Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny Fatbikeinteressert

Ny Fatbikeinteressert #2328537 30/07/2016 11:49
R
RobertKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei.

Driver og prøver å lese meg opp litt på Fatbike (egentlig sykling genrellt) og har da en del forholdsvis enkle spørsmål som eg håper å få litt innspill på. Sky is the limit når man leser her og/eller Googler. Budsjett og tidsbruk er jo ubegrenset hvis man skal følge alle råd. Og sånn super innsikt på sykkelverden har eg jo heller ikke.

Har i dag en Cannondale BadBoy med 28 gate og 26 knastedekk som fungerer ok til mitt bruk. Mitt innfall på sykkel var pappaperm og sykkelvogn. Har en lånt racer eg har prøvd meg på, men dette lå ikke for meg. Liker bedre turer med minien bakpå, da dette gir meg litt mer mening og kanskje tid til å se meg litt rundt, samtidig som det gir meg trening.

Meeeeeen, så starter det jo å bli litt interessant alikevel da, etter å ha stisyklet litt i det fantastiske området som er rett bak huset vårt, med ett riholdog utvalg av sti, kjerrevei, grus, myr osv osv. Og samboeren liker å oppsøke snøen (lite med snø på Sotra hvor vi bor). Da tenker eg Fatbike må være artig å prøve....

Slik eg tolker det er det Diamant / Nakamura / White / Xeed som er "budsjettmodellene" og det er der eg må holde meg.
Tenker fortrinnsvis brukt. Rpriser og utstyr varierer ser eg, så det det bunner i er:

- 100mm eller 80 mm felger (blir jo en allrounder)
- Bør eg satse på to hjulsett for å kunne sykle allround + kanskje snø?
- Passer sykkelvognfeste på Fatbike, eller kommer eg best ut av det med å bruke pulkfestet fundt livet?
- Størrelse for en 181cm høy på ca 85-90 kg med litt korte ben (32 i bukse)
- Andre tips for mest mulig glede for budsjettpenger. Dette kommer ikke til å bli altoppslukende, men en av flere trenings-/interesseområder..

På førehand takk.

Nybegynner med fokus på litt mosjon og mer glede...
Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2328563 30/07/2016 14:05
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
To hjulsett fra dag en er neppe noe vits, tror du kommer bedre ut av det økonomisk om du går for en sykkel 'rett fra hylla' og finner ut etter noe tids bruk hva du føler behov for å endre på ICON_SMILE

Man kan alltids kjøpe smalere felg/dekk til en sykkel med god plass i ramma, verre å gå bredere på en sykkel med dårlig plass.

http://www.sykkelproff1.no/butikk/fatbike har ganske godt utvalg i fatbikes om du handler på nett.

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: vehe] #2328633 30/07/2016 21:26
R
RobertKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Vil f.eks denne være en ok+ sykkel for meg? http://www.finn.no/74587378

Er 17" stort nok (dette med størrelser klarer eg ikke å lese meg klok på)

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2328682 31/07/2016 10:02
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har hatt en tidligere versjon av Big Bob 5, Mammut F3 og den manglet litt stivhet. Passer best for lette personer (<70kg). F4 er solidere.
Ligger Cannyon Dude (Rådal) og White Interceptor (lik design som Nakamura Big Bob 7 karbon sin ramme) på Finn nå.
De er også lette, men de har ikke fått kritikk på grunn av manglende stivhet.
Med din høyde er du nærmere large.

Redigert av eldo472; 02/08/2016 08:08.
Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: eldo472] #2328822 31/07/2016 20:00
R
RobertKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Fant den ene du henviste til, men 14.000 er nok noe over budsjett for meg desverre.
Siden eg er rukket å blitt ett gammelt skinn (34) så tror eg ikke enorm fart kommer til å bli ett tema de første to dagene. Vil eg da merke dette som du mener med manglende stivhet? Og er det størrelsen på den du viste eller den eg viste du mener eg blir litt liten?

Ellers takker eg for alle innspill.

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2328973 01/08/2016 10:22
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Du er nok på kanten mellom medium og large avhengig av hvilket merke sykkelen er, lurt å få prøvd før man kjøper.

Det kommer litt an på hvor sykkelen mangler stivhet, sideveis er det aldri bra; men om det er fleks i høyderetninga kan det oppleves positivt da det flater ut ujevnt terreng en smule. Materialvalg i ramma har også noe å si, stål og titan flekser mens karbon og aluminium gjerne er stivere. (men det kommer an på design)

Big Bob 5 er en fin innstegssykkel med muligheter for å sette på dempegaffel ICON_SMILE

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2328997 01/08/2016 11:10
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Black Friday (27.11.2016) har mange butikker 25% og du får en ny sykkel til det mange selger en pent brukte for.
Og hvis du klarer å vente til desember kan du prutte ytterligere, jeg ga ~8.500,- for min Mammut F4 hos Intersport.

Veier du 90kg og skal sykle på snø, er 100mm felger tingen -gjerne med 4,8" eller 5.05" dekk (hvis det er plass).

Jeg ville heller satt av penger til piggdekk/vinterdekk (hvis du skal sykle om vinteren) enn å brenne av alt på en dyrere sykkel.
Og vinterdekk er dyre, gjerne rundt 1500,-/stk.

Big Bob 5/Mammut F4 er ok sykler, og 8000,- er en ok bruktpris.
Forutsatt at den er strøken -sjekk at hjulene er rette og at gir ikke har fått en trøkk.

Thomas
Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2329717 03/08/2016 10:57
F
funriderr Offline
Fersking
Fersking
F
Prut i butikken, jeg kjøpte en White 3 Lite for 7200,- (nypris 10k), spurte bare hva de kunne gjøre med prisen.

For to uker siden kjøpte en kamerat kjøpt big bog 6.0 for 12.000, nypris 24 eller noe sånt. Fikk også tilbud om 5.0 for 8000,-

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: funriderr] #2330315 04/08/2016 18:32
R
RobertKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Ok.

Da skal eg høre litt rundt.
Nå er den andre sykkelen på verksted med def. Demper, så da er det jo enda mer tid til å opparbeide seg lyst til å prøve dette.

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2332739 11/08/2016 11:06
R
RobertKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Da er det kommet sykkel på tunet. Ble litt til på slum. Så ikke for meg at de hadde lagerførte Fatbiker her på Sotra, men både XXL og Gsport på Sartor hadde dette. Selv om eg nok ikke traff verdens beste selgere på noen av stedene.

Ble en Diamant F4 som var satt ned til 6K på Gsport. Da er det tre år "service" inkl i kjøpet, noe som betyr litt for en nybegynner som meg. Så får vi se.

Bare vært en kort testtur i en løype eg har satt sammen i nærmiljøet i går, ca 4-6 km (glemte å starte klokken) med grus, sti, traktorvei, myr, asfalt, tidligere dyrket mark og skog. Helt konge. Eg vil si at eg forsvarer halve kjøpesummen bare med gårsdagens tur. :-)

Når tenker eg og sykle en hel del for å gjøre meg opp noen meninger om hvilken mods/forbedringer som passer for meg. Dere hører nok fra meg på forumet igjen :-)

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2332828 11/08/2016 15:04
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Gratulerer og velkommen blandt fatbike-entusiastene.

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: eldo472] #2357267 22/10/2016 22:03
R
RobertKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Liten oppdatering:

Fatbike er the shit. Dette må da være den artigste måten å komme seg ut på. Har ikke slitt ut sykkelen helt, men har blitt noen mil med glede. Sliter litt med å finne ett lufttrykk som passer litt allround som en løype rundt her blir, men men, er det tungt å trø blir rytteren lettere på sikt.

Gleder meg til å prøve på snø. Mååå eg investere i andre dekk da, eller holder wee snowshoe, eller hva Diamanten er levert med de første gangene? Og hvor stor forskjell er det egentlig på dekk for en som ikke anser sykling sommreligion, men heller god hverdagsglede??

Re: Ny Fatbikeinteressert [Re: RobertKS] #2357629 24/10/2016 13:42
Lekrot72 Offline
Medlem
Medlem
Det er bare å glede seg til snøen kommer.
Du trenger ikke andre dekk, med mindre du skal sykle på speilblank is.

Snowshoe-dekkene har sin styrke på snø og vått føre med glatte røtter/stein, men de triller jo dårlig på asfalt og grus.

Jumbo-Jim er kanskje de beste allround-dekkene, de har bl.a. mye lavere rullemotstand.

Hvis du har 4" brede dekk nå, kan du glede deg til å bytte de med 4.8". Jeg synes bredere dekk gir bedre flyt både sommer og vinter.

Allround dekktrykk blir ofte et dårlig kompromiss. Hvis jeg sykler sti med 5-6 psi stopper jeg heller og pumper ett minutt for å komme opp på 8-10psi hvis jeg har 10km grus foran meg, enn å kjøre hele turen på 8psi og være passe missfornøyd med hvor dårlig sykkelen funker både på sti og grus. Dette blir enda viktigere om vinteren da du fort må ned i 3psi for å kunne nyte løssnø.

Moderator  support