Hallo!
Jeg bruker mitt første innlegg til virkelig å blottlegge min uvitenhet.
Jeg har en gammel (gammel!) hardtail 26" MTB som fikk seg en overhaling for noen år siden med skifte til hydrauliske bremser, bedre gir, nye hjul, ny gaffel osv. Jeg har akkurat funnet tilbake til sykkelgleden etter mange (mange!) års pause, og etter en serie uheldige hendelser har jeg nå en sykkel som stort sett fungerer veldig bra.
Det vil si, den fungerer bra sett i lys av at den er 16 år gammel og veier 16 kilo. I tillegg er rammen er litt liten for meg og jeg er selv også ca 16 kilo for tung. Jeg kommer ikke til å investere i ny sykkel sånn helt med det første, så jeg får gjøre det beste ut av det jeg har.
Problemet mitt er imidlertid at lockouten på forgaffelen ikke fungerer. Så om det ikke er deprimerende nok med 16kg sykkel og 112kg mann oppover bakkene, så gjør en duvende fordemper det ikke noe bedre. Inntil jeg har råd til noe nytt kommer sykkelen til å bli brukt både på grusveier i marka og noe (enkel) stisykling.
Spørsmålet mitt er da:
Hva må jeg passe på når jeg kjøper fordemper (På Finn (begrenset budsjett))?
Jeg har lyst på en med lockout på styret, og har skjønt at det finnes noe som heter tapered som jeg ikke skal ha. Også skjønner jeg at den bør være bygget for 26" hjul. Men hva mer?
- Er det forskjellige diameter på toppen av gaffelen?
- Er det forskjellige bredder på ulike gafler selv om de er for 26" mtb?
- I hvilken grad kan disse forskjellene eventuelt tilpasses?
- Hva slags vandring bør jeg ha?
- Klarer jeg montere den selv? (Er passe handy, men har skrudd fint lite sykkel)
De jeg har i dag tipper jeg har 110 eller 120 mm vandring. Originalt kom sykkelen nok med 90 eller 100, men de ble byttet en gang for noen år siden av en kompis som hadde noen litt lengre liggende. Jeg liker egentlig geometrien bedre nå som gaflene er litt lengre.
All hjelp og informasjon tas imot med stor takk!
OBS OBS!
Jeg er ikke ute etter noe som er optimalt eller enestående på noe vis. Jeg innser at denne sykkelen har et begrenset potensiale. Trenger bare noe som funker bedre enn det jeg har i dag.
Redigert av osmansabo; 26/07/2016 19:52.