Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Grenserittet 2016

Re: Grenserittet 2016 [Re: larsdx] #2331167 07/08/2016 17:57
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsdx

Enig i dette. Grenserittet er helt uaktuelt på grunn av logstikken.

Syns logistikken i Grenserittet er mye bedre enn i Birken. Går helt fint å kjøre til Strømstad på morgenen uten å stå opp altfor tidlig, så kan man ta bussen tilbake for å hente bilen etterpå. Alternativt sykle ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331168 07/08/2016 18:00
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som har gjort seg opp noen formening om hvor rask løypa var i år ift. i fjor?

Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331245 07/08/2016 20:30
C
Crassus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Den ferga reddet eliten og pulje 1/2. Resten fikk regn, jo høyere pulje jo mer uflaks. Holdt løypa like lite som varslene i forkant, med sugete grus og gjørme? Pulje 3 fikk unnagjort det viktigste av tempopartier før regnet kom, men det kom til gjengjeld massivt og de siste 15km var det bare å bite i styreteipen og ikke tape for mye tid. Det rakk ikke å bli veldig gjørmete, bortsett fra rett etter gården helt mot slutten. Der var det full sirup og syklene skled bortover. Var nesten redd vi måtte nedi med foten en liten stund. Utforkjøringen i terrenget mot slutten ble unnagjort på gammel rutine, sikten var som å kikke gjennom en dusj. Men utrolig lite hvor lite man egentlig blir påvirket av regn i rittmodus, iallefall når det kommer mot slutten. Satt PR på segmentene mot slutten og, så alt for mye tregere kan ikke underlaget ha blitt. Synes også starten var merkbart bedre i år, iallefall i pulje 3. Har tidligere prøvd 4 og 5. De tverrgående plankene som var satt opp gjorde at feltet ikke este ut i begge felt, selv om noen selvsagt syklet seg litt opp mellom sperringene. Synes allikevel det var i begrenset omfang. Hadde et supert ritt! Gikk egentlig ganske rolig første halvdel, og godt var det. Etter ganske kort tid lå jeg bak en kar som syklet feil, dro grusveien rett frem mens vi skulle opp i terrenget. Oppdaget det heldigvis raskt og klarte å sykle inn gruppen igjen. Senere fikk jeg chainsuck i den ene skikkelig bratte terrengkneikna som man egentlig bare skal få med seg farta opp, og måtte stoppe for å løsne kjedet og få det på igjen. Igjen stor risiko for å miste gruppa, men et skikkelig magadrag fikk meg opp igjen. Deretter satte det seg et godt samarbeid og siste halvdel var det en gruppe på ca 10-15 personer som kjørte en rask og effektiv rulle. Avtok naturlig litt mot slutten når regnet kom. Skallet ytterligere av på siste km, kom inn på 2:55 og strålende fornøyd med solid pers og et mål siste år om å komme under 3t. Blir spennende å sjekke rittranking når den kommer, på grunn av feilsyklingen i starten vet jeg ikke hvor mange fra pulja som kom seg av gårde. Men var i allefall med i gruppa frem til mål. Tror nedkjølingen fra regnet gjorde at en krampe kom sigende mot slutten også men holdt den unna med å unngå kjelleren siste mila. Lå bak en fyr som gikk i grøfta i en venstresving, men var mykt så håper det gikk fint. Takk igjen for et morsomt Grenseritt, håper deltakelsen tar seg opp igjen.

Redigert av Crassus; 07/08/2016 20:33.
Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331271 07/08/2016 22:13
B
bjo-a Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Vinnertid for elite menn de siste 4 år:

2013: 2:26:26
2014: 2:26:16
2015: 2:26:51
2016: 2:30:34

Tilsynelatende da 4 minutter lenger løype etter endring av traseen.

Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331314 08/08/2016 07:07
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har hatt en pause fra Grenserittet siden 2012, men sykla på lørdag. Alt i alt en fin opplevelse selv om jeg kunne greid meg uten regnværet som kom mot slutten. Starta i pulje 7 og der var det også noen som selvfølgelig greide å presse seg frem under masterstarten og velta noen kjegler i forsøket, men alt i alt gikk det i ganske rolige former. Kunne nok gjerne hatt bedre seeding eller et bedre hode for det var tungt å jage opp farta fra tid til annen, blir for komfortabelt å ligge bak i litt for lav fart.

Har bare stisykkel satt opp med 1x10 og 34-11 (26") som tyngste, men fikk lånt meg en sykkel med 36-11 (29") som tyngste og det holdt akkurat med tunge gir.

Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331330 08/08/2016 07:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Holdt i litt over 2 timer eller noe, også var det ikke så moro lenger. Lurer litt på om jeg får lokket kroppen til å yte litt mer enn 2 timer på 3 uker. Måtte nedi med bena to ganger. En gang frivillig i den bratte bakken etter bondegården og en gang ufrivillig på det siste rette asfaltstrekket der de stopper trafikken rett før man skal ned mot festningen da bena låste seg i krtamper. Skikkelig gøy.

Fra bakerst i pulje 4 gikk starten egentlig veldig greit. Noen som var litt ivrige men ikke noe sjokkerende. Årsaken til dette var nok at alle som vår overivrige hadde sneket forbi i defileringen og var langt foran meg ut fra start. Lurer egentlig litt på hva som går gjennom topplokket til de som som sykler/sniker forbi alle som går på bena ned defileringen? Er det noe sånn som dette: "For noen tullinger som ikke holder plassen sin. Her vinner jeg lett noen plasseringer." Irriterte meg og litt over at noen må sykle på fortauet når masteren gikk.

Lurer litt på om de kunne sluppet feltet på slette før den lille "bakken" ut av sentrum. Da tror jeg kanskje starten hadde blitt litt bedre.

Redigert av sveinaa; 08/08/2016 07:44.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grenserittet 2016 [Re: bjo-a] #2331343 08/08/2016 08:21
J
Jonathan Offline
Fersking
Fersking
J
Merkekrav 2012: 3,38,17
Merkekrav 2013: 3,39,22
Merkekrav 2014: 3,39,22
Merkekrav 2015: 3,40,17
Merkekrav 2016: 3,45,17

Dette tyder på at det tok ca 6 min lenger tid å sykle årets løype.
I tillegg må kanskje medregnes at merkekravsetterne sannsynligvis slapp unna mesteparten av regnet som medførte glatte og tidkrevende forhold for de senere startende.

Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331368 08/08/2016 09:01
E
Eirik_A Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg fikk gjennomført mitt første ritt noen gang her.
Kjørte speedseeding fredag, og gikk da fra pulje 17 til pulje 11.
Kjørte inn til 3:52 i selve rittet (med ca 1,5x ønsket kroppsvekt, og for lite strukturert trening..). Ikke helt fornøyd med egen disponering av krefter. Begynte for rolig, og hadde myyye å gå på mot slutten. Helt fine ben etter målgang er vel kanskje en indikasjon på det. Var vel redd for å gå tom. Tror jeg fint kunne knepet inn 10-15 min. Det tar jeg som læring til neste gang.
Vanskelig å finne noen å kjøre med, og jeg feiget nok litt i en del av nedkjøringene (dårlig teknikk).
Ble også kjørt ned av en kar med litt dårlig teknikk og slitne ben i ett av stipartiene. Han trynet, og jeg havnet i skauen. Sørget for at han var OK før jeg syklet videre.
Mye gjørme gjorde at det ble litt dårlig sikt med briller (som jeg er 100% avhengig av).
Alt i alt syntes jeg det var ett godt gjennomført arrangement, og frister til gjentakelse neste år.

Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331522 08/08/2016 13:59
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Som en sidekommentar må jeg nesten få si at Skottet ikke var på langt nær så fæl som jeg husket fra 2011 og 2012. Ble overrasket over hvor kort den var og uten kaoset tror jeg selv jeg skulle ha klart å tråkke opp der på 24/36.

Re: Grenserittet 2016 [Re: Torshov-Simen] #2331606 08/08/2016 18:35
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Torshov-Simen
Startet i pulje 2 og som vanlig var det mye dusteadferd på defilleringen og startstrekket. Hovedansvaret ligger på deltagerne, men arrangørene kunne også gjort mer - med såpass få deltagere som det var i år er det unødvendig å kjøre så store startpuljer.

Stilte uten ambisjoner i år rett fra 3 ukers ferie og holdt meg i ro bakerst i feltet i innledningen. Synes det tok uvanlig lang tid før løpet satt seg i år, mye rykk, napp og magedrag de første 3 milene før folk ga opp å tette luker og lot det danne seg grupper.
Var rimelig usikker på formen og holdt meg i ro i gruppa fram mot grensa, men oppildnet av et heftig avansement opp skottet ble jeg med på å sette opp farten i klatringene opp mot Prestbakke.
Kom etterhvert løs med en 8 mannsgruppe som jobbet bra og det var surt å tryne i en sving og miste den gruppa. Kjørte meg skikkelig stiv i forsøket på å hente den inn igjen og måtte til slutt gi opp og vente på neste felt. Skikkelig irriterende å bikke akkurat over 3 time på grunn av slurv og uoppmerksomhet.

Jeg får liksom aldri helt til Grenserittet, men likevel er det alltid en høydare med en morsom og variert løype. Synes det nye "terrengpartiet" var bra, mer teknisk terreng enn det er det nok vanskelig å få til så lenge man har ambisjoner om å få gjennom 5000 ryttere uten å risikere gjørmebad.

Stilte meg opp helt først og lå i helt i front til grusbakken og opplevde at feltet gikk veldig kontrollert i år. Ingen som prøvde å gå frem. Løsningen er kanskje å forlenge løypa i strømstadområdet slik at man slipper å ha et flatt asfalterte strekke rett før bakken.

Re: Grenserittet 2016 [Re: Ludde47] #2331663 08/08/2016 20:35
O
Overhundre Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
O
Syklet GR for første gang. Startet i pulje 7 - og syntes det gikk veldig fint og kontrollert fra start ! Har opplevd det betydelig verre i flere andre ritt. Gikk fint for seg også da vi kom på grusen. Var et par stk som tydeligvis hadde planer om å vinne rittet ned den bakken med blinkende lys og store fareskilt... trykket seg forbi i stor fart !!
Totalt sett syntes jeg dette var et artig ritt... tross litt klin og dårlig sikt på slutten. Klokket inn på 3.14 - et par-tre minutter bedre enn det kalkulatoren tilsa - og er fornøyd med det. ICON_SMILE

Re: Grenserittet 2016 [Re: Hekta-MTB] #2331721 09/08/2016 06:30
T
torarnep Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Hekta-MTB

Stilte meg opp helt først og lå i helt i front til grusbakken og opplevde at feltet gikk veldig kontrollert i år. Ingen som prøvde å gå frem. Løsningen er kanskje å forlenge løypa i strømstadområdet slik at man slipper å ha et flatt asfalterte strekke rett før bakken.

Da stod vi sammen på startstreken. Det var jeg som tauet startfeltet inn til grusen. Var overrasket over at ingen var villige til å sette fart. Forsøkte noen ganger å få andre frem, men ingen var villige. Og det kan jeg jo godt skjønne da ryggen min er god å bred og gav god ly i motvinden :-)

Men grunnen til at jeg la meg først var for å slippe all villmannskjøringen lenger bak i feltet. Har vært med nok ganger og sett flere velt ut på startstrekket at det ville jeg unngå. Synes hele rittet var veldig bra i år.

Eneste minuset var at det var veldig trangt og dårlig organisert med tanke på diplomutdelingen. Var mye kjefting og smelling i køen der.

Redigert av torarnep; 09/08/2016 08:45.
Re: Grenserittet 2016 [Re: Raskall] #2331731 09/08/2016 06:52
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Som en sidekommentar må jeg nesten få si at Skottet ikke var på langt nær så fæl som jeg husket fra 2011 og 2012. Ble overrasket over hvor kort den var og uten kaoset tror jeg selv jeg skulle ha klart å tråkke opp der på 24/36.

Tråkket selv opp der på f36/r40 så det burde nok gå ja

'...once more, and more intensity!'
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support