|
|
Gyrihaugen til Fjellsetra?
|
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra?
[Re: lmo]
29/06/2016 09:24
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Har hørt av andre at stien fra Vensåsseter til Burudvann ble ryddet i fjor og nå er riktig så fin, men jeg har ikke syklet den siden det (må ta meg en tur her også). Det ligger et nytt tre over stien nedenfor hyttene der det nesten alltid ligger et tre over stien, dessverre. Det er gamle trær og dårlig feste for røttene i steinura der antagelig. Det er en fin runde det, over kollene og seterveien/kølaslepet ned igjen til Burudvann.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: wasabi]
29/06/2016 16:16
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette var veldig inspirerende! Kult at dere tagget opp ny sti, ser ut som en sammenhengende og fint tur. Skal testes.
|
|
|
[Re: bronx]
30/06/2016 12:34
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Har hørt av andre at stien fra Vensåsseter til Burudvann ble ryddet i fjor og nå er riktig så fin, men jeg har ikke syklet den siden det (må ta meg en tur her også). Det ligger et nytt tre over stien nedenfor hyttene der det nesten alltid ligger et tre over stien, dessverre. Det er gamle trær og dårlig feste for røttene i steinura der antagelig. Det er en fin runde det, over kollene og seterveien/kølaslepet ned igjen til Burudvann. Pleier å ta den andre veien, bare fordi det er sabla moro fra kollene og ned til Burud P. Ellers så tok jeg Gyrihaugen-Fjellseter på mandag. Denne begynner å gro igjen etter halvveiskrysset og kunne godt sett mere bruk. Fin ellers. Fjellseter-Mattisplassen er vel også helt OK nedover. Litt herpa av skogsdrift noen steder. Fra Mattis og mot Myrseter er det nesten bare knot frem til demningen. Her tar jeg veien neste gang. Vadingen av Lomma er også kjip med den vannføringa som er nå. Trikset er vel å henge sykkelen i tauet Tok denne https://www.strava.com/activities/625025452 i går for å teste om stien fra enden av Fjellseterveien til Mørkgonga var morsom, og det var den stort sett ikke. Mye dytting og korte strekker med OK. Har ikke prøvd stien fra enden av Fjellseterveien til Retthella ennå, det får bli neste tur
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
30/06/2016 13:02
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Fjellseter-Mattisplassen er vel også helt OK nedover. Litt herpa av skogsdrift noen steder.
Den er veldig varierende synes jeg, noen partier med fin flyt, men også myrknot, skogsmaskinspor og ku(?)tråkk. Ga den class:bicycle:mtb=-1, men det kan sikkert diskuteres. Streng tatt burde bare de strekkene som er dårlige hatt denne merkingen, men så god oversikt har jeg ikke. Tror allikevel jeg tar veien ned fra Fjellseter neste gang med mindre det er veldig tørt. Fra Mattis og mot Myrseter er det nesten bare knot frem til demningen. Her tar jeg veien neste gang. Denne er nok bedre andre veien, men ikke noen spesielt fin sti nei. Har ikke prøvd stien fra enden av Fjellseterveien til Retthella ennå, det får bli neste tur Spennende, si gjerne ifra hva du synes om den.
|
|
|
30/06/2016 13:31
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Fjellseter-Mattisplassen er vel også helt OK nedover. Litt herpa av skogsdrift noen steder.
Den er veldig varierende synes jeg, noen partier med fin flyt, men også myrknot, skogsmaskinspor og ku(?)tråkk. Ga den class:bicycle:mtb=-1, men det kan sikkert diskuteres. Streng tatt burde bare de strekkene som er dårlige hatt denne merkingen, men så god oversikt har jeg ikke. Tror allikevel jeg tar veien ned fra Fjellseter neste gang med mindre det er veldig tørt. Noen har ryddet og kloppet litt nå nettopp. De værste myrhullene og kutåkkene er utbedret. "Fotklopper", men stort sett syklebare. Ingen drømmesti, men jeg er ikke teknisk god og syklet det meste oppover. Derfor jeg ga den OK. Vet ikke om det blir kjørt løype med maskin her, isåfall lever ikke kloppene lenge.
|
|
|
30/06/2016 21:26
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Streng tatt burde bare de strekkene som er dårlige hatt denne merkingen, men så god oversikt har jeg ikke. Jeg foretrekker å ikke splitte stistrekk uten kryss. Prøv å finne de taggene som er mest typisk for stien. Har ikke prøvd stien fra enden av Fjellseterveien til Retthella ennå, det får bli neste tur Blåstien Fjellseter-Retthella er ikke flytsti. Den går på tvers av terrenget, så litt opp og ned, Retthella ligger høyere enn Fjellseter tror jeg, så jeg mener stien er best den veien. Har syklet den en gang hver vei.
|
|
|
[Re: bronx]
30/06/2016 22:45
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Retthella-Fjellsetra er heller ingen perle dessverre. Det er jo en ganske lang og bratt nedkjøring og den har nok vært bra/ok en gang i tiden. Men da jeg sykla den så hadde de akkurat skrelt av hele toppen på Bukkehøgda og det var også eldre hogstfelt og traktorvei nedover lia. Jeg tror ikke den har vært like bra som Gyrihaugflaka fordi terrenget er brattere og ganske steinete og fuktig men de partiene av stien som var intakt var fine eller hadde i det minste potensiale.
Det samme gjelder stien forbi Øskjevallsetra ned til Mattisplassdammen. Setra er verdt et besøk, den var vel markas største seter og det er mange rare bygninger, men "stien" er et helvete.
edit. Ser at stien som traverserer lia nedenfor Øskjevallsetra mot sør-øst ser lovende ut på flyfoto fra 2011. Kanskje verdt et forsøk men det er garantert hugget mer der siden den gang.
Redigert av skubisan; 30/06/2016 23:07.
|
|
|
30/06/2016 22:55
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Takk for det, da tar jeg heller Gyrihaugen-Fjellseter en gang til, den var ihvertfall bra for det meste, så får jeg se hva bena sier når jeg er på Fjellseter igjen.
|
|
|
18/07/2016 23:34
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Prøvde blåstien fra Retthelleseter mott Gyrihaugen i dag. Går to blå fra Retthelleseter, en merket Fjellseter og en merket Gyrihaugen-Stubdal. Den jeg tok var den sistnevnte. Den følger kanten bortover mot Mørkgonga, sluttet for min del ved Migarskardsveien. Mye knot, uflyt og dytting. Noen korte fine nedkjøringer og litt mer flyt mot slutten, men alt i alt ikke verdt strevet. Noe går i reservatsonen og trær er ikke ryddet fra stien. Kommer neppe til å ta denne igjen. Minneverdig tur likevel, i løpet av en km på stien ble det en otb (i steinrøys nesten uten å slå meg, men litt dna ligger igjen), en punktering og KS pinnen takket for seg https://www.strava.com/activities/645450257Skulle jeg merket Retthela-Migarskardveien som en helhet, ville jeg gitt den rødt, nedtonet.
Redigert av Lunix; 18/07/2016 23:54.
|
|
|
20/07/2016 12:53
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Skulle jeg merket Retthela-Migarskardveien som en helhet, ville jeg gitt den rødt, nedtonet. Tar deg på ordet her og har tagget den slik. Det stemmer bra med stien fra Retthella mot Fjellseter som har samme merking og ligger mye i samme terreng.
|
|
|
22/07/2016 22:32
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Æsj, da blir det ikke noe "skauen på langs travers".
|
|
|
25/07/2016 07:22
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Tok en synfaringstur litt vestenfor Kampen i går https://www.strava.com/activities/652248989. Stien nordover fra Johnsrudkampen går an å sykle, men er veldig gjengrodd. Man kan også sykle i skiløypa som etterhver går vestover, men den er enda mere gjengrodd. Skiløyupa videre over Vidvangshøgda er kanskje ok, men hadde ikke tid til å sjekke den. Stien over mot grusveien mot Kampeseter fant jeg ikke før like før veien, så den anbefales ikke med mindre man skal plukke blåbær. Tok så blåstien tilbake forbi Setervann mot Kampen igjen. Jeg synes ikke denne er noen perle med myr og endel knot, men kanskje litt strengt å gi den negativ class:bicycle:mtb spesielt gitt alternativene i området. Har derfor satt den til null. Fra Kampen og mot Rognlivann går stien mye i et myrdrag, men heller her er det ingen alternativer.
|
|
|
26/07/2016 15:22
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant! Ser Vidvangshøgda blir brukt på Strava Heatmap, men det kan jo være vintersykling. (Savner virkelig at Strava utvikler bedre vintersyklings-funksjonalitet, også for heatmap-delen.)
Jeg har lurt litt på om det kan finnes noen forbindelse som går over Setervannsberget - dvs nord-sør mellom Kryssbymyra og ned mot Kampen. Litt tråklete dette området, savner lange forbindelser som knytter de fine partiene sammen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/07/2016 19:19
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Anders: Jeg ser mange steder at folk Strava heatmap inneholder data fra skiløpere. Jeg har syklet opp til mot Vivangshøgda fra Jonsrudkampen, og observert at videre fra der folk går opp til trefylkesrøysa er den ganske gjengrodd. Jeg fjernet derfor stisymbolet og satte på cutline istedet.
Se på source-taggen i OSM. Hvis det er jeg som har redigert, og det er satt source=survey har jeg synfart det selv. I fall dere vil spare dere for bomturer.
Jeg tror løsningen for dette området ligger i å kartlegge kølabonner og finne ut hvor de gikk til kølabonnene sine og senere slepte kullet. Sagt det før og sier det igjen.
|
|
|
26/07/2016 20:13
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ting man barer hører på terrengsykkel.no: "Så mange kølabonner, så lite tid" 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
30/07/2016 02:44
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Har mange fat-turer over Vidvangen vinterstid. Tar som regel denne omveien fra Løvlia på vinteren, mulig det er noen av dem som kommer på heatmaps. Synes den er super når det er faste løyper, lite folk og morsomme nedkjøringer. Prøvde løypa sommerstid for et par tre år siden også, husker den som mye myr og dytting og få høydepunkter.
Skal jeg vestover fra Kampen retning Sørkedalen eller Vensåsseter tar jeg den stien som går nærmest Rognlivann. Knot først, blir bedre.
Har prøvd meg rundt Setervann, men ikke funnet gull. Fra Kampeseter mot kampen er OK, men blir knot nærmere Setervann
|
|
|
30/07/2016 19:12
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Lunix: Har du syklet hundekjøringsløypa fra Burud/Vensåsseter til Løvlia? Den mangler i OpenStreetMap...
|
|
|
30/07/2016 23:49
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Bronx: Visste ikke at den gikk videre fra Vensåsseter, men har kjørt den et par ganger begge veier mellom Burudvann og Vensåsseter. Tung opp, morsom ned, men begge gangene var det litt for løst og jeg synes jeg lagde litt vel mye hull Den blir ikke så hardpakket som skiløypene. Ikke sikker på om jeg har den på Strava. Veldig fort gjort å skli ut av løypa nedover og det er ikke noe hold i kantene men det gjør det egentlig bare morsommere. For stor fart straffer seg skikkelig. Helt motsatt av "bob banen" mellom Brunkollen og Muren.
Edit: Fant den ikke på Strava, men det er normalt. Hadde jobbmessige grunner for å skjule aktiviteter. Skal se om jeg får laget en gpx fil til vitnteren dersom den blir hardpakket nok.
Redigert av Lunix; 31/07/2016 00:20.
|
|
|
31/07/2016 20:57
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Prøvde litt av hundekjøreløypa fra Burud nå i kveld. Syklet fra Haugenveien og opp mot Rumpemyra. Første del er gammel godt tilrettelagt sti som nå er gjengrodd av brennesle og annet kratt. Lenger opp ble den våt. Ikke teknisk vanskelig i det hele tatt og ingen stor opplevelse. Blåstien er morsommere og bedre. Traseen mot Rumpemyra er for våt til å være syklebar, og mellom myra og Vensåsseter er det gjenngrodd hogstfelt uten sti. Ikke syklebart.
Fant litt gull likevel. Tok turen over Tjæregras for å prøve stien som går ned fra hytta på toppen og til Haugenveien/Burudvann. Denne var fin. Første delen er finest. Smal litt bratt sti, siste halvdel er gammel dårlig traktorvei. Noe gjørme her, men det er det overalt nå. Strava funker ikke for meg i kveld så jeg får ikke vist den på kart.
|
|
|
03/08/2016 13:46
|
bronx
Veteran
|
Veteran
@Lunix: Det er kjempebra du ser litt på hundekjøringsløypa, men jeg mente ikke å pushe deg til å dra ut på myrer for å synfare en vinterløype nå om sommeren. Del gjerne spor hvis du ser at ting i området bør inn i OSM/MTBmap!
|
|
|
08/08/2016 13:51
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
 Ble pusha av meg selv. Ble nysjerrig på hvordan nedre del er på sommeren. Øvre del visste jeg ikke var farbar så tok bare en kikk. "Må" prøve alt som ikke er prøvd før. Tjæregras-Haugenveien sto på planen uansett. https://www.strava.com/activities/660067805/segments/16383952389Og den synes jeg mere fortjener "glow" en nedtonet på starten. Skal si fra om jeg finner noe som ikke er på MTBmap eller om jeg mener noe er feil merket.
|
|
|
09/08/2016 07:14
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
 Ble pusha av meg selv. Ble nysjerrig på hvordan nedre del er på sommeren. Øvre del visste jeg ikke var farbar så tok bare en kikk. "Må" prøve alt som ikke er prøvd før. Tjæregras-Haugenveien sto på planen uansett. https://www.strava.com/activities/660067805/segments/16383952389Og den synes jeg mere fortjener "glow" en nedtonet på starten. Jeg kan godt endre den, har bare syklet den en gang for en stund siden og da oppover. Synes du den skal være rød eller blå? Hvordan var det opp fra Vensåsseter og til Tjæregrashøgda?
|
|
|
11/08/2016 10:04
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Vensås til Tjæregras er heller ingen perle. Er vel blå frem til krysset der man tar av fra stien som går mot kapellet, og rød opp til toppen. Siste del er greit syklebar men ikke morsom nedover, og for min del mye pushing oppover. Ikke enig med meg selv om den burde være nedtonet. Det er i ihvertfall den minst morsomme veien både opp og ned til toppen.
Tjæregras Haugenveien har vel riktig farge som den er, men er ikke helt enig i nedtoningen. Den skifter også farge midt på stien uten at det er alternativer. Opp er den sikkert ikke morsom. Ned var den litt gøyal og går fint uten fotisett. Skulle den hatt samme farge hele veien hadde jeg gitt den rød hele veien ned til traktorveien, den er jo litt tricky på det bratteste.
Tjæregras på vinteren er jo helt konge begge veier. Skulderskade har gjort meg til helårssyklist.
Redigert av Lunix; 11/08/2016 10:04.
|
|
|
11/08/2016 11:36
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
@Lunix: Har tagget stiene opp/ned til Tjæregras slik du foreslo. Det dukker nok opp på mtbmap om noen dager.
|
|
|
14/08/2016 16:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
15/08/2016 07:51
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Syklet bl.a. Bjørnestien ned mot Triungsvann i går. Den har nok blitt ryddet siden den ble tagget på OSM forrige gang, for den var lett å følge og veldig bra. Anbefales. Den har blitt retagget nå, og vil dukke opp som blå med gulskinn snart.
|
|
|
16/08/2016 12:35
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
@lmo Takk Da "må" prøve Bjørnestien også  Blir jo en fin runde om jeg tar med meg Merraskallen og Venneråsen. Den står også på uprøvd-lista.
|
|
|
16/08/2016 13:36
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
@lmo Takk Da "må" prøve Bjørnestien også  Blir jo en fin runde om jeg tar med meg Merraskallen og Venneråsen. Den står også på uprøvd-lista. Denne runden syklet jeg på søndag. Mye bra her. Forlengelsen av Merraskallen/Venneråsen ned Jakobstien til Skansebakken (nesten) var også veldig fin tross noen glatte off-camber bergpartier.
Redigert av lmo; 16/08/2016 13:37.
|
|
|
16/08/2016 13:56
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oooh, glatt og bratt, det er sånn vi liker det!
Good find med Bjørnestien, jeg la merke til den på kartet for knapt en uke siden eller så og lurte veldig på om den var så utydelig som det indikerte.
|
|
|
16/08/2016 20:01
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fikk et litt uventa hull i kalenderen i dag, gjorde en rask runde research på Stravas rutebygger og tråklet meg inn til Rognlia, ned til Kjaglienga, langs Isielva ned til Isianlegget, og en kjedelig retur hjem via asfalt og grus. Stien langs Isielva er egentlig så fet og så episk landskapsmessig at jeg er frista til å la den være utagget i MTBmap  Med litt bruk av sag på noen vindfall, og noen velplasserte steiner i våte bekkekrysninger så er dette som en vakker drøm. Noe av det flotteste jeg har sett på mange år. Nedkjøringen fra Rognlia var flott - skikkelig god-bratt med et par ganske hårete crux i form av glatt steinur og fine traverser med passende fall. Trenger litt TLC med saga, en del vindfall jeg ikke klarte å få vekk med håndmakt og manglende sag. Men det er virkelig nydelig der inne. NB, verneforskriften er endret, men ikke skiltingen i området.
|
|
|
|
|