Min erfaring er ofte at hvis man kan danne et samarbeid med en eller to, som er med på å "piske", rose og oppmuntre til at rulla går rundt så gir det beste resultatet. Er vel også mange "ensomme ryttere" der ute som ikke helt har forstått hvor stor gevinsten er med rullekjøring. Har man de i rulla, så blir det vanskelig å holde i gang uansett. Får man først rulla i gang så kjører man jo raskt inn gjengen foran som blir tauet på av en stakkar. Da må man starte på nytt, for å få denne gjengen til å gå rundt, og så videre......
Er selv en av de som tar en aktiv rolle i rulleorganisering, men føler jo av og til at man kan oppfattes som litt "sjefete" og får noen pass-dine-egne-saker blikk. Når man tenker etter så vel hvordan man klarer å organisere samarbeidet rundt seg den faktoren som påvirker slutttiden mest i Birken?
Jeg har selv kun syklet Birken i eliteklassen de siste 20 årene. Syklet alder i 1994 og 1995. Selv i eliten så fungerer rulla sånn ganske middels. Det går styggfort i perioder, men er du i et større elitefelt må du regne med at alle de andre feltet egentlig ønsker deg ut. Rulla går ofte bra fra etter første terrengparti til et stykke før Rosinbakken. Her begynner alle å tenke på å spare krefter til et rykk i bakken. Det oppstår som regel en splitt i Rosinbakken da alle kjører som pokker der og så blir reserveruller etablert videre mot Sjusjøen. På Sjøseterveien er det litt det samme. Ned fra Sjusjøen vil det støttes på gresspartiet og gruppa sprekker. På asfalten e det alltid noen som er kokt, noen som vil spare krefter til innspurten, og noen som bare kjører for å bli ferdig med driten. Som oftest går rulla en 4-5 skifter før den stopper opp og så begynner den samme å dra igjen. Ufungerende ruller er mye av dynamikken i sykkelritt der man ikke sykler i lagpuljer.
p1-5 synes jeg rulla funker bra. Klarte å henge med ganske greit i 2014 i p4, da kjørte jeg rulle med samme folka helt fra bakken mot Skramstrad og helt til vipvegen.
For egen del som sykler ultra dagen før, er det litt bingo hvordan beina funker på lørdag. Ofte raser jeg bare rett gjennom rullene som kommer bakfra, klarer å henge på hvis jeg mobiliserer, eller terrenget er lett.
Tror også en del er i den situasjonen at de klarer å henge bak, men sliter så fort de kommer forran.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Vi er ute etter noen som kan kjøre en minibuss med tilhenger fra Rena til Lillehammer mens vi sykler. Noen som har en formening om hvor vi kan få tak dette?
Syklet fra start og til Nysetra i dag. Slik jeg ser det så er løypa hardere i den første nye traseen. Etter terrengpartiet fra Bringbu går det rett inn i en skikkelig lang motbakke mot Bjønnåstoppen, og det påfølgende terrengpartiet er smårufsete og smalt med plass til en lang rekke...
Er dette forandringer som er til det bedre? Lang rekke på sti? Utforkjøring på nylagt pukk? Dette må jo bli fullstendig kaos ved regn og lukter ulykker mot slutten....!? Har ikke vært der, så mulig jeg tar fullstendig feil...?
Så litt på tida mi fra Birken i fjor med den farta jeg hadde i går.
Syklet på 3.06 i fjor, da hadde jeg ca 22 min fra vi kom ut på veien og til Nysetra. I går brukte jeg ca 23 min alene og i sone 2 på den nye traseen. Da går det vel ca 4-5 min raskere i felt.
Svaret på det får jeg på lørdag formiddag da Hedmark Terrengsykkel skal ha en test med full innsats fra starten og til Nysetra kl.10.00. Om det er noen som er i nærheten så er det bare å stille ferdig oppvarmet og henge seg på.
Da har jeg fått svaret på hvor lang tid man bruker på den første nye traseen vs den gamle til Nysetra. Var på Bringbu i dag på 1.05.40, dvs. 2.14 bak tida mi i fjor på rittet. FRa vi kom ut på vegen til Nysetra brukte jeg 18.16 i dag vs. 21.50 på rittet. Tid i fjor til Nysetra: 1.33- tid i dag 1.32. Jeg kjørte 3.34 raskere til Nysetra i den nye traseen, og hadde jeg ligget i et felt hadde det gått raskere, så la oss si 4 minutter spart. Med noen minutter på det andre nye strekket gir det muligheter for å komme seg under 3 timer om helsa og formen holder.-)
Høres bra ut! Det siste er også langt hardere; rask utforkjøring på asfalt erstattes med gamping på fersk pukk
Er pukken så grov at man bør tenke på dekkvalget?
Harald D
Trilla gjennom deler av nye traseen fra skistadion på fredag, og jeg må si at jeg håper det skal legges et lag med finere grus oppå det som ligger der nå eller at det som ligger der nå blir vesentlig mer komprimert til rittet.
Det er grov og tildels skarp pukk og veldig løst akkurat nå. Det kommer til å gå fort nedover her, men jeg er redd det kan bli stygt da det er ganske svingete og også elendig dosert enkelte plasser.
Mulig jeg er feig, men etter 70km og med nokså stive bein er det ikke en sånn nedkjøring som er drømmen min...
Ett, kanskje, dumt spørsmål. Må man være påmeldt birken før et seedingsritt? Tenker å sykle Furusjøen neste helg, siden det er det eneste seedingrittet som passer inn før birken. Men dersom tiden på Furusjøen ikke holder til pulje 4 seeding, regner jeg med å droppe birkenkjøret... (Har som mål å komme meg under 3-timersgrensa) seeding fra tidligere birken er etter hva jeg skjønner utgått siden forrige tur var i 2010..
Så om man er førstereisgutt, med et tilsvarende mål så må man være påmeldt på forhånd for å få birk-ID ?
Står her at du kan sende en epost til Birken med birkid og hvilket ritt du deltok i, så da kan du nok gjennomføre seedingrittet uten at du er påmeldt Birken.