Jeg får problemer med å lage den raske velomobilen pga temperaturen. Jeg kan ikke legge epoxy og karbonfiber når det blir kaldt, slik det vil være ute fra høsten av når jeg kommer så langt. Eneste rommet i huset som er stort nok er stua, og der vil jeg ikke holde på med karbonfiber og epoxy.
Derfor vurderer jeg å helle videreutvikle den prektiske velomobilen nå, med bla innesluttede fremhjul, mindre frontareal, og kanskje passasjersete og to bakhjul som passasjer/bagasje kan sitte mellom. Tandem vil kreve at den blir veldig lang så det tror jeg ikke er så aktuelt.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232708224/07/201615:30
Her ser dere sammenligning med den gamle. Jeg prøvde å kjøre CFD i natt, men det oppsto en feil så jeg må prøve igjen. Har to modeller jeg skal prøve ut. Den ene har et designelement nede bak for utseendets skyld som jeg vil teste for å se om det påvirker ytelsen negativt.
Her ser dere hvordan jeg ser for meg å åpne den. Flipp-front:
Redigert av Tor Arne; 25/07/201611:57.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232733825/07/201617:35
1/4.67 av luftmotstanden til den gamle velomobilen min. Neste natt skal jeg kjøre test av den som er mer kantete. Tydelig bedre. Rødt, orange og gul er bra. Blå og fiolett er ille.
Redigert av Tor Arne; 26/07/201611:20.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232753626/07/201611:52
Eksponerte hjul lager mye motstand, men det er nok ganske sammensatt. Den nye har mindre frontareal, 20" fremhjul og ingen lavtrykksoner under rumpa. Den gamle lager veldig mye marktrykk. Jeg tror det sløser mye energi.
Det blir mye mindre lastekapasitet på den nye.
Redigert av Tor Arne; 26/07/201616:40.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232784327/07/201612:16
Den uten skråstilte sider feilet i natt etter 5,5 timer, men da den feilet så det ut som den ville ende opp på ca 10-15% høyere luftmotstand enn den andre. Det er ikke så verst.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232784627/07/201612:23
Jeg syns den ser veldig kul ut. Hvis det viser seg at gevinsten med tredelt tak er så liten så tror jeg at jeg går for denne øsningen, for da kan jeg lage alle delene med CNC-fresen.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232784827/07/201612:25
Jeg skal kjøre en CFD med en liten spoiler under rumpa på den gamle veloen for å se om det kan redusere luftmotstanden som kanskje kommer av det lave lufttrykket under rumpa.
Skulle ønske jeg hadde en PC-farm som kunne gjøre kalkulasjoner fortere.
Redigert av Tor Arne; 27/07/201612:31.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232811928/07/201613:28
Sånn hypotetisk, hvis du skulle bygd en ny en i karbonfiber. Hvordan ville du gått frem for å lage former til noe som er såpass stort? Ville du bygd den med ramme i f.eks aluminium, eller et selvbærende karosseri/monocoque i karbonfiber?
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232831229/07/201609:36
Jeg har ikke noe erfaring med MicroCFD, men det ser ut til at programmet kan nyttiggjøre seg CUDA core GPU, dvs NVIDIA skjermkort. Litt rimeligere enn å utvide PC-farmen.
Sånn hypotetisk, hvis du skulle bygd en ny en i karbonfiber. Hvordan ville du gått frem for å lage former til noe som er såpass stort? Ville du bygd den med ramme i f.eks aluminium, eller et selvbærende karosseri/monocoque i karbonfiber?
Listebygging over spanter, slik man for eksempel bygger listekano.
Problemet er at jeg ikke hanr noe sted å holde på med det over tid, så jeg må lage noe jeg kan bygge med enklere materialer.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232833929/07/201611:59
CFD-beregningen av skroget feilet for fjerde gang i natt. Irriterende. Ett eller annet med den formen som den ikke takler. Jeg har gjort forandringer på modellen hver gang.
Redigert av Tor Arne; 29/07/201612:03.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232851030/07/201609:38
Nå fikk jeg fullført beregningen, og resultatet er oppsiktsvekkende. Med Flatere skrog er luftmotstanden lavere enn med diagonale sider på toppen. Jeg har regnet ut effekten som skal til for å holde 40 km/t, og den er 140,85 W. Den med skrå sider trenger 161,57 W. Til sammenligning målte jeg Quest velomobil, som er en av de beste, til 117,74 W ved 40 km/t.
Min gamle velomobil krever 754,7 W i følge CFD-beregningen. Denne virker høy, så jeg skal kjøre ny beregning for å bekrefte den.
Skråtak:
Lynx-en:
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232851530/07/201609:44
Jeg har oppdaget at modellen jeg lagde av Elf var altfor lav og kort. Ikke rart den fikk omtrent samme ytelse som min velomobil i CFD. I virkeligheten er den mye større. Her er et bilde som viser de to ved siden av hverandre. Jeg får kjøre en simulasjon av den nye.
Min Lynx har forresten fullstendig slitt ut Schwalbe Kojak-fremdekka. De er slitt ned til trådene. Jeg bestilte et par Conti Sport Contact 2 1.6" som erstatning. Håper de varer lengre enn 400 km.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#232893901/08/201609:36
Nå tør jeg ikke bruke den mer før jeg har fått nye fremdekk. Høyre fremdekk slites fortest fordi alle gang- og sykkelvegene her er forhøyet på midten, så den lener seg mye mot høyre. Jeg ser ingen synlige tråder på venstre dekk. Høyre er så slitt rundt hele. Noen stedet gjennom det første trådlaget.
Jeg har bestilt Conti Sport Contact 2 1,6". Håper de holder lengre enn 500 km.
Redigert av Tor Arne; 03/08/201615:22.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#233007104/08/201610:18
Ny simulering med oppdatert modell: 341 W / 40 km/t. Dette virker riktig, sammenlignet med hvordan det føles å tråkke i 40. Fortsatt ikke bra til å være velomobil, men bedre enn 750 *W. Jeg burde laget luftinntaket 8 cm høyere opp på nesa for å utnytte høytrykksonen (lilla). Luftuttak kunne vært på taket for å utnytt undertrykksonen (rødt). Den målte veldig lavt marktrykk også nå. Det er de eksponerte bærearmene og hjula somer den store synderen.