Hva skal en fersking tro? En får ihvertfall utfyllende svar! Jeg har også blitt bitt av stiknot-basillen. Kjøpte "ny" HT, etter å ha tenkt endel på fulldemper. Siden jeg er i øvre vektklasse, var jeg redd for at sykkelen skulle "bånne" sjøl om forhandleren mente at den ble "nokså stiv" med begge dempere låst.
Tenkte videre at 2 dempere gir mer servicebehov enn 1, og endte opp med hardtail, for sikkerhets skyld, og ikke minst siden jeg fant en billigere bruktsykkel, med samme specs som en ny.
For å si det enkelt; det er en drøm å sykle i skauen! Relativt enkle grep når det gjelder hardtail: senke setet, rumpa bakpå, grove dekk, bredt styre, lav fart og lavgir når en konter i røtter og steiner, god fart i unnabakken så en flyter over ujevnheter! Skal debutere på TSR i juni, gleder meg allerede!.
Så er det dette med senkepinne. Tenker om jeg skulle prøvd det.. Men hva tåler en slik pinne? Hvor mye kan en rytter(meg) maksimalt veie for å ha nytte av en slik en? Dersom en senker pinnen, holder den seg der, eller må du ha en maksimumsvekt for ikke å bånne pinnen? Slik som med demperen foran f eks; når jeg har låst den og sitter, er den relativt stiv. Når jeg så står opp og tråkker, og kommer frampå med overkroppen, så gynger det litt likevel... Gjør jo forsåvidt ikke noe om setet gynger, men er det stabilt nok?