Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Timepris rørlegger ?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321736 01/07/2016 18:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: allesammen
Sitat: Tange

Betalte du 50 kr for oppfølgnings time (reklamasjon?) rørleggern tar ikke betalt for det. 5 års garanti vet du,,,,,

Hadde jeg ventet 5 år den gangen rørleggeren monterte ny vannmåler og ikke strammet godt nok (med lekkasje som resultat) hadde jeg for lengst hatt svømmebasseng i kjelleren. Valgte å gjøre jobben selv.

Mulig det kan være lurt å klage før det har gått 5 år da...

Nei, sier du det.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2321816 01/07/2016 23:39
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: HeavyDude
Kupper tråden litt tilbake. Etter å ha knegått 6 rørleggerfirmaer om pris, har to tatt seg bryet med å svare.
Begge ligger såvidt over 50.000 i pris, til et prosjekt det ene firmaet har estimert til 12 timer ( etter befaring). Materialkostnader ca. 25.000 ( gjennom de to rørleggerfirmaene) . Ca. 10.000 hos Megaflis for tilsvarende og til dels identiske produkter. Men ingen rørlegger vil montere et dusjkabinett ikke levert av ham.
Jeg ønsker å støtte norske næringsdrivende, og jeg må få gjort prosjektet. Så jeg må krype til korset, og akseptere å bli skrudd. Men jeg tipser " tv2 hjelper deg " og Konkurransetilsynet om min case og om hva jeg opplever som mafiatilstander i denne delen av norsk næringsliv.

har du prøvd å ta med ditt egent mel til bakern,blomster til blomsterdekoratøren,eller deler ifra biltema til merkeverksted når bilen skal repareres ,nei nå baker jeg selv og eu kontroll tar jeg og en kompis hos grøftekanten auto as,,mye billigere,,

Redigert av allesammen; 01/07/2016 23:41.

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Timepris rørlegger ? [Re: Tange] #2321817 01/07/2016 23:47
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Betalte du 50 kr for oppfølgnings time (reklamasjon?) rørleggern tar ikke betalt for det. 5 års garanti vet du,,,,,

Hadde jeg ventet 5 år den gangen rørleggeren monterte ny vannmåler og ikke strammet godt nok (med lekkasje som resultat) hadde jeg for lengst hatt svømmebasseng i kjelleren. Valgte å gjøre jobben selv.

Mulig det kan være lurt å klage før det har gått 5 år da...

Nei, sier du det.

håper du ikke brøyt forsegling på vannmåleren når du fikset den,så du ikke blir tatt for svindel,selvgjort er velgjort,,,

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2321843 02/07/2016 07:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Forsegling?
Er du gærn, det var det ikke på den gamle og heller ikke på den nye. Den gamle gikk fløyten pga. frostsprenging. På spørsmålet om hva jeg skulle gjjøre forebyggende neste gang vi skulle være borte et par uker mens sprengkulda herjet landet var svaret:
Neida, det er bare å skru opp vannmåleren og tømme den for vann.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321851 02/07/2016 08:15
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Du misforstår . Det er organiseringen og prisnivået jeg reagerer på. Det er tydelig at rørleggerne ved at de har full kontroll av hele verdikjeden gjennom noen få grossister, har ødelagt markedsmekanismen. Jeg opplever at prisnivået er påviselig svært høyt, og ingen reell konkurranse i markedet. Når man har et påslag på 100% på toppen av en normal avanse, så er det "monopolist "-prising. Fordi man vet at ingen andre rørleggere tar prosjektet uansett til lavere pris enn en selv.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Timepris rørlegger ? [Re: Tange] #2321853 02/07/2016 08:30
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Forsegling?
Er du gærn, det var det ikke på den gamle og heller ikke på den nye. Den gamle gikk fløyten pga. frostsprenging. På spørsmålet om hva jeg skulle gjjøre forebyggende neste gang vi skulle være borte et par uker mens sprengkulda herjet landet var svaret:

Da skjønner ikke jeg hva du skal med vannmåler hvis den ikke er forseglet.Alle vannmålere skal være det. Betaler dere for vannforbruk avlest av måler så får du en kraftig smekk ved kontroll,,,Er ikke vannmåler i bruk men dere betaler fast avgift så kan jo måler fjernes. Skrur dere av all varme og tømmer resten av rørannlegget for vann når dere reiser bort ?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2321856 02/07/2016 08:46
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Du misforstår . Det er organiseringen og prisnivået jeg reagerer på. Det er tydelig at rørleggerne ved at de har full kontroll av hele verdikjeden gjennom noen få grossister, har ødelagt markedsmekanismen. Jeg opplever at prisnivået er påviselig svært høyt, og ingen reell konkurranse i markedet. Når man har et påslag på 100% på toppen av en normal avanse, så er det "monopolist "-prising. Fordi man vet at ingen andre rørleggere tar prosjektet uansett til lavere pris enn en selv.

Det er jo stor konkurranse i markedet,du er et bevis på det...
At ingen tar jobber til lavere pris enn en selv er komisk feil....
100% avanse tja jeg fikk kjøpt min scott spark rc 900 2016 mod til 35000.- ,,veiledende pris er 70000.- har sett den nå til 55000.-
er litt fortjeneste der også,,

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321877 02/07/2016 10:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men konkurransen gjorde jo at du fikk kjøpt sykkelen til halv pris?
Hvilken side forsøkte du å argumentere for? ICON_WINK

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321887 02/07/2016 11:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Forsegling?

Da skjønner ikke jeg hva du skal med vannmåler hvis den ikke er forseglet.Alle vannmålere skal være det. Betaler dere for vannforbruk avlest av måler så får du en kraftig smekk ved kontroll,,,Er ikke vannmåler i bruk men dere betaler fast avgift så kan jo måler fjernes. Skrur dere av all varme og tømmer resten av rørannlegget for vann når dere reiser bort ?

Frem til den gangen tømte jeg hele anlegget for vann når vi reiste bort ja. Men siden vannmåleren befinner seg under nederste tappekrane er det ikke mulig å tømme den uten å demontere den. Det var ikke mange år etter at vi flyttet inn og det tar noen år å lære å kjenne et gammelt hus' svake sider.
De svake sidene er det bøtet på for lengst, men jeg skrur fortsatt igjen hovedkrana når vi reiser bort for noen dager og tømmer fortsatt anlegget hvis det er det minste fare for sprengkulde. Selv om jeg har isolert rørene og har installert varmetråd så gir dette ingen garanti mot strømbrudd.

Vi har har hatt kontrol av vannmåleren uten at kontrolløren har brydd seg om manglende forsegling. Tydeligvis forskjellig praksis rundt om kring i landet.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: Tange] #2321902 02/07/2016 12:46
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Forsegling?

Frem til den gangen tømte jeg hele anlegget for vann når vi reiste bort ja. Men siden vannmåleren befinner seg under nederste tappekrane er det ikke mulig å tømme den uten å demontere den. Det var ikke mange år etter at vi flyttet inn og det tar noen år å lære å kjenne et gammelt hus' svake sider.
De svake sidene er det bøtet på for lengst, men jeg skrur fortsatt igjen hovedkrana når vi reiser bort for noen dager og tømmer fortsatt anlegget hvis det er det minste fare for sprengkulde. Selv om jeg har isolert rørene og har installert varmetråd så gir dette ingen garanti mot strømbrudd.

Vi har har hatt kontrol av vannmåleren uten at kontrolløren har brydd seg om manglende forsegling. Tydeligvis forskjellig praksis rundt om kring i landet.

Har du hatt kontrol "hmm det er jo det de skal sjekke ,,der hadde du flaks ,, strømbrudd som varer i mange timer hvor i landet er det?(tips: snu måleren da teller den tilbake).

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321903 02/07/2016 12:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Merkelig. Du går nesten I fistel flere ganger for å forsvare din bransje og allikevel tilnærmest oppfordrer du til juks. Snodig.

Troll?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: anonym22] #2321906 02/07/2016 12:54
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anonymous22

jeg fikk sykkelen til halv pris pga kompis som jobber i sykkelbutikk,fikk den til netto.
mitt poeng er når rørlegger legger på fortjeneste på 100% i følge heavy dude så er de ikke alene om det,,
når jeg fikk sykkelen til butikk netto ,så tjente trolig importøren det han skulle så en sykkel til villedende 70000.- koster tja 25000.- til norge?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: Tange] #2321907 02/07/2016 12:57
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Merkelig. Du går nesten I fistel flere ganger for å forsvare din bransje og allikevel tilnærmest oppfordrer du til juks. Snodig.

Troll?

Det er juks å kunne ha mulighet til å snu den,,,

Heks?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2321911 02/07/2016 13:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei, det er ikke juks å ha muligheten, det er såre enkelt å unngå vannmåleren hvis man vil. Det er først juks når man gjør det. Folk blir ikke dømt for mord bare fordi de har mulighten til å drepe noen.

Troller du igjen?

Hvis det er tilfelle at vannmålere skal være plombert så er det enda et eksempel på slett arbeid av i hvertfall to rørleggere. Den som monterte den første og den (for ung til å kunne ha montert den første) som monterte den nye. Og det gjør dette til to alvorlige tabber ved noe så enkelt som å bytte en vannmåler.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321923 02/07/2016 14:55
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

jeg fikk sykkelen til halv pris pga kompis som jobber i sykkelbutikk,fikk den til netto.
mitt poeng er når rørlegger legger på fortjeneste på 100% i følge heavy dude så er de ikke alene om det,,
når jeg fikk sykkelen til butikk netto ,så tjente trolig importøren det han skulle så en sykkel til villedende 70000.- koster tja 25000.- til norge?

Så som forbruker synes du det er helt ok at du må betale rørleggeren nesten 2.000 kr timen for å installere en norsk bereder (Høiax), som han tar 60-70% høyere pris på enn Megaflis ? Og at det er helt ok at han nekter å installere identisk bereder kjøpt fra f.eks. Megaflis ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321924 02/07/2016 15:04
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Kupper tråden litt tilbake. Etter å ha knegått 6 rørleggerfirmaer om pris, har to tatt seg bryet med å svare.
Begge ligger såvidt over 50.000 i pris, til et prosjekt det ene firmaet har estimert til 12 timer ( etter befaring). Materialkostnader ca. 25.000 ( gjennom de to rørleggerfirmaene) . Ca. 10.000 hos Megaflis for tilsvarende og til dels identiske produkter. Men ingen rørlegger vil montere et dusjkabinett ikke levert av ham.
Jeg ønsker å støtte norske næringsdrivende, og jeg må få gjort prosjektet. Så jeg må krype til korset, og akseptere å bli skrudd. Men jeg tipser " tv2 hjelper deg " og Konkurransetilsynet om min case og om hva jeg opplever som mafiatilstander i denne delen av norsk næringsliv.

har du prøvd å ta med ditt egent mel til bakern,blomster til blomsterdekoratøren,eller deler ifra biltema til merkeverksted når bilen skal repareres ,nei nå baker jeg selv og eu kontroll tar jeg og en kompis hos grøftekanten auto as,,mye billigere,,

Mel til bakern har jeg ikke testet, men egne blomster til blomsterdekoratør og egne deler til bilverksted er testet...
...og dette har fungert fint :-)
Var riktignok ikke snakk om Biltema-deler, men samme deler som verkstedet selv ville brukt (bl.a. Lamda-sonde som jeg hadde kjøpt inn ved en feil på et tidligere tidspunkt).
Har også kjøpt inn materialer selv i forbindelse med utbygging av hus, uten at snekker`n gikk av skaftet av den grunn.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: towi] #2321945 02/07/2016 16:40
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: towi

Mel til bakern har jeg ikke testet, men egne blomster til blomsterdekoratør og egne deler til bilverksted er testet...
Var riktignok ikke snakk om Biltema-deler, men samme deler som verkstedet selv ville brukt (bl.a. Lamda-sonde som jeg hadde kjøpt inn ved en feil på et tidligere tidspunkt).
Har også kjøpt inn materialer selv i forbindelse med utbygging av hus, uten at snekker`n gikk av skaftet av den grunn.

ingen regler uten unntak,det er du et bevis på(-:

Re: Timepris rørlegger ? [Re: towi] #2321946 02/07/2016 16:45
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

ja hos grøftekanten auto,snekker Andersen og polakkblomster går alt,,,men prøv hos blomster Finn og vw.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: Tange] #2321948 02/07/2016 16:50
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Nei, det er ikke juks å ha muligheten, det er såre enkelt å unngå vannmåleren hvis man vil. Det er først juks når man gjør det. Folk blir ikke dømt for mord bare fordi de har mulighten til å drepe noen.

Troller du igjen?

Hvis det er tilfelle at vannmålere skal være plombert så er det enda et eksempel på slett arbeid av i hvertfall to rørleggere. Den som monterte den første og den (for ung til å kunne ha montert den første) som monterte den nye. Og det gjør dette til to alvorlige tabber ved noe så enkelt som å bytte en vannmåler.

å jo folk har blitt dømt for mord uten å ha begått det.det blir du også ved en kontroll av din måler ,,ingen plombe da er du en kjeltring uansett hvem du skylder på ..

Hekser du igjen?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2321949 02/07/2016 16:54
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Så som forbruker synes du det er helt ok at du må betale rørleggeren nesten 2.000 kr timen for å installere en norsk bereder (Høiax), som han tar 60-70% høyere pris på enn Megaflis ? Og at det er helt ok at han nekter å installere identisk bereder kjøpt fra f.eks. Megaflis ?

Jeg synes det er helt ok at rørleggern velger de jobbene han har lyst på.
Hvis han forlanger 2k i timen så må du ikke bruke han,ditt valg

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2321972 02/07/2016 18:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Troller du igjen?

å jo folk har blitt dømt for mord uten å ha begått det.

Det er ikke det du skriver, du likestiller 'å ha muligheten' med juks.

Og i steden for å trolle kan du heller komme opp med regelverk angående dette spørsmålet slik at jeg kan vurdere å be vannverket å rette opp i det rørleggeren forsømte (litt typisk at du ikke kommer med en uttalelse om dem) eller at jeg lar være fordi jeg har en god sak i tilfelle.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: Tange] #2321977 02/07/2016 19:20
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Troller du igjen?

å jo folk har blitt dømt for mord uten å ha begått det.

Det er ikke det du skriver, du likestiller 'å ha muligheten' med juks.

Og i steden for å trolle kan du heller komme opp med regelverk angående dette spørsmålet slik at jeg kan vurdere å be vannverket å rette opp i det rørleggeren forsømte (litt typisk at du ikke kommer med en uttalelse om dem) eller at jeg lar være fordi jeg har en god sak i tilfelle.

Her nå hekser du igjen
VANNMÅLER PLOMBERING
Navn:................................................................................................... Gatedresse:.......................................................................................... Postnr. og poststed:......................................................................
Tlf.: / Mobil:........................................................................................... Gårdsnummer:................. Bruksnummer:................. Festenummer:.................. Seksjonsnummer:............
Herved bekreftes vannmåler installert i boligen oppgitt ovenfor og at denne er klar for plombering. Plombering skjer etter avtale med kommunens driftsavdeling.
Jeg/vi bekrefter å ha satt meg/oss inn i gjeldende forskrift, Forskrift om vann- og avløpsgebyrer for Rælingen kommune, vedtatt 09.12.2009 av Rælingen kommunestyre. Spesielt nevnes § 7:
§ 7
Bestemmelser for installasjon og bruk av vannmåler
• Kostnader for innkjøp, installasjon, drift og avlesning m.m. dekkes av abonnenten.
• Abonnenten er ansvarlig for at installert vannmåler er lett tilgjengelig for avlesning og
kontroll og at vannmåleren blir underlagt regelmessig tilsyn og vedlikehold.
• Kommunens driftsavdeling/rørleggerkontroll avgjør hvem som kan foreta montering,
vedlikehold, flytting, bytting eller fjerning av måleren.
• Ved påviste målefeil, justeres avgiften for den periode det er tvil om etter
• For installasjon og bruk av vannmåler gjelder kommunens bestemmelser.
Sted:............................... Dato:.......................
Underskrift:............................................................................................
Bestilling av plombering av vannmåler skjer til:
mobil 916 08 128 eller epost martin.svarstad@ralingen.kommune.no
Utfylt skjema sendes til Rælingen kommune, PB 100, 2025 Fjerdingby eller via postmottak@ralingen.kommune.no så snart vannmåleren er installert..
Vannmåleren MÅ være lett tilgjengelig på plomberings-tidspunktet.
Ved spørsmål tlf.: 63 83 50 00/63 83 51 33, kommunalteknikk

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2322053 03/07/2016 07:42
Niels Offline
Veteran
Veteran
Dette er vel et kommunalt krav som ikke nødvendigvis gjelder for andre kommuner? Min rørlegger demonterte vannmåler og så ble prosjektet satt på hold. Dermed var ikke vannmåler montert når avlesning skulle gjøres. Jeg ringte kommunen som sa det var helt greit da de i slike tilfeller bare stipulert forbruk. Jeg måtte bare gi dem beskjed når den ble remontert.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Timepris rørlegger ? [Re: Niels] #2322055 03/07/2016 08:05
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Niels
Dette er vel et kommunalt krav som ikke nødvendigvis gjelder for andre kommuner? Min rørlegger demonterte vannmåler og så ble prosjektet satt på hold. Dermed var ikke vannmåler montert når avlesning skulle gjøres. Jeg ringte kommunen som sa det var helt greit da de i slike tilfeller bare stipulert forbruk. Jeg måtte bare gi dem beskjed når den ble remontert.

sikkert riktig i ditt prosjekt,men er vannmåler i bruk så skal den være plombert.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2322129 03/07/2016 14:58
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T

ja hos grøftekanten auto,snekker Andersen og polakkblomster går alt,,,men prøv hos blomster Finn og vw.

Nei faktisk ikke :-)
Har brukt norske håndverksbedrifter med norske ansatte både i forbindelse med utbygging av hus og bygging av hytte og det har utelukkende vært rørlegger som har laget noe case rundt det med å på død å liv skulle skaffe deler selv. De øvrige har stort sett vært fornøyd med å komme til "dekket bord" (og har tidvis faktisk oppfordret meg til å fremskaffe det de trengte da de ikke gadd å bruke tid på dette selv).
...og nei, det var ikke snakk om "grøftekanten auto"...
...men derimot både merkeverksted, kjedeverksted og frittstående verksted (herav bl.a. Bilia, Bertel O. Steen og Mekonomen)
Sitter forøvrig med et inntrykk av at de fleste blomsterdekoratører aksepterer at man kommer med blomster fra egen hage eller villblomster dersom kunden har et sterkt ønske om dette (og det innleverte materiale er av god kvalitet).

Det fenomen denne tråden dreier seg om - det at en bestemt grupper håndverker nekter å utføre arbeid med mindre de selv også får lov til å fremskaffe alle delene som trengs - og det til en pris som er betydelig over markedspris - gjelder nok primært for rørleggere.
...noe som egentlig er litt snodig, da nettopp de samme rørleggerne synes å slite med å fremskaffe nettopp disse delene.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2322155 03/07/2016 16:31
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nei, kun to rørleggere velger å gi pris, og pussig nok forbeholder begge seg retten til kun å montere "eget" utstyr, og til timepris ca 2k.

Det er da jeg sier at markedet ikke fungerer og det er mafiatilstander.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2322162 03/07/2016 16:53
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Har man anbud på en fillejobb betaler man unødig mye for usikkerheten som firmaet legger inn i tilbudet.

Det er jo trådstarters valg å betale 10-20k ekstra for en jobb for å ha en forsikring, ser ikke hvordan man kan klage all den tid ekstrakostnaden er et frivillig valg.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2322183 03/07/2016 18:59
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Nei, kun to rørleggere velger å gi pris, og pussig nok forbeholder begge seg retten til kun å montere "eget" utstyr, og til timepris ca 2k.

Når ikke rørlegger får levere utstyr så fungerer ikke markedet,du har rett i det.
Eller er det du som ikke får det som du vill...
Du bør google mafia.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: allesammen] #2322251 04/07/2016 07:24
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Når ikke rørlegger får levere utstyr så fungerer ikke markedet,du har rett i det.
Eller er det du som ikke får det som du vill...
Du bør google mafia.

Du mener når rørlegger krever å få levere samme utstyr sammen konkurrent til 70 % høyere pris ? Og samtidig kreve 2.000 kr timen ? At det er slik dette markedet best kan fungere for forbruker ? Og være sikker på at andre rørleggere som gidder å gi tilbud kun gir tilbud etter samme kartellmodell ? Da har vi nok litt ulike oppfatninger av hvordan konkurranse i et åpent marked bør fungere.
Men hvis du er rørlegger så skjønner jeg innlegget ditt godt ICON_SMILE

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2322265 04/07/2016 08:13
B
Berg1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Har dere sjekket resultatgraden på disse bedriftene som krever skyhøy avanse på produkter og opp mot 2000 kr i timen? Antar at de må ha ett solid overskudd. Om ikke så tar nok bedriftene det de trenger for å kunne overleve i ett vanskelig marked, med mange "usynlige" administrative oppgaver pålagt av myndigheter og andre aktører. De skal også ha en rygg til å kunne bære ett eventuelt tap, reklamasjoner og prøve å trygge en arbeidsplass for fremtiden.

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support