Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Midtlivskrise

Midtlivskrise #2320111 27/06/2016 13:44
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Ikke meg, men Ritchey P29er
Den har gått 10 000 kilometer og står foran en midtlivskrise det det meste som rører seg er slitent.

Jeg kjører på de originale 2*10 SRAM XO hendlene og forgiret. Triggeren er i ferd med å gi opp livet. Storskiva er ferdig, og kassetten vil neppe leve til UB. X9 bakgiret slarker. Med andre ord det klart for en oppgradering av drivverket.

Full XO 1*11 eller Eagle 1*12 ville vært den optimale løsningen, men vi skal på ferie og bilen på verksted så noe i budsjettklassen under vil være å foretrekke/nødvendig.

Jeg har et nesten ikke brukt XO bakgir med gripshift så en 1*10 løsning er inngangsporten. Jeg ser at sykkelkomponenter selger en Sun Race kassett med 11 - 42 utveksling
http://www.sykkelkomponenter.no/products/sunrace-cs-mx3-10-delt-11-42t-svart-skassett

Denne vil sammen med et drev på 34 gi meg kjernen av det 26/36 og 11-36 oppsettet jeg har i dag. Nå er jeg veldig sjelden på tyngste og letteste utveksling og tror jeg kan leve uten dem.

Spørsmålene er korte. Kan et XO gir med "standard" arm fikse en kassett på 42 tenner?

Er det noe annet som er lurere for å nøste sammen et fungerende drivverk for en rimelig penge? Så tar jeg heller storoppgradering seinere.

mvh
LarsB

Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320123 27/06/2016 14:07
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Shit mæn, har den gått så langt?

Bakgir: SRAM GX (veier 20 gram mer enn XX1, mangler karbon, fungerer i bøtter og spann)
Hendel: SRAM X1, helst X01 (X01 har litt bedre feel, men X1 holder)
Kassett: SRAM GX XG-1150 eller XG1175 (så kan du kjøpe noe gromt når den er utslitt)

Var på vei til å si: Fy farao, så tung den SunRace-kassetten må være. Så begynner jeg å lese litt på lenken din. Den var jo ikke så ille som f.eks. 11-delt XT.

Har du medium arm, vil nok en 42-klinge fungere. Hadde et medium X9-gir med 11-40 en periode på min Bucksaw, og det fungerte for meg. 2 tenner ekstra går nok. Kan være budsjett/gjenbruksvariant for nå.

Men hvordan er det med krank? Hva har du der?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320127 27/06/2016 14:21
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Forresten, når jeg legger til hengerkjøringa har jeg klokket 10 136 kilometer ICON_SMILE

Problemet med ditt forslag er at jeg må spytte i en XD driver til Tunenavet, og det er ikke billig, i tillegg får jeg neppe noe for en 10 delt gripshift og gir. Så vinteren får settes av til seriøs oppgradering. Nå må jeg fylle hullene.

Vektoppgangen på kassetten fra SRAM XG 1099 på 208 gram blir brutal, jeg får beholde den til fremtidige veieseanser ICON_SMILE
Men jeg tar det igjen på å droppe forgiret og hendelen med vaier.

Kranken i seg selv blir. Det er XO karbon på høyre og X9/Stages på venstre. Putter på et direct mount drev i 34.

LarsB

Redigert av larsb; 27/06/2016 14:25.
Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320147 27/06/2016 15:19
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
10-delt med 11-40t eller -42t kassett er egentlig en ganske fin løsning. Jeg har et par 11-40t Sunrace-kassetter i 1x10 oppsett, den tunge varianten med stål på alle dreva, tar gjerne litt lenger levetid mot høyere vekt.


Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320295 28/06/2016 06:20
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Fyll hullene!
Sitat: larsb
Kranken i seg selv blir. Det er XO karbon på høyre og X9/Stages på venstre. Putter på et direct mount drev i 34.
Anbefaler å teste ut ovalt (har god erfaring med Absolute BLACK sitt). Godt drev og god følelse når du har kjørt en tur.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320315 28/06/2016 07:34
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Mener å huske at Lars var veldig tidlig ute med oval ring, Også på singlespeed?


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320319 28/06/2016 07:43
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Stemmer på en prikk Espen.
Jeg hadde Rotor på Swiften i 2008. Og jeg har på Ritcheyen nå. i 36/26 kombo. Det er ganske fine greier, men i utgangspunktet ser jeg på runde drev siden ovale sies å lure effektmåleren til å gi for høye verdier. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke merka forskjell på runde og ovale på Ritchey. I alle fall ikke i andre situasjoner enn høy watt på tunge gir, typisk grus og asfalttempo.

LarsB

Re: Midtlivskrise [Re: Espen] #2320321 28/06/2016 07:46
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Veldig tidlig?
Var ikke ovale drev standard på DBS MTB (1800 L/XL) på slutten av åttitallet? ICON_WINK

Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320323 28/06/2016 07:48
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
De var ovale den gærne veien og førte til utpreget humping ved raske tråkk. Navnet var Shimano BioPace.

Men de var ovale, det har du rett i.

LarsB

Re: Midtlivskrise [Re: knut77] #2320324 28/06/2016 07:49
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: knut77
10-delt med 11-40t eller -42t kassett er egentlig en ganske fin løsning. Jeg har et par 11-40t Sunrace-kassetter i 1x10 oppsett, den tunge varianten med stål på alle dreva, tar gjerne litt lenger levetid mot høyere vekt.


Hvilket bakgir har du brukt på 11-42 kassett, gikk det greit? ble det mikk? byttet du B-tension skrue?

LarsB

Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320326 28/06/2016 07:52
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: larsb
De var ovale den gærne veien og førte til utpreget humping ved raske tråkk. Navnet var Shimano BioPace.

Men de var ovale, det har du rett i.

LarsB

Jeg vet. Tror kanskje bare det var oval minsteklinge? Jeg har en 2100L stående hos foreldrene mine, tror muligens det er tilfellet der (minsteklinga er jo knapt brukt).

Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320347 28/06/2016 08:22
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,160
nilswithskills Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,160
Sitat: larsb
Sitat: knut77
10-delt med 11-40t eller -42t kassett er egentlig en ganske fin løsning. Jeg har et par 11-40t Sunrace-kassetter i 1x10 oppsett, den tunge varianten med stål på alle dreva, tar gjerne litt lenger levetid mot høyere vekt.


Hvilket bakgir har du brukt på 11-42 kassett, gikk det greit? ble det mikk? byttet du B-tension skrue?

LarsB


Jeg bruker sunrace 11-42 med et 10-delt X9 medium, standard utførelse. Fungerer prikkfritt.


mvh
Nils
Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2320352 28/06/2016 08:30
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: larsb
Stemmer på en prikk Espen.
Jeg hadde Rotor på Swiften i 2008. Og jeg har på Ritcheyen nå. i 36/26 kombo. Det er ganske fine greier, men i utgangspunktet ser jeg på runde drev siden ovale sies å lure effektmåleren til å gi for høye verdier. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke merka forskjell på runde og ovale på Ritchey. I alle fall ikke i andre situasjoner enn høy watt på tunge gir, typisk grus og asfalttempo.

LarsB

Hvordan kan et ovalt drev lure kraftmåler montert på krankarmen, når denne måler kraften påtrykket det ovale drevet? Kan skjønne at det kan lure navbaserte kraftmålere, da de måler på "sekundærsiden" av krankdrevet. Fant FAQ hos Stages som sier det motsatte.

Redigert av baronKanon; 28/06/2016 08:32. Rediger grunn: fiksa egen fail

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Midtlivskrise [Re: nilswithskills] #2320495 28/06/2016 12:50
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: nilswithskills

Jeg bruker sunrace 11-42 med et 10-delt X9 medium, standard utførelse. Fungerer prikkfritt.


Prima, akkurat det jeg ønsket å høre!

LarsB

Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2327219 25/07/2016 09:54
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg kan rapportere at det ikke ble noen suksess med XO på 11-42 Sun Race 10 delt. Jeg fikk ikke øvre trinsehjul til å gå klar av kassetten, selv ikke med lengre B-tension skrue. Den bøyde seg forresten og jeg trenger en dremle-seanse for å få giret i drift igjen. Jeg regner med at ramme og girøregeometri har skylda for at nilswithskills og jeg kommer til ulikt resultat

Løsningen ble da den klassiske; bruke mer penger. XTR 9000 gir med lang arm og tilhørende 11delt høyre hendel, Samt en enda større Sun Race Kassett på 11-46 med en grusom vekt. Alt sammen skaffet til veie fra Bikeshop og sykkelkomponenter på kun kort tid.

Oppsettet virker ganske patent, men jeg har et ørlite skeivt girøre og håper å få skaffet ett nytt ganske raskt. Da vil nok tendensen til at kjedet dropper et par gir ved bakovertråkk forsvinne. Håper jeg. Ellers kan det skyldes at Sun Race er litt mindre forfinet enn XX og XT(R) som jeg pleier å bruke. Videre virker det som om jeg får en del ekstra motstand i drivverket om jeg aktiverer clutchen på giret. Så jeg har kjørt uten og det har foreløpig fungert greit uten mistet kjede.

Giringen med Sun Race Kassetten fungerer helt greit. Litt mindre glidende følelse enn XX, men til prisen helt OK. Mer lyd også. Det minner meg mest om når jeg kjørte Campagnolo kassett på Shimanodrivverk. Kontant, høylydt og litt uraffinert. Spennet i utveksling er på linje med 10-42 til SRAM og det vil greie seg for meg.

Nå blir det spennende å teste dette under rittforhold under Master NM Maraton til helga.

LarsB

Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2327222 25/07/2016 10:12
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Har brukte X1 og Sun race 11-42 11-delt siden mai. Dette har fungert veldig bra, synes jeg. Liker den litt kontante lyden når man girer. Merker ingen forskjell fra M8000 til Sun race hva angår funksjon og kvalitet.

Har ingen problemer med at kjeden hopper ned på kassetten ved bakovertråkk. Mest sannsynlig dreier det seg om kjedelinje og/eller skjeivt girøre.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Midtlivskrise [Re: larsb] #2327236 25/07/2016 10:47
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: larsb
Hvilket bakgir har du brukt på 11-42 kassett, gikk det greit? ble det mikk? byttet du B-tension skrue?

LarsB

Beklager, gikk glipp av denne. Jeg kjører 11-40t med både M610 og M785 bakgir. Fungerer fint. Fatbiken hadde 11-36t XT og giret så dårlig at jeg var klar for å bytte wire/strømper. Men jeg satt på kassetten først og giringa ble bedre, ikke mer støy heller, nå noen mnd senere er det definitivt tid for wire/strømpe (:

Sram burde fungere fint med 42t, men jeg registrerer at enkelte sliter. Hvor bakgiret festes på ramma ser ut til å være avgjørende, også noen som sliter med 11-40t.

Men 11-46t høres ut som den beste løsningen, om man bare greier å kvitte seg med kjededropp ved bakovertråkk.



Moderator  support