Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

trainingpeaks

Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2343347 08/09/2016 15:09
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Hoaas
Jeg er ikke helt enig i at CTL/TSB etc er beregnet på det aerobe systemet. Dette er jo måleinstrumenter som beregner hvor stor påkjenning en økt er for kroppen, uavhengig av intensitet.

Med det sagt så er PMC i utgangspunktet beregnet til utholdenhetstrening, ikke styrke eller andre øvelser som ikke går på utholdenhet.

Det dumme her er jo at CTL er høy uansett om jeg kun velger å se på sykling, siden det aller meste av trening tidligere har vært basert på det.

Jeg får følge litt med, utvikler jeg meg _ikke_ med dette opplegget, så får jeg drite i hele styrkeopplegget å kjøre på med kapasitet og utholdenhetstrening i stedet. Føler dog at behovet for litt ekstra muskler og vekt er nødvendig for å kunne bli mer eksplosiv i terrenget.

Jo, jeg var litt unøyaktig. Poenget mitt prøvde å være at styrketrening ikke enkelt kan oversettes til en TSS.

Utgangspunktet mitt er at TSS, og dermed CTL og ATL, ikke er en beregning av total belastning. Det er en måling (egentlig utregning basert på målinger og en antatt FTP) av noe, som er nyttig fordi den samvarierer relativt godt med fysiologisk belastning av utholdenhetstrening. Det er et godt verktøy, men det ikke det endelige produktet, noe mer enn en tommestokk er en ferdig køyeseng.

Grunnen til å flisespikke på dette er å at det er for lett å miste målet av syne hvis alle variable skal uttrykkes i én enkelt skalar verdi. Til det er kroppen alt for komplisert.

Jeg mener du vil få en bedre oversikt over din tilstand hvis du holder styrke utenfor TSS-regnskapet, og samtidig vet at du vil balansere på en lavere CTL enn før. Det blir lettere å evaluere hvordan styrketreningen påvirker utholdenhetstreningen, siden du ikke har en anslått omregningsfaktor fra styrketreningen som ekstra feilkilde.

For å flåse litt til slutt, som illustrasjon på at måleverdier ikke er målet: For å få høyest mulig CTL er det beste å ha det størst mulige treningsvolum som i minst mulig grad hever FTP, og helst senker den over tid. Hvis du kan opprettholde langturene på samme belastning men senker FTP får du jo høyere TSS ICON_SMILE

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2343358 08/09/2016 15:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau, jeg ser at vi stort sett er enig i tankene rundt PMC og TSS. Jeg tror det vil være lurt å bare la styrketrening være akkurat det, og kjøre CTL flatt eller med svak økning framover. Har jeg veldig liten eller ingen framgang på alle områder wattmessig til jul får jeg stikke fingeren i jorda å ta en evaluering av treningsopplegget da.

Det er jo delte meninger om hvorvidt styrke har noe for seg i utholdenhetsidretter. Kanskje har jeg for få timer til at det skal lønne seg med styrke. Kunne jeg trent like mye mengde som før i tillegg til styrken ville bildet vært et helt annet. Vil gi det et godt forsøk før jeg eventuelt avskriver det for min del.

Redigert av Hoaas; 08/09/2016 15:59.

You are what you eat...mmm nuts
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2343497 09/09/2016 04:48
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg ville lagt inn TSS på styrkeøktene også. Om man legger inn en temmelig lav verdi, er man trolig nærmere sannheten enn om man lot den stå blank. Over tid vil man også få mer følelse/erfaring på hvilken verdi som er riktig på en gjennomsnittlig styrkeøkt og kan justere inn dette noenlunde riktig.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2343501 09/09/2016 05:13
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Er nok verst nå i starten i en tilvenningsperiode, med vanvittig stølhet til tross for svært lett trening og mange repetisjoner.
Men det vil bli kjørt 3-5 reps x 3 sett på øvelsene, med god pause mellom hvert sett.
De som driver med kun vektløfting trener vel neppe de samme muskelgruppene to ganger daglig? Det var i alle fall ikke vanlig når jeg drev med det ICON_WINK

Edit: Hva er "for mye tung trening"?

Helt enig i at starten er verst, men samtidig mener jeg man skal være forsiktig med å sette likhetstegn mellom følt stølhet og faktisk restitusjonsbehov. Fysisk hindret fra å ta i solid dag to, ser den - been there, done that - men det er overhodet ingen problemer som sådan med å trene. Jeg vil snu på flisa, og si som så at når du tar opp en slik aktivitet igjen, hvorfor starte "for tungt" med vekter? Du har antagelig godt utbytte styrkemessig av å trene lettere, med det hyggelige bidraget at skaderisken er lavere - og ikke minst at du kan ha en lengre periode med progresjon på styrketreningen din som igjen vil være positivt for utviklingen du ønsker.

Personlig er jeg av den formening at styrketrening bør trenes ikke helt ulikt kondisjonstrening, nemlig en utviklingskurve som stiger jevnt og trutt snarere enn et siktemål om størst mulig utviklig på 8 uker.

Når jeg snakker "for mye tung trening" så sikter jeg nettopp til dette med at restitusjonsbehovet øker unødig, men igjen har ikke dette nødvendigvis med følt (subjektiv) stølhet å gjøre. For mye opp mot maks blir litt identisk med å sykle på I3/I4 for ofte.

Vektløftere, som jeg nevte, er egentlig en fin sammenligning, for det er tilfelle at flere trener samme muskelgruppe to ganger pr. dag. Men det er ikke nødvendigvis den muskelgruppa som har hovedfokus gjennom begge øktene, men de trenes. Det har en effekt å trene allikevel over tid, selv om det periodevis kun er lett. Som igjen leder meg til dette med en langsiktig stigningskurve også her. Jeg tror mange ville bli overrasket over hvor "lett" (relativt sett) mange vekt-/styrkeløftere faktisk trener, men alt er satt i system. Dog, er det vel ingen av oss som skal gå i den retninge, og få av oss har vel forutsetningene for å bli gode på det heller all den tid vi driver med det vi gjør. Men debatten er interessant.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2343548 09/09/2016 07:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er som nevnt i en tilvenningsperiode på styrke, jeg kjører alltid lett den første måneden når jeg begynner med styrketrening. Dvs at jeg starter med 20 reps pr sett, og jeg kunne sikkert kjørt enda flere. Kjører meg ikke ned i senk på første økt med andre ord. Så øker jeg gradvis vekta jeg legger på, nettopp for å unngå skader. Men man blir selvsagt dritstøl den første perioden.
Uttalelsene mine angående restitusjonstid er basert på de 8-12 ukene jeg trente styrke i vintersesongen i fjor. Da gjorde jeg et forsøk på å holde samme antall timer på sykkelen, også intervaller, i tillegg til styrketreninga. Det fungerte greit i et par måneder, så ble det for mye og jeg valgte å kun trene utholdenhet igjen.

Angående antall reps man kjører, så er det vel sånn at 5, 8, 12 og 15 reps gjerne har forskjellig mål. Jeg ønsker ikke å øke i volum eller legge på meg mye muskler. Jeg vil øke styrken i muskulaturen uten å øke særlig i vekt og volum. Derfor få reps.

Jeg har ingen konkrete mål om sånn og sånn antall uker, jeg skal ha jevn progresjon på både sykkel og i vektrom gjennom vinteren. Men det er lett å følge sin egen utvikling, og det kommer jeg til å gjøre disse første månedene for å se om jeg har like god utvikling som jeg har hatt med kun utholdenhetstrening og kjerne. Når man har begrenset med tid er det kanskje ikke best å trene "alt", men jeg synes det er verdt et ordentlig forsøk over litt lengre tid enn jeg gjorde i fjor.

Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2343576 09/09/2016 08:08
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Angående antall reps man kjører, så er det vel sånn at 5, 8, 12 og 15 reps gjerne har forskjellig mål. Jeg ønsker ikke å øke i volum eller legge på meg mye muskler. Jeg vil øke styrken i muskulaturen uten å øke særlig i vekt og volum. Derfor få reps.

Jeg vil våge å påstå at frykten for dette er overvurdert, og i så tilfelle lett kan styres med matinntak, som igjen betyr at intensitet må styres selvsagt.

Har selv trent styrke i mange år, tidsvis gått inn for å bli stor, men kan på ingen måte si jeg ruver i landskapet med mine 72 kg.... ICON_LAUGH

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2343779 09/09/2016 13:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mye mulig det er det. Men det er nå det som er anbefalt for syklister fra flere hold, og jeg ønsker ikke å legge på meg mer enn nødvendig, siden det er en stor fordel å være lett i terrenget. Men tenker at det er greit å gå fra 67 til 70ish, om utbyttet er mer eksplosivitet og noen gratis watt ekstra ICON_WINK har en sped kroppsbygning, så noe monster blir jeg aldri uansett hvordan jeg måtte trene på styrkerommet ICON_TONGUE

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2343844 09/09/2016 16:18
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ikke uenig i det, men vedtatte sannheter er til for å utfordres. Dessuten, 3 kg muskelmasse er MYE å legge på seg, som med et dressert kosthold så går nok det helt fint.

Personlig liker jeg alltid å snu litt på flisa, og har mer styrketrening i perioder der jeg sikter mot å senke kroppsvekta - som nå. Jeg bevarer neppe på mindre muskelmasse ved å introdusere vekttrening i passe doser.

Det jeg skulle likt å se, er et studie der noen som hadde - over lang tid - sett på hva slags styrketrening som lønner seg for syklister, både i forhold til mengde styrketrening (som jeg igjen antar er en funksjon av antall repetisjoner), samt gjennomgående progresjon på prestasjon i et nogenlunde jevnt tempo. Høyfrekvent styrketrening på lavere intensitet type.

Uansett 72 -> 65 kg styketrening inkludert er mitt mål gjennom vinteren. Med litt flaks kan jeg da lukte på J/s/kg > 4.5, og om ikke annet så i hvert fall det en rekord i seg selv.... ICON_LAUGH

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2343891 09/09/2016 18:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man er satt sammen forskjellig, jeg tar ikke av meg av styrketrening, verken med mange eller få reps. Jeg har noen kompiser som derimot kan trene masse styrke å rase i vekt.
Jeg kunne nok enkelt lagt meg på 65kg i årets sesong med litt strikt kosthold, er ikke ribba på 67kg. Så racevekt neste år blir nok likevel under 70kg, håper å ha litt lavere fettprosent neste sesong, lå vel rundt 9-10% i år.

Vil tro OLT har forsket en del på det du etterspør, du får tråle litt på sidene deres. Eventuelt fyre av en mail til de ICON_SMILE

Er selvsagt et godt poeng å faktisk trene styrke i perioder man "deffer", for å ikke miste for mye muskelmasse.

Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2347984 21/09/2016 19:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sykler til og fra jobb hver dag, men tar det ganske pent og har ikke ført denne syklinga som trening før. Kommer fortsatt ikke til å tenke på dette som ordentlig trening, men har spekulert på om jeg skal legge det inn i TP for å få denne syklinga med i beregningen av TSS/CTL og alt det der. Nå har jeg derfor syklet til og fra jobb med pulsbelte for å se hvordan pulsen er og hva de to turene genererer av TSS. Til jobb er det 8-10 TSS, hjem er det 10-12. Rundt 20 TSS der altså, samlet.

Så til spørsmålet: Har det noe å si om jeg legger inn dette "for hånd" i TP og fører jevnt 20 TSS per dag på én loggføring (gidder ikke sykle med pulsbelte og GPS hver dag)? Eller bør jeg i det minste logge dette som to økter? Ser for meg at TP gir beng i hvor mange økter man har gjennom en dag, og kun ser på samlet TSS når CTL osv. skal kalkuleres.

Hva tenker dere?

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2348005 21/09/2016 20:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare å legge inn manuelt, kan ikke se at det skal ha noe å si, annet enn at du ikke får det opp i oversikten over samlet tid i forskjellige pulssoner.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2348006 21/09/2016 20:31
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
CTL er vel TSS siste 42 dager delt på 42. Så det skal vel ikke spille noen rolle om jeg har forstått det rett.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: trainingpeaks [Re: bjerkseth] #2348017 21/09/2016 20:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Takk begge to, da logger jeg 20 TSS hver dag jeg sykler til jobb. Spent på å se hvilke utslag det gir.

Får ta en ny runde med pulsbelte når snøen kommer. Regner med de 1,7 kilometerne i oppoverbakke til barnehagen med unge i sykkelvogn blir litt mer enn 8 TSS da.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support