Timepris rørlegger ?
|
Timepris rørlegger ?
26/06/2016 15:51
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skal pusse opp et lite bad (ny do, dusjkabinett og servant m over og underskap, og en benkebereder ). Ut fra tilbudsaviser burde dette koste mindre enn 15.000. Hva bør jeg regne med er normal timelønn inkl mva for rørleggerarbeidet ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Timepris rørlegger ?
[Re: HeavyDude]
26/06/2016 16:21
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
26/06/2016 17:01
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Alt det til under 15.000.-?
Et greit dusjkabinett koster fra ca 12k og opp og en benkebereder 4-5k. Klosett er ofte på tilbud til rundt 2000.- men vær obs på at et sete koster fort 1000.- Blandebatteri koster rundt 1000.- En liten innredning med speilskap får du vel til ca 3k (Alterna og Svedbergs)
Hvor tenkte du å kjøpe utstyret?
Går vel fort et par tusen i deler om rørleggern skal koble til alt også, noe han bør...
Redigert av KlabbOgBabb; 26/06/2016 17:02.
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
26/06/2016 19:29
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Timepris fra 700,- eks mva opp mot 1100,- eks.
|
|
|
26/06/2016 22:07
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du får alt det for under 15.000 velger du ikke akkurat fra øverste hylle mtp standard og holdbarhet. Kommer fra en eks rørlegger som nå driver med salg av teknisk og synlig vvs.
Rørleggere i ditt område ligger nok på en timesats på 650-750 eks mva. Muligens også litt høyere uten utstyrsleveranse.
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
27/06/2016 06:08
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Et greit dusjkabinett koster fra ca 12k og opp og en benkebereder 4-5k. Klosett er ofte på tilbud til rundt 2000.- men vær obs på at et sete koster fort 1000.- Blandebatteri koster rundt 1000.- En liten innredning med speilskap får du vel til ca 3k (Alterna og Svedbergs)
Går vel fort et par tusen i deler om rørleggern skal koble til alt også, noe han bør...
I følge tilbudsavis fra Megaflis kommer dette på ca 10.00. Så vil det sikkert gå med noen kroner til materiell , så hvis jeg sier 15.000, så burde utstyr og materiell holde. Anslag på antall arbeidstimer er 15. Etter å ha mast på å få tilbud i lengre tid, har jeg klart å få to, og begge ligger på ca 50.000, selv om jeg har presisert at jeg ønsker rimeligste produkter de har. Da må timesprisene ligge bra høyt på disse tilbudene 
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
27/06/2016 06:32
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Timeprisen på rørlegger pleier å være helt grei, men påslaget på deler og utstyr er som oftest helt i tåka høyt.
Lars Olav
|
|
|
27/06/2016 06:50
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Megaflis ja, da skjønner jeg. Lykke til.
|
|
|
27/06/2016 07:40
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
I følge tilbudsavis fra Megaflis kommer dette på ca 10.00. Så vil det sikkert gå med noen kroner til materiell , så hvis jeg sier 15.000, så burde utstyr og materiell holde. Anslag på antall arbeidstimer er 15. Etter å ha mast på å få tilbud i lengre tid, har jeg klart å få to, og begge ligger på ca 50.000, selv om jeg har presisert at jeg ønsker rimeligste produkter de har. Da må timesprisene ligge bra høyt på disse tilbudene Ikke en ublu pris på en slik jobb det. Rimligste produkter levert av rørlegger har en annen pris og kvalitet enn det du kjøper på Megaflis. Dessuten betaler du for 5 års garanti på jobb og produkter og du har ett ledd å forholde deg til om det skulle skje noe med produkter eller arbeid.
|
|
|
[Re: quattro]
27/06/2016 07:41
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Timeprisen på rørlegger pleier å være helt grei, men påslaget på deler og utstyr er som oftest helt i tåka høyt. Har du bevis for dine påstander? Har drevet eget rørleggerfirma i flere år tidligere og kan trøste deg med at det ikke er ekstremt lukrativt. Men som alle andre som driver firma og har ansatte er man nødt for å tjene penger for betjene alle kostnader og kunne takle en regnværsdag eller to. Det at rørleggere har så sinnsykt påslag på deler som det påstås kan virke sånn når internettalderen har gjort nettbutikker og pararellimport mulig. Sammenligne priser på enkeltdeler fra rørlegger med deler på megaflis blir som å sammenligne prisen på en 0.5l carlsberg på rema1000 og den lokale butikken på landsbygda i Danmark for å å påstå at rema1000 skal selge den for samme pris. Av erfaring så blir for egeninnkjøpte ting som skal monteres av fagfolk like dyrt eller dyrere enn å kjøpe alt gjennom fagmann ferdig montert. Også så mye enklere om det skulle oppstå feil eller mangler ved utstyret. Kjipt å åtte betale for å demontere et dusjkabinett for å frakte det til den lokale megaflis for å kreve reklamasjon og igjen betale for å få det nye montert. Mange faktorer som ligger i timesprisene og påslagene til rørlegger/fagmann. Støtt heller din lokale fagmann, han er mye greiere å ha i ryggen hvis det går dårlig enn megaflis eller andre DYI kjeder.
|
|
|
27/06/2016 07:54
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Skal man kjøpe fra netbutikk, Megaflis etc så må man montere det selv.
De fleste rørleggere er tilknyttet en kjede og har gode rabattavtaler hos grossister men til tross for det koster en 200l varmtvannstank mindre på Megaflis enn den koster inn til rørlegger grunnet volum på innkjøp.
Ville du tatt med deler fra CRC til din LBS?
|
|
|
[Re: åneidu]
27/06/2016 07:57
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Lars Olav
|
|
|
27/06/2016 08:14
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta med i regnestykket at du også må kjøre ut og kjøpe den delen, da blir det plutselig ikke så galt.
Dog er det andre utfordringer med rørleggere. Selvsagt ikke alle, men etter akkurat å ha pusset opp et bad skjønner jeg hvor manges frustrasjon og forutinntatthet kommer fra.
|
|
|
27/06/2016 08:21
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Standard påslag er vel katalogpris x 1.7
|
|
|
[Re: Alpers]
27/06/2016 08:27
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Det betaler du også rørleggeren for. X antall turer for å hente deler koster ekstra på regningen. Jeg har hatt rørlegger på besøk for å flytte en kran og kjøkkenavløp ved oppussing av kjøkken. Alt revet til bjelkelag med tilførselsrør åpne i himling i kjeller, så veldig enkel jobb. Beskrev jobben på telefon til firmaet som det var, og sa at han trenger ca 3 meter 15 mm rør for varmt og kaldt vann, samt 75 mm avløpsrør samme lengde pluss bend. Når fyren kom så visste han ingenting om jobben, og hadde ikke med noe som helst av materiell i bilen. Som fagmann bør han ut fra beskrivelsen klare å få med seg ca det som trengs på en så enkel jobb. Men neida, da måtte han dra ut for å hente dette, og på regningen så kom det to kjøreturer og en time ekstra for å hente materiell.
Lars Olav
|
|
|
27/06/2016 08:33
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Nå vet ikke jeg hva slags klemringskobling du har fått, hvilke kvaliteter osv. Her er det også forskjeller. Som jeg forøkte å forklare så følger det endel goder med å kjøpe dette av rørleggeren. Ta eksempelvis klemringskobling. Her er det veldig mange forskjellige typer og varianter. Ville du feeks sovet godt om natten med en kuling fra Biltema i den tro om at om den sprakk så dekker Biltema/bad.no følgeskader? Som rørleggers forsikring og rørleggers solide leverandør dekker. Vannskader er dyrt. Norge er veldig høyt på listen over land med høy vannskadestatestikk. Dette skyldes i stor grad dårlige produkter, produktblanding og DYI. Jeg personlig synes det er skremmende at Biltema, bauhaus og megaflis med fler selger det som havner i kategorien proff varer. Det er en grunn for at rørlegger har 5 års utdannelse(2år skole,3år læretid) Det kan virke som for mannen i gata at det bare er å koble sammen en pling og en plong så funker det. Det er lokale forskjeller på vannkvalitet og vanntrykk samt andre lokale utfordringer og når man kjøper varer på feks Biltema/ megaflis er man langt fra garantert at varen er beregnet for norske forhold. Dette ser vi som leverandører til bransjen mange skremmende eksempler på. Rør, deler, slanger og blandebatterier har forskjellige trykklasset og bruksområder. Et blandebatteri kjøpt i feks danmark/Tyskland og ligger i hylla på megaflis har nødvendigvis ikke samme trykklasse som tilsynelatende samme produkt solgt av rørlegger gjennom grossist. Det er også mange andre produktforskjeller på synlige produkter som er tilsynelatende like. Er det billigere er det som regel fordi at selve produktet er billigere. Blandebatterier feks er store på å sette opp to eller flere produksjonslinjer på samme produkt. En for proff og en rimeligere for DYI der ting som håndtak,vridere og innmat er produsert i andre kvaliteter. Dette kan bli lange diskusjoner og jeg sliter med å holde meg kortfattet fordi dette er en av flere bransjesaker jeg brenner for
|
|
|
27/06/2016 08:44
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
[quote=quattro]Det betaler du også rørleggeren for. X antall turer for å hente deler koster ekstra på regningen. Jeg har hatt rørlegger på besøk for å flytte en kran og kjøkkenavløp ved oppussing av kjøkken. Alt revet til bjelkelag med tilførselsrør åpne i himling i kjeller, så veldig enkel jobb. Beskrev jobben på telefon til firmaet som det var, og sa at han trenger ca 3 meter 15 mm rør for varmt og kaldt vann, samt 75 mm avløpsrør samme lengde pluss bend. Når fyren kom så visste han ingenting om jobben, og hadde ikke med noe som helst av materiell i bilen. Som fagmann bør han ut fra beskrivelsen klare å få med seg ca det som trengs på en så enkel jobb. Men neida, da måtte han dra ut for å hente dette, og på regningen så kom det to kjøreturer og en time ekstra for å hente materiell.
Det finnes i NRF databasen over 40.000 artikler. Av feks avløpsrør og rør(rør i rør) produsenter solgt på grossist finnes tre avløp og tre rør i rør produsenter og om det mot formodning var kobber finnes et av de også. I tillegg kommer også desverre flere direkteleverandører av systemer. Tilbake til dette med produktblanding så er det veldig uvanlig å ha rør og deler til alle produsenter i bilen med mindre rørleggeren kjører semitrailer.
Det at det er såpass mange forskjellige systemer gjør det vanskeligere å forutse hva man møter på en jobb og skal ha med. I mange tilfeller har jeg også tatt med varer beskrevet av kunde som ikke har stemt overens i det hele tatt som medfører returomkostninger og ekstra kjøring og unødvendig tidsbruk.
|
|
|
27/06/2016 08:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Som rørleggers forsikring og rørleggers solide leverandør dekker. Vannskader er dyrt. Det tror jeg først på om jeg hører om noen som opplever det. Er vel stort sett eiers innboforskring som dekker, tenker jeg. Det kan virke som for mannen i gata at det bare er å koble sammen en pling og en plong så funker det. Det kan det virke som det er mange rørleggere som tror også.
|
|
|
[Re: Alpers]
27/06/2016 08:52
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Ta med i regnestykket at du også må kjøre ut og kjøpe den delen, da blir det plutselig ikke så galt.
Dog er det andre utfordringer med rørleggere. Selvsagt ikke alle, men etter akkurat å ha pusset opp et bad skjønner jeg hvor manges frustrasjon og forutinntatthet kommer fra. Det er riktig tenkt Alpers. Det finnes utfordringer med alle bransjer. Utfordringen med å drive i håndverkerbransjen er at flommens over av såkalte håndtverkere og man blir møtt med til tider urealistiske forventninger og krav. Jeg kjenner ikke din sak i detalj men håndtverk er vanskelig. Det er uforutsigbart i forhold til at man jobber med bygningsmasser der man ofte ikke vet hva som ligger under overflaten som kan forårsake forsinkelser og pristillegg. Man har også fått morsomme tjenester som mittanbud etc som er med å medvirker til prispress og jobber deles ut konsekvent til laveste tilbyder som nødvendigvis Ikke er seriøs.
|
|
|
[Re: anonym22]
27/06/2016 09:02
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Som rørleggers forsikring og rørleggers solide leverandør dekker. Vannskader er dyrt. Det tror jeg først på om jeg hører om noen som opplever det. Er vel stort sett eiers innboforskring som dekker, tenker jeg. Det kan virke som for mannen i gata at det bare er å koble sammen en pling og en plong så funker det. Det kan det virke som det er mange rørleggere som tror også. Innboforsikring dekker dette og krever regress av utførende part i etterkant. Kan virke veldig praktisk for huseier. Flere og flere forsikringsselskap gir avkorting eller avslag ved avdekking av arbeid utført på egenhånd med egeninnkjøpte deler. Dette finnes det mange eksempler på. Mange som er blåøyde her. Forsikringsbransjen fungerer sånn for å gjøre det så smertefritt og smidig for huseier. Det er også i rørbransjen som i andre bransjer folk som kanskje skulle gjort noe annet. Jeg påstår ikke at alle rørleggere er supre fagfolk, noe enda av de desverre ikke er.
|
|
|
27/06/2016 09:07
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Hos meg var det kobberrør, så burde være enkelt når dimensjon ble oppgitt. Men nå vet jeg fra bekjente i bransjen at ekstraturer for å hente deler er en del av kalkylen deres.
Lars Olav
|
|
|
27/06/2016 09:22
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Hos meg var det kobberrør, så burde være enkelt når dimensjon ble oppgitt. Men nå vet jeg fra bekjente i bransjen at ekstraturer for å hente deler er en del av kalkylen deres. Jeg er rørlegger og kalkulerer ikke slik. Å påstå at en hel bransje jukser er nedlatende og frekt syns jeg. Du tror kansje alle rørleggere elsker å jobbe svart også? Kommunikasjonsvikt er vanlig, det skal jeg innrømme, men jobber du på service å er innom kansje 7 kunder på en dag kan det fort gå en kule varmt.
|
|
|
27/06/2016 11:29
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Rart at alle hådtverkere tar overpris, mens alle synes det er greit at de betaler tusenvis av kroner i pc suport eller advokat hjelp.Vær glad at noen gidder å hjelpe deg med bilen eller at elektrikeren/rørleggeren snakker norsk.Det er snart ingen som gidder å være kjeltringen lenger.Alle skal jo flytte papir.
|
|
|
27/06/2016 11:45
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
"Vær glad at noen gidder å hjelpe deg med bilen eller at elektrikeren/rørleggeren snakker norsk.Det er snart ingen som gidder å være kjeltringen lenger.Alle skal jo flytte papir."
Altså nu er det jo ikke noget de gør gratis, problemet er jo hvis man betaler for en ydelse og så slutproduktet er langt fra den kvalitet man forventer.
Jeg tror faktisk et stort problem blandt NOGLE håndværkere er at de rent faktisk tror at kunden burde være glad, bare de møder op. Det er jo en håbløs kundehåndtering. Så er det jo klart at der er så mange der enten giver sig kast med gøre arbejdet selv, eller blot vælger den billigste løsning, da man uanset pris, ender med et halvfærdigt produkt, man forventes at være lykkelig for overhovedet blev udført. Omend 5 uger senere end aftalt.
Spørger man tilfældigt herinde på forummet om der er nogle der kan anbefale f.eks. en god VVS'er eller god Elektriker, så er det ikke just opløftende læsning man bliver mødt med.
|
|
|
27/06/2016 11:54
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Hos meg var det kobberrør, så burde være enkelt når dimensjon ble oppgitt. Men nå vet jeg fra bekjente i bransjen at ekstraturer for å hente deler er en del av kalkylen deres. Den bekjente du har i bransjen har tydeligvis greit lite peiling på bransjen. Ikke bare fornærmer du en bransje men også intelligensen til bransjen med sånne påstander. At man tar høyde for at man må hente deler er et faktum ja. men det kalkuleres ikke. Du betaler for den kjøringen innom grossist nesten han gjør det før han kommer til deg eller mens han er hos deg. Forskjellen er når han selv har vært innom vet han akkurat hva han trenger, ikke hva du tror han trenger. Når man bor i befolkede strøk er det enklere og billigere enn å sitte på stort varelager og en nødvendig stor bil for å få plass til alt. En kunde av meg som driver langt oppi en dal kjører liten lastebil da nærmeste grossist er 2 timer unna. Men han sitter på et varelager i bilen på nærmere 700.000 og mer på lageret. Økonomisk for han men ikke for andre sentrale firmaer.
|
|
|
27/06/2016 11:54
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg tror at mange opplever håndverkere som dyre er rett og slett at det kreves inn penger for alt man foretar seg (kjøretid/kilometer, henting av deler etc.), timeprisen er relativt sett høy og at håndverkerne i tillegg har (god) fortjeneste på materialene de bruker.
Det er ikke noe feil med å tjene penger, men jeg tror kanskje ikke dette er den beste måten å prise/selge tjenestene sine på.
|
|
|
[Re: Bishop007]
27/06/2016 12:06
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
"Vær glad at noen gidder å hjelpe deg med bilen eller at elektrikeren/rørleggeren snakker norsk.Det er snart ingen som gidder å være kjeltringen lenger.Alle skal jo flytte papir."
Altså nu er det jo ikke noget de gør gratis, problemet er jo hvis man betaler for en ydelse og så slutproduktet er langt fra den kvalitet man forventer.
Jeg tror faktisk et stort problem blandt NOGLE håndværkere er at de rent faktisk tror at kunden burde være glad, bare de møder op. Det er jo en håbløs kundehåndtering. Så er det jo klart at der er så mange der enten giver sig kast med gøre arbejdet selv, eller blot vælger den billigste løsning, da man uanset pris, ender med et halvfærdigt produkt, man forventes at være lykkelig for overhovedet blev udført. Omend 5 uger senere end aftalt.
Spørger man tilfældigt herinde på forummet om der er nogle der kan anbefale f.eks. en god VVS'er eller god Elektriker, så er det ikke just opløftende læsning man bliver mødt med.
Det er i noen tilfeller et bransjeproblem og er virkelig på bedringens vei. Problemet er gjerne at en rørlegger lærer å være nettopp, en rørlegger og det er lite av utdannelsen som omfatter kundebehandling. Dette er noe bransjen vokser seg sakte ut av med nye generasjoner rørleggere. Gutta fra gamle skolen kan ha mye av den holdningen ja. Men holdninger til folk generelt er også til tider ufordragelig. Mer enn en gang jeg har pakket verktøykassen og dratt med halvferdig arbeid pga nedlatende holdninger og frekk/ufordragelig holdning fra kunde. Hyggelig å komme hjem til folk som begynner å snakke engelsk til deg og går ut ifra at du er polsk fordi norske personer driver ikke med "møkkete" arbeid Folk må huske det at rørleggere er folk de og med familie, hus og lån de også. Som nevnt tidligere er ikke alle rørleggere eller håndverkere hellige. Det finnes folk i den bransjen som kanskje burde drevet med noe annet. Men det er en kompleks situasjon i bransjen der håndtverk har blitt lavstatus og derfor, desverre får lite tilstrømming av de personer som bransjen ønsker seg. Byggfag har blitt en samlingsplass for de som ikke kommer inn på andre linjer, har dårlige karakterer og holdninger pga folka holdninger til håndtverk.
|
|
|
27/06/2016 12:06
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Innhent pris fra 2-3 kjente seriøse aktører, og du har pris bildet,påhenget er at du blir kanskje "lurt"vel så mye hos andre ikke håndtverks yrker.Norge er et høykost land og det koster å få noe gjort,tror ikke seriøse mener du skal være glad de kommer.De har yrkesstolthet.Men det er vanskelig å ha når allle tror de lurer dem til en vær tid.Vær litt glad i at noen gidder, det er vanskelig nok å rekrutere folk til hådtverksyrke som det er.
|
|
|
27/06/2016 12:15
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg bruker gjerne norsk næringsliv . Men må det innebære at jeg skal bukke og takke for at rørleggerne nærmest nedlater seg til å gi meg tilbud etter flere runder med purring fra min side ? Noen gidder ikke svare på tilbudsforespørselen en gang, et høflig svar om at man ikke tar så små oppdrag hadde vær ok.
Og må jeg virkelig med åpne øyne akseptere ågerpriser ? Når jeg kan få utstyret i norsk butikk for ca 15.000 og arbeidet utført av norsk rørlegger er estimert til 15.000, så må jeg akseptere at jeg skal betale 20.000 ekstra for at rørleggeren skal gidde å ta prosjektet ?
|
|
|
27/06/2016 12:15
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Det tror jeg er helt riktig observert. Det er mange utgifter som skal dekkes inn, men det er tilsvarende vanskelig for kunden å kalkulere de endelige kostnadene som man ender opp med, når kjøring og overfakturerte deler er tatt med. Mer forutsigbare priser hadde antakelig gjort kundene mer fornøyde, for slik det er nå fungerer timesprisene nærmest som en slags lokkepris for mannen i gata som tenker "det kan da umulig ta mer enn et par timer å fikse denne krana", men ender opp med faktura tilsvarende det mangedoble antallet timer.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
|
|