Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Timepris rørlegger ?

Re: Timepris rørlegger ? [Re: åneidu] #2320026 27/06/2016 12:27
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har vel samme garanti ihht kjøpsloven på utstyr kjøpt i Norge ? Eller har rørleggerbransjen egne, utvidete garantordninger på utstyr kjøpt gjennom utførende rørlegger ?

Arbeidet er jo tenkt utført av rørlegger, så den garantien som går på arbeidet får jeg vel uansett ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Timepris rørlegger ? [Re: kjasmas] #2320027 27/06/2016 12:27
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: kjasmas
Det jeg tror at mange opplever håndverkere som dyre er rett og slett at det kreves inn penger for alt man foretar seg (kjøretid/kilometer, henting av deler etc.), timeprisen er relativt sett høy og at håndverkerne i tillegg har (god) fortjeneste på materialene de bruker.

Det er ikke noe feil med å tjene penger, men jeg tror kanskje ikke dette er den beste måten å prise/selge tjenestene sine på.

Gå inn på proff.no og Finn et rørleggerfirma som tjener masse penger.

Alt firmaet foretar seg på vei til og fra kunden koster også firmaetpenger.

Drivstoff, forsikringer på bil,personal og ansvarsforsikring, timelønn til rørlegger, arbeidsgiveravgift, lønn til prosjektledere som organiserer og skaffer jobb, leie/avdrag av lokaler, høy % fravær i form av sykdom etc etc.

Når jeg drev eget firma fakturerte jeg kunde 650 eks mva. Av den timeprisen skulle jeg dekke om min egen lønn og sosiale avgifter. Firmaet satt igjen med ca kr 50 PR time. Skal den 50lappen dekke bil,drivstoff, administrative kostnader er det ikke liv laga lenge. Derfor faktureres bil stort sett som egen post eller PR km og tillegg for bompenger o.l.

Som i alle andre bransjer som driver varehandel er det varierende dekningsgrad på det man selger. En vare kan man tjene litt på mens en annen har dårlig DG. Snitt av egen erfaring er 20-30% DG som er vanlig i all detaljhandel.

Et par eksempler fra proff.no

http://www.proff.no/selskap/rørkompaniet-as/bergen/våtromsinnredninger-og-utstyr/Z0I4KXB3/

http://www.proff.no/selskap/rørkompaniet-as/hvalstad/rørleggertjenester/Z0IRFRYW/

http://www.proff.no/selskap/andenæs-vvs-as/oslo/entreprenører/Z0I3KBHM/

http://www.proff.no/selskap/jensen-varme-sanitær-as/drammen/rørleggertjenester/Z001E3BR/

Som dere kan se så er uavhengig av størrelse årsresultat på +- 10%

Eksempler på andre bransjer

http://www.proff.no/selskap/advokatfirmaet-føyen-torkildsen-as/oslo/advokater-og-juridiske-tjenester/Z0IR9FF7/

http://www.proff.no/selskap/bankenes-sperretjeneste-evry-card-services-as/mo-i-rana/banker/Z0IO8NCK/

Re: Timepris rørlegger ? [Re: Syklist1] #2320028 27/06/2016 12:29
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Skal man kjøpe fra netbutikk, Megaflis etc så må man montere det selv.

De fleste rørleggere er tilknyttet en kjede og har gode rabattavtaler hos grossister men til tross for det koster en 200l varmtvannstank mindre på Megaflis enn den koster inn til rørlegger grunnet volum på innkjøp.

Ville du tatt med deler fra CRC til din LBS?

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal betale 20.000 ekstra for å kjøpe materiellet gjennom utførende rørlegger fremfor i en norsk VVS-butikk ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Timepris rørlegger ? [Re: kjasmas] #2320031 27/06/2016 12:30
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Det jeg tror at mange opplever håndverkere som dyre er rett og slett at det kreves inn penger for alt man foretar seg (kjøretid/kilometer, henting av deler etc.), timeprisen er relativt sett høy og at håndverkerne i tillegg har (god) fortjeneste på materialene de bruker.

Det er ikke noe feil med å tjene penger, men jeg tror kanskje ikke dette er den beste måten å prise/selge tjenestene sine på.

Hvem syns du da skal betale for kjøring, henting av deler osv. om ikke kunden?

Hadde vi kun tatt timesprisen uten å skrive kjøring, forbruksmateriell, skruer osv hadde vi tapt penger. Og det å tape penger er ikke en ting man kan bygge butikk av.

Timeslønn, pensjon, feriepenger, forsikring og arbeidsgiveravgift(!) må inngå i timesprisen, fortjenesten til firmaet er ikke all verdens.

Treig oppover, feig nedover.
Re: Timepris rørlegger ? [Re: åneidu] #2320034 27/06/2016 12:34
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hvis norske rørleggere de facto må ha bortimot [/s]2.000 [s]3.000 kr timen for å overleve , så synes jeg de skal si det og prise arbeidsdelen av prosjekter riktig, ihht dette.
Det blir helt feil at man må kjøpe overprisede produkter fra rørleggeren fordi rørleggeren kalkulerer timeprisen for lavt, og for at rørleggeren skal kunne ta prosjektet ( med tilstrekkelig lønnsomhet).

Redigert av HeavyDude; 27/06/2016 12:39.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320038 27/06/2016 12:37
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: HeavyDude

De fleste rørleggere er tilknyttet en kjede og har gode rabattavtaler hos grossister men til tross for det koster en 200l varmtvannstank mindre på Megaflis enn den koster inn til rørlegger grunnet volum på innkjøp.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal betale 20.000 ekstra for å kjøpe materiellet gjennom utførende rørlegger fremfor i en norsk VVS-butikk ?

Megaflis er ikke en vvs-butikk. Megaflis gir blanke i om produktene deres er godkjent for bruk i Norge, SINTEF-godkjent osv. Mange produkt heter det samme, men er ikke samme produkt.
F.eks en Grohe Rapid SL innbyggningssisterne kjøpt på coop bygg er ikke laget for det norske markedet. Blir det trøbbel med den så blir reklamasjonen avvist av Grohe Norge A/S fordi produktet ikke var tenkt for bruk i Norge men i Sverige eller Polen.

Monterer rørleggeren i det hele tatt produkter som ikke er godkjent av SINTEF er det leit for hele bransjen.

Nå skal det sies at ikke alt hos megaflis er av elendig kvalitet og mye er også godkjent.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320039 27/06/2016 12:37
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Jeg har vel samme garanti ihht kjøpsloven på utstyr kjøpt i Norge ? Eller har rørleggerbransjen egne, utvidete garantordninger på utstyr kjøpt gjennom utførende rørlegger ?

Arbeidet er jo tenkt utført av rørlegger, så den garantien som går på arbeidet får jeg vel uansett ?

Det har du. Forskjellen er hvor enkelt du ønsker å gjøre der deg selv om noe går galt. Rørleggeren kommer hjem til deg og fikser feilen og tar kostnaden selv eller får dekt denne fra leverandør.

Ved kjøp av varer på megaflis må du selv dekke kostnader for å demontere varen og ta denne med til butikk. Deretter går det kjøpslysten og ender da etter all sannsynlighet i Danmark eller Tyskland da varene i liten grad er kjøpt gjennom norske ledd. Deretter får du ny vare som må monteres og ta jobben med at megaflis dekker regningen fra rørlegger.

Norske rørleggere kjøper "norske" varer med den tryggheten det medfølger for han/henne.
Som leverandør er jeg fra tid til annen hjemme hos sluttbruker og reparerer/bytter varer på vegene av rørlegger. Ved eventuelle vannskader forårsaket at våre produkter ved produksjonsfeil eller lignende dekker vi skadene og rørleggers kost.
Det kjøper rørlegger når de handler hos grossist.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320047 27/06/2016 12:45
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Hvis norske rørleggere de facto må ha bortimot 2.000 kr timen for å overleve , så synes jeg de skal si det og prise arbeidsdelen av prosjekter riktig, ihht dette.
Det blir helt feil at man må kjøpe overprisede produkter fra rørleggeren fordi rørleggeren kalkulerer timeprisen for lavt, og for at rørleggeren skal kunne ta prosjektet ( med tilstrekkelig lønnsomhet).

Produktene er ikke overpriset. De er priset etter norske kalkyler og de leddene de følger.
At feks megaflis kjøper enorme partier i utlandet og importerer dette selv og overlever av volumsalg blir et helt feil sammenligningsgrunnlag.

Jeg opererte til tider med to timespriser. 650 eks mva ved leveranse av eget utstyr(stort sett kalkulert på sånt arbeid) og dobbelt for montering av egeninnkjøpt utstyr fra kunde.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: KlabbOgBabb] #2320049 27/06/2016 12:46
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det som kan gå i stykker av materiell i dette prosjektet er ett blandebatteri og ett dusjbatteri. Begge er produsert av anerkjent produsent (Grohe). Worst case å måtte bytte begge disse ...koster ikke så mye .

Re: Timepris rørlegger ? [Re: KlabbOgBabb] #2320050 27/06/2016 12:46
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: KlabbOgBabb

Hadde vi kun tatt timesprisen uten å skrive kjøring, forbruksmateriell, skruer osv hadde vi tapt penger. Og det å tape penger er ikke en ting man kan bygge butikk av.

Timeslønn, pensjon, feriepenger, forsikring og arbeidsgiveravgift(!) må inngå i timesprisen, fortjenesten til firmaet er ikke all verdens.

Alle utgiftene betaler kundene for - jeg syns bare denne måten å fakturere på gir et inntrykk av at håndverkere er dyre.

Hvor ofte må en rørlegger til grossisten? Hvert oppdrag som involverer deler? Ved kompliserte jobber? Jeg spør fordi jeg ikke vet...

Re: Timepris rørlegger ? [Re: KlabbOgBabb] #2320053 27/06/2016 12:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Veldig ofte ingen. Rørleggere/håndverkere bør som oftest ha med det nødvendige til enkle og/eller planlagte jobber. Hvis det er for mange standarder, så er det bransjen sin feil.

Rørleggerutdannelse og autorisasjon burde være en garanti og trygghet for kunden. Det er vel snarere sånn at kunden må kunne faget, kontrakter, sjekke referanse etc., for å være noe i nærheten av trygg.

Som åneidu selv er inne på er problemet at det mange skolesvake som blir håndverkere. Men det er ikke noe nytt fenomen, det var slik i min tid for 25 år siden også. Det er ikke slik at hvis man er skolesvak, er man flinkere praktisk. Snarere tvert imot, man er vel gjerne litt dårlig til alt.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: åneidu] #2320058 27/06/2016 12:51
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: åneidu
Hvis norske rørleggere de facto må ha bortimot 2.000 kr timen for å overleve , så synes jeg de skal si det og prise arbeidsdelen av prosjekter riktig, ihht dette.

Produktene er ikke overpriset. De er priset etter norske kalkyler og de leddene de følger.
At feks megaflis kjøper enorme partier i utlandet og importerer dette selv og overlever av volumsalg blir et helt feil sammenligningsgrunnlag.

Jeg opererte til tider med to timespriser. 650 eks mva ved leveranse av eget utstyr(stort sett kalkulert på sånt arbeid) og dobbelt for montering av egeninnkjøpt utstyr fra kunde.

Selv når jeg velger produkter etter det ene rørleggerfirmaets tilbudsavis, forsvinner ca 15.000 i regnestykket, eller med andre ord : de tar ikke 1.000 kr timen, men nærmere 2.000.

Jeg har en bekjent som er håndverker ( ikke rørlegger) som forklarte dette slik : jobber som er små og som vi egentlig ikke vil ha, overpriser vi. Får v da jobben, tjener vi så bra på den at vi ikke kan si nei.
Det opplever jeg at situasjonen i mitt prosjekt også frown

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320071 27/06/2016 13:00
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast

Hvis rørlegger kunne levert megaflis produkter så hadde ikke diff vært 20000.- hvorfor skal jeg kjøpe en sykkel hos sportslageret når jeg kan kjøpe en hos biltema,,,(-:

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320086 27/06/2016 13:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal bruke en rørlegger når du kan montere utstyret selv.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: kjasmas] #2320096 27/06/2016 13:20
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?

Alle utgiftene betaler kundene for - jeg syns bare denne måten å fakturere på gir et inntrykk av at håndverkere er dyre.

Hvor ofte må en rørlegger til grossisten? Hvert oppdrag som involverer deler? Ved kompliserte jobber? Jeg spør fordi jeg ikke vet...

De aller fleste seriøse aktører informerer om kostnadpunktene på forhånd. Oppsettet kan virke rotete men for å forsvare måten å gjøre det på er for å faktisk gi kunden bedre oversikt over hva de betaler for.
Bil etc er da ikke bakt inn i en timespriser man da betaler for hver påbegynte time men for faktisk bruk. Veldig få som er interessert i å betale rørlegger 8-900 eller mer i timen hvis det blir opplyst.
Bransjen har en lang vei å gå for å lage en god felles plattform for nettopp slike ting.

Ved 99% av oppdragene benyttes det deler. De fleste servicerørleggere har endel av det vi kaller melking brødvarer i bilen. Små flitting, overganger Etc.
Litt større jobber krever mer og kanskje helt andre deler enn det man har i bilen. Som nevnt tidligere er produktkataloger fra grossist 4-5 cm tykke i A-4 format med tettskrevne sider. 30-40.000 artikler og forholde seg til. Ca 20.000 av disse er deler for vanlig husholdning hvis vi kan kalle det for det.
Uansett om rørlegger må på grossisten under, før eller etter oppdraget betaler kunder like fullt for det. Holder det med deler tatt fra bil skal det fylles opp igjen så det stemmer under varetelling, har han tatt ut deler på forhånd har han brukt omtrent like lang tid og må kanskje returnere noen deler. Dukker det opp noe uforutsett eller at man må se over hva som trengs må rørlegger få lov å dra å hente det de trenger til å utføre jobben.
Det er tungvint ja, frustrerende for både kunde og rørlegger til tider. Å kjøre Hiace 15-20 mil om dagen på en god dag er ikke spesielt artig det heller.
Men så lenge ingenting i faget er standardisert med type rør, fittings, WRC, blandebatteri osv så er det rett og slett roulette å ta ut deler på forhånd når man har 20.000 artikler å velge i.

PS. Gjennomsnittlig årslønn for rørlegger ligger på ca 450.000 i storbyene. Hvor mange av dere tjener ikke mer? Rørlegger/håndtverk er ikke dyrt.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320099 27/06/2016 13:27
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?

Selv når jeg velger produkter etter det ene rørleggerfirmaets tilbudsavis, forsvinner ca 15.000 i regnestykket, eller med andre ord : de tar ikke 1.000 kr timen, men nærmere 2.000.

Jeg har en bekjent som er håndverker ( ikke rørlegger) som forklarte dette slik : jobber som er små og som vi egentlig ikke vil ha, overpriser vi. Får v da jobben, tjener vi så bra på den at vi ikke kan si nei.
Det opplever jeg at situasjonen i mitt prosjekt også frown

Det kan hende at rørleggerne du har spurt om pris rett og slett har for mye gjøre. I noen tilfeller kan det stemme at enkelte firmaer kan gjøre det slik som du beskriver fordi det bedre å gi endres som blir avslått enn å avslå kundens forspørsel. Avslår man for mange sitter man tilslutt igjen med ingen. Rettferdig måte å gjøre det er det ikke men de skulle da heller tatt seg tid til å forklare.

Hør med flere mindre firmaer, enmannsbedrifter etc. Men fremstille det med at du ønsker å kjøpe utstyret gjennom rørlegger, ikke sleng megaflis sin DM i bordet og forlang at det der fasiten.

Lykke til:)

Re: Timepris rørlegger ? [Re: åneidu] #2320105 27/06/2016 13:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Uansett hvor mye man informerer om turer til grossist etc. syns jeg dette er en uoversiktlig og lettvinn måte å drive butikk på mot forbrukere på som heller ikke er heldig for bransjen.

Selv om det er vanskelig for å ta høyde for hva man finner når man kommer inn i en bolig har man her etablert et system som er lettvint for bransjen og som drar prisen opp til forbruker.

(Jeg skjønner at dette gjelder kun for løpende fakturering og ikke fastpris).

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320110 27/06/2016 13:43
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha anbud på mindre arbeider, bedre å ta det på timer da det alltid er lagt til en viss usikkerhet i anbud og over tid vil timespris bli lønnsomt.

Så kan man eventuelt prøve å få med en form for rabattavtale på timespris og materiell.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: kjasmas] #2320124 27/06/2016 14:16
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Uansett hvor mye man informerer om turer til grossist etc. syns jeg dette er en uoversiktlig og lettvinn måte å drive butikk på mot forbrukere på som heller ikke er heldig for bransjen.

Selv om det er vanskelig for å ta høyde for hva man finner når man kommer inn i en bolig har man her etablert et system som er lettvint for bransjen og som drar prisen opp til forbruker.

(Jeg skjønner at dette gjelder kun for løpende fakturering og ikke fastpris).

Mange problemstillinger som med litt erfaring er enkle å gi et overslag på kostnader. Det er enklere for alle å forholde seg til men da kommer også problemstillinger som ga utgangspunktet for denne tråden, nemlig noen som regner seg frem til at dette må være en gullgruve for rørlegger'n.

Hadde det vært et lettvint system tror jeg de aller fleste ville benyttet seg av dette kontra å bruke endeløst med timer på å diskutere fakturaer fra 1.000-30.000 med sluttbruker. Det er omtrent den mest tidkrevende jobben med drive firma. Alle små fordringer som er utestående pga at kunde mener de ikke skal betale for de 30.min eller den turen til grossist. Det værste er at samtlige kunder også automatisk får 14 dager kreditt av rørlegger for man skal ikke forhåndsbetalte og bankoverføring ved ferdigstillelse er i de fleste tilfellet uaktuelt fra kundens side, gudene vet hvorfor. Forsøkte meg med kortbetaling vie izettle når det kom for summer opptil 10.000 men var skurk da også. Skimme kort å greier. Håndtverkere betales kun med faktura, gjerne en uke eller to over forfall.
Det å drive firma er knalltøft når man ser på at rørlegger er bank for kunden og er prisgitt at kunden betaler i tide og ikke krangler på regning, noe 80% av småkundene har lært er greit fordi rørleggeren er kjeltring med skyhøye påslag.
Resultatet er at fler og fler går over i bedriftsmarkedet som gjør privatmarkedet enda mer åpent for de som virkelig er cowboyer. Resultater er også at de seriøse også kan øke prisene sine eller gi høyere overslag for å slippe hele greia.
Grunnen til at jeg ikke driver lengre er langt på vei ovenstående problemstillinger. Spissformulerer litt men håndverkere blir jo dratt over en kam de også.
Men når jeg la ned firmaet så var det ca 180.000 i utestående fordringer hvor av den eldste var nesten 4 år gammel. Jeg klarte meg i og med at jeg tjente penger i firmaet men skulle gjerne hatt inn de pengene også.
Men jeg kan med hånda på hjertet si at det er deilig å sove om natta.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: ] #2320126 27/06/2016 14:19
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: LilleEyolf
Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha anbud på mindre arbeider, bedre å ta det på timer da det alltid er lagt til en viss usikkerhet i anbud og over tid vil timespris bli lønnsomt.

Det er jo fordi man veldig fort opplever at håndverkere tar seg en liten fest når de får tak i en tulling som glemmer å få anbud. Eller en såkalt "bitch" som de kaller det. Her kan det skrives med gaffel og velges materiell basert på kalkyle fremfor behov.

Timeprisen har jo ingen betydning for hva småarbeidene koster. Fantasipriser på materiell, syltynne unnskyldninger om "norske forhold"/beregnet for norske markedet, diverse utflukter til grossisten fordi man ikke orker holde seg med enkelt lager av forbruksmateriell, osv.

Det er bare å ta din forrige elektriker eller rørleggerregning å matche mot clas ohlson, elhandel.no eller vvskupp.no.

Man skjønner etterhvert at latskapen med å fakturere gjennom grossist og trikset med cashbacks fra grossisten stort sett er til ulempe for kunden; Mer kjøring, dyrere materiell.

Du har lest noe av det som har blitt diskutert i denne tråden? Det er lett å synse seg smart, men du klarte ikke det engang.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: åneidu] #2320144 27/06/2016 15:15
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Jeg har gått igjennom tilbudet fra det ene firmaet. Matriellet kommer der på ca 25.000 ( noe av det er identiske produkter, sågar norske, med ca 50% høyere pris på identisk produkt enn på Megaflis).

Selv med egne priser på materiell, tar de timepris på temmelig nøyaktig 2.000 for å gjøre jobben.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320166 27/06/2016 16:31
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Gjentar meg selv, firmaene priser inn usikkerheten så anbud er neppe lønnsomt.

Naboen min som er jurist hentet inn anbud og betalte 28 000 for hagen sin, jord+grovplanering.

Jeg som er ingeniør tok det på timer og betalte 12 000 kroner for samme jobb.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320169 27/06/2016 16:35
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke rart det er mangel på håndverkere i Norge når dere som foreldre(?) har slike holdninger.

Alle kan ikke sitte på et kontor å klø seg på balla mens man vurderer om det er på tide med kaffekopp nr 8 for dagen...
Mens dere i tillegg tjener bedre enn oss.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320173 27/06/2016 16:52
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Utfordringen er at kunder oppfatter det som så dyrt at det virker kriminelt, men slik der presenteres her er det jo billig og ærlig sammenliknet med bilverksteder ICON_SMILE

Min opplevelse med håndtverkere er fra elektriker for ett par år siden, en spesiell bryter som med "verdens beste rabatt hos grossist" var omtrent 4 ganger dyrere enn jeg måtte betale hos samme grossist.. Holdt kjeft og betalte..

Take Care!
Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320244 27/06/2016 20:30
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg kjenner ikke til kickback konseptet hos grossist, mitt inntrykk er at det er likegyldig for grossist hva varen videreselges for.

Når det kommer til nettbutikker som for eksempel Elektroimportøren så er prisen på mange produkter der lik prisen større firmaer kjøper varene inn for. En venn av meg med enmannsforetak har langt dårligere innkjøpsavtale enn prisene fra nettbutikkene.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320260 27/06/2016 21:00
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Problemet oppstår vel når elektrikeren tar 500kr for en stikkontakt og nekter deg å kjøpe den selv?

Take Care!
Re: Timepris rørlegger ? [Re: ] #2320263 27/06/2016 21:15
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Du har lest noe av det som har blitt diskutert i denne tråden? Det er lett å synse seg smart, men du klarte ikke det engang.

Jeg synser ingenting jeg, bare registrerer det som skjer når jeg bruker håndtverkere.

1. Priser på materiell som ligger 100-200% over det jeg kjøpe nøyaktig samme vare for på clas eller nettbutikk.

2. Ekstra kjøreturer til grossisten etter materiell man med stor sannsynlighet visste man fikk bruk for første gangen man var der.

3. Håndtverkere som prøver å skremme folk med hva som skjer ved bruk av usertifisert arbeidskraft, men som selv har har så dårlige kvalitetsrutiner at folk bare ler oppgitt av bransjen.

4. Folk som utfører enkel, rutinemessige jobber, som krever samme lønn som folk som ufører kompliserte arbeidsoppgaver.

Det blir jo dyrt dette her.....

1. Materialer har ikke det påslaget du påstår. Punktum. At det er dyrere, ja. Det er flere fordyrende ledd og det leddet er grossisten sommerferien for at rørlegger kan handle alt på samme sted isødet for å Loke på Internett i nettbutikker for å finne billigste del for så å vente på levering for så å utføre jobben. Du betaler for utførelsen og forventer smidig og kjapp løsning på problemet. Derfor betaler du mer.
At varen er den samme som på clasern eller Biltema er også en feilaktig påstand og viser egentlig hva du kan om dette.

2. Nok en gang tusenvis av forskjellige deler og ikke minst forskjellige produsenter som igjen heller ikke skal blandes pga garanti osv. Rørleggere er rørleggere, ikke synske. Jeg har vært i hundrevis av hjem og jobbet. Ingen som er like lagt opp. Ikke engang like hus på samme byggefelt eller like leiligheter i samme bygg er likt lagt opp.

3. Rørbransjen er takk og lov inne i et høyst nødvendig generasjonsskifte. Men fortsatt er all bruk av usertifisert arbeidskraft er uten tvil en risiko for den som får arbeidet utført. Uansett hva slags arbeid som utføres.
Nå er det også en stor forskjell på det å bytte et blandebatteri hos fru Hansen enn å bygge feks a-hus. Garanti og enkel KS følger faktura. Enkelt og greit. Nytt bad eller bolig skal det følge FDV og KS. Større bygg og prosjekter følger bedriftens egne KS rutiner samt entreprenør eller tiltakshavers krav til KS og dokumentasjon.

4. Kjenner jeg blir provosert av din påstand. Du mener da altså at en rørlegger ikke er verdt timelønnen sin fordi han til tider utfører det du kaller rutinemessig arbeide. En rørlegger er utdannet til å gjøre langt mer enn å stake sluk og bytte en dass. Det er en grunn for at det er 3 årig læretid i tillegg til flere år teori.
Hvem bygger dette landet? Halvfeite blåskjorter som driver med finans og Porsche eller håndtverkerene? Det er ingen av dere som hadde fått gått på Wc, dusjet eller vasket hendene under rennende vann om det ikke hadde vært for rørleggere. Det er heller ikke uten grunn at rørleggere er på topp ti listen over verdens viktigste jobber.
Men fortsett tankegangen din du så kan du jo fikse det sjæl når dassen er tett eller det renner vann i hele kåken.

Hva du definerer som dyrt og ikke skal ikke jeg henge meg opp i. Men i kontrast av veldig mange andre yrker der man betaler for time er ikke rørleggeren så dyr.

Redigert av åneidu; 27/06/2016 21:17.
Re: Timepris rørlegger ? [Re: HeavyDude] #2320265 27/06/2016 21:17
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Når kunden uansett kommer til å klage til elektriker/rørlegger uavhengig av hva som er galt skjønner jeg godt at elektriker/rørlegger ikke vil installere kundens materiell.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: anonym22] #2320268 27/06/2016 21:26
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: anonymous22

Veldig ofte ingen. Rørleggere/håndverkere bør som oftest ha med det nødvendige til enkle og/eller planlagte jobber. Hvis det er for mange standarder, så er det bransjen sin feil.

Rørleggerutdannelse og autorisasjon burde være en garanti og trygghet for kunden. Det er vel snarere sånn at kunden må kunne faget, kontrakter, sjekke referanse etc., for å være noe i nærheten av trygg.

Som åneidu selv er inne på er problemet at det mange skolesvake som blir håndverkere. Men det er ikke noe nytt fenomen, det var slik i min tid for 25 år siden også. Det er ikke slik at hvis man er skolesvak, er man flinkere praktisk. Snarere tvert imot, man er vel gjerne litt dårlig til alt.

Det er korrekt at bransjen flommer over av produkter og standarder. At bransjen har latt dette gå for langt er det ingen tvil om men det er fortsatt en trygghet for deg som kunde å vite at produkter som er blitt benyttet samsvarer med hverandre og er korrekt utført.

Skal ikke skjære alle over en kam. Mange av de som ikke er kapable nok eller for skoleleie til å fullføre 3 år allmennfag er nødvendigvis ikke dårlige i alt. Noen blir luket ut, noen duger til å fly på anlegg å sjævve mens mange faktisk blomstrer i et yrkesfag. Det finnes utrolig mange dyktige rørleggere i landet vårt som er stolte av hva de leverer. Men som i alle andre yrker er det de som kanskje skulle funnet på noe annet. Det trengs alltid folk foran påmmfri gryta på McDonald's. Alle er heller ikke laget for å sitte på kontor 8 timer om dagen.

Re: Timepris rørlegger ? [Re: ] #2320269 27/06/2016 21:33
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: oysandr

Min opplevelse med håndtverkere er fra elektriker for ett par år siden, en spesiell bryter som med "verdens beste rabatt hos grossist" var omtrent 4 ganger dyrere enn jeg måtte betale hos samme grossist.. Holdt kjeft og betalte..

Det verste er at elektrikern har ordene sine i behold. De får en fantasi-veiledende-pris av grossisten, og jo nærmere de klarer å selge til den prisen, jo mer kickback får de av grossisten.

"Veil" = 400,-
DB = 50% = 200,-
Kickback = 100,-
= 100 i reel pris hos grossist.

Så om de gir deg 25% rabatt, har de fortsatt tjent 200,- på fustasjopphenget.

Feil.

Kickback finnes der som en gulrot for at grossist skal få kjøpene dine. Den er som regel et sted mellom 4-6% av totalomsetning for et år.
Hvor du har de eventyrberegningene dine fra skulle jeg likt å visst. Hadde det vært sånn hadde jeg aldri lagt ned mitt firma og heller blitt millionær.

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support