Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

trainingpeaks

trainingpeaks #2074428 01/04/2016 05:27
H
Haaaas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
HEI

jeg er nybegynner i trainingpeaks å lurer på hva de ulike forkortelsene betyr?
tsb, atl, ctl, og så videre.

på forhånd takk for svar!

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074434 01/04/2016 06:01
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074442 01/04/2016 06:28
H
Haaaas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
hvilken av forkortelsene er det som viser form?

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074445 01/04/2016 06:39
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
TSB er trainings stress balance, dvs form.

Re: trainingpeaks [Re: Haaaas] #2074448 01/04/2016 06:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
CTL er "fitness", altså en teoretisk form
TSB er hvor utslitt du er, eller hvor mye overskudd du har.
ATL er akutt treningsbelastning

TSS er training stress score, som beregnes ut fra treningsøktene dine, ut fra puls, watt eller TP sine egne metoder, som run-tss osv.

For å øke CTL (fitness) må du altså ha mer TSS pr dag, enn du har i CTL. Har du 50 i CTL må du altså ha mer enn 50tss pr dag for å heve CTL. Dr Allen anbefaler å heve CTL med 5-10 pr uke, og TSB bør ligge mellom -10 og -30 i "byggeukene" for å sikre at det er tilstrekkelig hardt og gir framgang. I restitusjonsuker slipper man opp til mellom -10 og 0 ish.

Dette er anbefalinger, men det er individuelt hvor langt ned på minus i TSB man tåler, også hvor lenge man tåler å ligge der, og hvor mye man klarer å øke CTL med i uka. Jeg kjører 2 uker "på" og 4-5 dager "av" med korte restitusjonsøkter. Har klart å øke CTL med ca 7-8 på to uker. Er man begrenset på tid vil det automatisk flate ut når du når et visst nivå, man kan liksom ikke bare øke intensiteten på hver eneste økt for å fortsette økninga. Men man blir jo likevel i bedre form, selv om det kanskje går saktere.