Under litt hagearbeid røsket jeg tak i en gammel rot og fant dette. Da dukker det opp et par spørsmål: Er dette stokkmaur? Bør jeg forsøke å ta kverken på dette når det er ca. 7m fra huset mitt?
Redigert av zero; 31/07/201611:18.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Brakk av en bit av roten og maurene fikk fart på seg med å redde egg. Roten har store hulrom i seg og havnet lengre opp i skogen etterhvert. Det var ganger inn i bakken under der treverket hadde ligget.
Jeg trodde også de var for små og lignet skogsmaur, men nettet påstår at det bare er stokkmaur som lever i treverk. Ingen av maurene jeg så var større enn ca. 1cm. Mange av bildene av stokkmaur på nett viser helt sorte maur, bortsett fra varmekjær stokkmaur. Den er rød på midten som mine maur er.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Stokkmaur er ikke så veldig krise som mange tror. Største problemet er ofte at mauren liker seg best i råteskadet trevirke. Består huset ditt av mye av dette er dette ikke maurenes skader som er dyrest å fikse for å si det sånn.