Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

trainingpeaks

trainingpeaks #2074428 01/04/2016 05:27
H
Haaaas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
HEI

jeg er nybegynner i trainingpeaks å lurer på hva de ulike forkortelsene betyr?
tsb, atl, ctl, og så videre.

på forhånd takk for svar!

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074434 01/04/2016 06:01
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074442 01/04/2016 06:28
H
Haaaas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
hvilken av forkortelsene er det som viser form?

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074445 01/04/2016 06:39
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
TSB er trainings stress balance, dvs form.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074448 01/04/2016 06:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
CTL er "fitness", altså en teoretisk form
TSB er hvor utslitt du er, eller hvor mye overskudd du har.
ATL er akutt treningsbelastning

TSS er training stress score, som beregnes ut fra treningsøktene dine, ut fra puls, watt eller TP sine egne metoder, som run-tss osv.

For å øke CTL (fitness) må du altså ha mer TSS pr dag, enn du har i CTL. Har du 50 i CTL må du altså ha mer enn 50tss pr dag for å heve CTL. Dr Allen anbefaler å heve CTL med 5-10 pr uke, og TSB bør ligge mellom -10 og -30 i "byggeukene" for å sikre at det er tilstrekkelig hardt og gir framgang. I restitusjonsuker slipper man opp til mellom -10 og 0 ish.

Dette er anbefalinger, men det er individuelt hvor langt ned på minus i TSB man tåler, også hvor lenge man tåler å ligge der, og hvor mye man klarer å øke CTL med i uka. Jeg kjører 2 uker "på" og 4-5 dager "av" med korte restitusjonsøkter. Har klart å øke CTL med ca 7-8 på to uker. Er man begrenset på tid vil det automatisk flate ut når du når et visst nivå, man kan liksom ikke bare øke intensiteten på hver eneste økt for å fortsette økninga. Men man blir jo likevel i bedre form, selv om det kanskje går saktere.

Edit: TSB er det du skal se på ja, om du leter etter hvor utslitt eller hvor mye overskudd du har.

Redigert av Hoaas; 01/04/2016 06:49.

You are what you eat...mmm nuts
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320370 28/06/2016 08:52
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ang Trainingpeaks og tapering / formtopping..

Hvor legger dere TSB inn mot A-rittene når dere endelig kommer til Race-week?
Jeg prøver å følge en treningsplan basert på Friel, men TSB skyter jo så jævla fart oppover så snart jeg prøver å ta det rolig. Er nå ferdig med 2 uker "peak" og inne i første av 2 uker "race". Har jeg holdt TSS så høy så lenge at jeg ikke "får lov" å ta det skikkelig rolig nå? :-)

CTL ligger nå på ca 132. TSB er oppe på -3 nå.
Ukes-TSS de siste 4 uker snitt på ca 950.
Tenkte jo å ta fri en del dager inn mot helga, men selv med moderate dager hele vegen kommer jeg for høyt med TSB (med utg.pkt i at TSB=20 er ideelt).

Har planlagt 80 TSS i dag, 80 i morgen, 0 på torsdag, 40 på fredag - da kommer TSB helt opp i +30. Samtidig er det opplest og vedtatt at man er en idiot om man ikke tar det rolig nok inn mot A-rittene.

Bør jeg følge treningsplanen med 1 fridag + moderate dager og godta for høy TSB? Eller legge min lit til PMC og styre TSB mot ca +20?

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320424 28/06/2016 10:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det varierer veldig fra person til person hva som er optimal TSB når man planlegger peak. F.eks hadde jeg +20 til et ritt, og det føltes helt ræva. Hadde ikke akkurat tatt det høggrolig, men litt sånn som din uke er planlagt. Korte men harde økter, siste dagen før ritt hadde jeg en kort økt med 3-4 stigningsdrag, syrefrie. Hadde et mindre betydningsfullt treningsritt helga før med rundt 0 til -10 i TSB og der kunne jeg bare knalle på og slo flere av de som knuste meg på ritthelga. Virker som jeg må ha det steinhardt ganske tett opp mot ritt. Dagen etter rittet hadde jeg latterlig gode bein.

Jeg ligger på rundt 80 i CTL og har mellom 400 og 900tss i uka. Men uka før ritt hadde jeg da
Man - 120tss (treningsritt)
Tirs - 0
Ons - 50tss (2 minuttere)
Tors - 0
Fre - 60tss (stigningsdrag)
Lør - Ritt

Uka før treningsrittet hadde jeg 2 karuseller med full spiker og 3 langturer.

Du har ikke tidligere formtopper og ritt du følte alt klaffa, som du kan se tilbake på for å se hvordan du gjorde det da og hva du hadde i TSB på rittdagen?

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320434 28/06/2016 10:27
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg har noen ritt jeg har sett tilbake på ja. Og det stemmer nok bra med ca +20 for meg. Selvfølgelig litt vanskelig å si, da prestasjonen også avhenger av andres form og mange tilfeldigheter - men ikke noe som tyder på at jeg må vesentlig opp eller ned fra det pr nå ihf.

Nå har jeg ikke akkurat fulgt planen om å kjøre siste Build-uke som recovery (følte ikke behov, og samtidig skulle jeg trene mindre i de påfølgende uker (peak og race). Hadde jeg gjort det, ville vel TSB bare vært enda vanskeligere å holde tilbake.. Regner med å uansett legge inn noen "wake-up-legs-drag" dagen før.

Ellers..
Skal sykle TdH (5 etp på 4 dg) uken etter. Ville du bare kjørt TSB så høy som mulig før første dag? Nå ligger jeg med +28 inn til første dag - og faller ned til -17 på siste dag. Har da lagt inn litt trening på 2 av de 3 dager mellom ritthelgene.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320512 28/06/2016 13:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanskelig å gi noe konkret råd på hvordan du skal gjøre det, annet enn å vedlikeholde formpeaken fram til TdH. Og da er det 2-3 hardøkter i uka som gjelder. Er det 3 dager fra ritt til TdH bør det ikke være noe problem å vedlikeholde formen med 2 korte og harde økter ICON_SMILE

En utfordring jeg ser med TSS er at den favoriserer lengden på øktene, mer enn intensiteten. Jeg får derfor en flat CTL kurve og TSB som ligger mye mellom +10 og -10 i build. I WKO4 har det kommet, eller skal komme, et alternativ til TSS. Training intensity score eller noe i den duren. Den gir et mer korrekt bilde av hvor belastende korte men intense intervaller er, og vil være enklere å bruke mtp formtopping og totalbelastning når det kjøres mye trening på høy intensitet. Nå ser det bare ut som jeg blir i dårligere og dårligere form, selv om det går fortere og fortere ICON_WINK

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320582 28/06/2016 18:38
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Der føler jeg det stikk motsatt. Hvis jeg vil øke tss/ctl er det korte drag som gjør susen. Spesielt i fjor la jeg inn mye av det. Usikker på om det stemte eller jeg bare hadde funnet min snarvei til høy tss (på papiret). Ikke blitt så mye av det i år..

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320608 28/06/2016 19:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Opplever å få høy TSS om hardøktene er passe lange, men en z5/z6 økt kan man fint gjøre unna på under en time, og da blir det ikke mange TSS, selv om man er rimelig kjørt etterpå.
Men opplever at spurtøkter gir bra uttelling på TSS, f.eks 140tss på en rolig økt med 5x8s spurt og 5x langspurt på 1-2min, resten z2. Økta varte i 1t 40min. I går fikk jeg 100tss med 20min terskel, 8min z5 og 6min z6 + 5x8s spurt (simulering av brudd når man er på felgen). Varigheten var dog bare 1t 20min.
Men jeg tenker ikke så mye på hvordan jeg skal få mest mulig tss når jeg planlegger treninga.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320679 29/06/2016 06:03
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Var mest en observasjon under div økter i fjor der jeg toppet langturer med en del mikrodrag. Usikker på om det reflekterer reell belastning eller om det blir å lure programmet.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320693 29/06/2016 06:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke godt å si, men har merket meg det samme, ja. Vet ikke hvor belastende korte spurter er. 8s rekker man ikke få syre på, 20s er akkurat så man kjenner på syra, men begge ødelegger nok en del fibre.

Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2320715 29/06/2016 07:37
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Hoaas

I WKO4 har det kommet, eller skal komme, et alternativ til TSS. Training intensity score eller noe i den duren. Den gir et mer korrekt bilde av hvor belastende korte men intense intervaller er, og vil være enklere å bruke mtp formtopping og totalbelastning når det kjøres mye trening på høy intensitet.

Høres ikke dumt ut om det blir egen beregning av høyintensiv stress score med påfølgende fatigue/fitness-grafer. Man deler jo hele treningsopplegget inn i rolig / intensivt, så å bake alt inn i ett tall blir litt for enkelt.

Om jeg kjører steinharde intervaller på mandag, er det jo først og fremst å unngå høy intensitet på tirsdag jeg tenker. Det kunne fint vært reflektert i egne intensiv-linjer i grafen (iTSS, iTSB, iCTL). Da ser jeg om jeg kan kjøre ny hardøkt onsdag. iTSS beregnes feks kun på tid i sone >3 (Friel).

Bonusen med dette er jo at det blir mye mer nerding på kveldstid foran pc'en!!

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320744 29/06/2016 08:20
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er også ny på Trainingpeaks, og funderer på om jeg må ha premium edition for å kunne få opp mer enn TSS ( dvs ATL, CTL, TSB ) ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320752 29/06/2016 08:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Huff ja, da blir det nok enda mer nerding. Men de har tenkt det samme som deg. Du vil få noen ekstra grafer som er mer en kombinasjon av IF og TSS. Klarte ikke å finne igjen den artikkelen, men det var i alle fall en utøver som hadde skrevet at han slet veldig med å holde CTL vedlike eller øke den pga mye HIT trening.

Men spørs om jeg orker å sette meg inn i WKO4, regner med dette vil bli implementert i TP på sikt..eller håper er vel det rette ordet.

Re: trainingpeaks [Re: HeavyDude] #2320754 29/06/2016 08:32
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude
Jeg er også ny på Trainingpeaks, og funderer på om jeg må ha premium edition for å kunne få opp mer enn TSS ( dvs ATL, CTL, TSB ) ?

Du må nok ha Premium for å kunne benytte deg av funksjonene i TP ja. Du får opp veldig lite info med gratisversjonen. Jeg fikk tak i en rabattkode som ga meg rundt 20% rabatt på premium. Brukte USAT16 tror jeg ICON_WINK

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320774 29/06/2016 09:05
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det noen som vet om man må overføre filer fra Polar Flow til TP manuelt, fil for fil, eller om det finnes noen raskere måte ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2320796 29/06/2016 09:53
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
TSS premierer volum, det er sånn den formelen virker. Det må man ha i bakhodet.

Husk at TSS, CTL, CIL, og for den saks skyld NP eller til og med snittwatt bare er mekaniske utregninger basert på faste formler. Det er opp til treneren og utøveren å gi mening til tallene. I mange tilfelle passer formlene ganske nært til forskjellige treningseffekter, men det er fortsatt nødvendig å tolke.

Noen kan f.eks. pumpe opp NP gjennom kortintervaller, de henter seg inn så fort at NP over en serie kortintervall er vesentlig høyere enn de kan holde i snitt over samme tid. Da må man rett og slett vite at sånn er det for denne utøveren, og hvilke konsekvenser det får for andre tall.

Det er viktig at tallene er målinger av utført trening, og ikke bruke dem som mål i seg selv.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2320809 29/06/2016 10:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har visst premium den første uka gratis . Har lagt inn treningen siste 4 uker, men hvor finner jeg ATL ?

Re: trainingpeaks [Re: oyvin] #2320813 29/06/2016 10:42
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: oyvin

Det er viktig at tallene er målinger av utført trening, og ikke bruke dem som mål i seg selv.

Mener man må tilstrebe at programmet gir tall man også kan bruke som treningsmål. TSS-tallet fra økten er jo hele grunnlaget for alle beregninger man gjør. Greit at man individuelt må finne ut om TSB på +20 er riktig for seg - og om 42 dager er riktig lengde på CTL. Det kan man jo enkelt hhv etterleve og endre.

Men om beregning av TSS, CTL og TSB blir feil på meg fordi jeg restituerer fort fra tunge intervaller burde jeg i det minste hatt mulighet til å endre på det. Enten via TSS-beregning, eller via egen "iTSS"-beregning på høyintense økter.

Slik får man tall å jobbe med som er reelle - minst mulig åpne for tolkning (og mulighet til å lure seg selv med). En egen PMC på intensivt arbeid hadde gitt meg et langt bedre verktøy. Jo bedre tallene stemmer, jo bedre kan man trene med TSS (og andre faktorer) som mål for hver treningsøkt.

Slik sett kunne jeg også tenke meg å få legge inn justeringer i formel for beregning av hr-TSS. Den bommer nokså kraftig på min faktiske TSS på helt vanlig rolig tur. Der må jeg inn og justere manuelt etter hver tur uten wattmåler. Fint om jeg der bare kunne justere faktorene på hvordan tid i forskjellige pulssoner skulle vektlegges i min TSS-formel.

Re: trainingpeaks [Re: HeavyDude] #2320817 29/06/2016 10:44
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg har visst premium den første uka gratis . Har lagt inn treningen siste 4 uker, men hvor finner jeg ATL ?

På dashboard. På PMC-diagrammet (mulig du må legge det inn på dashboardet selv).

Re: trainingpeaks [Re: HeavyDude] #2320823 29/06/2016 10:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det noen som vet om man må overføre filer fra Polar Flow til TP manuelt, fil for fil, eller om det finnes noen raskere måte ?

Rungap funker, men da bør du tømme TP først, hvis ikke blir det dobbelt opp på det du allerede har lagt inn.

Re: trainingpeaks [Re: Rexenes] #2320878 29/06/2016 12:35
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Rexenes
Mener man må tilstrebe at programmet gir tall man også kan bruke som treningsmål. TSS-tallet fra økten er jo hele grunnlaget for alle beregninger man gjør. Greit at man individuelt må finne ut om TSB på +20 er riktig for seg - og om 42 dager er riktig lengde på CTL. Det kan man jo enkelt hhv etterleve og endre.

Men om beregning av TSS, CTL og TSB blir feil på meg fordi jeg restituerer fort fra tunge intervaller burde jeg i det minste hatt mulighet til å endre på det. Enten via TSS-beregning, eller via egen "iTSS"-beregning på høyintense økter.

Slik får man tall å jobbe med som er reelle - minst mulig åpne for tolkning (og mulighet til å lure seg selv med). En egen PMC på intensivt arbeid hadde gitt meg et langt bedre verktøy. Jo bedre tallene stemmer, jo bedre kan man trene med TSS (og andre faktorer) som mål for hver treningsøkt.

Det hadde vært fint om man fikk ut enkelttall som kunne direkte være mål, og det er for så vidt uansett fritt fram å bruke CTL osv som treningsmål. Det har jeg også gjort i perioder. Poenget mitt er at man må være klar over at de forskjellige TBF'ene (TreBokstavsForkortelser) strengt tatt ikke er noe mer magisk enn f.eks. å telle timer: Jeg kan lett øke timetallet mitt uten at det er den mest mulig effektive treningen. Så jeg kan godt ha et mål om å trene så og så mange timer den uka, men da må jeg også være klar over at timetallet i seg selv ikke er hele sannheten.

Mulig jeg var litt upresis. Det er noen som kan kjøre mange korte intervaller raskt på hverandre og derfor får høyere NP enn de kunne på en jevn økt som var poenget. Ikke de som restituerer raskt fra en økt til den neste. Om noe av det gjelder deg aner jeg ikke, det var det ikke intensjonen å si noe om.

Det er en definisjonssak eller i hvert fall en diskusjonssak hvorvidt en formel som ble tilpasset hver enkelt ville være mer åpen for å "jukse" enn en rent matematisk utregning. Eller hva man best kan kalle reelt. Det spørs jo hva man vil med tallene man får ut. Jeg vil argumentere for at CTL osv ikke er et mål, men en måling, og at man skal holde på det. Du må jo individualisere treningen og øktene dine uansett. Noen tåler å ligge på over 110 CTL eller mer, noen under 90, samme type forskjeller for ATL, Ramp rate, TSB, og resten av verktøykassa.

Men til syvende og sist er ikke poenget mitt i innlegget over at det burde være slik eller sånn, men at det er viktig å være klar over hvordan det er implementert i dag. Det er måloppnåelsen i enden som bør være styrende for hva du gjør på veien dit, og da er det viktig å ha et mest mulig korrekt situasjonsbilde.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: trainingpeaks [Re: oyvin] #2321102 30/06/2016 05:14
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: oyvin

Det hadde vært fint om man fikk ut enkelttall som kunne direkte være mål, og det er for så vidt uansett fritt fram å bruke CTL osv som treningsmål. Det har jeg også gjort i perioder. Poenget mitt er at man må være klar over at de forskjellige TBF'ene (TreBokstavsForkortelser) strengt tatt ikke er noe mer magisk enn f.eks. å telle timer: Jeg kan lett øke timetallet mitt uten at det er den mest mulig effektive treningen. Så jeg kan godt ha et mål om å trene så og så mange timer den uka, men da må jeg også være klar over at timetallet i seg selv ikke er hele sannheten.

Mulig jeg var litt upresis. Det er noen som kan kjøre mange korte intervaller raskt på hverandre og derfor får høyere NP enn de kunne på en jevn økt som var poenget. Ikke de som restituerer raskt fra en økt til den neste. Om noe av det gjelder deg aner jeg ikke, det var det ikke intensjonen å si noe om.

Det er en definisjonssak eller i hvert fall en diskusjonssak hvorvidt en formel som ble tilpasset hver enkelt ville være mer åpen for å "jukse" enn en rent matematisk utregning. Eller hva man best kan kalle reelt. Det spørs jo hva man vil med tallene man får ut. Jeg vil argumentere for at CTL osv ikke er et mål, men en måling, og at man skal holde på det. Du må jo individualisere treningen og øktene dine uansett. Noen tåler å ligge på over 110 CTL eller mer, noen under 90, samme type forskjeller for ATL, Ramp rate, TSB, og resten av verktøykassa.

Men til syvende og sist er ikke poenget mitt i innlegget over at det burde være slik eller sånn, men at det er viktig å være klar over hvordan det er implementert i dag. Det er måloppnåelsen i enden som bør være styrende for hva du gjør på veien dit, og da er det viktig å ha et mest mulig korrekt situasjonsbilde.

Joda. Men er man opptatt av målstyring, er man gjerne opptatt av at målingene er så objektive og rettledende som mulig.

Feks kan man planlegge årets sesong mot det store målet.
Man har en plan om å bygge seg opp til 110 i CTL. Med TSB mellom -10 og -30 og man øker CTL med ca 5 hver uke i build-periodene. Øktene og miksen av de er basert på en årsplan og analyser som viser hva man må trene på. Når man kommer inn i peak og race, reduserer man mengde, øker intensitet etc. Alt dette går fint så lenge tallene er noenlunde korrekte.

Men finner man ut at det å kjøre beinharde superkorte drag blåser opp TSS i øktene, blir regnestykket vanskeligere. Må man redusere TSS for økter man har trent sprint i? Eller viser TSS reelt hvilket stress man påfører kroppen - man bare føler det lettere å takle den type stress? Burde man ikke da fortsette med det (omtrent som argumenter for å trene på de måter man liker)?

Skal jeg følge den overordnede planen min i kombinasjon med kroppens signaler etc blir det fort til at man legger inn litt mer sprint, litt mindre rolig. I fjor avsluttet jeg mange av langturene mine med en serie korte drag (bla for å trene på å sprinte med tunge bein). Jeg så at det ga store utslag på TSS og førte sikkert til at jeg avsluttet flere økter sånn enn optimalt.

Skal man så styre etter CTL og TSB underveis, blir det fort for slapt (hvis det stemmer at TSS er oppblåst).

Vi snakker selvfølgelig om nyanser her. Ikke at man dropper å kjøre rolig bare fordi det er så mye lettere å få høy TSS i korte drag. Men forbedringene man gjør er jo summen av mange bittesmå forbedringer fra økt til økt og fra år til år.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2321213 30/06/2016 11:42
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prøver å skjønne litt av TP, og ser at dagen før et ritt hadde jeg TSB på - 6.4 og etter rittet 1. 0...?

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2321218 30/06/2016 11:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tsb for dagens økt blir ikke gjeldende før i morgen. Dvs at du i dag har f eks +10, så kjører du et ritt med 200tss, da ser du at TSB har falt til i morgen.

Edit: åja dagen etter rittet hadde du +1? Hvordan beveget TSB seg de tre dagene da? Regner med det ligger inne TSS for rittet?

Redigert av Hoaas; 30/06/2016 11:53.

Re: trainingpeaks [Re: Hoaas] #2321231 30/06/2016 12:05
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var rittdagen TSB hadde forbedret seg, TSS er registrert for den dagen, så da trodde jeg at TSB var oppdatert ift tss for den dagen også ?

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2321236 30/06/2016 12:13
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
TSB på dagen i dag skal ikke endre seg om du ikke har tidsmaskin - eller har endret noe på tidligere turer.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2321238 30/06/2016 12:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, TSS for i dag teller ikke før på morgendagens TSB. Om du i dag tidlig hadde 0 i TSB og trente 100TSS, vil det fortsatt stå 0 på TSB for dagen i dag, mens den da vil være f.eks -6 i morgen.

Det du må se på er hva TSB var dagen etter rittet, da vil du se at den har ramlet fra +1.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support