Hvor bor man i Oslo?
|
Hvor bor man i Oslo?
07/08/2016 17:29
|
Fossi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Sjefen og jeg flytter til Oslo, men vi er ikke så kjent i området og er derfor litt usikre på hvor vi skal bo. Vi har sondert terrenget litt og vurderer nå å kjøpe noe i området Bøler. Er det noen her som bor eller har bodd i området og har noen innspill? Områder man bør holde seg unna? Noen steder som er finere enn andre? Andre områder i byen som normale mennesker har råd til å flytte til og ønsker å bo i. Jeg har selv bodd to år på Oslos vestkant og trives greit der, men ikke har vi råd til å kjøpe noe der og ikke ønsker vi å bytte ut skoene med ståhjulinger.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
Re: Hvor bor man i Oslo?
[Re: Fossi]
07/08/2016 17:48
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Har bodd på Oppsal de siste 8 årene, og har nada planer om å flytte på meg! T-banen gjør det sentralt nok, stille og rolig, og trilleavstand til Østmarka. Vet ikke hvordan det er å bo på Bøler, men det er ikke mer enn 2 stopp unna.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
07/08/2016 19:02
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Oslo har endret seg dramtisk demografisk de siste 20årene og mye styres av hvem du vil ha som nabo, Ali Baba, Piotr Polakk eller Ola Nordmann. Personlig økonomi er også styrende.
For oss på dette forumet med våre felles innteresser, sykkel og frisk luft i nesa, så kan man nesten ikke gå feil. Bo i nærheten av t-banen så er du i nærheten av marka og/eller flotte sykkelveier på asfalt.
Kjelsås/Grefsen/Årvoll anbefales
Redigert av CarlGustav; 08/08/2016 06:40.
|
|
|
07/08/2016 19:08
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var i samme situasjon i fjor - ville ha Østmarka-nært av sykkelhensyn, men kombinasjonen gode/dårlige skolekretser, sinnsyke priser på nybygg (mangelvare), pent oppussede (svindyre) og oppussingsprosjekter (dyrest av alt) så endte vi opp med å flytte ut og til motsatt side av byen. m2 for m2 var det meget gunstig, og jeg fikk kortere reisevei til jobb. Sykkelmessig er det nok ganske annerledes, jeg bruker mer racer'n i det daglige, men på stitur er det veldig lite folk. Det har sine fordeler og ulemper, selvfølgelig.
Du sier ikke noe om jobbforhold, skole/barnehagebehov etc?
Redigert av Anders A-R; 07/08/2016 19:09.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
07/08/2016 21:37
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Mange fine steder på Oslo øst, men det er også en del steder dere ikke vil bo. Ville holdt meg unna Groruddalen, Furuset, Stovner, Holmlia, Bjørndal, Prinsdal og Mortensrud.
I tillegg til Bøler og Oppsal så er Lambertseter et fint sted med moderate priser.
|
|
|
07/08/2016 22:46
|
Fossi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
På grunn av jobb i byen ønsker vi nærhet til T-bane og kortest mulig reisetid inn og ut til sentrum. Samtidig ønsker vi ikke å bo i Oslogryta på grunn av fritidsinteresser som sykling og ski. Gode barnehager/skoler er et must. Vi har kikket på svært mange steder både i og utenfor Oslo og vi har kommet frem til at det området som har mest av det vi ønsker er Bøler-Opsal-området. Det vi mangler er førstehåndserfaring med å bo der.
Bikeless no more
|
|
|
[Re: CarlGustav]
08/08/2016 05:20
|
gare
More than words
|
More than words
Oslo har endret seg dramtisk demagogisk de siste 20årene og mye styres av hvem du vil ha som nabo, Ali Baba, Piotr Polakk eller Ola Nordmann. Personlig økonomi er også styrende. Du mener gjerne demografisk?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
08/08/2016 06:42
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Oslo har endret seg dramtisk demagogisk de siste 20årene og mye styres av hvem du vil ha som nabo, Ali Baba, Piotr Polakk eller Ola Nordmann. Personlig økonomi er også styrende. Du mener gjerne demografisk? Hoho 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
08/08/2016 07:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
og ikke ønsker vi å bytte ut skoene med ståhjulinger. Det er nok av kids på ståhjulinger på Østkanten også  Hellerud kan også nevnes som bra, opp til sydsiden av Haugerudveien, der det går et skille i type boliger. Vi bor i det området, og det er mye bra folk, og mye forskjellig folk. Kommer ikke til å flytte med det første. Det er gode stier et steinkast unna, og ikke lang til nærbutikk eller kollektivt.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/08/2016 07:42
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hellerud kan også nevnes som bra, opp til sydsiden av Haugerudveien, der det går et skille i type boliger. Vi bor i det området, og det er mye bra folk, og mye forskjellig folk. Kommer ikke til å flytte med det første. Det er gode stier et steinkast unna, og ikke lang til nærbutikk eller kollektivt.
Fint der, men hvordan er det med skolene når den tid kommer?
|
|
|
[Re: anonym22]
08/08/2016 08:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hellerud kan også nevnes som bra, opp til sydsiden av Haugerudveien, der det går et skille i type boliger. Vi bor i det området, og det er mye bra folk, og mye forskjellig folk. Kommer ikke til å flytte med det første. Det er gode stier et steinkast unna, og ikke lang til nærbutikk eller kollektivt.
Fint der, men hvordan er det med skolene når den tid kommer? Gode skoler. Små klasser og god oppfølging på barneskolen, og ungdomsskolen har blitt veldig god.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/08/2016 08:13
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Jeg trives fantastisk bra på Haugerud! Ikke så langt fra Bøler/Oppsal og lavere priser. Vi har Østmarka rett bak garasjerekken, 16min med banen til Jernbanetorget (ca det samme hvis du sykler) og en god miks av ujålete folk. Men vi mangler både svømmehall og bibliotek (noe Bøler har)... Superfornøyd med barnehagen og jeg tror også at skolen kommer å bli like bra. En fordel med å bo i en så kalt belastet bydel er faktisk at skolen har bedre resurser enn "finere" skoler. Mindre klasser og flere lærere/assistenter. Og høy innvandrerandel betyr ikke at alle er krigstraumatiserte analfabeter. Vårt borettslag er Europa i miniatyr. Ymse tyskere, svensker, dansker osv. Ellers på Haugerud er det mye polakker, østeuropeere og pakistanere. Tilfeldigvis skal naboene våre flytte hjemover: Rekkehus på Haugerud
|
08/08/2016 08:13
|
blittlittfeig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bøler er bra det. Kort vei til det meste. Har bodd 3 forskjellige steder der og etter opphold på hellerud og abildsø, er jeg nå tilbake. Supert utgangspunkt til marka. 26 min med banen til stortinget
|
|
|
08/08/2016 08:23
|
tron
Besatt
|
Besatt
De aller fleste er jo fornøyd med stedet de bor og synes selv de har gjort det smarteste valget i hele verden. Men det beste svaret på spørsmålet til trådstarter varierer vel utfra arbeidssted, livssituasjon, alder og boligtype. Har trådstarter barn? Skal han ha rekkehus, enebolig eller leilighet? Hvor er jobben?
|
|
|
[Re: tron]
08/08/2016 10:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De aller fleste er jo fornøyd med stedet de bor og synes selv de har gjort det smarteste valget i hele verden. Men det beste svaret på spørsmålet til trådstarter varierer vel utfra arbeidssted, livssituasjon, alder og boligtype. Har trådstarter barn? Skal han ha rekkehus, enebolig eller leilighet? Hvor er jobben? Helt klart. Flytter du til Østkanten for å jobbe i Bærum, bør du tenke deg om. Samme å jobbe i sentrum og flytte ut av byen. Man blir grundig lei av å bruke mye tid på forsinkelser i kollektivtrafikken eller jævlig lang sykkelpendling eller på ræva i en bil fordi kollektivtrafikk tar 2-3 ganger så lang tid (done that).
|
|
|
08/08/2016 11:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg bodde på Bøler de første 25 årene av livet og kunne godt flyttet tilbake. Oppfatter det fortsatt som et supert sted å bo, både med og uten barn. Mange kompiser har flyttet tilbake i voksen alder og er godt fornøyd.
Siden 2000 har jeg bodd i Sydney (på Bondi Beach) i tre år, i sentrum vest og på Bygdøy. Bor nå i Barcelona for en periode.
Sykkelmulighetene er supre nær sagt uansett hvor i Oslo du bor, selv om transportetappene fra Bygdøy/Skøyen til marka er litt lenger enn fra Bøler. Foretrekker fortsatt Østmarka for terrengsykling, mens Nordmarka brukes flittig for lengre turer på grus og sti. Foretrekker uansett å sykle til og fra terrenget.
Nå bor jeg nærmere terrenget i Barcelona enn jeg gjorde på Bøler og ser helt klart gleden ved det. Kort veil til skole/bhg og jobb er uansett det viktigste for å sikre tid og mulighet til sykling.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/08/2016 11:18
|
Fossi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vi håper jo på et rekkehus, men vet ikke om pengene rekker (sick) til. Det funker jo med en leilighet også, men da må det jo være en viss størrelse. Jobbingen foregår på Helsfyr og Nationalteateret foreløpig. 30 min til jobb er ikke noe problem, alt over 45 er lenge. Vi er ikke låst til noen spesielle bydeler, men ønsker marka så nært at vi slipper å ta bane eller buss. Fordelene med Bøler er at det er riktig bane i forhold Helsfyr, det er relativt kort pendlevei, egen svømmehall og vi likte området da vi var og kikket. Vi har også sett på områder utenfor Oslo som Ski og Asker, men vi vil helst unngå togpendling. Haugerud har vi ikke vært og besøkt, men det kan jo se ut som vi må ta en tur opp der. Litt av problemet med Oslo syns jeg er at svært mange gamle fordommer henger kraftig igjen. Jeg har forhørt meg litt på jobben og blitt frarådet en masse plasser rundt om i byen. Ofte på bakgrunn av hvordan det var da de selv kjente noen som bodde der i barndommen. Så snakker man med folk som bor i området som har en helt annen oppfatning av stedet.
Bikeless no more
|
|
|
08/08/2016 12:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg har forhørt meg litt på jobben og blitt frarådet en masse plasser rundt om i byen. Ofte på bakgrunn av hvordan det var da de selv kjente noen som bodde der i barndommen. Så snakker man med folk som bor i området som har en helt annen oppfatning av stedet. Spot on.
Anonym5
|
|
|
08/08/2016 13:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Haugerud har vi ikke vært og besøkt, men det kan jo se ut som vi må ta en tur opp der. Litt av problemet med Oslo syns jeg er at svært mange gamle fordommer henger kraftig igjen. Jepp. Jeg er vestkantgutt og ble "lurt" til Haugerud av min samboer. Hadde hørt mye dritt om området, men det var basert på "kjenner en som hadde en dårlig nabo i en blokk" når jeg skulle flytte til rekkehus. I tillegg fordommene man har fra vestkanten om Østkanten om bare "pøbler, Tveitagjenger, B-gjengen og NAV-ere). Er nok ikke sånn - i hvert fall ikke nå. Det er nok ikke alle steder på Østkanten jeg kunne tenk meg å bo, men der vi bor nå ble det ganske bra! Litt kult i området vårt er at det er såpass heterogent mtp type folk og boliger. Alt fra små leiligheter til rekkehus og eneboliger, og som tais skriver over: mye forskjellige folk, både nasjonalitets-messig og sosialt. Inntrykk fra barnehagen er at det utrolig mye bra folk uansett bakgrunn! Borettslaget vi bor i er helt sinnsykt bra, faktisk - og veldig barnevennlig. Mange engasjerte folk i området, og det er et lokalt idrettslag der alt er velkomment (hører rykter om at (terreng)sykkeltrening/lek for barn skal komme lokalt i samarbeid med klubben).
|
|
|
08/08/2016 13:13
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bor på Kolsås i Bærum men opplever at jeg i praksis bor i en forstad til Oslo lik nevnte områder østover.
Etter at Kolsåsbanen gjenåpnet ble reisetiden til sentrum av Oslo så kort at det ikke har noe betydning i forhold til jobb der.
Her har jeg nærhet til Vestmarka, Krokskogen, veeier over til Nordmarka og kort vei til landeveissykling utover Hurumlandet for å nevne noe.
Boligpriser her er hyggeligere enn Oslo Vest og Bærum Øst, og bebyggelse er en blanding av rekkehus, Selvågblokker, firemannsboliger og eneboliger.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
08/08/2016 13:15
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slår et slag for Ekeberg, Abildsø og Karlsrud, i tillegg til Lambertseter. kloss inntil marka, men nært nok. Kort reisevei til sentrum.
|
|
|
08/08/2016 14:24
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Oslo vest er fint det også.
Ut på tur!
|
|
|
08/08/2016 14:45
|
Fossi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har leid en hybel på Oslo vest de siste to årene og jeg har trives svært godt, men å kjøpe noe i det området kan man jo bare glemme. Nabohuset ble nylig taksert til 14,5 mill og det er ikke mer enn en helt vanlig enebolig. Vi har vært og kikket ut over mot Kolsås og der er det en god del fine steder, men reiseveien blir lengre uten at prisene er lavere.
Bikeless no more
|
|
|
08/08/2016 15:17
|
rml
Fersking
|
Fersking
Da jeg flyttet til Bøler for ca. 17 år siden, fikk jeg høre at Bøler var et sted de fleste der ikke ønsket å flytte fra. Etterhvert har jeg forstått hvorfor, nå som jeg har bodd her med barn både i leilighet og rekkehus. Bøler er "sentralt", selv om det ligger i skogkanten. Innenfor bomringen, og med forholdsvis kort avstand til sentrum. Bølerområdet har det meste. Barnehagedekning er bra (mange barnehager), og kvaliteten på de vi kjenner til er god. Nøklevann skole og Bøler skole er begge bra skoler med godt miljø. Ellers har man svømmehall, bibliotek, butikker (Vinmonopolet), etc. Når det gjelder aktiviteter, sport og friluftsliv (for voksne og barn), har man gode muligheter for det meste. Kjapp liste: - Diverse aktiviteter for barn, som turn, musikkorps, etc. - Lysløype rett ved bebyggelsen, og løyper innover i marka. - Flere muligheter for å gå på skøyter om vinteren. - Haraløkka med ballspill og tennismulighetere (Bøler IF). To nye kunstgressbaner. - Grupper for friidrett og andre idretter. - Nært til Skullerud, med kunstsnøanlegg for langrenn, og skiaktiviteter for store og små hele vinteren (kommer vel opp mot 5km med langrennsløyper med kunstsnø til vinteren). - Nøklevann Ro- og Padleklubb med utlån av kajakkker, kanoer og båter på Nøklevann. - Bøler er utgangspunkt for Frøy sykkelklubbs terrengsykkeltreninger for alle fra 7 år og oppover. - Fiskemuligheter. - Badeplasser i Nøklevann og Ulsrudvann. - Østmarka = Terrengsykkeleldorado, med "Terrengsykkelrittet" nærmest på dørstokken.
Eneste problem med Bøler: For mye "små" leiligheter (3-roms på 65-70 m2), og for få rekkehus (mange ser etter rekkehus på Bøler...).
RML
|
|
|
[Re: Asterix]
08/08/2016 15:50
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Mange fine steder på Oslo øst, men det er også en del steder dere ikke vil bo. Ville holdt meg unna Groruddalen, Furuset, Stovner, Holmlia, Bjørndal, Prinsdal og Mortensrud.
I tillegg til Bøler og Oppsal så er Lambertseter et fint sted med moderate priser. Gamle Stovner og Høybråten kan være fint. Mye eneboliger og villaer. Dog går det et skille med en gang man kommer til området rundt Stovner Senter og Haugenstua hvor det blir store, enorme og grå blokker i stedet for eneboliger med hage. 
|
|
|
08/08/2016 16:22
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Du kjøper noe sentralt, veldig sentralt, fordi boligmarkedet går til helvete ila ca 4-5år, og det bør være kjent for alle at prisene alltid stiger først og synker sist sentralt. Dersom du har barn, så er det på grensen til barnemishandling å flytte til oslo øst. Tror du virkelig at det kun er genetisk variasjon som forklarer alt spriket i karakterer, statusjobber, inntekt og anseelse mellom øst og vest? Hvis poden går i en klasse full av folk som prater ræva norsk og generelt er dummere enn gjennomsnittet, så er det ikke så mye løft han eller hun vil få av skolevesenet, du må sannsynligvis sloss mot istedenfor å få hjelp. Forbedret ytterligere ved at hele Oslo Øst tiltrekker seg søppelmennesker av rettferdighetstyrraner som lar sine ideologiske skylapper forpeste skolebygningene. Groruddalen er full av sånne jævler. Et høl. Bare ikke fortell grunnen til hvorfor du ikke vil bo der, da blir du satt inn pga rasisme, og mister all beskyttelse fra det lauget du måtte tilhøre. Gi ungen din et flott navn/bytt etternavnt til noe bra og foreløpig ikke-annektert som Rosenvindslien, Swahnesschwung, eller noe annet hanseatisk-dansk-wergeland-ish og om ikke de har noe potensiale selv, så vil de i hvert fall kunne få venner som har det.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
08/08/2016 16:24
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg har leid en hybel på Oslo vest de siste to årene og jeg har trives svært godt, men å kjøpe noe i det området kan man jo bare glemme. Nabohuset ble nylig taksert til 14,5 mill og det er ikke mer enn en helt vanlig enebolig. Vi har vært og kikket ut over mot Kolsås og der er det en god del fine steder, men reiseveien blir lengre uten at prisene er lavere. Fortsett å leie. Gjør som meg, tell måneder og håp at alt går til helvete. Som bonus; dårlig økonomi hos de unge, gir mindre villighet til å betale for de gamle, så kan disse egojævlene som lagde et skattesystem for å meske seg selv på bekostning av de unge som må inn på markedet, steke i sitt eget fett (eller more likely, bade i sin egen dritt)
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
08/08/2016 19:39
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Hvis dere er villig til å bo litt utenfor Oslo er det jo enda flere muligheter. Blant annet Nittedal, hyggeligere priser og fantastiske naturmuligheter. Korte avstander til alt og du kommer deg enkelt til Oslo sentrum med tog på 25 min.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
08/08/2016 20:09
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hvis dere er villig til å bo litt utenfor Oslo er det jo enda flere muligheter. Blant annet Nittedal, hyggeligere priser og fantastiske naturmuligheter. Korte avstander til alt og du kommer deg enkelt til Oslo sentrum med tog på 25 min. Hysj, ikke si det høyt. Jeg er redd det ender med at det ikke blir nok sitteplasser på toget. Fint å kunne sitte, selv om det bare tar 18 minutter til jobben i Nydalen :-)
|
|
|
08/08/2016 20:12
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Papegøyal: Sorry, jeg klarer ikke å la meg provosere lengre. Dere andre: Ta gjerne en tur til Tøyen skole for å se hvordan det jobbes der!
|
|
|
|
|