Birkebeinerrittet 2016
|
Re: Birkebeinerrittet 2016
[Re: Harald_D]
07/08/2016 15:56
|
Vettregutten
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Nok klær i sekken? Selvsagt må man ha det. Jeg sykla Birken rittet for første gang i 2010. Det var grisevær, bøtta ned regn og +5 C over fjellet. Deltagere som hadde brutt fordi de frøs sto i hopetall under telt og venta på transport. Og det står jo ikke telt over alt langs løypa, det å labbe med sykkel som ikke funker til nærmeste oppsamlingspunkt kan bli tøft i seg selv, med lite og våte/kalde klær. Mange måtte bryte fordi bremsene ikke funka lenger, for mye sand og gjørme. Jeg sykla med ekstra armer og bein og ull innerst og hadde en fin første tur, bortsett fra at høyre tommel ble valen og ikke funka siste timen, så jeg måtte gire med venstre hånd på begge gir. Man finner alltid løsninger. Vel hjemme kjøpte jeg Sealskinz hansker som det aldri har vært behov for senere, men de er alltid med i sekken.
Nå til onsdag er det meldt ned mot null grader på tusen moh i Sør-Norge, det skal være +3 C på Sjusjøen, så ta gjerne turen opp dit og tren litt på sykling med for lite klær. Det er ikke gøy. Fyll sekken med varme klær såsom ull istedenfor stein og grus, pluss en slange ekstra, det er mitt tips. Ull, ekstra sokker, vanter, superundertøy ets tar ikke plass, og sykler man med sekk på et par kilo hele sommeren så tar ryggen 3,5 kg under Birken helt ok. Det er så kjedelig å stå og fryse en time eller to på fjellet. Det kan selvsagt snø i august, og det vil det gjøre denne uka, første halvdel av august...
|
|
|
07/08/2016 16:37
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
2010 var en alvorlig situasjon med så mange deltagere som ikke hadde tatt høyde for at dette rittet går 950 moh. Det som skjedde var dramatisk for deltagerne og rittledelsen. Man hadde dette i bakhodet da man avlyste på ski senere. Noe som utløste en etter min mening mye korttenkt kritikk, når de etterpåkloke hadde gått over fjellet. Hadde været blitt verre kunne man opplevd ett stort antall som hadde blitt litt mer ydmyke for ansvaret arrangøren har.
|
|
|
[Re: Tange]
07/08/2016 16:49
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det var nok vesentlig varmere enn 0 grader i 2010/2011 da mange frøs, til tross for at de kom i mål i rittempo. Er vel bare å bla tilbake til Birken-trådene fra de åra.
Å kalle det vesentlig varmere er nok å strekke det langt. Det er ingen som sykler med termometer, men jeg husker frostrøyken stod av feltet jeg satt i over Elgåsen i 2010. I 2011 var det noen grader varmere, men blåste litt mer. Sweet memories 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
07/08/2016 17:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg sto og mekket på Kuåsen, knallvær deroppe. Sweet memories, ja
Ok, det var varmere, ikke vesentlig varmere nei.
|
|
|
[Re: Eirico]
07/08/2016 18:03
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Denne sekken... Ser på mange i de tidlige puljene at de har sekker som umulig kan innholde det som reglene krever. Sjekkes dette noengang annet enn at man kjenner på tyngden? Selv syns jeg sekken er det kjipeste med hele Birken etter sovesalen,fordi jeg går vondt i ryggen i bakkene med full og tung sekk. Selv om denne egentlig passer meg bra. De små dukkesekkene de beste bruker hadde nok funger bedre. Jeg pakker klærne som skal i sekken i hver sin 1 liters zip-lock pose. Når man bretter nøye og presser mest mulig luft ut av posen før den lukkes så tar jakke/bukse/superundertøy forbausende lite plass.
With light parts come great responsibility
|
|
|
07/08/2016 18:18
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
For det første må man kle seg etter værmelding og faktisk vær. I sekken: - Jakke som jeg uansett har på meg under oppvarming og putter i sekken på startstreken, og en lett og tynn skallbukse. - Ett par tynne og lette hansker med lange fingre - En buff - En ølboks og en sjokolade, en neve nøtter eller noe annet godt man kan ha lyst på når man kommer i mål. - Et multiverktøy, dekkspaker, kjedeverktøy, slange(r), co2-pumpe og en liten pumpe. - Mobil og VISA-kort. Går fint i en Camelbak Mule-sekk.
|
|
|
07/08/2016 18:28
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Min sekk ble sjekket for korrekt innhold i fjor. Er liksom ikke noe vits å diskutere om man kan bytte ut jakke og bukse med løse armer og bein - bare gjør som det står i reglementet. Eliten er det ingen grunn å sammenligne seg med i forhold til størrelse og innhold på sekk, da eliten sykler i et latterlig høyt tempo, er dermed i kortere tid utsatt for høyfjellets lumske vær og de har et helt annet støtteapparat inne på fjellet enn Ola Dunk. Men de skal også ha det foreskrevne innholdet i sekken som alle andre - ikke ofte de gidder å kontrollere eliten tror jeg. Aldri opplevd at det er vanskelig å få sekken tung nok. Tvert imot. Med Camelbak på 2 liter i tillegg, så er det lett å få til 3,5kg. Hater å sykler med sekk.... Forbanna kongesønn 
Redigert av HNK; 07/08/2016 18:29.
|
|
|
07/08/2016 18:36
|
Eirico
Medlem
|
Medlem
Men camelbacken kan du vel egentlig ikke regne inn hvis du drikker mye av den hvis reglene skal følges til punkt og prikke. Kongesønnen skal jo veie like mye i mål. Ja, ja...Skal prøve ziplock-trikset. Hørtes lurt ut
|
|
|
07/08/2016 19:25
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Garminen sa 3 grader over Storåsen i 2013. I tillegg kom skikkelig motvind og sprutregn.
Redigert av Plankepetter; 07/08/2016 19:25.
|
|
|
07/08/2016 19:25
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Brukte støvsuger for å få ut all luft av posen.
|
|
|
08/08/2016 08:22
|
Vestby
Fersking
|
Fersking
Noen som vet når tidene fra Grenserittet i år tas med i seedingen?
|
|
|
[Re: Kjetil307]
08/08/2016 08:39
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Brukte støvsuger for å få ut all luft av posen. Funker fint det helt til de vil sjekke sekken 5 min før start...
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
[Re: Homecast]
08/08/2016 08:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har ikke med meg både bukse og løse bein for å si det sånn...
Jeg kjører på med løse armer og bein, ekstra hansker og buff, samt jakke...
Jeg er varm av meg og klarer meg fint ned mot 0 grader med dette på i ritt tempo. Så føler at jeg er sikker nok med det med meg.. Verktøy, slanger osv tar jo litt vekt og pleier faktisk å måtte hive i en liten stein for å være innenfor med min camelback mule.
Skulle jeg pakket hele lista måtte jeg hatt med fjellsekken på tur! Poenget med kravene er nok ikke at du skal klare deg i rittempo. poenget er at du kan klare deg mens du venter på å bli hentet ned fra fjeller ved brytt. Marerittet for Birken er nok uventet dårlig vær og flere hundre som må hentes ned fra fjellet mens de venter på transport i kort-kort. Er heller ikke ofte 0 grader i august. Men vurderingen min er at om jeg bryter er det pga skikkelig teknisk feil (da er det bare å kle på det jeg har og begynne å jogge mot nærmeste oppsamlingspunkt) eventuelt så får jeg hjelp av disse med rødt kors på armen etter et tryn og da går det nok fort nok hjemover (har forøvrig tilgode å falle av i ritt men som nevnt det er vurderingen) Det har da ofte vært ned mot null i Birken. Både i 2010 og 2011 var det frost over fjellet. Løper du til nærmeste Røde Kors med brudd i beinet også? Eller hva om du treffer en annen med brudd i beinet som trenger hjelp. Tror du at du holder varmen sammen med ham/henne i løse bein og våt sykkelshorts? Overtrekksbukse er klart mye varmere enn løse bein når det trengs. I tillegg er det som kjent juks å spekulere i noe annet innhold i sekken enn det reglene tilsier. Hvilke andre former for juks mener du er greit? En liten el-motor? Litt ekstra astmamedisin? 3 kilo vann i sekken som dumpes etter start? En gjemt sekk i bunnen av Balettbakken? Det blir krevende hvis alle skal legge sin egen vurdering til grunn for hvor mange av reglene som skal følges i sykkelritt. Hvis man ikke vil følge reglene kan man jo sykle løypa med stoppeklokke en annen helg i året.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: HNK]
08/08/2016 08:54
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Min sekk ble sjekket for korrekt innhold i fjor. Er liksom ikke noe vits å diskutere om man kan bytte ut jakke og bukse med løse armer og bein - bare gjør som det står i reglementet.
Eliten er det ingen grunn å sammenligne seg med i forhold til størrelse og innhold på sekk, da eliten sykler i et latterlig høyt tempo, er dermed i kortere tid utsatt for høyfjellets lumske vær og de har et helt annet støtteapparat inne på fjellet enn Ola Dunk. Men de skal også ha det foreskrevne innholdet i sekken som alle andre - ikke ofte de gidder å kontrollere eliten tror jeg. Har syklet i eliten ni ganger, aldri hatt støtteapparat over fjellet. Men sekken har veid 3,5 kilo hver gang, hele veien. Har ofte opplevd kontroller i mål, både av ryttere fra samme felt som meg og egen sekk. Dog var dette før det var innholdskrav og bare vekt som ble sjekket. Det foreskrevne tar ikke rare plassen hvis man pakker det godt. En zinkanode eller en blyplate i tillegg tar liten plass og får vekten raskt opp i minimumskrav. Man kan jo gjerne tenke at flere av reglene i Birken er tåpelige, forbudet mot bukkestyre f.eks, men er man med på et ritt så er reglene like for alle. Jeg synes off-side-regelen i ballspill er teit, men jeg jeg måtte ha forholdt meg til den om jeg skulle ha spilt ballspill.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/08/2016 09:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har da ofte vært ned mot null i Birken. Både i 2010 og 2011 var det frost over fjellet. Løper du til nærmeste Røde Kors med brudd i beinet også? Eller hva om du treffer en annen med brudd i beinet som trenger hjelp. Tror du at du holder varmen sammen med ham/henne i løse bein og våt sykkelshorts?
Det behøver heller ikke være så kaldt for at det skal bli mer enn ubehagelig. På lørdag kom jeg til festningen i Halden, gjennomvåt fra topp til tå. Syklet rett ut til bilen som sto ute ved E6, og ble så kald på vei ned til Halden at jeg hadde slitt med å få til noe som helst annet enn å sykle halvfort rett fram. Skulle jeg da blitt stående ute en time uten å ha mulighet til å ta på noe tørt og vann/vindtett hadde det blitt helt jæ.... Jeg har Fjørå Dri1 sammen med tørt undertøy i birken-sekken, det tar så lite plass at jeg ofte har det med på vanlige sykkelturer i fjellet også
|
|
|
08/08/2016 09:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg pleier å ha med meg regntøy og ullundertøy. Da vil jeg kunne rive av meg vått kaldt sykkeltøy og få på meg ull som varmer og noe som tar vinden og kaldt regn. Har og med meg ullsokker og fryseposer sånn at de våte kalde sykkelskoene kan bli noe varmere. Greit å vite at man kan holde noe varme om uhellet er ute.
Ellers blir det jo kaldt på østlandet denne uka. Om noen vil kjenne litt på hvordan det er å fryse så er det jo bare å ta på seg sykkeltøy varme opp så man blir skikkelig svett også ta en 40 mins trilletur (at man går ved siden av sykkelen.). Skikkelig digg!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/08/2016 09:24
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Nå er det en gang sånn at det ikke er noen tvang å sykle birken. Hvis det å måtte ha en bukse i sekken ødelegger hele opplevelsen er det faktisk lov å bli hjemme.
Syklet fra Halden til Strømstad etter rittet på lørdag. Kan bekrefte at det er mulig å bli veldig kald i kort/kort selv om det er 10 grader og regn.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Kake]
08/08/2016 10:01
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Brukte støvsuger for å få ut all luft av posen. Funker fint det helt til de vil sjekke sekken 5 min før start... Med en gjennomsiktig pose til hvert plagg? Tror ikke akkurat de forlanger å åpne hver pose for å sjekke...
With light parts come great responsibility
|
|
|
08/08/2016 10:06
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Hadde en vakumert/støvsugd pose med alt av tøy.. den måtte åpnes. med etterfølgende økning i startpuls og med en regnjakke nå i et nett på utsiden av sekken.. Er vel en kalkulert risk å gjøre det på den måten.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
08/08/2016 11:03
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har ikke med meg både bukse og løse bein for å si det sånn...
Jeg kjører på med løse armer og bein, ekstra hansker og buff, samt jakke...
Jeg er varm av meg og klarer meg fint ned mot 0 grader med dette på i ritt tempo. Så føler at jeg er sikker nok med det med meg.. Verktøy, slanger osv tar jo litt vekt og pleier faktisk å måtte hive i en liten stein for å være innenfor med min camelback mule.
Skulle jeg pakket hele lista måtte jeg hatt med fjellsekken på tur! Poenget med kravene er nok ikke at du skal klare deg i rittempo. poenget er at du kan klare deg mens du venter på å bli hentet ned fra fjeller ved brytt. Marerittet for Birken er nok uventet dårlig vær og flere hundre som må hentes ned fra fjellet mens de venter på transport i kort-kort. Er heller ikke ofte 0 grader i august. Men vurderingen min er at om jeg bryter er det pga skikkelig teknisk feil (da er det bare å kle på det jeg har og begynne å jogge mot nærmeste oppsamlingspunkt) eventuelt så får jeg hjelp av disse med rødt kors på armen etter et tryn og da går det nok fort nok hjemover (har forøvrig tilgode å falle av i ritt men som nevnt det er vurderingen) Det har da ofte vært ned mot null i Birken. Både i 2010 og 2011 var det frost over fjellet. Løper du til nærmeste Røde Kors med brudd i beinet også? Eller hva om du treffer en annen med brudd i beinet som trenger hjelp. Tror du at du holder varmen sammen med ham/henne i løse bein og våt sykkelshorts? Overtrekksbukse er klart mye varmere enn løse bein når det trengs. I tillegg er det som kjent juks å spekulere i noe annet innhold i sekken enn det reglene tilsier. Hvilke andre former for juks mener du er greit? En liten el-motor? Litt ekstra astmamedisin? 3 kilo vann i sekken som dumpes etter start? En gjemt sekk i bunnen av Balettbakken? Det blir krevende hvis alle skal legge sin egen vurdering til grunn for hvor mange av reglene som skal følges i sykkelritt. Hvis man ikke vil følge reglene kan man jo sykle løypa med stoppeklokke en annen helg i året. Du tok vekk nederste tekst hvor det sto et lite forbehold om værmelding så jeg.. noen grunn til det? Om du mener jeg jukser når jeg fortsatt har med vekt innhold så får det stå for egen regning. og med brukket bein tror jeg ikke at det å få på en bukse er det første jeg ville holdt på med! Om jeg kommer over noen andre er jeg enig i den vurderingen, har heldigvis ikke vært borti det enda, men det skal jeg ta med i vurderingene =). Men at du sammenligner at jeg ikke har med en bukse med å jukse, den var vel å dra det litt vel langt kanskje?
|
|
|
[Re: Homecast]
08/08/2016 11:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men at du sammenligner at jeg ikke har med en bukse med å jukse, den var vel å dra det litt vel langt kanskje?
Reglene sier hva som skal være med. Å ikke ha med alt som skal være med er et regelbrudd, ja. Det er jo egentlig ganske enkelt. Om det gir noen fordel å droppe buksa er vel heller tvilsomt, men derfor er det jo også rart å gjøre det.
|
|
|
08/08/2016 11:13
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Men at du sammenligner at jeg ikke har med en bukse med å jukse, den var vel å dra det litt vel langt kanskje?
Reglene sier hva som skal være med. Å ikke ha med alt som skal være med er et regelbrudd, ja. Det er jo egentlig ganske enkelt. Om det gir noen fordel å droppe buksa er vel heller tvilsomt, men derfor er det jo også rart å gjøre det. For min del skal jeg vært så ærlig å ha syklet kun i 13 og 15, begge år med ganske så fint vær, burde kanskje nevnt det i forbifarten, siste året med shorts og løse armer som måtte av, derfor kan jeg ikke se å ha vært noen fare for omgivelsene. Derav også at jeg skrev det med om syndefloden dukker opp så vil jo selvfølgelig bekledningen være et tema. Men igjen, å sammenligne meg med noen som tømmer drikkeblæra osv for å droppe vekten syntes jeg nå var å dra den litt langt. Men jeg skal ta det til etterretning, virker jo som det var såpass enstemmig at jeg åpenbart har jukse meg igjennom tidligere (det skal vi jo ikke ha noe av  )
|
|
|
08/08/2016 11:20
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har tidligere "jukset" på Birken med å sykle på en Trek 69 - føler ikke noe særlig skam over det når sant skal sies.
Det var jo i gamle dager det var tullete; mange syklet over fjellet med 3,5 kilo sand eller bly i sekken. Sekkekravet har vel alltid vært der (?) og når det først er der så er det jo klokt å bruke denne vekta til nyttige ting. Innholdskravet har vel også blitt tilstrekkelig spesifisert i de senere år slik at det egentlig er lite rom for tolkning.
|
|
|
08/08/2016 14:09
|
stosu
Besatt
|
Besatt
De årene jeg har syklet, så har jeg fått med alt det obligatoriske i en 6-8 liters sekk. Har bare trengt å supplere med 1kg i form av manual e.l. Sekken ser ut som en tidligere utgave av denne: http://www.birk.no/utstyr/sekker-og-bagger/sekker/birk-expand-sekk-black-8lAll drikke bæres på sykkelen eller i trøya. Får akkurat klemt en 0,75 flaske mellom sekken og trøya uten at det blir ubehagelig. Gel o.l dyttes oppunder shortsen hvis det er vanskelig å komme til lommene pga. sekken. Ser ingen grunn til å prøve å jukse litt på sekken, da det står kontrollører og kjenner på vekta til sekken i målområdet. Trenger man å spare en kg eller to, så er egen vekt et mer egnet sted å starte 
Redigert av stosu; 08/08/2016 14:11.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/08/2016 17:29
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Når det gleder innføringen av kravet til innhold i sekken synes jeg daværende leder Tone Lien oppsummerte det veldig greit: "Det sitter hundrevis av tynnkledde syklister på fjellet og hakker tenner med sekken full av stein mens de venter på transport til mål..."
Jeg klarer i alle fall å se idiotiet i akkurat det scenariet og siden deltagerne selv beviselig ikke klarer å ta ansvar for seg selv så er det strålende at arrangøren tvinger dem til det.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
08/08/2016 18:44
|
See Ya!
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Synes det er rart at det spekuleres over innholdet i sekken i det hele tatt. Regler er regler, uansett. Etter min mening er det da juks og ikke overholde hva som er rittregler. Birken har vel erfart at dette er ting som må terpes på pga av folk som absolutt ikke gidder å følge reglene. Og som flere skriver - hva sparer man på å ta med løse ben i stedet for en bukse.. Alt som står på listen går fint i en liten rittsekk, og om sekken er vond å ha på ryggen - prøv en annen.
No shortcuts!
|
|
|
08/08/2016 19:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Reglene sier hva som skal være med. Å ikke ha med alt som skal være med er et regelbrudd, ja. Det er jo egentlig ganske enkelt. Om det gir noen fordel å droppe buksa er vel heller tvilsomt, men derfor er det jo også rart å gjøre det. Tre blyplater i et hånkle passer fint inn i min 1,5L Camelbak og jeg vil anse dette som en mer aerodynamisk løsning (en fordel altså) enn en 7-8 liters sekk.
|
|
|
08/08/2016 19:11
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jukser du med innholdet til sekken for å gjøre den mer areodynamisk, så har du etter min mening, forspillt alle muligheter til å være stolt av resultatet.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
08/08/2016 19:15
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har noen formening om hvor mye raskere årets løype er? Om den er raskere i det hele tatt...?
|
|
|
[Re: Asterix]
08/08/2016 19:32
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har noen formening om hvor mye raskere årets løype er? Om den er raskere i det hele tatt...? 6 km kortere. Nye partiene ser raske ut etter betydelig oppgradering. Tipper ny løype er ca. 6-7 min raskere for en som ligger rundt merketid.
Redigert av erling; 08/08/2016 19:33.
|
|
|
|
|