Hvem har skylden?
|
Re: Hvem har skylden?
[Re: anonym22]
27/07/2016 08:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg lurer litt på hvor det er trygt at en syvåring sykler i 34 km/t. Er det mulig å si noe generelt om det uten å legge til grunn barnets sykkelferdigheter og omgivelsene hvor denne syklingen finner sted? Er det trygt å ha en syvåring usikret i setet på en rutebuss i 80km/t - noe som skjer nesten hver gang vi tar en bytur? Hva med å la en syvåring være passasjer i en personbil mens man kjører 3000 km gjennom California - som vi gjorde i sommer?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/07/2016 08:33
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Det jeg tenker på er at han uttrykker ønske om å skyve erstatningsansvaret for et trafikkuhell over på et barn. Jeg mener at loven, med objektivt ansvar, slik den er formulert er svært fornuftig og ønsket. Et barn kan etter min mening aldri komme i ansvar i trafikken. Barn er barn og gjør det som barn gjør. Det må vi forholde oss til og løse. Dersom man skulle endre på dette snakker man om en vesentlig endring av loven. En slik endring av loven er vi ikke tjent med.
Når ikke en gang vi voksne ikke skjønner trafikken, hvordan skal vi da forvente at barn skal gjøre det. Vi kan ikke forvente mer av dem enn av oss selv. Det er bare i Oslo over tyvetusen uhell med bil på et år, og så og si alle skjer som følge av bilisters uaktsomme kjøring. Bilister skjønner ikke hvor stort ansvar det er å kjøre bil og tar ikke inn over seg hvilke skader de kan forårsake. De tar sjanser og er uoppmerksomme.
|
|
|
27/07/2016 08:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nei, derfor jeg lurte, men jeg mener det er begrenset med steder det er Ok i tettbygde strøk. Generelt tenker jeg vel at en syvåring ikke bør sykle i veibanen annet enn i boligstrøk hvor det ofte ikke er alternativer, eller på rolig landevei. På mer trafikkerte veier bør man benytte gang/sykkelsti, ev. fortau (kun barn, ellers helt jall). Og da er jo 34 km/t for fort. En syvåring kan ikke på god måte bedømme fart og avstand - ferdigheter hjelper i så måte ikke fullt ut, så synes nok at en syvåring som sykler i veibanen generelt er mer utrygt enn som passasjer i rutebuss - selv om jeg er enig i at det er et godt eksempel. En rutebuss må riktignok kollidere med en betongvegg e.l. for å få en bråstopp, men det er jo plenty av det i tunnelåpninger.
|
|
|
[Re: Mr Blomst]
27/07/2016 08:46
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finner det ikke jeg. Kan du sitere meg? Her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2327588#Post2327588
Fordeling av skyld er interessant samme hvor gamle de involverte er, og "skyld" kan med fordel byttes ut med "ansvar". Når barn er involvert i slike saker vil man kunne diskutere om foreldrene til ungen kan være ansvarlige.
Jeg vet akkurat hvor dette er, og jeg mener at ansvaret ligger hos syklisten (og/eller hans foreldre). Hvis bilen også stod stille ved sammentreffet mener jeg at saken er krystallklar.
Selvsagt er det viktigste at alt gikk bra med gutten, men det er ikke et argument som taler for at bilfører skal ta på seg kostnadene for en annens feil. Jeg ser så utrolig mange unge villstyringer på skoleveiene, og klarer ikke å forstå at foreldre sender ut ungene sine uten å lære dem skikk og bruk i trafikken.
Hvis foreldrene til denne gutten får et erstatningsansvar, vil dette gi bedre ringvirkninger enn "Det viktigste er at det gikk bra med gutten".
Lar dere forsikringsselskapet bestemme skyldsspørsmålet, vil de sannsynligvis konkludere med delt skyld, dvs. ingen utbetaling til noen.
|
|
|
[Re: Gulesider]
27/07/2016 08:49
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg tenker på er at han uttrykker ønske om å skyve erstatningsansvaret for et trafikkuhell over på et barn. Er det meg du snakker om her? I så tilfelle må du vise meg hvor jeg skriver dette, slik at jeg kan rette det opp. Hvis du ikke finner noe kan du lese det jeg skriver litt grundigere.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
27/07/2016 08:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Han snakker vel om å legge ansvaret på barnets foreldre.
Hvis et barn sykler inn i en en bil bakfra fordi bilisten må bråbremse, hvem har da ansvaret?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/07/2016 08:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det jeg tenker på er at han uttrykker ønske om å skyve erstatningsansvaret for et trafikkuhell over på et barn. Er det meg du snakker om her? I så tilfelle må du vise meg hvor jeg skriver dette, slik at jeg kan rette det opp. Hvis du ikke finner noe kan du lese det jeg skriver litt grundigere. Her synes jeg det er ganske tydelig at Gulesider snakker om trådstarter, som i sin trådtittel uttrykker et ønske om å finne ut hvem som har skylden. Ved å stille dette spørsmålet er det raskt å tolke at trådstarter mener det er mulig å gi 10-åringen skylden.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: -Jan]
27/07/2016 08:56
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Finner det ikke jeg. Kan du sitere meg? Her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2327588#Post2327588
Fordeling av skyld er interessant samme hvor gamle de involverte er, og "skyld" kan med fordel byttes ut med "ansvar". Når barn er involvert i slike saker vil man kunne diskutere om foreldrene til ungen kan være ansvarlige.
Jeg vet akkurat hvor dette er, og jeg mener at ansvaret ligger hos syklisten (og/eller hans foreldre). Hvis bilen også stod stille ved sammentreffet mener jeg at saken er krystallklar.
Selvsagt er det viktigste at alt gikk bra med gutten, men det er ikke et argument som taler for at bilfører skal ta på seg kostnadene for en annens feil. Jeg ser så utrolig mange unge villstyringer på skoleveiene, og klarer ikke å forstå at foreldre sender ut ungene sine uten å lære dem skikk og bruk i trafikken.
Hvis foreldrene til denne gutten får et erstatningsansvar, vil dette gi bedre ringvirkninger enn "Det viktigste er at det gikk bra med gutten".
Lar dere forsikringsselskapet bestemme skyldsspørsmålet, vil de sannsynligvis konkludere med delt skyld, dvs. ingen utbetaling til noen.
Der skrev jeg ordet "ringvirkninger" ja. Gulesider mener at jeg snakker om ringvirkninger som "er svært negative hvis det blir slik du ønsker. Jeg håper virkelig ikke vi komme dit." Det er disse jeg leter etter og ikke finner.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/07/2016 09:01
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg tenker på er at han uttrykker ønske om å skyve erstatningsansvaret for et trafikkuhell over på et barn. Er det meg du snakker om her? I så tilfelle må du vise meg hvor jeg skriver dette, slik at jeg kan rette det opp. Hvis du ikke finner noe kan du lese det jeg skriver litt grundigere. Her synes jeg det er ganske tydelig at Gulesider snakker om trådstarter, som i sin trådtittel uttrykker et ønske om å finne ut hvem som har skylden. Ved å stille dette spørsmålet er det raskt å tolke at trådstarter mener det er mulig å gi 10-åringen skylden. Nei, jeg tror han svarer på innlegg #2327715, som er Geir sitt.
|
|
|
[Re: ]
27/07/2016 09:39
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener det er de voksnes ansvar å sørge for at barn kan ferdes trygt der de ferdes. Uansett og alltid. Ditt og mitt ansvar, selv om det også gjelder andres barn så skal jeg sørge for at det er trygt. Ingen kan ferdes trygt der de ferdes, uansett og alltid. Det ligger i ferdens natur. Men, du har et velfungerende og velsmurt floskelapparat. Det skal du ha! Da forstår du ikke begrepet. Jeg skriver kun det jeg mener.
|
|
|
27/07/2016 09:42
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Hvis et barn sykler inn i en en bil bakfra fordi bilisten må bråbremse, hvem har da ansvaret? Etter bilansvarsloven er det bilen som får ansvaret i det tilfellet.
|
|
|
27/07/2016 09:44
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Helt riktig jeg snakker om ringvirkningene dersom MR Blomst formulerer lovene, ikke trådstarter.
|
|
|
27/07/2016 11:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, derfor jeg lurte, men jeg mener det er begrenset med steder det er Ok i tettbygde strøk. Generelt tenker jeg vel at en syvåring ikke bør sykle i veibanen annet enn i boligstrøk hvor det ofte ikke er alternativer, eller på rolig landevei. På mer trafikkerte veier bør man benytte gang/sykkelsti, ev. fortau (kun barn, ellers helt jall). Og da er jo 34 km/t for fort. En syvåring kan ikke på god måte bedømme fart og avstand - ferdigheter hjelper i så måte ikke fullt ut, så synes nok at en syvåring som sykler i veibanen generelt er mer utrygt enn som passasjer i rutebuss - selv om jeg er enig i at det er et godt eksempel. En rutebuss må riktignok kollidere med en betongvegg e.l. for å få en bråstopp, men det er jo plenty av det i tunnelåpninger. Hva med gang- og sykkelvegder der jeg som kommer bak, har full oversikt over hele strekningen inkludert motbakken som snart vil bremse farten automatisk? 
|
|
|
27/07/2016 11:45
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Helt riktig jeg snakker om ringvirkningene dersom MR Blomst formulerer lovene, ikke trådstarter. Så du har lest det, men gidder ikke å svare meg?
|
|
|
27/07/2016 11:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da dette skjedde tidlig om morgenen er det rimelig å anta at gutten var på vei til skolen, og at bilisten krysset en kjent skolevei.
Hvilken skole er det rimelig å anta at han er på vei til midt i sommerferien?
|
|
|
27/07/2016 11:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis et barn sykler inn i en en bil bakfra fordi bilisten må bråbremse, hvem har da ansvaret? Etter bilansvarsloven er det bilen som får ansvaret i det tilfellet. Iflg §7 ser det ikke nødvendigvis slik ut. Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.
Gjer ei motorvogn skade medan ho står still og skaden ikkje vert gjord medan vogna vert sett i gang eller stogga, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, jamvel når skadelidaren kan leggjast berre lite til last.
|
|
|
27/07/2016 12:35
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Hvis et barn sykler inn i en en bil bakfra fordi bilisten må bråbremse, hvem har da ansvaret? Etter bilansvarsloven er det bilen som får ansvaret i det tilfellet. Iflg §7 ser det ikke nødvendigvis slik ut. Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.
Gjer ei motorvogn skade medan ho står still og skaden ikkje vert gjord medan vogna vert sett i gang eller stogga, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, jamvel når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Jeg har sagt det tidligere og jeg sier det igjen. Hva venter du at jeg skal ta jobben med å lære opp alle i jussen her. 1 Du må lese hele loven i sammenheng. Du kan ikke bare plukke ut en pargraf. Du kan heller ikke bare lese en lov. Det er minst tre lover som er aktuelle her. Du må forholde deg til skl, fal og bal. Og vanlig rettslære og prakis. 2 Og når vi tidligere har slått fast at barn ikke kan gjøres erstatningsansvarlig for skader de forårsaker så kommer vi ikke lengre med det. 2b Vi vet også at det er spesielle regler for erstatningsplikt når skaden er dekket av egen forsikring (bilforsikringen). 3 Så da står vi igjen med bilansvarslovens innledende bestemmelser som enkelt sier at bil har objektivt ansvar for skade på andre.
Redigert av Gulesider; 27/07/2016 12:36.
|
|
|
27/07/2016 12:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er du som fastslår kategorisk at bilisten får ansvaret i mitt tenkte tilfelle med henvisning til bilansvarsloven.
Jeg bare påpeker at det ikke nødvendigvis blir slik - dersom man legger §7 til grunn.
Er du uenig i det?
|
|
|
27/07/2016 13:01
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Det er du som fastslår kategorisk at bilisten får ansvaret i mitt tenkte tilfelle med henvisning til bilansvarsloven. Jeg bare påpeker at det ikke nødvendigvis blir slik - dersom man legger §7 til grunn. Er du uenig i det? Jeg fastslår at det blir resultatet i det tenkte tilfellet. Ja. Om du tenker at man kun skal lese paragraf 7 og ikke noe annet, så er jeg enig med deg. Men jeg skjønner ikke helt poenget ditt med det.
|
|
|
27/07/2016 14:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Da dette skjedde tidlig om morgenen er det rimelig å anta at gutten var på vei til skolen, og at bilisten krysset en kjent skolevei.
Hvilken skole er det rimelig å anta at han er på vei til midt i sommerferien? Det var et godt spørsmål. Da trekker jeg argumentet om skolevei tilbake.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
27/07/2016 14:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hva med gang- og sykkelvegder der jeg som kommer bak, har full oversikt over hele strekningen inkludert motbakken som snart vil bremse farten automatisk?  Ser ut som et sted hvor jeg hadde syntes det hadde vært greit nok, men fra mer "offentlig hold" er det vel kanskje ikke det. Det kan jo f.eks. komme noen tilsvarende fort rundt svingen?
|
|
|
27/07/2016 15:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er så god sikt rundt den svingen at da hadde jeg ropt "brems ned" og avverget situasjonen med god margin. Dessuten er det mye brattere enn det ser ut på på bildet, slik at farten avtar nokså fort i det man nærmer seg svingen.
|
|
|
27/07/2016 18:03
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvilken skole er det rimelig å anta at han er på vei til midt i sommerferien? Det var et godt spørsmål. Da trekker jeg argumentet om skolevei tilbake. SFO er vel åpen hele sommeren? Kanskje han skulle på spille foppal på skolen? Uansett guttens hensikter med å være der han var, forandrer jo ikke trafikklovene. Tror nok de som styrer med lover og regler her i landet kan greit gjøre det til bilistens sitt ansvar, der han kan bli en part i en konflikt mot myke trafikanter.
|
|
|
[Re: anonym]
28/07/2016 09:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
SFO er vel åpen hele sommeren?
10-åringer går ikke på SFO
|
|
|
[Re: anonym]
28/07/2016 10:13
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
SFO er vel åpen hele sommeren?
SFO er vanligvis stengt i Juli. --frank
|
|
|
[Re: JMGJMG]
28/07/2016 10:22
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir høgreregelen praktisert i dette krysset? Av deg sjølv, kona og andre?
|
|
|
[Re: JMGJMG]
28/07/2016 11:38
|
JMGJMG
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
[Re: Garpen]
28/07/2016 12:39
|
Brotherman
Medlem
|
Medlem
Hvorfor ser man først til venstre, når det er fra HØYRE man har vikeplikt?? Fordi trafikken kommer først fra venstre, dersom alle praktiserer høyrekjøring. Det lærte jeg på barneskolen når det gjaldt å GÅ over veien. Skulle tro man tenkte forskjellig når man kjørte bil? Hvis man ikke er en av de køddene som sniker seg halveis ut i veien fra en sidevei, bør ikke trafikk fra venstre ha noe å si før man har sjekket til høyre. Itillegg vil trafikk fra venstre ofte ha vikeplikt for deg, da bør det altså være siste veien man ser? (Om man som sagt ikke er en av de tullingene som stikker nesa på bilen halveis ut i veien før man vet om det er klart)
|
|
|
[Re: Brotherman]
28/07/2016 12:51
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
No er det vel uansett vanleg å sjå både til høgre og venstre fleire gong, men i dette tilfelle skulle ho jo svinge til høgre (ho skulle nordover), så da er det naturleg å kikke til venstre før ein avsluttar med å sjå og svinge til høgre.
|
|
|
[Re: -Jan]
28/07/2016 13:12
|
Brotherman
Medlem
|
Medlem
No er det vel uansett vanleg å sjå både til høgre og venstre fleire gong, men i dette tilfelle skulle ho jo svinge til høgre (ho skulle nordover), så da er det naturleg å kikke til venstre før ein avsluttar med å sjå og svinge til høgre. Men ved å svinge til høyre må du først krysse et GANG/sykkelfelt der man har vikeplikt for gående. Ville det ikke da vært naturlig å først undersøke til høyre i GS der trådstarter allerede sier det er dårlig sikt? Jeg hadde ihvertfall gjort det. Nettopp fordi det er dårlig sikt fra høyre og man har kortere reaksjonstid på det som kommer derfra. Itillegg vil bil fra venstre ha vikeplikt for deg. Altså det siste du bør bry deg om.
|
|
|
|
|