Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 35 1 2 8 9 10 11 12 34 35

ULTRABIRKEN 2016

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: olechr] #2330462 05/08/2016 07:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Sitat: sveinaa
Sitat: sveinaa
Jeg har egentlig vært super fornøyd med FT, men jeg opplever de av og til som bitte litt nervøse i sving. Vil Barzo kunne dempe nervøsiteten noe?

Barzo har vesentlig bedre grep.

Merker du stor forskjell på rulle egenskapen med Barzo som framdekk?

Ikke egentlig. Trur det er mest psykisk at jeg føler FT triller bedre også foran, men grepet merker jeg stor forskjell på. Barzo er nok det rundbanedekket jeg har hatt som sitter best. Er veldig fornøyd med Barzo foran og Payote bak. Er bare kjipt at Payote er litt i overkant tungt.

Jeg tror nesten jeg har lyst til å prøve Mezcal bak og Barzo foran. Det evt. Barzo mangler av rulleegenskap kan da Mezcal ta igjen som bakdekk.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: larsdx] #2330463 05/08/2016 08:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Skal ikke sykle UB, men hvorfor ikke Ikon 2.35? Bredt, godt grep og ruller bra.

Ikon pakker seg en del i våt gjørme, mer enn Ardent Race f.eks. Det ekstra volumet i 2,35 kontra 2,2 er ikke prestasjonsfremmende eller noe særlig mer punkteringsbeskyttende, etter min erfaring. Det ekstra volumet blir mer problematisk i gjørme enn det bidrar til flyt. I fjellgjørme er det ofte fint med smalere dekk som skjærer seg ned til fast grunn.

Jeg ville valgt FT Control 2,2/Ground Control foran hvis vått, Ikon/Ardent Race EXO 2,2, Barzo ser lovende ut, X-King og Rocket Ron i protection/snake-skin er gode alternativer, selv om jeg opplever dem litt stive.

Bontrager XR2 i enten 2,2 eller 2,35 kan også være et super alternativ. Griper og ruller fint, pakker seg ikke.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330488 05/08/2016 08:33
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Får du tak i FT er valget enkelt. Bedre dekk for UB tror jeg nesten ikke finnes. Jeg har kjørt mye på fjellet med disse og de funker knall uansett forhold, Noe grovere dekk ser jeg ikke behov for så sant det ikke blir veldig gjørmete. Og det blir det sjelden på fjellet.

Rocket Ron ville jeg selv aldri valgt. De punkterer alt for lett. Selv med Snakeskin. I tillegg er de håpløst glatte på våte steiner og fjell.

Både Ikon og gode gamle Crossmark er gode alternativer om du ikke får tak i FT. Har brukt begge på fjellet med hell. Synes de funker veldig bra. Crossmark 2,25 hvor du klipper annenhver knast på ytre rekken er fleres favoritt.

Redigert av erling; 05/08/2016 08:34.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330489 05/08/2016 08:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nå har jo også Crossmark versjon 2.0 kommet på markedet. Om de er tilgjengelig over disk i Norge, vet jeg ikke.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330544 05/08/2016 10:24
R
Ryetrond Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg brukte Barzo foran og Peyote bak (begge TNT) på Furusjøen Rundt Master/Pathfinder løypa, veldig positivt overrasket over disse dekkene. Ruller bra, er solide og har bra og trygt feste på vått/tørt. Vurderer fordelene som så mange at det veier opp mot litt uønsket høy vekt. Disse dekkene vil iallefall sitte på min rittsykkel i høst, både til rundbane og UB.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Ryetrond] #2330557 05/08/2016 11:09
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjørte tre etapper på BC Bike Race med Barzo foran og bak, skikkelig vått, bratt, glatt og teknisk den ene dagen, litt blanda forhold de andre to, men tekniske løyper det også. Kjempefornøyd, ingen punkteringer eller antydning til siderift. Jeg kjører plus-hjul på Ultra, men skulle jeg kjørt med 29er-hjul hadde jeg valgt Barzo. Har kjørt mye med Fast Track, Rocket Ron, Racing Ralp og Crossmark, Barzo er mitt nye favorittdekk til sånne løyper.

sv

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330572 05/08/2016 11:32
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Kjørte Rocket Ron SS foran og Fast Track Control bak på Furusjøen (3. plass totalt i Master). Trygt og fint foran og dekket så nytt ut etter rittet, og gjør det fortsatt etter NM, mens bak skled jeg alle veier. Jeg punkterte i tillegg i rullebanen bak på Fast Track.

Syklet NM uken etter med Rocket Ron bak og foran og dekkene ser fortsatt ut som nye uten en skramme. Jeg har hatt en del problemer tidligere med punktering i rullebanen på Schwalbe-dekk, men det kan se ut til at Rocket Ron SS nå holder bedre. Punkterte forresten i rullebanen i går, på ThunderBurt 2.2 Snakeskin.

Barzo-dekene ser fristende ut, men de er jo ganske mye tyngre enn Rocket Ron.

Ikon 2.35 synes jeg gir mye mer trygget enn 2.2-versjonen i tillegg til at jeg mener de gir mye bedre flyt i terrenget ettersom man kan kjøre de med mye lavere trykk enn 2.2-versjonen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: erling] #2330576 05/08/2016 11:45
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: erling
Får du tak i FT er valget enkelt. Bedre dekk for UB tror jeg nesten ikke finnes. Jeg har kjørt mye på fjellet med disse og de funker knall uansett forhold, Noe grovere dekk ser jeg ikke behov for så sant det ikke blir veldig gjørmete. Og det blir det sjelden på fjellet.

Rocket Ron ville jeg selv aldri valgt. De punkterer alt for lett. Selv med Snakeskin. I tillegg er de håpløst glatte på våte steiner og fjell.

Både Ikon og gode gamle Crossmark er gode alternativer om du ikke får tak i FT. Har brukt begge på fjellet med hell. Synes de funker veldig bra. Crossmark 2,25 hvor du klipper annenhver knast på ytre rekken er fleres favoritt.

Skjønner ikke at du syntes FT er så mye mer feste på glatt en Rocket Ron. Slik opplever ikke jeg det i hvertfall. Ganske så likt i min bok sammen med Ikon.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Ryetrond] #2330578 05/08/2016 11:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ryetrond
Jeg brukte Barzo foran og Peyote bak (begge TNT) på Furusjøen Rundt Master/Pathfinder løypa, veldig positivt overrasket over disse dekkene. Ruller bra, er solide og har bra og trygt feste på vått/tørt. Vurderer fordelene som så mange at det veier opp mot litt uønsket høy vekt. Disse dekkene vil iallefall sitte på min rittsykkel i høst, både til rundbane og UB.

Det har blitt mine favorittdekk også på kort tid. Egentlig helt utrolig at samme firma kan få dekk som var såpass ræva (geax) til å bli såpass bra på kort tid.

Ambassadør for Scott.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: magnusc] #2330579 05/08/2016 11:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: magnusc

Barzo-dekene ser fristende ut, men de er jo ganske mye tyngre enn Rocket Ron.

50 gram. (RoRo 29x2.25 SS 610 g vs. Barzo 29x2.25 TNT 660 g).
Jeg så litt på disse tidligere da jeg synes RoRo sin egenskaper straks det er litt vått på stein og røtter er ganske triste saker - sammenliknet med hvor supre de er når det er tørt. Og i Nordmarka er det ikke så langt mellom hver stein og rot. (Og i Norge er det ikke så lenge mellom hver gang det er litt vått).

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: larsb] #2330583 05/08/2016 11:59
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Sitat: Stefan77
Noen som vet om det blir madrassovernatting eller lignende på Lillehammer? Har sendt mail til Birken for noen dager siden men fortsatt ikke fått noe svar.

Du stjal spørsmålet mitt Stefan.
Lurer på det samme.

LarsB

Har fått svar.
Sitat: Birken
Hei!

Det er ikke madrassovernatting på Lillehammer, men det finnes en UltraCamp på Hafjell.
Les mer om den her;
http://www.birkebeiner.no/no/Nyhetsartikler/Nyhet---Ultracamp-i-Hafjell/

Og ja – du kan legge igjen bagasje begge steder. J

Hvor siste var svar på om jeg kunne legge igjen den store bagen ved Håkonshall og også legge igjen en liten bag/sekk ved start.

- Stefan
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Stefan77] #2330587 05/08/2016 12:03
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Noen som vet om det blir madrassovernatting eller lignende på Lillehammer? Har sendt mail til Birken for noen dager siden men fortsatt ikke fått noe svar.

Lurer på det samme.

LarsB

Har fått svar.
Hei!

Det er ikke madrassovernatting på Lillehammer, men det finnes en UltraCamp på Hafjell.
Les mer om den her;

Hvor siste var svar på om jeg kunne legge igjen den store bagen ved Håkonshall og også legge igjen en liten bag/sekk ved start.

Litt avhengig av hva som skjer med logistikken min, så kan det hende det enkleste blir å snorke baki bilen. Kan hende jeg kommer opp sent. Det er vel innafor å gjøre på parkering ved Håkons hall?

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: knutspeed] #2330588 05/08/2016 12:11
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knutspeed

Litt avhengig av hva som skjer med logistikken min, så kan det hende det enkleste blir å snorke baki bilen. Kan hende jeg kommer opp sent. Det er vel innafor å gjøre på parkering ved Håkons hall?

Min plan også, men jeg har en liten datter som må gjøre sin ankomst innen rimelig tid om det i det hele tatt skal la seg gjøre å delta. Isåfall løser problemet seg selv for meg.

- Stefan
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Stefan77] #2330596 05/08/2016 12:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Lurer på det samme.

LarsB

Har fått svar.
Hei!

Les mer om den her;

Det var upraktisk i n'te.
Buss 07:30 og må plukke oppstartnummer før det betyr ankomst Lillehammer 07:00, noe som igjen betyr fryktelig tidlig avgang hjemmefra om man skal kjøre opp på morgenen. Og en ganske farlig sjåfør hjem igjen.

Det betyr i praksis hotell på Lillehammer, eller 1700 for den derre campgreia. Er det noen som skal?

LarsB

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330597 05/08/2016 12:30
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frist for bestilling av campen var 1. august...

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: olechr] #2330610 05/08/2016 13:04
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling

Skjønner ikke at du syntes FT er så mye mer feste på glatt en Rocket Ron. Slik opplever ikke jeg det i hvertfall. Ganske så likt i min bok sammen med Ikon.

Kjørte Bukkerittet Pathfinder med FT 2,25 S-Works foran og Rocket Ron 2,25 SS bak. Framme hadde jeg trygt og godt feste hele veien. Bak sklei det som slede alle veier. Det var vått og glatt deler av løypa.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330614 05/08/2016 13:10
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som tenker campingvogn/Campingbil opp til Hafjell ? Noen tips hvor det er bra/ lov å stå ? Sånn i utgangspunktet vil jeg tro den store parkeringen nedenfor Nevelfjellet er bra, men det vil kanskje være buss/matstason/ikke være plass ? Men der blir det kanskje satt opp toaletter også ?

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330623 05/08/2016 13:29
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg hadde store planer om å kjøre Rocket Ron SnakeSkin, men mistet all tro på de etter første tur på vått føre.
Kjørte Hans Dampf foran og Rocket Ron bak.
Var helt krise på svaberg/fjell.
Skled ud hele tiden, var som om bakenden var konstant på is.

Punkterte også på merkelig vis, begynte å lekke i beaden/inn mot felgkanten en plass, forsøkte å pumpe opp flere ganger uten hell.
Kan ikke se noe skade på dekk eller felg, ble tett når jeg slengte Hans Dampf på bak.

Lurer på om jeg skal prøve meg med Crossmax Pulse, har ett sett liggende, men aner ikke hvordan de oppfører seg.
Er også veldig skeptisk ang. punkteringsbeskyttelse.

Redigert av eSkåra; 05/08/2016 13:32.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: eSkåra] #2330629 05/08/2016 13:58
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: eSkåra

Punkterte også på merkelig vis, begynte å lekke i beaden/inn mot felgkanten en plass, forsøkte å pumpe opp flere ganger uten hell.
Kan ikke se noe skade på dekk eller felg, ble tett når jeg slengte Hans Dampf på bak.

Det er største grunnen til at jeg gradevis har begynt å bruke et annet dekk. Selv har jeg vært kjempe fornøyd med Rocket Ron og syntes ikke de har vært noe dårligere enn FT, derimot syntes jeg FT er litt dårlig foran på skikkelig terreng. Derimot på årets Rocket Ron serie fikk jeg flere punkteringer på 3 uker enn jeg har hatt på 3 år. Alle punkteringer var helt inne ved felgkanten. Dette både på 29 og 27,5 plus dekk. Vet også om flere som har sverget til Rocket Ron som har hatt problemer med dette i år.

Ambassadør for Scott.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330630 05/08/2016 14:01
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ron funker for min del. Har satt opp med dobbel Ron på stisykkel (som jeg vurder på UB) og Ron F/Ralph B på halvdemper (som også vurderes). Funker til det meste, dagformen min påvirker mer en dekkene er min erfaring. Dagens toppdekk er alle så bra at jeg tror en kan bruke 10 talls typer dekk på UB og det vil funke godkjent.

På en annen side, hva ville en UB tråd vært uten dekk diskusjon ? ganske så kort! I gamle dager var vi dog like mye opptat av jegere, ulv, bjørn og lemmen, døde sauer, svømme over bekker og for ikke glemme steinen bak det treet. Men i 2016 skal vel alt være så flyt at Birken har sprengt bort den steinen.

NB! Hatt en punktering i år, på Terningrittet, det var på Ron, men satt opp med slange da. Fremhjulet. Første gang jeg har punktert på fremdekk på ritt. I fjor hadde jeg en punktering, det var på UB, og da Ralph og i løpebane (2.1 volum, dekka som kom med sykkel).

Redigert av Oddefa; 05/08/2016 14:04.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330692 05/08/2016 18:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Grmpfff, skal overnatte på Pellestova og hadde tenkt å kunne spare meg en sårt trengt time med ekstra søvn. Og så går det ikke buss til Pellestova etter målgang. Der røk den logistikken.

Tok en kjapp google for rutetrafikk opp til Pellestova men det ser ikke ut til at de kjører sommerruter. Noen som vet om det finnes en eller annen kurant måte å komme seg fra Lillehammer til Pellestova etter målgang?

Buss til Hafjell-sykkelpark, 'heisen' og så en liten spasertur til Pellestova?
Prøve å haike til Pellestova?
Sykle tilbake til Pellestova?
Sitte på med noen som skal tilbake til Pellestova?

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Tange] #2330810 06/08/2016 13:28
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Tange
Grmpfff, skal overnatte på Pellestova og hadde tenkt å kunne spare meg en sårt trengt time med ekstra søvn. Og så går det ikke buss til Pellestova etter målgang. Der røk den logistikken.

Tok en kjapp google for rutetrafikk opp til Pellestova men det ser ikke ut til at de kjører sommerruter. Noen som vet om det finnes en eller annen kurant måte å komme seg fra Lillehammer til Pellestova etter målgang?

Har lurt på det samme opplegg hvis denne skrotten skal være med.
Hafjell heisene går bare i helga nå dessverre. Sjekket taxi for tors/fre hvis en skal flotte seg skikkelig med minst mulig koordinering og styr; pris Håkons Hall - Pellestova ca. 600 før kl.18 og ca. 700 på kveldstid.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330815 06/08/2016 13:43
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Jeg skal være på Nordseter og planlegger å bli kjørt til Pellestova på morgenen. Noen som vet om det er mulig? Jeg vet at det er fysisk mulig men om det er stengt noen steder. Jeg har sjekket på sidene til Birken og spurt menfår ikke noe entydig svar annet en at de henviser til denne:
http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/Arrangement/Sykkel1/Stengte-veier/

Her kan jeg ikke se at det skan være stengt på den tiltenkte ruta over fjellet.
http://kart.gulesider.no/veibeskrivelse

Noen som er mer kjent enn meg og kanksje kan gi meg noe svar?

Edit: ser jo at beskrivelsen ikke fungerer men altså fra Nordseter til Pellestova. Forbi Nevelvannet og Reinsvannet.

Redigert av la1hka; 06/08/2016 13:45.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: kadensfjerner] #2330864 06/08/2016 17:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: kadensfjerner
Sitat: Tange

Har lurt på det samme opplegg hvis denne skrotten skal være med.
Hafjell heisene går bare i helga nå dessverre. Sjekket taxi for tors/fre hvis en skal flotte seg skikkelig med minst mulig koordinering og styr; pris Håkons Hall - Pellestova ca. 600 før kl.18 og ca. 700 på kveldstid.

Ingen aning hvordan drosje fungerer, men bør jeg sette:

Slå seg sammen med flere og ta drosje tilbake til Pellestova (600,- delt på fire blir 150,- pp).

på lista som en mulighet? Jeg kommer til å la sykkelen stå ved målgang, låst til et eller annet (den koster jo ikke mer en noen lapper).

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: la1hka] #2330929 06/08/2016 21:09
obree Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vi har tenkt samme opplegg. Bo på Nordseter og kjøre/bli kjørt opp til Pellestova på morran. Tidligere år har det ikke vært noe problem å kjøre bil opp i området for å lange under hele rittet, så jeg antar det skal gå fint å kjøre opp. Men jeg har ikke sjekket dette. I verste fall blir det en ekstra lang oppvarming......

JP
Moss CK
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: kadensfjerner] #2330939 06/08/2016 22:00
U
UnoaleX Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
U
Nei, heisene i Hafjell bike park går torsdag-søndag i hele august, først i september de bare er åpne på lørdag & søndag.

Så bare & ta heisen opp! Men den åpner først kl 10:00!!

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: UnoaleX] #2330944 06/08/2016 22:27
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: UnoaleX
Nei, heisene i Hafjell bike park går torsdag-søndag i hele august, først i september de bare er åpne på lørdag & søndag.

Så bare & ta heisen opp! Men den åpner først kl 10:00!!

Når stenger´n ? (altså hvor fort må det sykles ...) Trekker tilbake spm, for fikk opp en bedre side denne gang. Kl. 17 går siste tur ser det ut til.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330972 07/08/2016 06:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmm, med start kl. 9 blir det nok for tidlig.
Trur ikke jeg er i mål før siste gondelen reiser sin vei.
Får håpe det er lyst ennå ved målgang.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: obree] #2330994 07/08/2016 08:07
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Jeg fikk et kvasisvar så da satser jeg på at det skal gå greit. Om ikke annet få man kjøre så langt det går og så trå derifra. Må jo være på plass i litt god tid uansett så de har kanskje ikke stengt av enda da om de i det hele tatt gjør det.

Eirik Nøkleby

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2330997 07/08/2016 08:09
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Mulig diskutert før men kan ikke se det.
Starten er klokka ni, betyr det at de regner med kortere kjøretid? Før har vi startet ca åtte. Riktignok er vi på fjellet men vi skal vel ha sånn cirka lik kjøretid som før?

Eirik Nøkleby

Side 10 av 35 1 2 8 9 10 11 12 34 35

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå