Sykkelramme med plass til piggdekk
|
Sykkelramme med plass til piggdekk
08/08/2016 08:24
|
quattro
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har i dag en CX, Canyon Inflite, som brukes som vintersykkel og jobbsykkel på vinteren. Dog er jeg ikke helt fornøyd med denne, da jeg synes den er for kort og høy til at jeg sitter godt på den. Men ut fra hva jeg har funnet ut så er de fleste CX-sykler slik. Jeg ønsker meg en vintersykkel som er mer lik sittestilling på som landeveissykkelen min, en Aeroad. Men den er det ikke plass til bredere dekk på. Det jeg lurer på da, er det noen som vet om en cx-ramme eller lignende som har tilsvarende geometri som Aeroaden, men med plass til minst 35 mm piggdekk?
Lars Olav
|
|
|
Re: Sykkelramme med plass til piggdekk
[Re: quattro]
08/08/2016 08:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Se heller på trådene under "Sykkelkross"  Såkalt "grussykkel" med bukkestyre (gravel grinder/adventure bike/enduroad) er en forholdsvis ny kategori sykkel der du får mer behagelig og stabil geometri, i likhet med komfortracere, samtidig som du får plass til brede dekk (landeveisdekk, cx-dekk eller piggdekk). Du kan lese mer om sykkeltypen her. Du vil finne mange alternativer omtalt i trådene på Sykkelkross, men vil spesielt nevne at Bikeshop har lagertømming på GT Grade X 2015, nedsatt til 11k. Veiledende pris i 2015 var rundt 17k. Grade har fått strålende anmeldelser (en modell med enklere komponenter fikk 5 av 5 stjerner på Bikeradar), den har hydrauliske bremser, behagelig geometri og plass til 35-40mm dekk, alt etter dekkmodell. Eneste ulempe er at Bikeshop har den tilgjengelig kun i M. Karbon-versjonen ble i 2015 kåret til årets nykommer av Bikeradar. Sykkelproff1 har også Grade til gode priser, både i alu- og karbonutgave. Finnes mange flotte alternativer, f.eks. Specialized Diverge. En god sammenlignende test av 5 av de beste finner du på Cyclingplus. Jeg lette lenge etter en landeveissykkel med skivebremser og plass til tynneste piggdekk (30mm), men konkluderte med at det ennå ikke er modeller på markedet der jeg trygt kan sette på pigg, uten fare for å skrape opp ramme eller gaffel. Her er tråden.
|
|
|
08/08/2016 09:00
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Sikkert en semi-optimal løsning, men jeg har gjort cx-en min så lik landeveissykkelen som mulig gjennom litt liten ramme og langt stem montert så lavt jeg får det. Den funker sikkert ikke bra til cx-ritt, men funker helt ok til å sykle "landevei" året rundt.
Vet ikke hvor langt stem du for eksempel har nå, men om du setter på 130 stem med -17 grader blir det jo både lengre og lavere...
|
|
|
[Re: kjasmas]
08/08/2016 09:15
|
quattro
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har 110-stem med -6 grader. Klart at litt lengre stem kan funke, men er dog litt skeptisk til å endre for mye på dette, sykkelen er allerede litt vel svingvillig ift. raceren min. Ønsker også en annen styreform, og setet er litt for langt frem, så det er en del endringer som må gjøres, og da tror jeg ny ramme hvor basisen er bedre som utgangspunkt gir en bedre sykkel.
Lars Olav
|
|
|
[Re: Sepeda]
08/08/2016 09:16
|
quattro
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips, der var de en del lesestoff jeg ikke har funnet. GT Grade kan absolutt være aktuell, må sjekkes ut.
Lars Olav
|
|
|
08/08/2016 09:27
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
GT Grade X i alu er litt tyngre enn din Inflite, bare så du er oppmerksom på det. Vipper rundt 10 kg.
|
|
|
08/08/2016 09:29
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Vet at Sepeda har et godt forhold til GT Grade, og vi har diskutert den litt tidligere her på forumet. For min del har jeg litt andre erfaringer med den. Jeg hadde en Grade Alu hjemme på prøve et par dager, og endte med å levere den tilbake.
For det første er Grade litt spesiell på størrelse. Jeg fulgte anbefalingene på wiggle.co.uk og kjøpte str 56. Følte at den ble et par knepp for aggressiv. Den kommer blant annet med kun 15mm spacers under stemmet, ikke 30mm som er mer standard ellers.
Styret har utsving i bukken, noe som gjør det veldig bredt der. Jeg syntes ikke det var særlig komfortabelt. Det avhenger sikkert av bruk.
Bremsene er ikke full-hydrauliske, men semi-hydrauliske. Det vil si at det går standard wire til bremsecaliperene, og så ligger oljereservoaret der, i stedet for i bremsehendlene. Det funker sikkert greit nok etter litt tuning, men jeg opplevde det som en ikke fullgod løsning.
GT Grade Alu har de største og minst pene sveisesømmene ("sveislarvene") jeg har sett på noen sykkel. Har du først lagt merke til dem, er det vanskelig å overse dem senere.
Oppsummert så ble ikke dette min sykkel, men jeg har respekt for at andre gjør andre valg. Hvis du finner en størrelse som passer deg, og går for en av karbonmodellene, så kan det hende du blir mer fornøyd enn jeg ble.
|
|
|
08/08/2016 09:32
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Gavia CX Pro har en forholdvis aggressiv geometri. Om du slammer stemmet på den, så tror jeg du kan komme ganske nærme en Aeroad.
|
|
|
08/08/2016 10:31
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har 110-stem med -6 grader. Klart at litt lengre stem kan funke, men er dog litt skeptisk til å endre for mye på dette, sykkelen er allerede litt vel svingvillig ift. raceren min. Ønsker også en annen styreform, og setet er litt for langt frem, så det er en del endringer som må gjøres, og da tror jeg ny ramme hvor basisen er bedre som utgangspunkt gir en bedre sykkel. Vil ikke et lengre stem gjøre sykkelen mindre svingvillig og mer "stabil"? Men om du ikke trives med ramma er det jo kanskje like greit å begynne på scracth... Du må inngå kompromisser med en grus-/komfortsykkel for å få samme sittestilling som på Aeroraden også - "alle" disse har en ganske oppreist geometri...
|
|
|
[Re: Girona]
08/08/2016 11:00
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vel noe i nærheten av samme kravspec som quattro, og har prøvd å følge trådene som Sepeda nevner (og takk, Sepeda, har lært mye av det du har skrevet), men er ikke helt i mål ennå. For å gjøre det enda litt vanskeligere har jeg kanskje enda større krav enn quattro; denne sykkelen skal helst være min eneste landeveissykkel. Dvs jeg vil ikke ofre mye landeveisegenskaper og vekt (men jeg sykler ikke ritt lenger), den skal kunne ta seg fram på grusveger, ha plass til piggdekk og gjerne også muligheter for nesten fastmonterte skjermer til saltlaken om vinteren.
Umulig, tja, håper ikke det... Jeg klarer ikke helt å finne alle detaljer, men lurer på om ikke Canyons nye Endurace med skivebremser oppfyller de fleste kriteriene til både meg og quattro?
|
|
|
[Re: kao]
08/08/2016 11:14
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vel noe i nærheten av samme kravspec som quattro, og har prøvd å følge trådene som Sepeda nevner (og takk, Sepeda, har lært mye av det du har skrevet), men er ikke helt i mål ennå. For å gjøre det enda litt vanskeligere har jeg kanskje enda større krav enn quattro; denne sykkelen skal helst være min eneste landeveissykkel. Dvs jeg vil ikke ofre mye landeveisegenskaper og vekt (men jeg sykler ikke ritt lenger), den skal kunne ta seg fram på grusveger, ha plass til piggdekk og gjerne også muligheter for nesten fastmonterte skjermer til saltlaken om vinteren.
Umulig, tja, håper ikke det... Jeg klarer ikke helt å finne alle detaljer, men lurer på om ikke Canyons nye Endurace med skivebremser oppfyller de fleste kriteriene til både meg og quattro? Det er verdt å ta en titt på MortenML sin byggetråd fra en tid tilbake og å lese hans refleksjoner bak valg av ramme: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...912#Post1666912
|
|
|
[Re: Girona]
08/08/2016 13:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bremsene er ikke full-hydrauliske, men semi-hydrauliske. Det vil si at det går standard wire til bremsecaliperene, og så ligger oljereservoaret der, i stedet for i bremsehendlene. Det funker sikkert greit nok etter litt tuning, men jeg opplevde det som en ikke fullgod løsning. Ja, vi har pratet om dette før  Ikke for å mase mer, men bare for å unngå misforståelser hos dem som leser tråden: Du prøvde GT Grade 105. Det er en annen og rimeligere modell med samme ramme, men andre komponenter enn X 2015 som nå selges på Bikeshop. X 2015 har bl.a. fullhydrauliske Shimano-bremser av topp kvalitet, andre hjul, gaffel med gjennomgående aksling og forresten annen lakk (blank, ikke matt). Og rammen er ikke aggressiv, så der mistenker jeg at feil størrelse er problemet Men den er absolutt grov i utførelsen (GT kaller det Industrial Raw) og har et spesielt styre for økt kontroll i røffe nedkjøringer. Skjønner godt at ikke alle liker det. Den er ikke noen skjønnhet. Som du sier, er karbonmodellen mer elegant, selv om heller ikke den har et konvensjonelt utseende 
|
|
|
08/08/2016 13:42
|
quattro
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ser som det nevnes at GT-en har utsvingt styre. Det blir ikke aktuelt. Også litt spesiell ramme, så tror nok den utgår. Har også sett på Ibis Hakkalugi, men den også er forholdsvis kort. I tillegg blir den vel dyr og fin til å bruke som vintersykkel.
Men Gavia som nevnes over her ser faktisk ut til å komme ganske nærme. Stack og reach er ikke veldig langt unna, så med et 120-stem så er den nesten lik som Aeroaden. I tillegg god plass, fornuftige komponenter., karbonramme og fin pris, så seiler den godt opp på lista. Har ikke tenkt på at den kunne være aktuell.
Lars Olav
|
|
|
08/08/2016 13:50
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Kan i allefall anbefale Giant TCX SLR (alu-versjonen) også. Den bruker jeg som vinter og grussykkel. Til og med så bra på asfalt at jeg brukte den til racer en sommer der jeg var uten vanlig racer. Kjører 120mm stem og syntes det er bra til turer på asfalt og grus, men bytter til 100mm stem når det er CX-ritt.
|
|
|
08/08/2016 13:52
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Men Gavia som nevnes over her ser faktisk ut til å komme ganske nærme. Stack og reach er ikke veldig langt unna, så med et 120-stem så er den nesten lik som Aeroaden. I tillegg god plass, fornuftige komponenter., karbonramme og fin pris, så seiler den godt opp på lista. Har ikke tenkt på at den kunne være aktuell. Tror den kommer med 120-stem i str XL/56 i alle fall.
|
|
|
08/08/2016 18:37
|
spøkelse
Entusiast
|
Entusiast
Umulig, tja, håper ikke det... Jeg klarer ikke helt å finne alle detaljer, men lurer på om ikke Canyons nye Endurace med skivebremser oppfyller de fleste kriteriene til både meg og quattro? Har du vurdert nye Focus Paralane? Den har litt større dekklaring enn Canyon Endurance CF SLX, og kommer utstyrt med skjermer som standrad.
|
|
|
09/08/2016 05:22
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Se signatur  Finnes vel på salg tilogmed, men uten skjermfester. Har i teorien plass til ice spiker i 650b, så greit med plass. Titan ruster ikke heller 
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
[Re: spøkelse]
09/08/2016 08:00
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Har du vurdert nye Focus Paralane? Den har litt større dekklaring enn Canyon Endurance CF SLX, og kommer utstyrt med skjermer som standrad.
Den hadde gått under radaren min gitt, men ser veldig interessant ut! Pickenflick er veldig kul, men kanskje ikke nok landevei for meg. Hakkalügien er griselekker, men også dyr... Paralane eller Endurace ser mest aktuelt ut, eller så må jeg "ta til takke" med en Synapse eller Infinito CV 
|
|
|
[Re: spøkelse]
09/08/2016 09:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har du vurdert nye Focus Paralane? Den har litt større dekklaring enn Canyon Endurance CF SLX... Takk for godt tips! Focus Paralane er den første skikkelige endurance-racer'n jeg har sett der produsenten oppgir at rammen trygt tar 35mm og dermed også pigg. Skal bli spennende å se hvordan modellen utvikler seg, også prismessig. Cervelo C-serien er en annen spennende sykkel der dekklaring oppgis til 32mm og dermed noe knapt for pigg. Så vidt jeg vet er det ennå ingen fullblods rittsykkel (ikke endurance) som tar mer enn 28mm, men det er trolig kun et spørsmål om tid. Uansett ville jeg unngått å bruke kostbare modeller i saltsøl. For modeller i lavere prisklasser er det så vidt jeg vet fortsatt kun gravel/adventure som er alternativet til CX om du vil ha plass til pigg (som jo er tema for tråden). Enkelte slike sykler, i særdeleshet Grade Carbon, vil også være bedre egnet om man vil utforske røffere grusveier (slakke vinker, vibrasjonsdemping i ramme, bred utveksling). Den beste oversikten over sykler og rammer jeg har funnet er denne på Cyclingabout. Om noen finner perler her, eller kjenner til andre modeller, håper jeg det deles i tråden  Ellers forblir nok cx fortsatt markedsført som den perfekte allround-sykkel av de norske kjedene inntil lignende rammer som i den nevnte listen blir tilgjengelig som hyllevare hos de store produsentene i Taiwan og Kina. CX-rammer kan jo fungere helt utmerket, men det forundrer meg at kjedene fortsetter å sette cx-kranker (46/36) på sykler som Ola Nordmann bruker til tur, pendling og vintersykling
|
|
|
09/08/2016 09:58
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil tro de fleste pendlere opplever 36/46 som "helt greit", i hvert fall i Oslo?
|
|
|
[Re: larsdx]
09/08/2016 10:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vil tro de fleste pendlere opplever 36/46 som "helt greit", i hvert fall i Oslo? Greit, men langt fra optimalt. Om du er landeveissyklist, vil du absolutt savne tyngre gir på asfalten. I de lengste og bratteste bakkene i Marka går 36:28 greit, men man vil savne lettere gir (jada, kan bytte til større kassett). Bare tenk på hvilken utveksling du bruker i disse bakkene på terrengsykkel. Poenget mitt er at cx-krank er utviklet spesifikt for cyclocross, der spranget mellom krankdrevene ikke bør være store og der man forserer kun små bakker.
|
|
|
09/08/2016 10:18
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sier ikke det er optimalt, men tror mange klarer seg fimt med det. Fra sentrum (ca 200++ hm) bruker jeg kun 36, men har vel 36 som største på kasetten. Til sentrum er det sjelden jeg føler behov for tyngre gir. Biltrafikk, trafikklys og slikt begrenser hvor høy hastighet jeg kan holde.
I Nordmarka hadde jeg klart meg fint med 36 som laveste, selv om det ikke blir optimalt. I Østmarka trenger jeg krabbegir. Men CX / gravel er uansett neppe optimalt her, selv om det går.
|
|
|
09/08/2016 10:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Lars, med all respekt, sykler du cx?  Kan ikke sammenligne terrengsykkel med 36 bak med cx som i de aller fleste tilfeller har 28 som største ut av butikk. Og landevei er også noe annet med bukkestyre enn flatt  Jeg avslutter avsporingen her 
|
|
|
09/08/2016 10:29
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sier ikke det er optimalt, men tror mange klarer seg fimt med det. Å klare seg er jo litt lavt krav da. Et sprang på kun 10 er jo skikkelig kjipt, 2-delt og allikevel mangel både i topp og bunn. Standard kompaktkrank på 50/34 er jo bare vinn-vinn i forhold. Min nye landeveissykkel har den nye trenden 52/36, og selv det synes jeg ikke er like bra. I Nordmarka hadde jeg klart meg fint med 36 som laveste, selv om det ikke blir optimalt. I Østmarka trenger jeg krabbegir. Men CX / gravel er uansett neppe optimalt her, selv om det går. 36-28, eller 36-36 for den del, er nok ganske kjipt hvis du inkluderer bakkene opp fra Ullevålseter til Skjennungen på starten av en langtur.
|
|
|
09/08/2016 10:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg klarer ikke helt å finne alle detaljer, men lurer på om ikke Canyons nye Endurace med skivebremser oppfyller de fleste kriteriene til både meg og quattro? Hvilke detaljer mangler til svaret ditt? Canyon sier visst at det er plass til opptil 33 mm. ( http://www.cyclist.co.uk/news/1322/first-look-canyon-endurace-cf-slx-disc)
|
|
|
09/08/2016 10:39
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forumet er vel til for avsporinger?
@Sepeda syklet CX med 36/46 i 2014-sesongen. Og skal vel handle noe til vinteren. Er helt enig i at 36/46 ikke er optimalt, men til bruken jeg forestiller meg er det levelig, tror jeg.
@anonymous22 : Jeg er enig. Sykler aldri akkurat den veien, av andre årsaker. Kringla til Damtjern tror jeg også kan være kjip uten krabbegir. Men ikke prøvd.
|
|
|
09/08/2016 10:44
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Forumet er til for avsporinger: jeg vil heller ha stor kassett og 36/46 på "cx". Digger det lille spranget mellom 36 og 46 og savner i alle fall ikke tyngre gir. Skal jeg sykle fort på asfalt velger jeg landeveisykkelen.
|
|
|
[Re: kjasmas]
09/08/2016 10:50
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Eg har montert 46/34 på landevegssykkelen. Tyngre gir enn 46–11 har eg så godt som aldri bruk for. (For nokre år sidan kom eg faktisk i mål til ein tredjeplass i kretsmeisterskap i tempo med tilsvarande utveksling.)
|
|
|
09/08/2016 10:57
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Jeg legger om min til 34/46 med 11-28 kasett
Ser for meg at det blir en mye bedre kombo!
|
|
|
09/08/2016 11:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Forumet er vel til for avsporinger? Enig. Hvordan kan en tilfeldig trådstarter vite hva som blir det beste diskusjonen?  @anonymous22 : Jeg er enig. Sykler aldri akkurat den veien, av andre årsaker. Kringla til Damtjern tror jeg også kan være kjip uten krabbegir. Men ikke prøvd. Jeg kan tenke meg mange flere "problembakker". Opp fra Fortjern mot Bjørnholt og enkelte av veiene opp fra Stryken til Gjerdingen og fra Sørkedalen til Heggelivann. Avhenger av veivalg, men det er iallfall steder jeg husker at jeg på langtur velger gir jeg ellers aldri er i nærheten av. Når du skal sykle i 6-10 timer (som var langtur for meg før jeg fikk familie), så er det dårlig start på dagen å trykke på i litt for tungt gir i flere kilometer.
|
|
|
|
|