Det er kult med både cello og fiolin, men jeg har en følelse av at det går på bekostning av velomobil Mk II, og det kan vi rett og slett ikke ha noe av
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: gare]
#234015931/08/201608:23
Det er kult med både cello og fiolin, men jeg har en følelse av at det går på bekostning av velomobil Mk II, og det kan vi rett og slett ikke ha noe av
Han bør ta en Kurt Nilsen og designe velomobil Mk II som en Cello. Så Celloen er bare en modell av Veloen.
[Re: Tor Arne]
#234035731/08/201612:53
Har tatt frem velomobilen igjen nå. Den sto ubrukt hele vinteren fordi jeg ikke stolte på bærearmene fremme lenger pga sprekkdannelse etter noen hopp fra telehiv. Nå har jeg frest nye armer uten lettelseshull, og byttet ut opplagringen med mer robust løsning. Jeg har også 3D-printet profiler og former rundt spindlene og bærearmene, men den egentlige gevinsten er nok ikke merkbar. Det er derimot mye sterkere nå så jeg kan stole på at det holder. Det er stor sjanse for at den blir brukt neste vinter med de nye bærearmene. Føret er veldig humpete da.
Skal legge ut bilder av bærearmene i morgen.
#241936505/07/201710:32
To mil testtur i dag, tur-retur legen. To mil er det lengste jeg sykler med den per tur. Folk glor helt sykt. Den takler humper godt. Jeg biter tenna sammen og frykter det verste, men understellet gjør jobben sin. Var overraskende lett å holde 40 km/t et godt stykke etter en kort nedoverbakke, helt til jeg skulle stoppe. Kanskje formen er bedre enn fryktet.
Jeg trillet ned en bakke på gang- og sykkelvegen som går parallellt med E6. Bremset for å holde under 50, og et vogntog kom på siden og holdt følge med meg ned mens han satt og smilte til meg (oversiktlig og fint, med støyvegg på høyre side så det er ikke farlig å holde god fart der).
Redigert av Tor Arne; 06/07/201712:37.
#241978307/07/201709:43
Syns styringen er veldig skarp i 50+ km/t og tror det er fordi jeg har så lang vandring på hjulopphenget, og krenger mye, så jeg har endret litt på geometrien nå. Jeg har lagt inn "bump steer" som gjør at den svinger litt ut når hjulopphenget går opp. Det blir som en slags deltahengsel. Skal prøve en kort tur etterpå for å se om det gjør responsen snillere. Hvis det ikke blir bra nok skal jeg montere krengningshemmer. Lager det av et stålrør. Drittjobb for jeg må heve velomobilen opp på bukk eller legge den på siden i hagen.
7. juli var forresten datoen timesrekorden ble knust i 1933 med en liggesykkel, og sykkelmyndighetene fant ut at de skulle forby liggesykler fordi de var så mye bedre enn diamantrammer. Derfor ser sykler fortsatt ut som de gjorde i nitten-pil og bue.
Redigert av Tor Arne; 07/07/201714:00.
#241988207/07/201717:12
Det hjalp helt sykt mye. Helt klart mer stabil helt fra 40 og opp til 60 som jeg prøvde nå. Jeg har en lang og slak bakke som jeg liker å sykle opp. I morgen skal jeg finjustere spissingen sånn at den har null spissing når jeg sitter inni. "Bump-steer", som det kalles på nynorsk, fordi hjulet endrer retning gjennom vandringen på hjulopphenget, er egentlig en uønsket egenskap, men nå har jeg lagt inn litt med vilje. Det ga ingen merkbar uønsket innvirkning når jeg kjørte over humper.
Redigert av Tor Arne; 07/07/201717:38.
#241989407/07/201718:27
Det er enorme mengder insektsvermer ute og flyr for tiden. Det var litt kult med velomobilen for da jeg syklet gjennom svermene så fulgte de luftstrømmen rundt velomobilen, som røyken i en vindtunnel.
Har tenkt mye på den nye velomobilen de siste dagene. Vet ikke om jeg begynner nå, men har lyst på en med bedre ytelse.
Redigert av Tor Arne; 09/07/201715:49.
#242203220/07/201715:50
Jeg har bedt BMS om tilbud på 20 Ah batterier. Tenker at om jeg har to kan jeg bruke velomobilen til og fra modellflyplassen syv mil unna. Én av de gir meg rekkevidde til en småflystripe 20 km unna. Da kan jeg virkelig erstatte bilen med denne. Langt morsommere å kjøre velomobil.
#242213020/07/201723:13
Motsatt. Den krenger veldig mye pga veldig stor vandring og relativt smal sporvidde. Det gjorde den ustabil når toe var nøytral og uten bump steer. Nå er den nøytral med min vekt i bilen, men når bærearmene går opp så blir det mer toe ut. Det demper krengingen ved å jobbe mot meg. En krengingshemmer eller aktivt hjuloppheng (som jeg hadde planer om å lage) hadde vært en bedre løsning, men dette fungerer ypperlig nå. Det er sannsynligvis litt ekstra motstand og dekkslitasje nå i svinger og over humper.
#242213521/07/201703:28
Jeg tenkte den var ustabil ved demping i rett linje..
Har du designet opphenget slik at spissingen er lik uansett rattutslag? Er vell normalt at jo mer du svinger jo mer toe out blir det? Du har uansett fikset det med bumpsteer (beklager om jeg er på bærtur, en stund siden jeg leste meg opp på oppheng)
Du fikser vell kjapt et stabstag eller kanskje knivstag om det skulle være et problem med krenging videre!
Nå blander du ackerman-kompensering og spissing. Hvis forstillingen har nøytral ackerman-kompensering så vil hjulene peke utover ved styring, men det er fortsatt nøytral spissing fordi hjulene følger son riktige bane om man kjører i ring. Jeg har laget bilen med litt anti-ackerman slik at den ikke skrever hjulene fullt så mye ut som nøytral ackerman. Det gir bedre stabilitet ved styring. Nøytral ackerman er ikke bra for ting som skal svinge i fart, men er veldig bra for ting som skal parkere.
Min neste velomobil vil ha mye mindre vandring på hjulopphenget så der får jeg ikke dette problemet. Den må jeg bremse oftere, for gang- og sykkelvegene er rimelig håpløse mange steder. Forhåpentligvis blir den såpass aerodynamisk at jeg kan holde passelig følge med trafikken utenom oppoverbakker.
Jeg kommer nok til å montere et stabstag på den gamle velomobilen. Jeg har bøyd et stålrør til allerede så det gjenstår bare å fikse til et aerodynamisk feste under buken og på bærearmene. JEg har en plan, må bare gidde.
#254397128/03/201918:34
Fantastisk å se at tråden vekkes til live. Har lurt på hva som var status på lynx. Vokste opp på Bardufoss, så litt ekstra kjekt å se for meg hvor testturene har gått. Kollapset teltet rundt uke 8? Var på vinterferie i området da og har aldri vært borti tregere snø og skiføre enn da det regnet og sluddet masse oppi en god del nysnø.....
Redigert av vichingo; 28/03/201920:52.
#254399628/03/201920:56
Nå har jeg bestilt TIG-apparat og alt jeg trenger for å sveise aluminium og stål. Mulig jeg lager ny ramme til maskinen nå.
Kult! Hvilket? Har du sett på noen bra avtaler for dekkgass? Jeg bygger om garasjen for å gjøre plass til tilsvarende. Har et lite Metabo pinneapparat som også lar seg bruke med TIG, men TIG-delene har ligget på lager de siste 6-7 årene siden jeg ikke har hatt noen plass med god nok ventilasjon.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#254413629/03/201917:03
Kjøpte også masse forskjellig tråd, pedal og det jeg trengte derfra.
Har ingen avtale på gass. Jeg kjøpte en 11 l flaske, og de holder til ikke så fryktelig langt unna meg så kan hende de kan fylle igjen. Regner med at jeg kan få fylt på Tools også, men tror 6 t gass skal vare en stund til min bruk.
#254413729/03/201917:05
Jeg er forresten på ingen måte sveiseekspert, men har lært såvidt å TIG-sveise aluminium for en stund siden. Gleder meg som en unge til det kommer. Det sendes 10. april.
Har lyst til å finne en gammel gård hvor jeg kan holde på med mitt uten at noen bryr seg, og for eksempel drive med sånne ting: https://youtu.be/RPsycdURRPM
Redigert av Tor Arne; 29/03/201917:07.
#254433431/03/201900:13
Hehe ja. Cyclekart-klubben i USA har noen regler, og den ene er at motoren skal være en 200cc Honda 4-takt med 6,5 hk. Elektromotor tilsvarende det vil veie ca 500 g.
Motoren jeg har i jetflyet mitt veier 500 g og tåler 7 hk elektrisk inneffekt så lenge den får kjøling, og i en sånn bil vil den ikke oppleve den belastningen over lengre tid.
I dag tok jeg ut velomobilen, vaska den og pussa litt sparkel jeg har lagt i noen hjørner som har sprukket opp. Jeg bestilte også et digert aksial-kulelager for å lage en kulelagerdifferensial til potensiell fremtidig velomobil. Tror det blir mer holdbart enn billige tannhjul.
Den lokale byggvarepusheren har fått in nydelige 4 mm kryssfinérflak selv om de lovte meg at det skulle de ikke.
Mens jeg var bort har jeg drevet med mye ablegøyer. Dette er det siste: