Jeg er den stolte eier av en 1996 modell DBS intruder, som jeg nå har tenkt å bruke til å lære meg litt grunnleggende sykkelvedlikehold. Det er litt slark i pedalene, og jeg forstår det slik at det skyldes et slitt kulelager i kranken. Så det jeg lurer på er hva slags lager jeg trenger, og hvor jeg får tak i ett..
Giret bak har også fått seg en smell, og tar borti eikene på hjulet hvis det står på innerste tannhjulet, så jeg går ut fra at det må skiftes. Giret bak er festa rett på ramma uten noe sånn girøre... Kan det eventuelt funke med dette? https://www.gsport.no/produkt/338463/shimano-acera-7-8-delt-sort
Det er også en del kast i bakhjulet, og jeg har en del merkelige klikkelyder når jeg tråkker som jeg trooor er relatert til giret bak, så det kan hende det er litt mer deler som må skiftes, men det får jeg ta litt etterhvert...
Hva slags kranksett er det på sykkelen din ? Litt usikker på om dette er et fornuftig prosjekt pengemessig i forhold til å lete etter en eldre sykkel i god stand på Finn. Hvilken modell Intruder er det du har og hva slags deler sitter på ?
Hva slags kranklager du trenger 'bestemmes' av kranken. Tipper det er firkantlager i 118 mm(+-5mm), riktig lengde finner du ved å måle. Om det er slark i kranklageret finner du enkelt ut ved å vrikke krankarmene sidelengs, da kjenner du fort om det er tight eller ikke.
Hvis du snakker om at giret er feste rett på ramma, snakker vi her om en stålramme med fast girøre?
Litt kast kan rettes opp.
Du kan gjerne skrive litt mer om sykkelen. Navnet på delene, legg gjerne ut et bildet. da blir det lettere å komme med gode råd.
Dette er den sykkelen jeg har syklet på i tre år nå, etter at jeg fikk den av storebroren min som har hatt den stående på låven en del år.. Jeg liker sykkelen veldig godt, og har lyst til å bruke den til å lære meg litt basic sykkel-mekk, som jeg, desverre, er rimelig blank på fra før.
Jeg har fått en sykkel til nå, og det er grunnen til at jeg kan plukke denne fra hverandre, mest for å lære hvordan det gjøres, og delvis fordi jeg synes sykkelen ser skikkelig kul ut.
Dette er den sykkelen jeg har syklet på i tre år nå, etter at jeg fikk den av storebroren min som har hatt den stående på låven en del år.. Jeg liker sykkelen veldig godt, og har lyst til å bruke den til å lære meg litt basic sykkel-mekk, som jeg, desverre, er rimelig blank på fra før.
Jeg har fått en sykkel til nå, og det er grunnen til at jeg kan plukke denne fra hverandre, mest for å lære hvordan det gjøres, og delvis fordi jeg synes sykkelen ser skikkelig kul ut.
Men om jeg skal se om det er vanlig firkanta, så må jeg ta av pedalene, ikke sant?
Jeg er, som sagt, totalt noob på alt som har med sykkelvedlikehold å gjøre, sånn bortsett fra HELT basic greier som smøring og skifte av bremseklosser og (halvveis kompetent) justering av gir...
Når jeg skal måle størelsen på kranken, er det bredden på selve krankhuset (som sikkert har et eller annet teknisk navn?) som avgjør det?
Superfint at dere gidder å bruke tid på å forklare dette altså. ^^ Det kjennes også ut som om ene pedalarmen er bøyd på noe vis, for pedalen peker liksom litt fremover når jeg trår ned, også peker den litt bakover når den er på vei opp igjen, og det skyldes vel en vridning i selve armen?
Finnes det noe billig krankset jeg kan kjøpe som passer? Typ biltema? Målet her er mer at jeg skal lære meg å gjøre det enn at det skal ha noe topp kvalitet, og hvis jeg fucker opp noe, er det bedre at jeg fucker opp med skitbillige deler enn med dyre.
Edit: Jeg tenker på komponenter som er de billigste å oppdrive som ikke er drit. Altså de som ligger litt mot bunnen av knekken i pris/kvalitet-kurven.
Billigst = Finn Sykkelen din har BSA-gjenget 68 mm krankboks så du kan velge blant veldig mange typer. Bakgiret ditt kan godt være OK, du må få rettet opp girøret. Prøv selv med f.eks en diger skiftnøkkel. det funker ofte godt nok. Du må ha en krankavdrager og et verktøy til å skru ut kranklageret. Kan være det er lurt¨å kjøpe en slik: http://www.sykkelfabrikk.no/products/bikepack-verktoykoffert-for-shimano
Prøv først med et par andre pedaler, ikke helt umulig at pedalakslingen er bøyd og ikke krankarmen. Ut fra bildene ser drivverket ikke veldig slit ut. Ikke umulig at du ikke trenger nye deler der.
Girøret er bøyd, som Plodder pekte på. Burde være greit å rette på den.
Strømpen inn til bakgiret kan med fordel byttes, hylsen har sprukket opp. Hvis det ikke er rust på wiren kan den kanskje brukes om igjen. På den andre siden, ferske strømper og wirer er ikke til å kimse av.
Ferske wirer og strømper, som det sies, gjør underverker. :-) Støtter ellers opp om det med bakgiret, tror ikke det er nødvendig med et nytt her.
Er firkantlager på denne og mener det var 113mm på den intruderen jeg hadde(1996 Atlanta).
Ellers kan det jo være greit å først prøve å lokalisere slarket riktig. For å sjekke kranken kan det være greit å holde kun i selve krankarmene og rukle, ikke holde i pedalene. Rukler det da, så er det kranklageret. Rukler det ikke er det en eller begge pedaler.
Sitat: Absentidei
Det kjennes også ut som om ene pedalarmen er bøyd på noe vis, for pedalen peker liksom litt fremover når jeg trår ned, også peker den litt bakover når den er på vei opp igjen, og det skyldes vel en vridning i selve armen?
Rimelig sikker på at dette skyldes en bøyd pedalaksling.
Vær obs på pedalene dersom du begynner å skru av disse, de er hhv venstre- og høyre-gjenget. Venstre pedal har gjenger mottsatt av det som er vanlig. Dvs. du på drivsiden skrur mot klokka for å løsne, og mot klokka når du står på den andre siden av sykkelen. Skrur du de inn på motsatt arm ødelegges gjengene i krankarmene.