Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hardtail til stisykling

Re: Hardtail til stisykling [Re: mikaelRy] #2392259 26/03/2017 20:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du skal ha mest mulig trygghet på sti gå for dekk som magic mary foran og hans dampf bak eller Maxxis minion dhf foran og high roller ii bak. Av grove dekk liker jeg sistnevnte best.

Du trenger neppe være reddd for karbonet. Om rammen er myk tipper jeg hjulsetger kan være synderen.

Vær forsiktig med kort stem på smalt styre. Kan gi veldig rar styrefølelse.

Re: Hardtail til stisykling [Re: olechr] #2392894 28/03/2017 19:48
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: olechr
Sitat: mikaelRy
Hmm hva er heve/senkepinne for noe ? 😂

Det er en setepinne som gjør at du kan senke setet 70-150mm (ettersom pinne). Dette gjør at du får sete ned når du skal kjøre røffere terreng nedover. Da får du brukt bena mer og det føltes mye trygegre enn å ha setet dunkene opp i rompa.

Som sylfersk på heve/senkepinne må jeg også si det er fint å kunne senke setet en cm eller tre med det samme jeg sykler inn på sti fra grus eller asfalt. Det er greiere å holde fart på stien da, synes jeg.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hardtail til stisykling [Re: mikaelRy] #2393458 30/03/2017 16:01
D
Duddelidu Offline
Fersking
Fersking
D
Hva skal en fersking tro? En får ihvertfall utfyllende svar! Jeg har også blitt bitt av stiknot-basillen. Kjøpte "ny" HT, etter å ha tenkt endel på fulldemper. Siden jeg er i øvre vektklasse, var jeg redd for at sykkelen skulle "bånne" sjøl om forhandleren mente at den ble "nokså stiv" med begge dempere låst.
Tenkte videre at 2 dempere gir mer servicebehov enn 1, og endte opp med hardtail, for sikkerhets skyld, og ikke minst siden jeg fant en billigere bruktsykkel, med samme specs som en ny.
For å si det enkelt; det er en drøm å sykle i skauen! Relativt enkle grep når det gjelder hardtail: senke setet, rumpa bakpå, grove dekk, bredt styre, lav fart og lavgir når en konter i røtter og steiner, god fart i unnabakken så en flyter over ujevnheter! Skal debutere på TSR i juni, gleder meg allerede!.
Så er det dette med senkepinne. Tenker om jeg skulle prøvd det.. Men hva tåler en slik pinne? Hvor mye kan en rytter(meg) maksimalt veie for å ha nytte av en slik en? Dersom en senker pinnen, holder den seg der, eller må du ha en maksimumsvekt for ikke å bånne pinnen? Slik som med demperen foran f eks; når jeg har låst den og sitter, er den relativt stiv. Når jeg så står opp og tråkker, og kommer frampå med overkroppen, så gynger det litt likevel... Gjør jo forsåvidt ikke noe om setet gynger, men er det stabilt nok?

Re: Hardtail til stisykling [Re: Duddelidu] #2393470 30/03/2017 16:59
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Grattis med å ha oppdaget en fantastisk morsom aktivitet! ICON_SMILE

Setepinner, type hev/senk tåler fort 120kg+ rytter. Og de gynger ikke. Skjer det, så trengs service eller garanti. Til stisykling er hev/senk avhengighetsskapende og mer eller mindre standardutstyr for en stisyklist ICON_SMILE

Re: Hardtail til stisykling [Re: mikaelRy] #2404232 07/05/2017 20:34
M
mikaelRy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Da har jeg fått oppgradert sykkelen litt med nye dekk, og kortere stem. Så nå er det vel bare styre og setepinnen igjen jeg har tenkt å bytte. Jeg føler selv at jeg har fått mye igjen for å bytte dekk, har mye bedre kontroll i terrenget enn med de andre dekka.
Men nå sitter jeg med spørsmål om heve/senke pinne.
Jeg har fra før en setepinne som er ca 38 cm lang, men denne får jeg egentlig ikke så langt ned som jeg ønsker ved nedover kjøringa. Så det jeg egentlig lurer på nå er om de målene som står oppgitt på heve/ senke pinnener totallengde med vandringa eller om det er bare den faste delen som er så lang ?
For eksempel så ser jeg på de fleste kindshock pinnene at de er 385mm. Å dette blir jo like høyt som den gamle om det bare er den faste delen som er så lang.

Re: Hardtail til stisykling [Re: mikaelRy] #2404456 08/05/2017 17:21
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mikaelRy

Men nå sitter jeg med spørsmål om heve/senke pinne.
Jeg har fra før en setepinne som er ca 38 cm lang, men denne får jeg egentlig ikke så langt ned som jeg ønsker ved nedover kjøringa. Så det jeg egentlig lurer på nå er om de målene som står oppgitt på heve/ senke pinnener totallengde med vandringa eller om det er bare den faste delen som er så lang ?
For eksempel så ser jeg på de fleste kindshock pinnene at de er 385mm. Å dette blir jo like høyt som den gamle om det bare er den faste delen som er så lang.

385 mm er totallengden på pinnen. Vandringa ligger typisk på 120 - 150 mm. 150 mm bør være nok til å få bevegelse rundt setet, selv for en røslig kar.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hardtail til stisykling [Re: mikaelRy] #2404678 09/05/2017 11:36
M
mikaelRy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takker for svar! Men må bare forsikre meg om jeg har forstått det rett. Altså, den faste delen av setepinnen er kortere en 38,5 cm og jeg vil kunne sette den helt ned? ICON_SMILE

Re: Hardtail til stisykling [Re: mikaelRy] #2404679 09/05/2017 11:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er jo en teleskoppinne, og den delen som står stille er selvsagt kortere enn totallengden på pinnen, men hvis en 385mm pinne er for lang til at du får setet lavt nok i ramma di, er denne det også. Du må jo ha pinnen helt utstrakt ved normal sykling/tråkking.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support