|
|
|
Alu vs karbon vs titan
|
Alu vs karbon vs titan
24/06/2016 22:02
|
Peter Pan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Som så mange andre har er jeg fristet til å kjøpe en komfortracer, aka gravel grinder. Jeg ser på de rundt 20k og følgende kandidater er lett tilgjengelige: 1) Specialized Diverge Smartweld 105- alu, kan kjøpe i butikk i Oslo, ser finfin ut. 2) GT Grade karbon 105- er også å få kjøpt i nærområdet, fine hjul, liker tanken på styret som følger med. 3) Salsa Warbird Titan- brukt og eldre modell med TRP halvhydrauliske bremser, felger ikke egnet for høyt trykk.
Ønsker rask sykkel med landeveisgefuhl til langtur og grus. Hovedsakelig med tanke på 28mm landeveisdekk. Hva bør jeg tenke på her?? Det virker ikke å være store vektforskjellen. Anyone???
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
Re: Alu vs karbon vs titan
[Re: Peter Pan]
25/06/2016 06:46
|
Teletori
Ringrev
|
Ringrev
Vs Stål?
Genesis Equilibrium for eksempel?
Fås også med mid reach caliper bremser så en mulighet til å "slippe" de kjipe skivebremsene ;-)
|
|
|
25/06/2016 06:56
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor velge... Vintage stål; til posering, søndagstur og episk langtur, hvor vekt og stivhet er underordnet stil og følelse Racing-grade karbon; til ritt og trening når jeg skal late som jeg et god til å sykle Kvalitets-alu; slitestykkel, uværssykkel, jobbsykkel, cx Titan; min neste drømmesykkel
Alle dine forslag funker jo fint - forutsatt at de har tilstrekkelig klaring til dekk. Til ditt bruk, tror jeg kanskje jeg ville sett etter enda mer plass til dekk også.. Kanskje opp mot 32 mm (de nye conti 4sesonger)
|
|
|
25/06/2016 11:54
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Har selv GT grade 105 karbon. Er blitt veldig fornøyd etter litt innkjøringsproblemer. Styret ble for voldsomt for min del, så jeg byttet til 3T Ergonova. Meget komfortabel, og den er helt super i litt fart både på grus og asfalt. Gode hjul og god klaring til brede dekk. Har kjørt på Challenge Strada Bianca 32 mm i vinter, og da er det fortsatt plass til 35 mener jeg.
|
|
|
27/06/2016 07:50
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville IKKE engang vurdert mekaniske skivebremser, med mindre du har tenkt å bytte de ut med hydrauliske.
Slenger inn mitt helt subjektive forslag, On-One Pickenflick, etter Brexit fås denne enda rimeligere. Fantastisk leken sykkel som fortsatt er stabil i høy fart. Hvis du er i str XL området, kan du sikkert komme forbi og se/teste min.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
28/06/2016 08:39
|
Peter Pan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for tips... Mekaniske skivebremser er ikke aktuelt nei, men de til trp er jo litt sånn hybridaktige... De er vel neppe like gode som helhydraulisk, men bedre enn mekanisk?!? Ordentlige skivebremser og felger som tåler høyt trykk er et must... On-One/Planet X blir alltid vurdert, men så langt har jeg styrt unna.. Både Pikkenflikk og London road ser jo ut som finfine kandidater....
Redigert av Peter Pan; 28/06/2016 09:58.
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
|
|
|
|