Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Trening frem mot OF300 - 2016

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210375 29/05/2016 12:28
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Synd du ikke hadde dagen i går og fikk en god opplevelse. Har ikke noen formening om hvorfor det ble slik, men kan si for min egen del at det gikk veldig fort i starten. Jeg hadde ikke varmet opp og holdt på gå på en smell selv. Men klarte å slippe gruppa og kjøre i eget tempo. Altså under terskel på wattmålern. Det gjorde at jeg fikk en kjempefin dag med god flyt og god stemning. Hadde jeg hengt på i starten til jeg ikke klarte mer tipper dagen hadde fortonet seg annerledes. Kanskje du startet for hardt?

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210399 29/05/2016 14:22
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg gjorde nok det Lookatme. jeg var oppe i terskelpuls allerede etter 1min og 53 sek ser jeg nå. Derifra gikk det bare oppover med pulsen selv om farten var lav, frem til jeg måtte stoppe helt opp og gå av sykkelen for å få pulsen ned etter 28min. Prøvde å slippe opp inn i det første stipartiet men det var ikke mulig, pulsen ville ikke ned.

Veldig betryggende å høre Hoaas. Har ikke fått testet wattmålinger ute og det er noen uker siden siste ftp test inne men de testene jeg har utført i år har jeg steget jevnt og trutt i ftp. På segmenter setter jeg PR stort sett hver gang jeg er ute for tiden og da slår jeg tider som jeg ikke har klart å slå på flere år. Så en kombinasjon av allergier og for hard trening den siste tiden må være forklaringen.

Nå går jeg over til plan B. Plan A var å ta to dager fri og ta roligøkt på tirsdag og onsdag, hardøkt på lørdag og rolig igjen på søndag. Nå tror jeg det mest fornuftige vil være å slippe opp enda mer og ta helt fri 4-5 dager og kun rolig de første 2-3 øktene etter dette. Har ikke lyst å gå på en enda større smell og bli overtrent. Neste ritt er Lillehammer-Oslo om 3 uker.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210436 29/05/2016 16:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En normal recovery uke kan være

Man - fri
Tirs - lett z1 40min
Ons - lett z1 40min
Tors - 1 time teknikk, kadensdriller osv
Fre - test eller begynne på ny hard periode

Hvor lang tid man trenger for å hente seg helt inn igjen etter en hard periode varierer fra person til person, og hvor lenge man har kjørt på uten innlagte pauser.

Å ta 4-5 dager helt av kan være riktig om du føler du er langt nede, sliter med å få pulsen opp og ikke har noe trøkk i beina. Om du ikke føler deg helt nedkjørt kan det være nok å kjøre som nevnt over.

At du slår dine tidligere rekorder er et godt tegn. Jeg ville ikke stressa så mye over en litt dårlig dag på TSR. Oppladinga di til rittet var ikke kjempehard. Jeg tipper du har hatt en mørk dag i løypa, og i tillegg noe allergi.

Ta et lite avbrekk og start opp igjen, det er klart det er ganske tøft mentalt når ting ikke stemmer i løypa.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210715 30/05/2016 10:39
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk Hoaas. Vanskelig å ikke la seg påvirke over et såpass dårlig resultat men det går nok over. Tar noen dager fri nå for å komme meg helt og starter opp igjen rolig. Satser på at det er riktig medisin.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210852 30/05/2016 15:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror egentlig du har et supert underlag for å få frem masse form til starten av august, men jeg tror du må begynne å kjøre mer intensive økter (kortere på høyere intensitet.). Tror du har satt "penger" i banken helt frem til nå, og må begynne å tenke på hvordan du kan ta dem ut.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210903 30/05/2016 18:59
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tips sveinaa. Begynte sånn smått med dette for 3 uker siden men kun hatt 3 økter til nå med kortintervaller. Blir mer og mer av disse øktene fremover. Både sone 5 (3 minuttere) og sone 6 (1 minuttere).

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2210911 30/05/2016 19:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Per nå kjører jeg ingen hardøkter som kun har terskel. Har alltid med intensitet som er høyere enn terskel (Og da er det 4 harde økter i uka med div intervall, hvorav en feks er en langtur på 3 timer med 30 min på 10-20 watt over terskel. Kjører da drag av 2-3 min med 30 sek hvile kontinuerlig til drag tiden er opp i 30 min. På rene intervall økter kan det være all in/spurt 10-15sek, 20 sek pause, 30 sek Z6 rett inn i 8-10 min på terskel og gjentar dette 4-5 ganger). Kjører ikke noe rene sweet spot økter. Tror du må grave litt i kjeller hva gjelder intensitet og "vekke" grunnlaget ditt. Men ta en pause før du kliner til. Liten vits å trene hardt når du er sliten...

Redigert av sveinaa; 30/05/2016 19:28.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2213234 06/06/2016 14:42
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
At jeg gikk på en smell under tsr visste jeg tidlig. Men at det var så ille som det egentlig er trodde jeg ikke. Bestemte meg for å ta 4 dager fri etter rittet men da torsdagen kom var jeg fortsatt sliten og utsatte til fredag. Da tok jeg en 30 min vispetur uten belastning og høy frekvens. Dette kjentes ok så på lørdag tok jeg en tur på raceren. Bare en liten runde i nærområdet, forholdsvis flatt på ca 30km. Denne måtte jeg avbryte etter 20km. Tok det superrolig og var såvidt over 140 i puls en gang. Men i hver liten motkneik (blir feil å si motbakke) var det null kraft i beina og kjente smerter som om jeg syklet med krampe.

Igår tok jeg ny fridag og beina kjentes bedre ut. Idag har jeg nesten ikke rørt meg men beina (låra) er som to tømmerstokker. Kjennes ut som om jeg syklet tsr igår og ikke for 9 dager siden. Eller som om jeg strammer låra alt jeg kan for deretter å sleppe opp.

Noen som vet hva dette kan være for noe? Pakka lår? Overtrening? Bortsett fra låra så føler jeg meg helt fin. Begynner å bli litt så småstressa for å si det mildt...

Redigert av erijon; 06/06/2016 15:02.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2213244 06/06/2016 15:00
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Opplevde noe av det samme i fjor ja. Om det var pakka lår eller overbelastning vet jeg ikke, men det var nok en noe brå overgang fra sub-terskel trening til segmentjaging, spurting og ritt/karuseller.
Stoppa forholdsvis tidlig når jeg kjente at det ikke funka, men det hjelper ikke å hvile når muskulaturen er pakka. Du må trene det bort, og få tverrmassasje. Jeg har med godt hell brukt foam roller.

Har kjørt korte økter på 45-60min med korte sub-terskeldrag og stigningsdrag til rett over terskel i "opptreningsfasen". Har et program liggende på pcen som jeg har brukt ved to anledninger, og det har fungert.

Det spekuleres i om man ikke tåler lange i3/terskel drag osv, så man kun må trene i1 og i4. For min del tror jeg nok muskulaturen ikke var vant til så brutal trening når våren kom. Man hoppa liksom over build-fasen.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2213250 06/06/2016 15:10
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nå vet jeg ikke om låra har pakka seg enda så jeg er litt redd for å gjøre feil nå. Har fått beskjed om å hvile for å se om det går over men det virker ikke som om det hjelper.

Men kjenner meg igjen i brutal overgang fra bamsemumsturer på sti til drag like under, på og over terskel.

Send gjerne treningsprogrammet til meg på epost om du er villig til å dele. eriktjones(at)gmail(dot)com. Har vurdert bruk av foamroller men tanken på å rulle låra over den gjør meg nesten kvalm...

Redigert av erijon; 06/06/2016 15:11.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2213263 06/06/2016 15:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vondt de første gangene å rulle, men for meg har det vært instant lindring av vonde bein. Så nå ruller jeg hver dag.
Sklir litt ut med både tøying og rulling av og til, men må bare ta meg i nakken.

I fjor var beina så dårlige at det var svært vondt å bare trille rolig tur i skogen, i1 var som rene terskeløkta. Musklene kjentes ut som én stor klump, med en litt nummen følelse når jeg masserte/rulla. Det fine med programmet er jo at man fortsatt får trent 5-6 timer i uka da. Det er lite belastende, og jeg tror ikke du gjør noe feil ved å teste det. Når du har hvilt i ni dager, men fortsatt har helt ræva bein høres det ikke ut som du bare er sliten. Men du får føle litt på det.

Jeg kan sende det over i kveld, på tur på klubbkarusell så har ikke pcen tilgjengelig.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2213294 06/06/2016 17:49
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takker, da skal jeg sjekke den ut.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2317335 18/06/2016 21:17
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Måtte dobbelsjekke hos fysio og fikk også der beskjed om pakka lår.

Fikk treningsopplegg av Hoaas forrige uke og startet på den på tirsdag (11 dager siden) Har fulgt den frem til onsdag denne uken og det har gått litt opp og ned. Noen dager har det følt at det har sluppet mens andre dager har de vært vonde igjen. Men hadde et håp om at det kunne løsne på en langtur under terskel så planene om Lillehammer - Oslo ble gjennomført i dag.

Første strekket fra Lillehammer til Biri var et helvete. Låra var så vonde at jeg holdt på å bryte etter 3-4 mil. Skikkelig krampefølelse i begge lår, uten å ha krampe. Men etter en kort pause i Gjøvik syklet jeg videre og da gikk det lettere. Startet sammen men en bekjent og vi syklet to og to, i eget tempo. Dessverre måtte han gi seg like før Minnesund og jeg syklet solo resten av rittet. Glemte Edgen hjemme så jeg syklet også uten noen form for hjelpemidler. Tok det kun på feelingen. Og dette gikk overraskende bra. Hadde pulsbelte koblet til telefonen men den sjekket jeg aldri underveis. Snittpuls viste seg å være 148, dvs godt under terskel på 170. Snittwatt (Stravabasert uten wattmåler) var 244. Dette er nok feil da jeg har en ftp på 228 sist jeg sjekket men kanskje ikke heeeelt på bærtur?

Syklet på 6.38. Noe jeg er godt fornøyd med mtp solo halve distansen og første tur på racer over 50km. Låra er møre men virker fine. En helt annen følelse enn jeg har hatt de siste 3 ukene. I positiv forstand. Og jeg har masse overskudd. Tok meg aldri ut og kjente meg aldri sliten. Det eneste negative var ryggsmertene, fra det området hvo bruddene var da jeg kræsjet. Disse var til tider ubeskrivelige og de spredte seg etterhvert til skulder og nakke. Smertene bremset farten betraktelig da jeg hele tiden måtte tøye og strekke og mye krefter gikk med til å overtale meg selv til å ikke bryte/overse dem. Men satser på at dette er pga bedriten sittestilling på racer. Har aldri hatt så store smerter på terrengsykkelen.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2318583 22/06/2016 15:25
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Om 10 dage resier jeg til Spania i 2 uker. Tar ikke med sykkel og etter priser å dømme på leiesykkel er det tvilsomt at jeg kommer til å leie. I hvert fall for hele 2 ukers perioden. Lurer derfor på hva slags løpeøkter jeg kan erstatte treningen med. Treningsplanen for de to ukene jeg er borte ser slik ut:

Søndag - Fri
Mandag - Fri
Tirsdag - Fri
Onsdag - 1t z6 (5x1min)
Torsdag - 1t z2
Fredag - Fri
Lørdag - 2t z2

Søndag - 1t z2
Mandag - Fri
Tirsdag - Fri
Onsdag - 2t z2
Torsdag - 1t z2
Fredag - Fri
Lørdag - 3t z2

Har bevisst lagt inn recovery uke og lett uke til disse ukene så treningsbelasningen begge ukene er lav. Dagen med z6 kjører jeg intervall men er usikker på om jeg får til å løpe såpass hardt som z6. Kanskje 4x4 er et bedre alternativ? Evt geriljaintervaller hvor jeg løper 20 sek med 10 sek pause en 8-10 ganger.

1 timers øktene klarer jeg fint å løpe rolig. Disse er det 3 av.

Så er det 2 og 3 timers øktene. Sistnevnte har jeg mulighet til å bytte ut med en 2 timers økt og heller sykle 3 timer dagen etter når jeg kommer hjem. Skal jeg satse på å løpe 2 timers turene også eller heller prøve å leie sykkel til en eller alle disse dagene? Har ikke løpt på over 1 år og sliter veldig med knærne av å løpe for ofte...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2318587 22/06/2016 15:44
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du skal ha litt selvdisiplin for å løpe to timer i sone to. Prøv i såfall å finne slakt terreng.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2319427 24/06/2016 19:06
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Vet Larsdx. Er redd for at 2 timer løping i s2 blir litt for lenge for knærne mine. Har nå sjekket litt nærmere angående leiesykler og prisene var ikke så ille som først antatt. Så satser på at 2 og 3 timers turene blir på sykkel.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2327657 26/07/2016 21:09
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Da er det litt over 1 uke igjen til rittstart og da er det vel på tide med en liten oppdatering.

Ferien i Spania var veldig bra treningsmessig. Leide sykkel hos Xabias bikes og kan trygt anbefale disse til andre som skal ned til samme område. Suveren service og et godt utvalg av sykler i alle størrelser og slag. Jeg leide en 2016 Specialized Camber 29 mens kompisen som var med ned leide en Spesh Fuse. Hadde jeg kommet 2 uker senere kunne jeg fått låne en 2017 Camber. De fikk inn 2017 modellene dagen vi leverte inn syklene våre. Jeg SKAL ha en 2017 Camber for å si det sånn. Sykt digg sykkel!

Det ble 4 turer den første uken. Tredje dagen med lokal guide som viste oss noen virkelig morsomme stier. Så ble det en løpeøkt før det ble 2 turer den siste uken. Alt i alt, 150km på sti og ca 12t på setet. Mer enn det jeg hadde håpet på før jeg dro nedover.

Vel hjemme ble det en rolig uke før Offroad Valdres sist helg. Dette skulle være den store generalprøven for min del, for å se om utstyr, formen og kroppen holdt til et ritt i "ultra" klassen. OV var et fantastisk ritt på alle måter. Supert terreng, fantastisk hyggelige arrangører og god stemning. Så for meg milevis med flytsti på fjellet men stiene var mer knotete enn jeg hadde trodd på forhånd. Ikke teknisk vanskelig men heller slitsomt med en del steinete partier, myrer og kutråkk som gjorde at det vanskelig å tråkke uten å dunke nedi med pedalene.

For min del ble dessverre OV en gedigen nedtur. Siste uken i Spania dro jeg på meg halsbetennelse og bihulebetennelse, fulgt av en kraftig forkjølelse. Forkjølelsen har fortsatt ikke sluppet og den satt enda bedre i under OV. I tillegg var jeg oppe hele natten med sprutræv men 2 immodium like før start ble redningen men formen var laber allerede ved start.

Rittrapport tar jeg ikke i denne tråden men etter ca 6 timer på sykkelen begynte ryggen å krangle. Og derifra tok det kort tid før smertene fra skadeområdet for 2 år siden ble så og si uutholdelige. Å sitte på sykkelen var et rent helvete og i den minste motbakke måtte jeg av og dytte. Jeg og makker kom 9 min for sent til nest siste sjekkpunkt og ble dermed tatt ut av rittet etter ca 8 timer. Jævlig surt og min første DNF noensinne. Men det som er enda surere er at jeg fikk det svaret som jeg ikke ville få; ryggen holder ikke ultra distanser enda. Når smertene kommer etter 6 timer og er såpass store etter 8 timer, kommer jeg aldri i verden til å klare 300km og 20t pluss under OF. Derfor tok jeg i går beslutningen å trekke meg. Heldigvis skulle jeg sykle på et 3-manns lag så de andre 2 på laget fortsetter med meg som support.

Har grublet mye på denne beslutningen de siste dagene. Har sykt lyst til å sykle men jeg ser ikke vitsen å starte når det er 99% sikkert at ryggen slår seg vrang og det blir en ny DNF. Vet ikke helt hva jeg har gjort galt heller. Disse smertene har jeg ikke kjent på over 1 år nå. Men jeg heller mot en kombinasjon av for lite trening med tung sekk (pakket sekken under OV lik kravene til OF) og kanskje for lite spesifisert trening mot skadeområdet. Styrketreningen har vært mer generell på core og stabilitet. Gir allikevel ikke opp drømmen om å fullføre OF og satser på å være enda bedre forberedt til neste år.

Takk til alle som har kommet med gode råd og innspill i denne tråden de siste 6 månedene. Og lykke til til dere som skal sykle OF i år!

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2328216 28/07/2016 20:53
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Det var leit, Erik. Men du gjør nok lurt i å lytte til kroppen på denne. Det er en voksen avgjørelse. Det var uansett hyggelig å treffe deg i Valdres. Håper vi sees i Finnmark neste år om ikke før ett eller annet sted.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2328281 29/07/2016 08:00
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Den satt jævlig langt inne Fredrik og jeg er fremdeles ikke helt overbevist om at avgjørelsen er riktig, selv om lege, familie og stort sett alle andre jeg har snakket med mener at det er riktig å stå over. Flertallet har sikkert rett... Satser på å komme enda sterkere tilbake neste år!

Redigert av erijon; 29/07/2016 08:03.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2328361 29/07/2016 14:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Voksen avgjørelse. Som tips til neste års oppkjøring. Du burde prøve å kjøre et 12 timers ritt i rundløype tidlig i sesongen. Da kan du legge inn pauser ved runding sånn at du kan teste/ presset ryggen litt mer kontrollert.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2328505 30/07/2016 09:01
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tips Sveinaa. Det hadde jeg faktisk på planen i år med Hole 12 timers. Men da ferien ble lagt til samme helg, utgikk det. Veldig dumt ser jeg nå i ettertid for da hadde jeg kanskje oppdaget dette tidligere og muligens klart å gjøre noen forandringer i treningen.

I dag, 1 uke etter OV er ryggen fremdeles veldig kranglete. Kan best forklares ved at jeg må "rulle" meg ut av senga om morran. Hele ryggen, fra korsrygg til nakke er pinne stiv. Løser seg opp i løpet av dagen men kjenner det godt igjen under sykkelturer. Helt utrolig at jeg ikke har kjent dette før 2 uker før OF men det er nok mest min feil og litt for dårlig trening spesifikk for OF, dvs lange økter med sekk tilsvarende OF vekt. De 5-6 timers turene med lett sekk (kun litt verktøy, drikke og mat) har ikke vært nok til å fremprovisere. Dette har vel ført til at jeg har trodd at ryggen var mye bedre enn den egentlig var.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2328860 31/07/2016 21:47
S
SEM-Alta Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Trasig Erik, men en voksen avgjørelse. Hadde selvfølgelig sett frem til en "liten konkurranse" her men den er mindre viktig når ting ble som dette. Det kommer flere ritt i fremtiden ICON_SMILE

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2328896 01/08/2016 07:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Utrolig kjipt!

Dere kom nok inn noen minutter etter oss på Gomobu 2 (vi var 1 min på overtid etter masse teknisk trøbbel). Fikk lov til å kjøre videre, men ville nok ha droppet ut på siste sjekk uansett. Mulig vi traff hverandre? Kjørte 3-mannslag med lumberjack-trøyer.

Når det gjelder rygg, så har jeg slitt med både korsrygg og skulder på turer fra 2,5t og oppover, uten at jeg har klart å finne grunnen. Har trodd at det har hatt med sekk eller sittestilling å gjøre, men det virker totalt tilfeldig. På OV var det absolutt null problem, selv med den tyngste sekken noensinne. Blir bare ikke klok av sånt!

Tror jeg traff godt med "treningen" jeg har gjort - jeg har nesten kun kjørt grove stier hjemme i Østfold, samt mye klatring + brææp i Kongsberg gjennom hele vinteren. Stort sett behersket oppover, bånn gass nedover, og mange lange sone 3/4-turer, alltid på 140mm stisykkel.
Utover det har jeg ikke trent noenting, men det har blitt ca 280 Strava-timer i år.

Skal debutere på UB, og da får jeg vel bevis på om kroppen holder mer enn 8t ICON_SMILE

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2329190 01/08/2016 22:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var kjedelig å høre, Erik. Men helse kommer først, så får man heller legge inn mer styrke og stabiliserende trening fram mot neste år. Jeg sykler heller ikke i år, etter akutt motivasjonssvikt i slutten av juni, selv seier på Onroad 244 hjalp lite, så har jeg kun holdt meg i gang fram til nå. Masse variert trening, og skal nå delta på mitt første terreng duathlon. Viktig å ha det moro også. Det ble rett og slett for mye med det enorme fokuset på struktur og at det aller meste av hverdagslivet skulle tilpasses min trening, mål og ritt.
Kjenner at motivasjonen er økende og det mentale begynner å falle på plass. Satser på at vi begge to får kjørt neste år ICON_SMILE Lykke til videre med ryggen og treninga.

Redigert av Hoaas; 01/08/2016 22:08.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2331075 07/08/2016 13:56
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Lurte på hva som skjedde med deg Asgeir, så etter deg underveis men fant deg ikke på noen av listene. Skjønner godt at motivasjonen sviktet med den strukturen du har hatt i år. Det tar på å ofre så mye annet til fordel for syklingen. Godt den er på vei tilbake igjen. Du får ta turen ned til Skibotn og Lavkarittet neste helg:-) Tror du hadde likt løypa veldig godt.

Jeg fikk uansett en kjempefin tur til Alta, som support for de jeg skulle sykle med. Å være support ga meg veldig mange gode erfaringer, spesielt av å være sammen med supportteam som har vært med på dette tidligere. Vi var svært dårlig forberedt i forhold til de som er mer erfarne, noe som jeg tenker å rette på til neste år.

Av de to som startet kom en i mål godt innenfor sperrefristen. Sistemann ga seg i Masi. Er samtidig veldig glad for at jeg trakk meg for ryggen hadde aldri i verden holdt ut i de 33 timene det tok å komme til mål. Men det kriblet veldig i beina ved start og jeg var ikke langt unna å ta en spansk en og slenge meg med for å se hvor langt jeg kom. Muligens til Suossjavri men ikke lenger.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2331111 07/08/2016 15:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har allerede bestemt meg for å stille på 300 neste år. Nå gjenstår det bare å finne en makker man er nogenlunde samkjørt med. Noe av motivasjonssvikten kom nok av at jeg ikke hadde noe spesifikt mål med treninga, OF150 følte jeg ville blitt en dårlig erstatning for det jeg egentlig hadde trent mot i vinter, nemlig 300. Men når makkeren måtte trekke seg gadd jeg ikke ta jobben med å finne ny, og med motivasjonen på hell ville det bare blitt tøys å stille på 150. Dessuten kræsja det med en årlig fisketur på vidda jeg har med noen kompiser.

Det kribler alltid godt i beina når starten går, blir nærmest en sykdom det rittet der, man må ha det..hvert år ICON_WINK
Det var forferdelig tøft i år med søkkvåt vidde, det blir fort mye knevondt av å tråkle seg gjennom myr etter myr, ikke minst slitsomt mentalt. Var langt fra noen rekordtid på de som vant også, selv om det er vanskelig å sammenligne tider siden løypene er forskjellig hvert år. Sånn sett er jeg litt glad jeg "slapp" å stille i år. Et par av naboene mine stilte, de hadde mye tekniske problemer som resulterte i en 70km gåtur, i tillegg fikk han ene kjøttsår i baken. De brukte 36 timer, all ære til de for å gjennomføre med så mye tull.

Har så smått begynt å sette opp opplegg for høsten og vinteren, stikkord er flere langturer og mye mer styrke, men samme periodisering som i vinter. Satser på mer muskuklær utholdenhet, mer eksplosivitet og noe bedre kjørestyrke.

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2360938 03/11/2016 19:00
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Blåser litt liv i denne tråden igjen.

Etter en sesong med langt mer trening enn tidligere, gikk jeg på en aldri så liten smell i slutten av august. Fikk en kjempeopptur på Lavkarittet og persa med nesten 30 min, på mye dårligere føre enn forrige pers. Men etter dette gikk det nedover. Klubbmesterskapet Stomperudrittet gikk skeis pga en velt etter noen få kilometer (jeg velta ikke men så velten og ventet ca 5 min med en skadet kar før sanitetsfolka kom) Stivnet etter dette og fant aldri rytmen. 2 uker senere var det klubbmesterskap på sti og der gikk jeg på samme smellen som på TSR. Pulsen fløy i taket fra første tråkk og det gikk trått som f. Etter dette har jeg nesten ikke rørt meg en cm. Motivasjonen har vært på bånn og kroppen har vært helt dau.

Ifølge Strava har jeg hatt 12 treningsøkter siden Stomperudrittet. Dette inkluderer stimesterskapet, 3 innebandyøkter og 3 styrkeøkter. Høstturene som normalt er det morsomste jeg vet har jeg rett og slett ikke orket.

Men nå føler jeg at motivasjonen er på vei tilbake igjen. Forrige uke begynte jeg med styrketrening igjen og i vinter har jeg planer om å få opp beinstyrken for jeg har virkelig 2 stk pipestilker som trenger kraftig oppgradering.

I dag tok jeg ny FTP test, 3 mnd siden forrige. Da var FTP 269. I dag gikk jeg på en megasmell. Regnet med at FTP var en del lavere enn 269 så jeg la meg på ca 220 på den første 5 minutters intervallen. Men jeg kjente allerede da at dette var for høyt. På 20 minutters draget la jeg meg derfor på 200 men klarte heller ikke holde dette i mer enn 5 min. Avbrøt hele testen etter dette. Har formen virkelig blitt så mye dårligere siden august? Eller er det dårlig dagsform, motivasjon eller for tett opp til forrige styrkeøkt på tirsdag (maks bein) som er problemet? Kommer uansett til å basere treninga utifra en FTP på rundt 220. Håper ikke dette blir helt feil.

Neste år har jeg ingen hårete mål da OF passer dårlig med neste års ferie. Men nye grenserittet frister veldig. Det samme gjør OV og TØ. TSR er nok også på agendaen men da 1 runde og ikke 2. Så får vi se om jeg orker å prøve meg på UB når vi kommer til august.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2361503 06/11/2016 18:33
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Til erijon. Veldig bra du har funnet motivasjonen igjen. Det er helt umulig å få en god tid på Stomperudrittet når du mister gruppa.

Får ikke opp watt og pulsverdiene dine på Strava.
For det første, en FTP test skal tas med friske bein og overskudd.
Maks styrke kan sitte i lenge. Fikk du opp pulsen til rundt terskelpuls? Brukte du samme wattmåler som for 3 måneder siden?

Et eksempel. Jeg måtte selv avbryte siste FTP test fordi jeg ikke fikk opp pulsen. Noen dager senere med rolig og hvile klarte jeg mer en 20 pulsslag mer på intervallene.

Dine store styrker er at du er svært lett, kan holde ut lenge og teknisk god. Ditt svakeste punkt og det jeg mener du har mest igjen med å forbedre og prioritere er uten tvil kjørestyrke.

Hva motiverer deg for å få en god vintersesong?

Re: Trening frem mot OF300 - 2016 [Re: erijon] #2361874 07/11/2016 22:55
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tja, hva er det som motiverer meg? Har vel egentlig ingen gulrot akkurat nå men det har jeg sjeldent hatt såpass sent på året. Men håper å være i form til TSR, noe jeg følte at jeg ikke var i år. Og forbedre tider på alle ritt jeg syklet i år.

Du får ikke opp vediene i Strava da jeg trykket feil i trainngpeaks og lagret ikke økta. Skulle gjerne sett verdiene selv men hele økta er borte. Bukte samme wattmåler som sist men som du sier, beina var langt fra friske. Men hovedproblemet tror jeg er fordi det er lenge siden siste skikkelige sykkeltur. Ble rett og slett for tungt med et 20 min terskeldrag. Prøvde ny test i dag (8 min test) og det gikk mye bedre. Men hadde ny styrkeøkt på lørdag og blodfylla noen timer senere som sikkert ikke hjalp noe særlig. Uansett ble det resultat som forventet og samme FTP som jeg fikk i slutten av juni.

Du har helt rett at kjørestyrke er min store svakhet. Testen i forrige uke viser det tydelig. Fokus til vinteren er derfor å få opp denne før neste år.

PS, takk for mange fine turer i år. Satser på enda flere neste år :-)

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support