Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ??

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329792 03/08/2016 14:16
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa
Sitat: Gammelogdesperat

Kan ta utgangspunkt i det du skriver her feks. "Mener du den beste måten å stimulere fettforbrenning er langturer....osv"

Her misser du jo. Det er ikke EN bestemåte da forutsetningene er forskjellige og i endring. Spørmålsstillingen blir da meningsløs.

Du har nok noe rett i akkurat det. Enig i at spørsmålet er klønete stilt. Jeg er og enig i at variasjon er viktig for progresjon fordi kroppen tilpasser seg treningen om den er for lik dag inn og dag ut. Jeg vet ikke om jeg er like enig i at endringene er så store at man må redefinere hva man oppnår med tid i de enkelte sonene.

Jeg kan jo spørre på en annen måte. Mener du OLT og andre som hevder at den intensiteten som tilsvarer OLT sin sone 2 bommer når de trekker spesielt frem at trening på den intensiteten forbedrer fettforbrenningen? Burde de vært mindre kategoriske?

OLT skriver følgende når de skal forklare sone 2:
I- sone 2
”En intensitet som godt trente utøvere kan opprettholde 100-150minutter”
Intensitet hvor fettforbrenningen er sitt maksimale. Trening i denne sonen forbedrer evnen til å forbrenne fett, noe som forlenger varigheten av karbohydratlagrene.
Her fører en opp all aerob trening med lav til middels intensitet. Laktatkonsentrasjonen ligger mellom 1,2 og 1,8 mmol/l (YSI) eller 1,7 og 2,6 mmol/l (KDK), hjertefrekvensen ca 72,5-82,5% av HF-maks. Moderat langkjøring er et eksempel på trening i denne I- sonen. Treningsvarigheten er vanligvis 30 – 180 min.

Ja den gamle påstanden der er utdatert. Effektive soner for fettforbrenning kan være alt fra sone 1-3 ihvertfall, avhengig av individets trening/nivå, kosthold og genetiske forutsetninger. 2 av forutsetningene er altså mulig å endre betydelig.

iq
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: perbaa] #2329797 03/08/2016 14:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er jo flere enn Kaggestad og Ørn som kan noe om sykling i Norge. Kan jo nevne at Frank Mohn som trener EBH har samarbeidet med OLT for å få ham tilbake i slag. Så jeg vil tro OLT neppe er helt utdatert. EBH har jo tatt noen steg etter at han sluttet i SKY.

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til filosofien til Ørn. Jeg betviler allikevel ikke at den er kjempe bra, men om den hadde vært universiell og funket for alle så burde jo andre elever av ham blitt like gode som Kristoff (Feks dagens sportsdirektør i Coop Østerhus.)? Noe av utfordringen med Kristoff sin måte å bli god på kommer frem i denne artikkelen: http://www.procycling.no/de-storste-talentene-mislykkes-ofte/ . Er jo ikke alle som gidder det. I alle fall ikke om man ikke kan spurte ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Gammelogdesperat] #2329802 03/08/2016 15:02
sveinaa Offline
More than words
More than words

Kan ta utgangspunkt i det du skriver her feks. "Mener du den beste måten å stimulere fettforbrenning er langturer....osv"

Her misser du jo. Det er ikke EN bestemåte da forutsetningene er forskjellige og i endring. Spørmålsstillingen blir da meningsløs.

Du har nok noe rett i akkurat det. Enig i at spørsmålet er klønete stilt. Jeg er og enig i at variasjon er viktig for progresjon fordi kroppen tilpasser seg treningen om den er for lik dag inn og dag ut. Jeg vet ikke om jeg er like enig i at endringene er så store at man må redefinere hva man oppnår med tid i de enkelte sonene.

Jeg kan jo spørre på en annen måte. Mener du OLT og andre som hevder at den intensiteten som tilsvarer OLT sin sone 2 bommer når de trekker spesielt frem at trening på den intensiteten forbedrer fettforbrenningen? Burde de vært mindre kategoriske?

I- sone 2
Intensitet hvor fettforbrenningen er sitt maksimale. Trening i denne sonen forbedrer evnen til å forbrenne fett, noe som forlenger varigheten av karbohydratlagrene.
Her fører en opp all aerob trening med lav til middels intensitet. Laktatkonsentrasjonen ligger mellom 1,2 og 1,8 mmol/l (YSI) eller 1,7 og 2,6 mmol/l (KDK), hjertefrekvensen ca 72,5-82,5% av HF-maks. Moderat langkjøring er et eksempel på trening i denne I- sonen. Treningsvarigheten er vanligvis 30 – 180 min.

Ja den gamle påstanden der er utdatert. Effektive soner for fettforbrenning kan være alt fra sone 1-3 ihvertfall, avhengig av individets trening/nivå, kosthold og genetiske forutsetninger. 2 av forutsetningene er altså mulig å endre betydelig.

Jeg vet ikke om den er direkte utdatert. Det er uansett ikke så viktig for meg da jeg tror den har rot i virkeligheten.

Men for å gjøre det litt enkelt. Kan man ikke heller si at summen av et fornuftig treningsregime med varierte økter vil forbedre kroppens evne til å bruke fett som næring på flere intensiteter? Med det mener jeg at så fremt man trener fornuftig så man kommer i bedre form så vil også kroppen bli bedre til å nyttiggjøre seg fett som næring.

Som en fotnote til fettforbrenning så er det jo veldig mange som påstår at de bedrer fettforbrenningen veldig mye fra de første sykkelturene i april til turene senere i sesongen. Leser i all fall mange som skriver man holder så mye lenger uten næring senere i sesongen, og begrunner denne "fremgangen" med at de venner kroppen til å gå på fett som næring. Behøver fettforbrenningen nødvendigvis å være den riktige forklaring? Kan man ikke like gjerne anta at sammenhengen er så enkel som at kroppen og musklene har absorbert treningen man har utført og derfor står distansen bedre (Altså at det er utholdenheten som bør trekkes frem og ikke fettforbrenningen.). Nevner at jeg skjønner at fettforbrenningen er en del av mange forhold som påvirker utholdenheten.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329803 03/08/2016 15:04
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Du må skille mellom olympiatoppen generelt og enkelte tema eller råd. Det jeg sier om fettforbrenning er jo et område som har "slått igjennom" først i de siste årene, selv om kunnskapen har vært tilgjengelig lenge. Dette ser man jo selv om man leser nyere forskning, leser om erfaringene til stadig flere, både idrettsfolk og andre, og ikke minst tester ut ting selv.

Synes mye av dette fremstår veldig logisk, når man ser på mange andre prosesser i kroppen også, som fungerer på tilsvarende måte. Altså kroppen lærer ut i fra endrede forutsetninger og tilpasser seg.

Det er jo flere enn Kaggestad og Ørn som kan noe om sykling i Norge. Kan jo nevne at Frank Mohn som trener EBH har samarbeidet med OLT for å få ham tilbake i slag. Så jeg vil tro OLT neppe er helt utdatert. EBH har jo tatt noen steg etter at han sluttet i SKY.

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til filosofien til Ørn. Jeg betviler allikevel ikke at den er kjempe bra, men om den hadde vært universiell og funket for alle så burde jo andre elever av ham blitt like gode som Kristoff (Feks dagens sportsdirektør i Coop Østerhus.)? Noe av utfordringen med Kristoff sin måte å bli god på kommer frem i denne artikkelen: http://www.procycling.no/de-storste-talentene-mislykkes-ofte/ . Er jo ikke alle som gidder det. I alle fall ikke om man ikke kan spurte ICON_WINK

iq
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329805 03/08/2016 15:16
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

I- sone 2

Jeg vet ikke om den er direkte utdatert. Det er uansett ikke så viktig for meg da jeg tror den har rot i virkeligheten.

Men for å gjøre det litt enkelt. Kan man ikke heller si at summen av et fornuftig treningsregime med varierte økter vil forbedre kroppens evne til å bruke fett som næring på flere intensiteter? Med det mener jeg at så fremt man trener fornuftig så man kommer i bedre form så vil også kroppen bli bedre til å nyttiggjøre seg fett som næring.

Som en fotnote til fettforbrenning så er det jo veldig mange som påstår at de bedrer fettforbrenningen veldig mye fra de første sykkelturene i april til turene senere i sesongen. Leser i all fall mange som skriver man holder så mye lenger uten næring senere i sesongen, og begrunner denne "fremgangen" med at de venner kroppen til å gå på fett som næring. Behøver fettforbrenningen nødvendigvis å være den riktige forklaring? Kan man ikke like gjerne anta at sammenhengen er så enkel som at kroppen og musklene har absorbert treningen man har utført og derfor står distansen bedre (Altså at det er utholdenheten som bør trekkes frem og ikke fettforbrenningen.). Nevner at jeg skjønner at fettforbrenningen er en del av mange forhold som påvirker utholdenheten.

For å gjøre det enkelt, så handler det om å sørge for at man har lite karbohydrater tilgjengelig, primært. Det kan skje gjennom å sykle lenge slik at man går tom for karb og eller/redusere karb i daglig kost(evt. bare under trening). Jo lengre man er nøye med en eller flere av faktorene, jo lenger og med høyere intensitet vil man kunne sykle på fettforbrenningen(forenklet)

Til en viss grad vil jo dette bedre seg for de fleste uansett om man har fokus på det eller ikke i og med at man typisk kan syklere lengre og oftere etterhvert som formen kommer.

iq
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Gammelogdesperat] #2329806 03/08/2016 15:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du må skille mellom olympiatoppen generelt og enkelte tema eller råd. Det jeg sier om fettforbrenning er jo et område som har "slått igjennom" først i de siste årene, selv om kunnskapen har vært tilgjengelig lenge. Dette ser man jo selv om man leser nyere forskning, leser om erfaringene til stadig flere, både idrettsfolk og andre, og ikke minst tester ut ting selv.

Synes mye av dette fremstår veldig logisk, når man ser på mange andre prosesser i kroppen også, som fungerer på tilsvarende måte. Altså kroppen lærer ut i fra endrede forutsetninger og tilpasser seg.

Det innlegget var mer for å poengtere at man ikke kategorisk kan si at OLT er utdatert.

Etter at Kristoff slo igjennom har i alle fall fettforbrenning blitt noe det er mye fokus på. Paradokset er kanskje at i tidligere tider når man ikke hadde like mye fokus på det så forbedret jo fettforbrenningen seg da også. Lurer egentlig på om det er like mye snakk om fettforbrenning i andre land eller om det er et like særnorsk fenomen som "griselette" birkensykler. Trekker man feks frem fettforbrenningen som like viktig når lignende ryttertyper blir omtalt i utlandet?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Gammelogdesperat] #2329810 03/08/2016 15:37
sveinaa Offline
More than words
More than words

For å gjøre det enkelt, så handler det om å sørge for at man har lite karbohydrater tilgjengelig, primært. Det kan skje gjennom å sykle lenge slik at man går tom for karb og eller/redusere karb i daglig kost(evt. bare under trening). Jo lengre man er nøye med en eller flere av faktorene, jo lenger og med høyere intensitet vil man kunne sykle på fettforbrenningen(forenklet)

Er det virkelig konsensus om det der (om hensikten er å øke prestasjonene)? De færreste får kroppen sin til å yte maksimalt over tid på lavkarbo prinsippet. Hva gjør man når man skal ha økter på høy intensitet da?

http://www.runnersworld.com/sweat-science/adapting-to-burn-fat-as-fuel

Redigert av sveinaa; 03/08/2016 15:47.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329868 03/08/2016 19:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er det virkelig konsensus om det der (om hensikten er å øke prestasjonene)? De færreste får kroppen sin til å yte maksimalt over tid på lavkarbo prinsippet. Hva gjør man når man skal ha økter på høy intensitet da?

http://www.runnersworld.com/sweat-science/adapting-to-burn-fat-as-fuel

Det der har jeg ikke trua på i det hele tatt. Man kan godt trene/kjøre langturer på lavkarbo, det vil nok fungere helt greit. Men hva gjør du når du skal kjøre ritt med en vesentlig høyere intensitet? I det øyeblikket du tilfører kroppen karbo vil den gå tilbake til å foretrekke det først på høy(ere) intensite..
De jeg ser som kjører det regimet der og snakker høyt om lavkarbo, venne kroppen til fettforbrenning osv er i hovesak maraton/ultradistanse-utøvere. Skal du konkurrere på en intensitet som likevel ligger i sone 2, da er det jo greit.

Redigert av Hoaas; 03/08/2016 19:41.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2330146 04/08/2016 12:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Fikk litt assortert SIS produkter for en tid siden. Trodde alt var vanlige gels, men var og en del av disse: http://www.scienceinsport.com/eu/shop-si...l-30-pack-lemon

Har noen prøvd å bruke disse? r som dette:

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2330152 04/08/2016 12:21
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du må prøve dem selv. Aldri, aldri ta med deg mat og drikke du ikke har prøvd før.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: oyvin] #2330158 04/08/2016 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Du må prøve dem selv. Aldri, aldri ta med deg mat og drikke du ikke har prøvd før.

Har alt brukt dem i ritt (trodde det var vanlige gels.). Er mer effekten SIS mener disse gir jeg lurer litt på.

Fra SIS:

Why should I take this gel?

In order to achieve high rates of fat utilization during exercise, carnitine is required to help transport fat into the mitochondria, the muscle’s powerhouse where we burn fat for a fuel. During prolonged exercise and periods of high-intensity exercise, carnitine stores can become reduced meaning we have to increase the use of carbohydrate as a fuel, which can lead to fatigue. Fortunately, increasing the carnitine stores in the muscles before exercise ensures we can increase fat utilization therefore effectively sparing the use of our limited carbohydrate stores for later use during exercise. As such, we now have more carbohydrate available for when we really need it such as those hard parts of the training session or race. The use of SiS GO Gels + Carnitine is especially beneficial for prolonged training sessions or races where exercise will last two hours or more.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2330170 04/08/2016 12:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Aha, da misforsto jeg. Da vet jeg ikke, men er litt skeptisk til at det skal ha den store effekten:

Carnitine supplementation has been hypothesized to improve exercise performance in healthy humans through various mechanisms, including enhanced muscle fatty acid oxidation, altered glucose homeostasis, enhanced acylcarnitine production, modification of training responses, and altered muscle fatigue resistance. Available experimental clinical studies designed to assess the effect of carnitine on exercise metabolism or performance in healthy humans do not permit definitive conclusions to be drawn. In the aggregate, however, these studies suggest that carnitine supplementation does not improve maximal oxygen uptake or metabolic status during exercise in healthy humans. Carnitine administration for ≤1 mo in humans increases plasma carnitine concentrations but does not increase muscle carnitine content.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: fredriks] #2330454 05/08/2016 07:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Vad har Brå för objektiva tider som är på dagens nivå och som ger en relevant jämförelse med ski prestationen?

I langrenn er det jo som kjent umulig å sammenligne tider, da løyper, føre, ski osv har endret seg veldig. Men når det gjelder ren fysisk form så går det an å sammenligne Brås tider på friidrettsbanen med dagens skiløpere. Brås tider på 3000 meter hinder og 5000 meter f.eks (http://www.langrenn.com/beste-langrennsl...17793-1743.html) viser at treningsmetodene han brukte fungerte veldig bra til å bygge kapasitet. At langrennssporten nå stiller helt andre krav til teknikk og spesialisering enn tidligere endrer ikke at den fysiske formen til tidligere tiders langrennshelter var helt på høyde.
Når det gjelder andre tider på friidretssbanen vil jeg anbefale alle å se foredraget til David Epstein på Ted-talks: http://www.ted.com/talks/david_epstein_are_athletes_really_getting_faster_better_stronger

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2330473 05/08/2016 08:10
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
http://www.langrenn.com/60-nye-3000-meter-tider.5315748-1743.html

No skal det seiast at langrennsløparar prioriterer løp som barmarkstrening i langt mindre grad enn tidlgegare. Rulleski har dei seinare åra tatt heilt over. P.S. Eg er mest imponert over Hallgeir Brenden på 48. plass.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: boltzmann] #2330481 05/08/2016 08:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: boltzmann
http://www.langrenn.com/60-nye-3000-meter-tider.5315748-1743.html

No skal det seiast at langrennsløparar prioriterer løp som barmarkstrening i langt mindre grad enn tidlgegare. Rulleski har dei seinare åra tatt heilt over. P.S. Eg er mest imponert over Hallgeir Brenden på 48. plass.

Helt klart. Rulleskiene kom jo først på 70-tallet, og var i starten såpass hasardiøse i bruk at løping fortsatt var vanligst.
Men Northug og andre har slengt seg med på friidretsbanen også i nyere tid.

Når det gjelder sykling så er det jo veldig vanskelig å sammenligne tider i bakker pga dopingen som har florert siden krigen og sikkert før det også.
Men det er likevel ikke tvil om at at de proffe gutta på 50 og 60-tallet var i ekstremt god form. Sykling på den tiden var også blant ytterst få idretter som var helproffe og dermed tillot trening og restitusjon på fulltid.
Selv Coppi sine tider i bakker som er ganske like i dag står seg ganske godt, selv om de ble satt på grus, med begrenset gir-utvalg og på sykler på +-10 kilo.

Jeg har tidligere funnet Coppis tider opp Ghisallo fra midten av 40-tallet. Og må innrømme at jeg har måttet strekke våpen hver gang jeg har prøvd maks-drag opp der.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sykkeloyvind] #2330486 05/08/2016 08:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sykkeloyvind
Men Northug og andre har slengt seg med på friidretsbanen også i nyere tid.

Northug er vel kjent for å ha elendig løpsteknikk, det er litt som å se ham opp monsterbakken i Tour de ski ICON_TONGUE . Så hans 3000-metertid er ganske uinteressant og sier svært lite om kapasiteten hans:
http://www.dn.no/dnaktiv/2011/05/13/-jeg-loper-elendig

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: oyvin] #2330509 05/08/2016 09:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Aha, da misforsto jeg. Da vet jeg ikke, men er litt skeptisk til at det skal ha den store effekten:

Carnitine supplementation has been hypothesized to improve exercise performance in healthy humans through various mechanisms, including enhanced muscle fatty acid oxidation, altered glucose homeostasis, enhanced acylcarnitine production, modification of training responses, and altered muscle fatigue resistance. Available experimental clinical studies designed to assess the effect of carnitine on exercise metabolism or performance in healthy humans do not permit definitive conclusions to be drawn. In the aggregate, however, these studies suggest that carnitine supplementation does not improve maximal oxygen uptake or metabolic status during exercise in healthy humans. Carnitine administration for ≤1 mo in humans increases plasma carnitine concentrations but does not increase muscle carnitine content.

Karbolader med denne nå de 2 siste dagene mot GR. Fy f... den smaker dritt...

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2330613 05/08/2016 13:09
sveinaa Offline
More than words
More than words

Karbolader med denne nå de 2 siste dagene mot GR. Fy f... den smaker dritt...

Fyller og godt på med SIS go hydro +caffeine med cola smak. Den er heller ikke spesiell god (smaker tam sukkerfri cola med et par isbiter som har smelta i.).

Krysser fingrene for at produktene holder det de lover ICON_LAUGH

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2331018 07/08/2016 09:13
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Nå er jeg litt nysgjerrig på hva folk spiste underveis i Grenserittet. Jeg ble overrasket over hvor lite jeg spiste og drakk under selve rittet.

Jeg brukte 4 timer og 28 minutter og drakk 2 0.75-flasker High5 (med sukker) med 2 crampfix-kapsler i hver. Jeg spiste 1 SIS-bar (134 kalorier), 3 halve bananer og 2 halve boller. Null tegn til kramper og superform hele veien.

Før rittet har jeg spist normalt men økt det daglige kaloriinntaket noe de siste 3-4 dagene før start. Fredag kveld spiste jeg meg stappmett på pizza. I 3 uker har jeg tatt magnesium (Magnesium forte) som kosttilskudd.

Jeg drakk og spiste mindre enn jeg pleier på langturene mine men hadde likevel en super ritt-opplevelse uten andre smerter enn muskler som ikke hadde mer å gi.

Avslutter også med et spørsmål: Kunne jeg klart å tyne tiden om jeg hadde spist og drukket mer?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Raskall] #2331043 07/08/2016 11:34
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Raskall
Nå er jeg litt nysgjerrig på hva folk spiste underveis i Grenserittet. Jeg ble overrasket over hvor lite jeg spiste og drakk under selve rittet.

Jeg brukte 4 timer og 28 minutter og drakk 2 0.75-flasker High5 (med sukker) med 2 crampfix-kapsler i hver. Jeg spiste 1 SIS-bar (134 kalorier), 3 halve bananer og 2 halve boller. Null tegn til kramper og superform hele veien.

Før rittet har jeg spist normalt men økt det daglige kaloriinntaket noe de siste 3-4 dagene før start. Fredag kveld spiste jeg meg stappmett på pizza. I 3 uker har jeg tatt magnesium (Magnesium forte) som kosttilskudd.

Jeg drakk og spiste mindre enn jeg pleier på langturene mine men hadde likevel en super ritt-opplevelse uten andre smerter enn muskler som ikke hadde mer å gi.

Avslutter også med et spørsmål: Kunne jeg klart å tyne tiden om jeg hadde spist og drukket mer?

Jeg tar en slurk sportsdrikk hvert 20 minutt, en gel hvert 40 minutt. Siste 40 minuttene doblet jeg antall gel. Tok altså 1 per 20 minutt. De to siste innehold koffein. Holder meg unne koffein i gel tidligere i ritt, da de er vanndrivende.

I tillegg spiste jeg en bar etter 1,5 time. Tok i mot vann på matstasjonene, da jeg ikke prioriterer å ha med rent vann selv.

I forkant av rittet spiste jeg en stor porsjon pasta på fredags kveld. Passet på at jeg ikke gikk sulten gjennom de 2-3 dagene før rittet, men spiste heller ikke noe mer enn vanlig. Lørdags morgen spiste jeg er stor porsjon havregrøt, 1 glass juice og 2 glass vann 3 timer før start. I timene frem mot start fylte jeg jevnlig på med vann. 45 minutter før rittstart spiste jeg en bar. 30 minutter før start drakk jeg 0,5 liter sportsdrikk.

Jeg pleier å være veldig nøye med hva jeg får i meg gjennom ritt. Nødvendig eller ikke... Ritt tid på 3 timer og 18 minutter.

Når det gjelder mat- og drikkeinntak under ritt er det veldig individuelt, og det blir vanskelig å si om du hadde forbedret tiden din om du hadde økt inntaket. Følte du at kroppen var god, spiste og drakk du antageligvis riktig med tanke på hva som er bra for deg. ICON_SMILE

Redigert av TonyN; 07/08/2016 11:35.
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Raskall] #2331051 07/08/2016 12:08
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg mistet en flaske underveis, så det ble litt lite væskepåfyll mot slutten, kunne jo kompensert med å holde munnen åpen under skybruddet mot slutten, men totalregnskapet for tre timer sykling ble som følger:
Fra egne lommer/sykkel: ca. 9 dl High5 sportsdrikk og 3 Squeezy gel med colasmak, som til opplysning er det j....ste jeg noensinne har smakt.
Fra arrangør: 3 glass sportsdrikk, 1 glass vann, 1 glass cola og 2 halve bananer.
Fra klubblanging: En halv boks cola på asfalten opp fra grensa.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Torshov-Simen] #2331055 07/08/2016 12:26
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Torshov-Simen
3 Squeezy gel med colasmak, som til opplysning er det j....ste jeg noensinne har smakt.

Prøv SiS sine gel. De er veldig god på smak, og enkel å få ned. Benyttet Squeezy tidligere.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Raskall] #2331223 07/08/2016 19:41
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Nå er jeg litt nysgjerrig på hva folk spiste underveis i Grenserittet.

Siden du spør. 1x 0,75 flaske Sportsdrikk og 3 gel. 1 flaske skyldes at det er så mange flaskeholdere jeg har på fulldemperen og null støtteapparat på Grenserittet. Prøvde å kompensere med å drikke ekstra mye før start, men halvliteren vi fikk etter målgang gikk ned på styrten. Så hadde nok foretrukket 2 flasker, men det gikk nå greit. 3 gel på et såpass kort ritt (2.30) er mere standard prosedyre. Pleier å ta en gel på disse korte 2-timers rittene, men tok 2 ekstra gel for å kompensere på lite energi fra drikke denne gangen. Driver ikke med aktiv karboloading, men trener som regel litt mindre opp mot rittet og spiser normalt, hvilket jo forsåvidt fyller opp lagrene.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Raskall] #2331303 08/08/2016 06:37
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Spiste litt mer enn normalt hele siste uka. Mye karbo - Pasta, poteter, ris. Varm lunsj på jobben pluss middag. Pesto-pasta til middag på fredag. Fredags kveld ble det potetgull og et par glass rødvin, og en krone-is.

På morgenen en liten skål musli med banan, kaffe. Drakk 0.,5l sportsdrikk i bilen på vei til rittet, og en Red bull (mest for å prøve våkne...). Brukte mest tid på å sitte på ramma, som vanlig.

15 min før start tok jeg en energibar.

Under rittet hadde jeg en 0.35 flaske med sportsdrikk på baklomma. Den Drakk jeg fort, og dumpet den på første "kast & vinn".

2 0.5l flasker på ramma, kom i mål med en full og en med to-tre slurker på. Tok sportsdrikk-kopp på første service, vann på Kula, halv banan på 2 stasjoner, og cola i colabakken. Hadde to tuber sponser gel som jeg mer eller mindre brukte opp. Hver tube ble 3 doser for meg.

Ikke umulig at jeg hadde hatt litt mer futt om jeg hadde fått i meg enda mer gel. Jeg merket det etter hver dose, for å si det sånn, men følelsen var at jeg fikk i meg næring på en bedre måte enn tidligere. Hadde litt guff til innspurten, og nok guff til en 3-timers grov stitur i går, selv om beina var litt møre.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2331336 08/08/2016 07:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
2 stk High5 isogel med koffein (1 ble tatt i båsen før defileringen.).
4 stk High5 isogel vanlige
Noe under 1 liter med High5 2:1 (Hadde over en liter igjen i drikkesekken i mål.).
1 glass cola i fart
1 glass vann i fart på alle drikkestasjoner

Tror ikke jeg kan bortforklare dårlig form med næringssmell.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support