Er Tesla eiere like ille som Volvo eiere.
|
Er Tesla eiere like ille som Volvo eiere.
08/07/2016 20:41
|
Paragonia
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sykler jo en del i trafikken og synes jeg nå registrere fler og fler elbiler. En ting jeg legger merke til er at de som kjører Tesla ikke er spesielt fleksible i trafikken. De tar lite hensyn og stopper ikke for syklister selv om de har vikeplikt. Prøver å føre en slags statistikk og ser en helt tydelig sammenheng. Er Tesla den nye Volvo. Har de samme komplekser.
"
|
|
|
Re: Er Tesla eiere like ille som Volvo eiere.
[Re: Paragonia]
08/07/2016 20:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Har tenkt på noe av det samme på langturer, men synes langt fra at Volvo er ille - vil heller si at Teslavpannen er den nye Audioten. Min uoffisielle liste - rangert i synkende rekkefølge fra kødd til kompis - er:
1. Delt mellom tysk premium (inkluderer VW ned til og med Passat) og Tesla 2. Kassebiler/arbeidsbiler av alle merker i alle størrelser 3. Nissan Leaf og BMW i3 4. Japansk premium (primært Lexus) 5. Volvo 6. Ford 7. Opel
Fransk og italiensk kommer jevnt over best ut
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
08/07/2016 20:57
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Virker slik, årets klart lengste bært har jeg fått fra en grå Tesla VH7236X mellom Flakk og Trolla. Noen Teslafans er rett og slett litt rar: http://www.aftenposten.no/bil/Harald-79-...-X-775850_1.sndDe blir vel provosert når syklister vekker de opp fra drømmeverden :-) Volvo er fremdeles plagsommme, mange flere av de enn Tesla. Forbikjøring i 90 km/t med mindre enn 50 cm avstand, som en Volvotulling klarte ved Ringvål, er absolutt ikke artig. Mazda er min favoritt, bremser ned, legger seg godt over på venstre side og kjører langt fram før de svinger tilbake.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
08/07/2016 21:13
|
Paragonia
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kassebiler , og spesielt kassebiler med litt rust. Det er egen kategori, så ikke så mye å si om dem. Men jeg har tidligere registrert at spesielt Volvoførere er onde, så følger jo spesielt med når en slik en er på veien. Når det gjelder Leaf så har jeg mer blandet erfaring. Er kanskje overvekt av kvinnelige sjåfører så da sykler jeg alltid særs passivt. Mannlige Leafeiere har nok samme type kompleks som Volvoeiere bare motsatt. Tesla er nok utvilsomt tidens versting
"
|
|
|
08/07/2016 21:45
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sykler jo en del i trafikken og synes jeg nå registrere fler og fler elbiler. En ting jeg legger merke til er at de som kjører Tesla ikke er spesielt fleksible i trafikken. De tar lite hensyn og stopper ikke for syklister selv om de har vikeplikt. Prøver å føre en slags statistikk og ser en helt tydelig sammenheng. Er Tesla den nye Volvo. Har de samme komplekser. Hei Hei Hei!! I følge internett og media så er det audisjåførene som er det minst sympatiske menneskene på denne jord - hold Volvo utenfor!! Hilsen Audi-eier.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: Loki]
08/07/2016 21:53
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Virker slik, årets klart lengste bært har jeg fått fra en grå Tesla VH7236X mellom Flakk og Trolla. Noen Teslafans er rett og slett litt rar: http://www.aftenposten.no/bil/Harald-79-...-X-775850_1.sndDe blir vel provosert når syklister vekker de opp fra drømmeverden :-) Volvo er fremdeles plagsommme, mange flere av de enn Tesla. Forbikjøring i 90 km/t med mindre enn 50 cm avstand, som en Volvotulling klarte ved Ringvål, er absolutt ikke artig. Mazda er min favoritt, bremser ned, legger seg godt over på venstre side og kjører langt fram før de svinger tilbake. Gled deg over at Teslaen sikkert mista et par km. rekkevidde på den bært-en. Mitt inntrykk er at "fartøyet" har mindre betydning og at du finner "spesiell" kjøring uansett farkost. Som daglig syklende i Oslo-trafikken og kjørende på langtur, ser jeg ikke at enkelte biltypers sjåfører fremstår som mer dust enn andre. Godt mulig siden jeg kjører Audi og jeg da per medias og internetts definisjon er dusten.
|
|
|
[Re: tmork]
08/07/2016 22:05
|
Raskall
More than words
|
More than words
Mitt inntrykk er at "fartøyet" har mindre betydning og at du finner "spesiell" kjøring uansett farkost. Som daglig syklende i Oslo-trafikken og kjørende på langtur, ser jeg ikke at enkelte biltypers sjåfører fremstår som mer dust enn andre. Godt mulig siden jeg kjører Audi og jeg da per medias og internetts definisjon er dusten.
Sjåførlæreren min påpekte en ting som jeg har tenkt en del på. Man legger ikke merke til biler før man har et spesielt forhold til dem. Før jeg selv fikk en Nissan Leaf la jeg ikke merke til disse bilene på veien. Etter at jeg fikk en selv la jeg merke til hvor SINNSYKT mange Leafer som kjører rundt der ute. Det samme gjaldt da jeg kjøpte meg V70. Annenhver bil er jo for pokker Volvo V70. Og der tror jeg også oppfatningen av Audi/BMW som trafikk-verstinger ligger: Fordi man har fått innprentet at disse bilene kjører gris så legger man mer merke til disse enn til Toyotaene og Mazdaene. Etter å ha blitt bevisst på dette klarer jeg ikke å se hvilke biltyper som er verstingene i trafikken uansett om jeg kjører eller sykler. Det eneste jeg synes utpeker seg er håndverker-biler på morgenen. De er nesten uten unntak uvitende om at det finnes andre trafikanter på veien. PS! Hvordan håndterer Tesla-autopiloten syklister?
Redigert av Raskall; 08/07/2016 22:05.
|
|
|
[Re: Raskall]
08/07/2016 22:30
|
Paragonia
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dette stemmer ikke, Raskall. Man legger merke til de som oppfører seg dårlig i trafikken, og Volvo og nå Tesla skiller seg merkbart ut. Forklaringen din om at Volvo har 50% markedsandel er virkelighetsfjern. Det er et faktum at Ford og folkevogn eiere oppfører seg hyggelig som folk flest i møte med syklister. Mitsubishi og Opel har ålreite folk, akademikerne i sine Renault og Peugeot gjør så godt de kan, de vi ikke nevner er bøller. Tesla og Volvo eiere er og blir ondskap i trafikken.
"
|
|
|
09/07/2016 05:00
|
frodebo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har lagt merke til at de med GT sykler er mye mer bøllete enn andre, og at de med Trek har en tendens tll å sykle veldig vinglete.
Like dumt hver gang når man forsøker å generalisere, og tro at man ut fra f.eks. bilmerket kan si hvordan alle sjåfører av et bilmerke oppfører seg i trafikken.
Dette blir i samme kategori som andre diskusjoner der man hevder at "alle" syklister er bøller i trafikken som aldri bruker gang- og sykkelvei, og som turer fram i skogen uten hensyn til andre.
|
|
|
09/07/2016 06:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Snu litt på flisa: hver gang jeg opplever dustete trafikkoppførsel, registrerer jeg også hvilken type bil. Tysk premium, ofte Audi og BMW, er godt representert. Nå er det jo slik at de som kaster bort pengene på altfor dyr bil også ofte er særs lite villige til å betale skatter og avgifter, koste hva det koste vil, så da kjøper de seg heller en Tesla neste gang de skal kaste altfor mye penger inn i en bil.
Sorry Terje, men det er faktisk ofte jeg sier: "det var en Audi, ikke overraskende"..
|
|
|
09/07/2016 08:00
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Nissan Leaf er bilen jeg som syklende har opplevd flest ubehagelige situasjoner med de siste par årene. En fordel med Leaf er at motoren gir fra seg en distinkt, høyfrekvent lyd, så man kan høre om det er en Leaf som ligger bak når man sykler.
|
|
|
09/07/2016 10:31
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Her oppe har Tesla-eiere vært snille mot meg, men så er de ikke så mange her enda. En av de verste forbikjøringene var en Volvo V70, eneste som har stoppa for å kjefte på meg var en gammel feiting i Hyundai, men Mercedes-eiere er de som utmerker seg med å oftest sneie.
|
|
|
[Re: frodebo]
09/07/2016 12:56
|
Paragonia
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har lagt merke til at de med GT sykler er mye mer bøllete enn andre, og at de med Trek har en tendens tll å sykle veldig vinglete. Din påstand holder ikke mål og virker tatt ut av luften. Jeg har ikke registrert noen sammenheng mellom merke og kjørestil. Tvert i mot virker det som det ikke spiller noe rolle. Jeg ser imidlertid heller en forskjell i oppførsel mutgpkt i sykkeltype. De med bukkestyre opptrer roligere og mer forutsigbart enn de andre.
"
|
|
|
09/07/2016 14:07
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
For en jævlig teit diskusjon! Hvilken gruppe er jeg i? Nå kjører jeg Tesla, før kjørte jeg Touran, Mini, Porsche, Volvo 142, Audi TT, Porsche og VW Golf mk2. Mitt inntrykk av Teslabilister på Sørlandet er at de kjører særdeles pent og aldri virker å bruke kraftoverskuddet. Snakka med politimannen som tar flest syndere, han sa at Teslaeierene nesten aldri ble stoppet for fortkjøring. "De kjører fort opp til lovlig hastighet og virker fornøyd med det." Han sa også at Touran var overrepresentert og at Skoda hadde en stigende trend.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
09/07/2016 14:42
|
Dilligaf
Fersking
|
Fersking
Heiheihei !!! Den værste kombinasjonen du kan møte i trafikken er en mellomleder i røde bukser som kjører Audi A4 ! Da har du bare et alternativ og det er umiddelbart å kjøre i grøften.
|
|
|
[Re: PålGnål]
09/07/2016 14:53
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
For en jævlig teit diskusjon! Hvilken gruppe er jeg i? Nå kjører jeg Tesla, før kjørte jeg Touran, Mini, Porsche, Volvo 142, Audi TT, Porsche og VW Golf mk2. Mitt inntrykk av Teslabilister på Sørlandet er at de kjører særdeles pent og aldri virker å bruke kraftoverskuddet. Snakka med politimannen som tar flest syndere, han sa at Teslaeierene nesten aldri ble stoppet for fortkjøring. "De kjører fort opp til lovlig hastighet og virker fornøyd med det." Han sa også at Touran var overrepresentert og at Skoda hadde en stigende trend. På de første Teslaene ble vel også batteriet fort tomt hvis man lå over 100 Km/t? Eller?
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
09/07/2016 14:55
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Har tenkt på noe av det samme på langturer, men synes langt fra at Volvo er ille - vil heller si at Teslavpannen er den nye Audioten. Min uoffisielle liste - rangert i synkende rekkefølge fra kødd til kompis - er:
1. Delt mellom tysk premium (inkluderer VW ned til og med Passat) og Tesla 2. Kassebiler/arbeidsbiler av alle merker i alle størrelser 3. Nissan Leaf og BMW i3 4. Japansk premium (primært Lexus) 5. Volvo 6. Ford 7. Opel
Fransk og italiensk kommer jevnt over best ut Ta med hvor bilen er registrert også, her nede er badegjestene klart værst. De er ikke vant til at man tar hensyn til hverandre i trafikken.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
09/07/2016 15:16
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
For en jævlig teit diskusjon! Hvilken gruppe er jeg i? Nå kjører jeg Tesla, før kjørte jeg Touran, Mini, Porsche, Volvo 142, Audi TT, Porsche og VW Golf mk2. Mitt inntrykk av Teslabilister på Sørlandet er at de kjører særdeles pent og aldri virker å bruke kraftoverskuddet. Snakka med politimannen som tar flest syndere, han sa at Teslaeierene nesten aldri ble stoppet for fortkjøring. "De kjører fort opp til lovlig hastighet og virker fornøyd med det." Han sa også at Touran var overrepresentert og at Skoda hadde en stigende trend. På de første Teslaene ble vel også batteriet fort tomt hvis man lå over 100 Km/t? Eller? nei. Hvorfor skulle det skje?
|
|
|
09/07/2016 16:37
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Virker slik, årets klart lengste bært har jeg fått fra en grå Tesla VH7236X mellom Flakk og Trolla. Noen Teslafans er rett og slett litt rar: http://www.aftenposten.no/bil/Harald-79-...-X-775850_1.sndDe blir vel provosert når syklister vekker de opp fra drømmeverden :-) Volvo er fremdeles plagsommme, mange flere av de enn Tesla. Forbikjøring i 90 km/t med mindre enn 50 cm avstand, som en Volvotulling klarte ved Ringvål, er absolutt ikke artig. Mazda er min favoritt, bremser ned, legger seg godt over på venstre side og kjører langt fram før de svinger tilbake. På strekningen som er dårligst egnet til sykling i hele Trøndelag klager du over en lang TUT? Spis bolle.. Kjører strekningen flakk trolla endel, og jeg har hittil aldri opplevd en på sykkel som har delt veien og sluppet frem hele fergekøen med busser og lastebiler. Ofte er det nærmere 100 biler bak en syklist i 20km/t gjennom trolla mot byen, men stoppeplasser og busstoppet sykles rett forbi. Enkeltsyklisters egoisme på denne strekningen er nok direkte med å påvirke bilister i Trondheims holdninger mot syklister i trafikken - dessverre rammer dette veldig mange andre som sykler også. Om noen skulle være i tvil - personlig mening er at sykler hører til i veibanen. Jeg forsøker å forklare hvorfor og hvordan vi syklister faktisk oppleves så negativt av andre trafikanter.
Take Care!
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
09/07/2016 16:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ta med hvor bilen er registrert også, her nede er badegjestene klart værst. De er ikke vant til at man tar hensyn til hverandre i trafikken.
Det er jo dessverre vanskelig å vite hvor Teslaene, Leafene og i3ene er registrert, men jeg ser ikke bort fra at det kan være et poeng
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: oysandr]
09/07/2016 17:11
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Om noen skulle være i tvil - personlig mening er at sykler hører til i veibanen. Jeg forsøker å forklare hvorfor og hvordan vi syklister faktisk oppleves så negativt av andre trafikanter.
Tror det har litt med at sykling har eksplodert i de siste åra. Mens det før var sjelden man så syklister i veibanen kan man nå måtte forholde seg til de daglig. Har man samtidig så dårlig forståelse av trafikkreglene som nettaviskommentatorene demonstrerer så han man vel ikke de beste forutsetningene for å ta hensyn. 
|
|
|
09/07/2016 17:25
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En kategori som slår alle svinekjørere er tyske bobilturister. De kjører som om de har stjålet bilen. På forrige langtur telte jeg 4 forbikjøringer av bobiler som passerte oss i 90km/t med 50cm avstand. Ble omtrent sugd ut i veibanen hver gang. I tillegg var det 2 nestenulykker hvor de bare dura forbi selv om det kom biler i mot, begge ganger la bilene som kom i mot seg ut i grøfta. Alle disse var tyske bobiler som passerte oss i løpet av noen timer.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: oysandr]
09/07/2016 20:31
|
Loki
Besatt
|
Besatt
På strekningen som er dårligst egnet til sykling i hele Trøndelag klager du over en lang tut.
Klaging eller ikke, det var i hvert fall en Tesla, turen var ellers nesten fri for både biler og snodig oppførsel. De fleste kjører jo helt greit, men nå diskuterte vi de verste denne gangen.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
09/07/2016 20:51
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
På min siste langtur var tyskerene de som opptrådte mest eksemplarisk, ventet til det var god klaring og fri sikt, rutebussen og melkebilen derimot... Dette var på veien fra Ålgård mot Byrkjedal.
Elbiler var det lite av, men noe av utfordringen med elbiler er at det kan være vanskelig å høre de før de er på siden...
|
|
|
09/07/2016 21:20
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Virker slik, årets klart lengste bært har jeg fått fra en grå Tesla VH7236X mellom Flakk og Trolla. Hva betyr Tesla VH7236X?
|
|
|
[Re: grr]
09/07/2016 22:25
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Jeg vil tippe at Loki ble bøsta i en hvit løgn for å gjøre et poeng, eller så har han særdeles lite peiling på bil og trodde en grå Peugeot 407 med regnr vh72361 var en Tesla.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/07/2016 07:33
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sorry Terje, men det er faktisk ofte jeg sier: "det var en Audi, ikke overraskende"..
Tics?
|
|
|
[Re: tmork]
10/07/2016 09:26
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg synes Yariser og andre 1000-kubikkere med fire hjul er verst. De vingler, er usikre, bruker fryktelig lang tid på forbikjøring og kommuniserer elendig...
Hva slags tullete tråd er dette, når voksne menn, i fullt alvor hva slags type biler som oppfører seg dårligst?
Det er heller ikke overraskende at BMW og Audi peker seg ut i noens fargede hode da dette er bilmerkene med biler som blir tatt vare på, og brukt, lengst i tillegg til at det blir solgt svært mange av dem hvert eneste år.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
10/07/2016 10:20
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg synes Yariser og andre 1000-kubikkere med fire hjul er verst. De vingler, er usikre, bruker fryktelig lang tid på forbikjøring og kommuniserer elendig...
Hva slags tullete tråd er dette, når voksne menn, i fullt alvor hva slags type biler som oppfører seg dårligst?
Det er heller ikke overraskende at BMW og Audi peker seg ut i noens fargede hode da dette er bilmerkene med biler som blir tatt vare på, og brukt, lengst i tillegg til at det blir solgt svært mange av dem hvert eneste år. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...ken/a/10054747/http://www.tv2.no/a/3315180
Redigert av Tor Arne; 10/07/2016 10:23.
|
|
|
[Re: Supermann]
10/07/2016 11:19
|
rasmusnor
Medlem
|
Medlem
|
|
|
|
|