Høres bra ut! Det siste er også langt hardere; rask utforkjøring på asfalt erstattes med gamping på fersk pukk
Er pukken så grov at man bør tenke på dekkvalget?
Harald D
Trilla gjennom deler av nye traseen fra skistadion på fredag, og jeg må si at jeg håper det skal legges et lag med finere grus oppå det som ligger der nå eller at det som ligger der nå blir vesentlig mer komprimert til rittet.
Det er grov og tildels skarp pukk og veldig løst akkurat nå. Det kommer til å gå fort nedover her, men jeg er redd det kan bli stygt da det er ganske svingete og også elendig dosert enkelte plasser.
Mulig jeg er feig, men etter 70km og med nokså stive bein er det ikke en sånn nedkjøring som er drømmen min...
Enig, syklet gjennom med Race King og var nervøs for punktering på den skarpe pukken. En annen ting er at en del av de nye bakkene er relativt bratte slik at det er fort gjort å ha alt for stor fart inn i svingene...
Det skal visstnok ligge finere toppgrus klar på Storåsen. Den skal ifølge relativt sikre kilder legges på iløpet av kort tid og valses. Det vil isåfall gjøre den nye traseen bedre enn det som er tilfellet nå.
Ikkeno er lagt på enda, det eneste merkbare som er gjort de siste tre ukene er utjevning av de haugene som jå nede ved Skulivangen. Trase fraStoråsen til skistadion er jeg usikker på om det blir noe av, kan ikke se at noe er forberedt. Det er naturlig nok litt fastere nå enn for tre uker siden, men fortsatt et pukkhelvete stort sett fra skistadion til der traseen forlater (Birken-)skiløypa ved bunnen av den gamle Birkebeinerbakken. Får ta en ny inspeksjonstur om to uker
Jeg er helt trygg på at man ikke lager en endring i løypa som annonseres som en forbedring av rittopplevelse og sikkerhet ved å anlegge nye løype med pukk som underlag. Har ikke hørt om noen som liker å sykle på pukk ?
Blir stubben fra Storåsen til Skistadion tatt i år ? Mange sammenligner tider fra år til år, og bruker Birkentiden som referanse for egen form. Tenker at det er smart i ett nedadgående marked å gjøre løypeendringer som oppfattes som forbedringer av deltagerne, samlet og ikke litt hvert år.
Noen som skal kjøre fra Lillehammer til Rena lørdag morgen? Pr. nå har jeg starttidspunkt kl. 1025. Trenger plass til meg selv og sykkel.
Jeg vil føle det tryggere at sykkelen står på et sykkelstativ på en bil fremfor å transporteres i Birken sine trailere. Betaler selvsagt for transporten.
Fikk prøvd en bitteliten del av pukken på Lørdag under Sjusjørittet. Ved undergangen inn til skistadioen, denne pukken var veldig løs, og når flere tusen får syklet der, så vil dette kunne bli relativit løst å sykle på. Godt man starter tidlig på lørdag.
Ja, at den er ferdig gravd og pukka. Men om de har begynt på Sjusjøen, så kan det hende at de er ferdige der. Ligger også flere bilder på nett av traseen som også viser grov pukk.
Tror ikke man skal basere dekkvalget helt på dette relativt korte strekket med pukk. Thunder Burt går sikkert fint, men for sikkerhets skyld velger man Snake Skin varianten for litt bedre punkteringssikkerhet.
TB SS 2.25 tubeless blir bakdekk for min del, med Racing Ralph foran
Jeg må innrømme jeg ikke har lest igjennom hele denne tråden, men finnes det noe GPS spor med den nye traseen? (Gjerne da av hele ritt-trasseen slik den blir i år)
Finnes det forresten noe GPS spor som inneholder avslutningen til eliteklassen?
Denne sekken... Ser på mange i de tidlige puljene at de har sekker som umulig kan innholde det som reglene krever. Sjekkes dette noengang annet enn at man kjenner på tyngden? Selv syns jeg sekken er det kjipeste med hele Birken etter sovesalen,fordi jeg går vondt i ryggen i bakkene med full og tung sekk. Selv om denne egentlig passer meg bra. De små dukkesekkene de beste bruker hadde nok funger bedre.
Jeg har ikke med meg både bukse og løse bein for å si det sånn...
Jeg kjører på med løse armer og bein, ekstra hansker og buff, samt jakke...
Jeg er varm av meg og klarer meg fint ned mot 0 grader med dette på i ritt tempo. Så føler at jeg er sikker nok med det med meg.. Verktøy, slanger osv tar jo litt vekt og pleier faktisk å måtte hive i en liten stein for å være innenfor med min camelback mule.
Skulle jeg pakket hele lista måtte jeg hatt med fjellsekken på tur!
Usikker på om man legger opp til" bråk" med å sjekke eliteutøverne for innhold på sykkel. Noen som har startet i eliteklassen som har gått innholdet sjekket ?Vekten sjekkes nok, og innhold sjekkes jo definitivt for mosjonistklassene.
Hvis sekken passer deg bra, så er nok litt tilvenning tingen. š
Redigert. Øystein bekrefter at eliten blir sjekket.
Jakke og bukse (heldekkende og vind-/vannavvisende). NB! Løse bein og ermer regnes ikke som bukse/jakke. Votter/hansker med lange fingre Hodebekledning (lue/buff) Mat Verktøy Slange(r) og pumpe/luftpatroner
Jeg er varm av meg og klarer meg fint ned mot 0 grader med dette på i ritt tempo. Så føler at jeg er sikker nok med det med meg.. Verktøy, slanger osv tar jo litt vekt og pleier faktisk å måtte hive i en liten stein for å være innenfor med min camelback mule.
Poenget med kravene er nok ikke at du skal klare deg i rittempo. poenget er at du kan klare deg mens du venter på å bli hentet ned fra fjeller ved brytt. Marerittet for Birken er nok uventet dårlig vær og flere hundre som må hentes ned fra fjellet mens de venter på transport i kort-kort.
Poenget med kravene er nok ikke at du skal klare deg i rittempo. poenget er at du kan klare deg mens du venter på å bli hentet ned fra fjeller ved brytt. Marerittet for Birken er nok uventet dårlig vær og flere hundre som må hentes ned fra fjellet mens de venter på transport i kort-kort.
Er heller ikke ofte 0 grader i august.
Ekstra ullsokker glemte jeg forøvrig å skrive da Men vurderingen min er at om jeg bryter er det pga skikkelig teknisk feil (da er det bare å kle på det jeg har og begynne å jogge mot nærmeste oppsamlingspunkt) eventuelt så får jeg hjelp av disse med rødt kors på armen etter et tryn og da går det nok fort nok hjemover (har forøvrig tilgode å falle av i ritt men som nevnt det er vurderingen)
Klart viser yr at det blir syndeflod tar jeg jo vurdering deretter men ved normalt vær ser jeg ingen problem med det jeg nevnte for min egen del.
Men å nå vektkravet med en jakke og bukse(absurd at ikke løse ben teller) er jo også en oppgave. Måtte til slutt dytte nedi en skiftenøkkel. Kan jo forklare ryggvindten, hehe
Det var nok vesentlig varmere enn 0 grader i 2010/2011 da mange frøs, til tross for at de kom i mål i rittempo. Er vel bare å bla tilbake til Birken-trådene fra de åra.
Og som sagt, problemet er ikke du som bryter. Problemet oppstår når flere hundre brytter og skal fraktes ned i mininusser med plass til 10-15 i en løype full av syklister som var godt nok forberedt for alle forbehold.
Sykler selv i minus 15 med knebukse (bare legger), singlett, ulltrøye og vindvest (pluss sokker, sko og hansker selvfølgelig, men bruker ikke hjelm eller lue). Men jeg kommer til å ha med det som 'kreves' for det.
Men å nå vektkravet med en jakke og bukse(absurd at ikke løse ben teller) er jo også en oppgave. Måtte til slutt dytte nedi en skiftenøkkel. Kan jo forklare ryggvindten, hehe
Jakke og bukse tilsammen 271 gram, heldigvis har jeg bare utstyrskrav.
Kanskje ikke 0, men 2-3 pluss og regn på grensen til sludd har forekommet. Når så 3-400 bryter og må vente en time i regnet på buss (har også forekommet), begynner innholdskravet å gi mening.