Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynnerguide?

Nybegynnerguide? #2318085 21/06/2016 09:26
F
Frosty Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Min sønn og jeg har funnet ut at downhill og terrengsykling er kjempegøy og lyst å gjøre dette mer. Vi bor rett ved Tryvann/Frognerseteren og tenker å skaffe oss bedre utstyr. Jeg vet stort sett ikke noe om sykler og har prøvd å lete meg frem på nettet etter forum rundt downhill/stisykling.

Er det noen som vet om en nybegynnerguide et sted for oss som er helt blanke? Evt passende forum eller butikk i Oslo? Ting jeg lurer på er om hva type sykler finns? Hva str bør man velge? Dempere? oversikter over stier i området osv...

Håper noen kan hjelpe oss og få oss startet her:-)

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2318090 21/06/2016 09:39
andreer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Du har nok funnet riktig sted med dette forumet :-)

Som et utgangspunkt kan du jo se på sti-kartet på http://mtbmap.no/#13/59.9936/10.6610

Sikkert noen fra området som kan komme med bedre innspill enn meg når det gjelder butikker og evt. guiding på lokale stier?

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2318118 21/06/2016 10:58
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Finnes masse kjøpshjelp her inne og flere gode butikker i Oslo som kan hjelpe.

Det som dere først må finne ut av er om dere bare vil drive med nedoversykling med transport opp eller både opp og nedover sykling.
Bare nedover vil si downhill sykkel. De er tyngre, har lengre vandring og tåler mer, De er laget for å sykle nedover, ikke oppover.

I andre enden har du stisykkel, men her finnes det også mye å velge i mellom. Generelt så er de laget for å kunne sykle både opp og ned og hvis du ikke skal være avhengig av heis eller annen transport, det beste valget. Det er mye morsom læring i å kunne sykle opp også. ikke minst trening.

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2318160 21/06/2016 12:46
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Gratulerer med en ny og fin hobby.

Bruk mye tid på å lese / se filmer, dra gjerne i butikker å hør, men IKKE kjøp før dere har satt dere inn i ting. Da står man fort med sykkel til feil bruksområdet. Så forskjeller på syklene utgjør mye!

Sjekk filmene til global mountain bike network på YouTube

En downhill sykkel er det nesten umulig å sykle på flata, her trenger man heis eller shutle.

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2318168 21/06/2016 13:01
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Fulldempa terrengsykler kan man grovt dele opp i disse kategoriene, fra grovest til mindre grov:

Utforsykkel/DH : Dobbeltkrona gaffel, vandring på rundt 200mm for- og bakdemper. Er så å si umulig å sykle oppover med. Tåler masse juling. Slak styrevinkel, veldig behagelig å kjøre nedover med. Eksempel på modeller er Canyon Sender, Trek Session, Santa Cruz V10

Enduro/all mountain : Er først og fremst beregnet for nedoverbassert stisykling, men fungerer også som en grov stisykkel og kan sykles relativt komfortabelt oppover med. Vandring på rundt 160mm foran og bak. Ganske slakk styrevinkel, men ikke så slakk som en utforsykkel. Kan fint brukes i utforanlegg. Eksempel på modeller er Canyon Strive, Trek Slash, Santa Cruz Nomad

Grov stisykkel : Fornuftig dersom du i all hovedsak skal sykle på sti, men kan også brukes i utforanlegg. Vandringa på demperne er rundt 140mm. Eksempel på sykler er Canyon Spectral, Trek Remedy, Santa Cruz Bronson

Stisykkel : En rask og lett sykkel som er meget god på sti, men ikke veldig optimal når det går bratt nedover. Vandringa foran og bak er på rundt 120mm. Eksempel på sykler er Canyon Nerve, Trek Fuel EX, Santa Cruz 5010

Rittfulldemper : Enda raskere og lettere sykkel, som funger også bra på grus sågar som sti. Ikke egnet til nerroversykling. Eksempler på sykler er Canyon Lux, Scott Spark

Det finns selvfølgelig et hav av andre alternativer/leverandører og mellomting mellom disse, men dette kan kanskje sette deg i riktig retning.

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2318171 21/06/2016 13:04
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Hvor gammel er sønnen din?

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2318673 22/06/2016 21:09
F
Frosty Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Tusen takk for alle svar. Det oppklarte en del og fint å få kategorisert syklene. Fikk etter å poste på facebook låne en stisykkel så det blir gøy å teste ut. Skal prøve å få lånt/leid ordentlig sykkel til min sønn også (10 år gammel). Har vel landet på at en stisykkel er grei siden det blir litt opp og ned også:-)

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2319900 27/06/2016 09:25
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Høres ut som en fornuftig beslutning til en på 10 år i kombinasjon med at dere er ferske.
Hvis han blir god på dette og har lyst til å fortsette kan han kanskje skaffe seg en DH-sykkel når han blir litt eldre.

Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2319904 27/06/2016 09:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Her kan dere leie DH sykler (vet dog ikke om de har noe som passer en på 10 år.).
http://sommer.drammen-skisenter.no/sykling/priser-sykling/

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nybegynnerguide? [Re: Frosty] #2320746 29/06/2016 08:20
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Drammen har så vidt meg bekjent ingen utforsykler som passer til tiåringer de kan leie ut (arrester meg gjerne om jeg tar feil). Jeg vet at Hafjell har, men det kan være lurt å ringe opp og booke denne, siden de kun har/hadde én.
Dreit meg ut på dette i fjor..

Moderator  support