Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kutting av svinger.

Kutting av svinger. #2329239 02/08/2016 07:40
J
jorlie Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Jeg skulle gjerne ha forumets meninger om en nytt fenomen som jeg registrerte i går ettermiddag på en tur oppe i Grefsenkollen i Oslo:

På veien ned møtte jeg en kar som syklet oppover på feil side av veien. Han kom da i mot meg i min innersving, heldigvis på et oversiktlig sted. Jeg snudde og prøvde å snakke til han et par ganger uten at han reagerte. Han fortsatte på feil side gjennom en skarp innersving hvor det er minimalt med sikt.

Tilslutt fikk jeg stoppet ham og spurte hvorfor han syklet slik. Han var litt ergelig over at jeg avbrøt hans treningstur for å spørre ham noe så dumt, og sa at han skulle sjekke hvor mye han sparte på å kutte svingene (selvfølgelig!). Tydligvis et Strava fenomen. Har andre her erfaring med dette? Er det utbredt? Er det noen som finner dette akseptabelt?

Til de som måtte finne på å sykle på feil side av veien: Slutt med dette! Hvis en kjørende i 50 km/t møter en gjøk i 20km/t på feil side i innersving sier det seg selv at det er minimalt med tid til å reagere. For oss andre er det bare en ny risikofaktor å se opp for ...

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329241 02/08/2016 07:43
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jorlie
Hvis en kjørende i 50 km/t møter en gjøk i 20km/t på feil side i innersving sier det seg selv at det er minimalt med tid til å reagere. For oss andre er det bare en ny risikofaktor å se opp for ...

Enig. Og for bilister er det bare nok en (god) grunn til å klassifisere syklister som idioter, og dermed agitere trafikksituasjonen enda mer.

- Stefan
Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329247 02/08/2016 07:50
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Høres rimelig dust ut ja, skaper farlige situasjoner og gjør ingenting for å bedre ryktet som "midtlivskrisegubber i kondomdrakter" har en tendens til å få.

// Too many roads, too little time
Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329256 02/08/2016 08:18
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Høres rimelig teit ut, men hvis man ikke klarer å stoppe når man møter hindringer i veien så sykler man for fort.

Re: Kutting av svinger. [Re: Brusdalen] #2329268 02/08/2016 08:27
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Brusdalen
Høres rimelig teit ut, men hvis man ikke klarer å stoppe når man møter hindringer i veien så sykler man for fort.

ehh... seriøst? det var det du reagerte på? han skriver jo at han fint kom seg rundt karen og at han snudde

Men at karen på vei opp var et ekstremt faremoment på feil side av veien bare for å spare noen sekunder...!

Re: Kutting av svinger. [Re: Brusdalen] #2329271 02/08/2016 08:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så om man kjører bil og møter en annen bil som kommer i feil kjørefelt og kolliderer så er det ens egen skyld fordi man ikke klarte å stoppe fordi det kom en hindring i veien i mot?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kutting av svinger. [Re: Brusdalen] #2329279 02/08/2016 08:49
J
jorlie Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J

Forsåvidt greit nok, innlegget var også ment som et lite varsel til alle. Og når folk går til fots på innsiden i sving så må man uansett kunne bremse og vike ut.

Det som skaper ekstra risiko er at syklisten tross alt kan ha litt hastighet i mot, bare 20 km/t gir ganske stor forskjell. I tillegg vil iallefall jeg bli litt forvirret om hvilken retning jeg skal vike til når det kommer en syklist i mot slik. Skal vi vike til høyre eller venstre?

Re: Kutting av svinger. [Re: Stefan77] #2329280 02/08/2016 08:51
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
[/quote] Enig. Og for bilister er det bare nok en (god) grunn til å klassifisere syklister som idioter, og dermed agitere trafikksituasjonen enda mer. [/quote]

Så enkelt kan det sies !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329292 02/08/2016 09:13
R
rkaspers Offline
Fersking
Fersking
R
Det som skaper ekstra risiko er at syklisten tross alt kan ha litt hastighet i mot, bare 20 km/t gir ganske stor forskjell. I tillegg vil iallefall jeg bli litt forvirret om hvilken retning jeg skal vike til når det kommer en syklist i mot slik. Skal vi vike til høyre eller venstre?

Dette er livsfarlig. Og dessverre skjer det alt for ofte på slike segmentjagende områder og spesielt i Grefsenkollen.

I fjor høst var jeg på vei ned når det plutselig kom en syklist rundt siste sving før toppen i feil fil (den som er rett etter den store parkeringsplassen). Her er det fra før av ganske dårlig oversikt rundt svingen så når vi så hverandre ble det slik at man reagerte på refleks. Ettersom jeg hadde kun en grøftekant på min høyre side forsøkte jeg å unngå han ved å svinge til venstre. Dessverre gjorde han det samme så det endte med at jeg smalt inn i han på hans venstre side Jeg falt heldigvis ned i grøftekanten og landet mykt på gresset.

Det gikk mye verre med han andre som måtte hentes i sykebil og fikk et lengre opphold på sykehuset med flere brudd. Igjen var dette ganske nærme toppen, så farten min var ikke fryktelig høy - (ca 30km/h). Man kan jo bare tenke seg hvordan dette kan gå dersom det hadde vært høyere fart eller at jeg var en bil og ikke en syklist.

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329301 02/08/2016 09:30
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jorlie

Forsåvidt greit nok, innlegget var også ment som et lite varsel til alle. Og når folk går til fots på innsiden i sving så må man uansett kunne bremse og vike ut.

Ja det er ingen tvil om at dette kan skape farlige situasjoner. Dessverre finens det mange på veien, både i bil og på sykkel, som har sine egne kreative tolkninger av hva som er lov. Det gjelder kjøring i feil felt, vikeplikt, etc. Det er greit å ha i bakhaudet, spesielt når man triller nedover i 50 km/t.

Det var absolutt ikke ment som noe kritikk eller stikk mot deg eller andre, bare en "gentle reminder" om at man må passe på og ta hensyn ICON_SMILE

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329331 02/08/2016 10:22
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med deg. Dette er ikke akseptabelt.
Synes det er temmelig mye villmannskjøring rundt om kring og det er helt unødvendig. Når det er sagt så må jeg jo innrømme at jeg noen ganger kutter svinger selv. Den siste svingen på Grefsenkollen er lett å kutte når man er sliten, dessverre.

Problemet slik jeg ser det er at det fort oppstår misforståelser, selv om det er god oversikt og det normalt vil være null problem å svinge unna. Dersom det kommer en imot så er det umulig å vite om han andre holder til høyre eller venstre. Vi vil naturlig tenke at vi holder til høyre, men når man allerede ligger på feil side vil noen tenke at han skal fortsetter med det. Uløselig problem.
Dette må vi slutte med.

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329335 02/08/2016 10:26
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Btw. De siste par årene har jeg begynt å peke når det kommer syklister imot og vi ser det oppstår usikkerhet. Tydelig peking har vært utrolig avklarende.

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329434 02/08/2016 13:03
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Mye grisekjøring i Grefsenkollen. Har også hatt to nær-døden-opplevelser på vei ned på grunn av longboards.

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329442 02/08/2016 13:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg kutter svinger til midtstripa når det passer, og noen ganger over hvis jeg kan se gjennom svingene. Dette både oppover og nedover. Å kutte lenger enn til midten i svinger man ikke kan se rundt synes jeg er en real uting enten man sykler oppover, bortover eller nedover.

Å sette eget liv og andres mentale og fysiske helse i fare for å spare noen tideler eller sekunder på trening er rimelig tåpelig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kutting av svinger. [Re: sykkeloyvind] #2329453 02/08/2016 13:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sykkeloyvind
Jeg kutter svinger til midtstripa

Det er jo egentlig bare å bruke hele kjørebanen (sin) og er jo helt innafor. I alle fall hvis det ikke er i oppoverbakke så man lager lang kø bak seg.

Re: Kutting av svinger. [Re: Stein] #2329668 03/08/2016 09:03
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Dette er drøy oppførsel og jeg syns du håndterte det helt riktig. Altså å faktisk ta tak i problemet og fortelle vedkommende at dette må opphøre.
Jeg tror de fleste av oss har hatt nærdøden opplevelser ned Grefsenkollen, med biler som kutter svinger, eller som kjører så fort at dce sklir ut i feil kjørebane, rulleskigåere og en og annen kronidiot av en syklist som faktisk sykler på feil side av veien i en blind sving.

Det finnes ingen unskyldning for så drøy oppførsel. Har du full oversikt på utgangen av svingen og god sikt framover så mener jeg det er greit å kutte svingen over midtstripa, men da skaper man jo ikke en farlig situasjon.

Re: Kutting av svinger. [Re: sigmund1] #2329677 03/08/2016 09:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sigmund1
Har du full oversikt på utgangen av svingen og god sikt framover så mener jeg det er greit å kutte svingen over midtstripa, men da skaper man jo ikke en farlig situasjon.

Tja, mange bilister får seg en uvane med å kutte svinger der de har sikt, som de tar med seg når sikten blir litt dårligere og så plutselig videre til det er tilnærmet null sikt. Ved å kutte svinger ofte, mister man verdifull trening i å kjøre svingene perfekt innenfor sin side av veien.
Samme uvane kan sikkert syklister også utvikle.

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329859 03/08/2016 19:05
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
La de sykle på feil side av veien i knappe svinger. Det er slikt vår skaper fjerner de dumme fra den genetiske poolen...
Darwins award kandidater hele gjengen.

Re: Kutting av svinger. [Re: jorlie] #2329860 03/08/2016 19:08
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Oslo florer også av folk som sykler feil vei i sykkelfeltene. Du skal være passe puck i planeten for å få til det.

Re: Kutting av svinger. [Re: anonym] #2329955 04/08/2016 07:25
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: anonymous
La de sykle på feil side av veien i knappe svinger. Det er slikt vår skaper fjerner de dumme fra den genetiske poolen...
Darwins award kandidater hele gjengen.

Synd om de drar med seg noen uskyldige i fallet pga dumheten sin da...

Specialized Phenom 155 mm kjøpes

Moderator  support, Valentino