Det høres veldig tungt ut. Jeg har jo ikke akkurat valgt det mest slitesterke dekket. Det er høyre dekk som slites fort, og det er nok på grunn av at alle veiene jeg kjører på er skjeve så det er høyere belastning på høyre side. Det kan være ganske irriterende å kjøre trike på sånne veier. Hjulopphenget er symmetrisk.
Redigert av Tor Arne; 04/08/201611:45.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Tor Arne]
#233015604/08/201612:23
Et par cm smalere kropp enn sist, samt skrå hjørner, deksler under hjulbrønnene og spiss hale. Tenker jeg 3D-printer spisst lykteglass til rumpa. Den får nok et NACA-luftinntak oppå nesa. Hadde vært greit om jeg klarer bygge den lett nok til å slippe elmotor, men det gjenstår å se.
Redigert av Tor Arne; 07/08/201610:41.
#233104207/08/201611:33
Jeg testet med et saftig luftinntak i nesa tidligere, men det gar mye dårligere resultater. Jeg tror jeg dropper det selv om det ser veldig riktig ut. Eller kanskje jeg kan lage en klaff som kan lukke åpningen når det skal gå fort.
#233105007/08/201612:05
Sikker på de tallene? Synes forskjellen virker liten. Kan selvfølgelig være at det inntreffer noe ved 40 km/t som virker positivt inn. Spennende prosjekt. Artig å følge med når noen gjør ting jeg selv har lyst til å gjøre men ikke kan.
[Re: Thomas-]
#233107307/08/201613:49
Ville ikke formen vært enda mer aerodynamisk, samtidig som det ville gitt mer innvendig plass, om hjulbuene ble forlenget hele veien bakover og blitt en del av dråpeformen bakerst? Eller er denne formen mer eller mindre diktert av produksjonsmetodene du har i tankene?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
[Re: Totte]
#233115307/08/201617:17
Det har en del med produksjonsmetodene å gjøre ja, men også litt designmessig. Størrelsen på fresen min begrenser formen på mange deler. Den kunne vært strekt litt lengre bakover, helt til krummingen begynner, uten at det blir mer komplisert å lage, men jeg liker hvordan det ser ut nå sammen med kurvene i nerkant. Når CFD-resultatet er så sykt bra som det er så er jeg ganske fornøyd med ytelsen. Kanten nede på skjermene vil bli rundet av på den virkelige, i hvert fall på bakre nerkant.
Redigert av Tor Arne; 07/08/201617:20.
#233158508/08/201617:21
Fant noe 11 mm kryssfinér med belegg på begge sider som jeg kanskje kan bruke. Usikker på vekten, men det vil gjøre lakkingen mye enklere siden det er fin hvit overflate.
Jeg har begynt å tegne innvendig struktur og plateinndeling. Det meste av materialet blir frest vekk.
#233198609/08/201612:51
Dekk tror jeg ikke er noe problems som helst. Marathon plus, der er du inne på noe, tross høy vekt. Til gjengjeld får du driftssikkerhet. Continental Tour Ride har jeg også gode erfaringer med, billig og holder godt, iallefall på vanlig sykkel.
Ser du går ned i størrelsen en del, også i bredde. Du er ikke bekymret for stabiliteten når du reduserer bredden? Spesielt svinging i høyere fart kan jo bli spennende. Svinging beholdes på fremhjulene eller?
Spennende å følge med på versjon 2 av velomobilen.
#233316912/08/201612:07
Dekk tror jeg ikke er noe problems som helst. Marathon plus, der er du inne på noe, tross høy vekt. Til gjengjeld får du driftssikkerhet. Continental Tour Ride har jeg også gode erfaringer med, billig og holder godt, iallefall på vanlig sykkel.
Ser du går ned i størrelsen en del, også i bredde. Du er ikke bekymret for stabiliteten når du reduserer bredden? Spesielt svinging i høyere fart kan jo bli spennende. Svinging beholdes på fremhjulene eller?
Spennende å følge med på versjon 2 av velomobilen.
Jeg hadde 35mm kojak før. De nye Conti-dekka er litt større.
#233323712/08/201614:30
Å ja. Den har lavere tyngdebpunkt og er mer fremtung, som flytter CG lengre unna grensene til "triangelen". Jeg er ikke redd for å velte. Det blir kanskje mulig å velte, men det gjelder alle velomobiler. Sporvidden på dennye er 72 cm, som er ganske bredt sammenlignet med andre velomobiler som kan være helt nede i 58 cm.
#233356113/08/201616:11
Jeg vil kanskje bruke bakgir uten trinser (slik som fremgir) og bruke en enkelt større trinse for kjedestramming. Tror det vil gi mindre friksjon enn å bruke de to bittesmå trinsene som vanligvis finnes på bakgir.
#233466616/08/201613:35
3D-printet form for å lage avstiver av karbonfiber. Jeg tror ikke epoxyen setter seg på PLA, men jeg vil vokse uansett. Jeg sprayer på lim, legger på duk og smører så inn med epoxy.
Redigert av Tor Arne; 16/08/201613:35.
#233497817/08/201611:53