer man till openstreetmap eftersom all karta data ligger där.
|
|
|
21/08/2016 08:56
|
Blouberg
Entusiast
|
Entusiast
Takk, så da er det ikke noe poeng å lese inn gpx direkte i mtbmap.
/Blouberg
|
|
|
22/08/2016 06:16
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Takk, så da er det ikke noe poeng å lese inn gpx direkte i mtbmap.
/Blouberg Nei, den funksjonen er der kun for at du skal kunne få se direkte på mtbmap hvor du har vært. Sporet blir ikke lagret.
|
|
|
22/08/2016 15:36
|
Blouberg
Entusiast
|
Entusiast
Takk igjen, begynner å skjønne dette. Har lagt inn en del stier etc i Openstreetmap. Er det noe sted jeg kan se når MTBmap ble generert sist?
I samme slengen, hvor ofte genereres garmin kart på frikart.no?
/B
|
|
|
22/08/2016 20:48
|
stianv
Fersking
|
Fersking
Tror ikke det finnes noen oversikt over når mtbmap.no er oppdatert.
frikart.no kart blir oppdatert daglig for Norge, og ukentlig for andre land/områder.
|
|
|
23/08/2016 07:20
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror mtbmap rendres på nytt når Ola Endre får tid og lyst, dvs med 14 dagers mellomrom :-)
Kronerulling har vel vært nevnt før for å finansiere enda bedre oppløsning i utvalgte områder, og hyppigere re-rendring.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
23/08/2016 07:26
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Takk igjen, begynner å skjønne dette. Har lagt inn en del stier etc i Openstreetmap. Utmerket! Dugnadsånden lever!  Er det noe sted jeg kan se når MTBmap ble generert sist? Ikke selve nettsida, dessverre, men hvis du tenker på "overlay-kartet" på mtbmap.no/garmin så skjer det daglig (bortsett fra hvis scriptet går amok), og oppdateringsdatoen står rett under kartene. Forsåvidt står den også på selve fila når du har lastet den ned. Kartet på nettsida oppdateres når Reitstøen har tid og lyst, og han følger litt med på hvor det tegnes rundt omkring i Norge, så hvis du redigerer litt ved Skibotn er det stor sannsynlighet for at han trykker på "Rendre Skibotn nå!"-knappen i løpet av de neste par dagene. Hvis du har redigert endel i ditt område og det går mange dager uten at noe skjer, går det an å spørre ham pent om han vil oppdatere snart... Han har nok egentlig lyst til å få i gang automatisk rendring av kartet, men hva som må til for å få til det har jeg ikke peiling på. I samme slengen, hvor ofte genereres garmin kart på frikart.no? Som nevnt ovenfor skjer det daglig for Norge, og ukentlig for resten av Europa.
|
|
|
|
|