Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kart over Trysils "nye" stier på mobil

Kart over Trysils "nye" stier på mobil #2215725 13/06/2016 12:05
S
SSR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Jeg skal oppover til Trysil om et par dager og sitter nå å titter på pdf-fila som trysil kommune har lagt ut som inneholder "utfluktkartet" over alle nye og gamle sykkelstier.

Fin fin den, men:

Er det noen som vet om ett kartunderlag til mobil (view ranger e.l.) der disse stiene ligger inne? Enklere å navigere når man faktisk er plotta inn på kartet med sin gps-posisjon enn bare å stirre på en pdf fil på en liten mobilskjerm.

Noen som vet hvor man lettest får tak i en papirversjon av kartene (turiskontoret?)

Takk i forkant

Mvh

Sven R

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: SSR] #2215762 13/06/2016 13:01
O
OlveN Offline
Fersking
Fersking
O
Hei Sven,

Jeg holder på å forberede publisering av stiene her via trailguide.no
Håper at jeg er ferdig med dette i løpet av noen dager, senest innen Utflukt, som starter torsdag i neste uke.

Skulle du komme før dette er klart har Radisson Blu på Turistsenteret igjen noen stikart fra i fjor. Årets kart kommer også til Utflukt.

Mvh,
Olve Norderhaug - Trysil Bike Arena

Redigert av OlveN; 13/06/2016 13:01.
Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: OlveN] #2215871 13/06/2016 19:14
S
SSR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Hei, takk for flott svar.

Vi drar oppover og har förste sykkeldag nå torsdag (hadde ikke mulighet til dra på utflukt).

Har nye kartet i mobilen som pdf, men blir flott for alle som får det via trailguide! Litt lettere å navigere når man er en prikk på skjermen.

Får bruke kontaktappen til Norsk Luftambulanse om vi går oss bort isteden ICON_LAUGH

Takk igjen.

mvh

Sven R

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: OlveN] #2317532 20/06/2016 06:27
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: OlveN
Hei Sven,

Jeg holder på å forberede publisering av stiene her via trailguide.no
Håper at jeg er ferdig med dette i løpet av noen dager, senest innen Utflukt, som starter torsdag i neste uke.

Skulle du komme før dette er klart har Radisson Blu på Turistsenteret igjen noen stikart fra i fjor. Årets kart kommer også til Utflukt.

Mvh,
Olve Norderhaug - Trysil Bike Arena
Hei. Fint at dere får det ut på trailguide, men enda bedre om dere får tegnet og tagget stiene på openstreetmap, slik at de er synlige på f.eks. mtbmap.no og tilgjengelig for ruteplanlegging på strava. Jeg gjorde en liten jobb og tegnet inn stiene på Grimsåsen etter utflukt i fjor http://mtbmap.no/#13/61.3224/12.2500 , og det hadde vært fint om noen lokale tok jobben med å få på plass resten.

Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: SSR] #2317640 20/06/2016 09:35
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Her er en grei oversikt så langt

https://trailguide.net/html/Norway/Hedmark/Trysil

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: Bjørn J. Kvande] #2317916 20/06/2016 19:46
S
SSR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Trailguide er gull sånn som dere gjør for trysil nå, spesielt den dagen den kommer med offlinefuksjon (de av oss som ikke bor i norge).
Problemet synes jeg med "denne" er at såpass lite ligger inne foreløpig og "kartene" er ikke oppdatert på samme måte som opensourcekartene er.

Hadde årets "utfluktkart" som pdf når vi var i trysil nå, og kan vel slå fast at det å ha gps og stier inntegna på et kart på mobilen/gps er et must mye av tida for å finne frem.
Det er ikke lett å fatte hvilken sti som er tegnet inn på "papirkartet" (utfluktkartet som er meget bra) og om det er den du står og ser på nå eller om den ligger en annan 50 meter lenger fram.

Jeg er personlig ekstremt fan nettopp av open source kartene. Disse er i mange fall mye mer oppdaterte og selv om man ikke ser hva som er sykkelbart og får en fin beskrivning ala trailguide er disse ofte minst like bra å "ha". Laster man så ned et gpx-spor fra noen andre (som jeg hadde gjort før vi var i trysil) er dette veldig veldig bra og ofte enkleste måten å finne "rett" sti (den man har foran seg eller en 30 meter lenger frem som man ikke ser...).

Uansett: Utrolig flott sykling var det. Første gang for meg på bygd sti og herregud så moro. Sweet Dreams var absurd bra - som en pumptrack i nedoverversjon! Fantastisk var det. Misunner "dere" som får kjøre magic moose i ferdig tilstand og heise som tar dere opp...

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: SSR] #2318044 21/06/2016 08:18
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hei,

Trailguide har hatt offlinefunksjon siden i vinter, dog ikke for selve kartet, men all annen informasjon skal fungere om signalet forsvinner. Kartet er ofte cachet i telefonen, så det fungerer ofte det også.

Du kan jo også laste ned .gpx-filene direkte fra trailguide og legge over på feks en garmin hvor du har et offlinekart.

Du kan skifte kartgrunnlag på trailguide, både norgeskart, mtbmap.no, google, og google satelitt fungerer.

Alle utflukt-stiene finnes nå på denne addressen

https://trysil.trailguide.net (noen feil må påregnes da dette er helt ferskt for en halvtime siden).

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: Bjørn J. Kvande] #2318421 22/06/2016 08:57
S
SSR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Fantastisk jobb dere gjör!

Rett og slett jeg som ikke er bra nok på mobilen mtp offlinedelen, ikke overraskende ICON_WINK

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Kart over Trysils "nye" stier på mobil [Re: SSR] #2318430 22/06/2016 09:07
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Kanskje litt dårlig markedsføring fra vår side. Blir mye programmering og lite info kanskje.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå