Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Restitusjon på 7 dagers etapperitt

Restitusjon på 7 dagers etapperitt #2320033 27/06/2016 12:34
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei, vi er en stor gjeng som skal til Canada om ei uke og sykle BCBR. Dette går over 7 dager, en etappe hver dag, gjennomsnittlig etappetid tipper jeg blir noe under tre timer. 85% sti og mye høydemeter, så det blir nok ikke så mange rolige strekninger...

Vi bor i telt underveis, og det kan jo bli en utfordring med nok søvn - teltleir med 600 syklister med alt det fører med seg av middels komfort og lyder.

Er det noen som har erfaring fra sånne ritt og som har gode råd til hvordan man henter seg inn best mulig fra dag til dag? Spising, drikking, soving, kjerringråd og tjuvtriks?

sv

Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2320673 29/06/2016 05:25
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Kan dessverre ikke hjelpe deg men, del gjerne deres erfaringer. Vurderer BCBR i 2017 (:

Lykke til!!
/Bouberg

Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2320747 29/06/2016 08:23
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Spise spise og spise. Og sove. Det er mine tips. Erfaringen stammer fra Trans alp, 8 dager på rad. Ble ofte 2 middager. Problemet var at på morra'n var jeg heller kvalm enn sulten (noe som kan stamme fra at jeg ikke var helt frisk), så gikk mye nugatti (nutella) for å få inn noe... Så det kan være lurt å ha litt variert mat på programmet, gjerne søtt og fett som glir lett ned. ICON_SMILE

Gjennomsnitlig etappetid på under 3 timer er jo ingen ting, her er det bare å gønne på.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2320765 29/06/2016 08:53
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Det første som hadde stått på min pakkeliste hadde vært noen sett med gode ørepropper!

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: RoyE] #2320772 29/06/2016 09:01
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyE
Det første som hadde stått på min pakkeliste hadde vært noen sett med gode ørepropper!
....og noe å dekke til øya med. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2320781 29/06/2016 09:23
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mitt tips må være å starte på restitusjonen så raskt du er i mål. En god proteindrink ved målgang. Deretter mest muig fokus på drikke, spise og slappe av resten av dagen. Nøkkelen tror jeg blir å få sove på natta. Dette var en utfordring på BC i fjor i følge de jeg kjenner som var med. De måtte ta inn på hotell etter hvert. Det utgjorde stor forskjell, Ville også benyttet lett massasje.

Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: erling] #2320799 29/06/2016 10:03
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Mitt tips må være å starte på restitusjonen så raskt du er i mål. En god proteindrink ved målgang. Deretter mest muig fokus på drikke, spise og slappe av resten av dagen. Nøkkelen tror jeg blir å få sove på natta. Dette var en utfordring på BC i fjor i følge de jeg kjenner som var med. De måtte ta inn på hotell etter hvert. Det utgjorde stor forskjell, Ville også benyttet lett massasje.

Hvis hotell er en mulighet ville jeg ikke vurdert noe annet....

Sjekk Trans alp 2012 tråden for noen tips i konklusjonen fra oddefa. Ellers er det god lesing selv om sikkert ikke helt relevant for BC.

Redigert av Elgvenn2; 29/06/2016 10:07.

Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2320861 29/06/2016 12:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Beina høyt og foamroller for såre muskler.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: Elgvenn2] #2320984 29/06/2016 17:00
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Elgvenn2

Hvis hotell er en mulighet ville jeg ikke vurdert noe annet....

.

Leste på BC sidene at de har en "Hotellpakke" inkl. transport til/fra

Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2321153 30/06/2016 08:16
obree Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjørte BCBR i fjor og som Erling sier var søvn et problem i teltleiren for vår del. Brukte alle triks ift. ørepropper, ekstra madrass osv. Men det var også veldig varmt i fjor, så det ga ekstra utfordring. Ikke noe problem å få hotell på kort varsel, men det kostet litt og kunne by på litt logistikkproblemer hvis det var mer enn gåavstand til start når man ordner på egenhånd. Det var imidlertid stort sett god tid til avslapping på ettermiddagene og bra tilgang på mat og drikke etter målgang, også på dagene med transitt. Et godt tips er å ha "mealplan A". Da slipper man å vente så lenge på frokost om morran (man er tidlig på'n om morran med jetlag og soving i telt) og middag om ettermiddagen. Ellers er det bare å glede seg; organisering, løyper og rammen rundt er helt suveren i BC. Ikke minst trivelige folk både i og utenfor løypene!

Regn med litt mer enn 3 t ettappetid. Snittfarten er lav med så mye sti og gruspartiene er mye klatring....

JP
Moss CK
Re: Restitusjon på 7 dagers etapperitt [Re: svegar] #2323178 06/07/2016 19:50
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Er noen år siden nå, men har syklet 4 8-dagers etapperitt. Vår kostholds- og restitusjonsplan var omtrent som følger:

1) Sov så lenge som mulig, men slipp stress.
2) Spis god frokost med godt med karbohydrater, men også bra med protein. Selv om jeg de siste dagene var kvalm om morgenen, dytta jeg alltid innpå kornblanding, egg og litt magert kjøttpålegg.
3) Hadde godt regime på spising og drikking underveis på rittet. Halv bar eller halv brødskive hver halve time. Da er du ikke så tom når du kommer i mål.
4) Karbo og proteinrik mat og godt med drikke med en gang du kommer i mål. En cola er heller ikke å undervurdere.
5) Vent med å vaske sykkel, kom deg raskt til sengs for å hvile en time eller to.
6) En god posjon med med kornblanding rett før eller rett etter at du har fått en god hvil. Etterhvert blir du sikkert lei av sportsdrikk og barer. Litt salt snop uten alt for mye fett er også godt.
7) SykkelvaskMekk
8) Middag med gode venner
9) Natta (husk øyelapper og propper i øra)

Lykke til og nyt hver meter sykling og den gode stemninga.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester

Moderator  support