Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 49 1 2 13 14 15 16 17 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2201073 04/05/2016 07:13
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda
Kompliment til Knut for god og informativ nettside!

Takk for det, hyggelig å høre.

Ser du RazeFaze, ingen grunn til å tvile (:

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2201151 04/05/2016 09:33
mojoha Offline
Medlem
Medlem
Det her blir jo en kamp på linje med syklister som argumenterer mot turgåere for å rettferdiggjøre sitt krav på allemansretten. Nå er det elsyklistene som må rettferdiggjøre sitt krav ovenfor syklisten. Morsomt! ICON_SMILE
Jeg har ikke elsykkel selv enda. Undersøker litt i forholdt til å skaffe meg en pga helsemessig årsak. Men har enda ikke møtt motstand blandt turgåere. For meg virker det som motstanderne er syklistene selv. Det finnes nok av stisyklister som herjer vilt i skog og mark i høyere fart enn den en elsyklist klarer å produserer med sin doble vekt. Det er i motbakkene elsykkelen har sin klare fordel og det er jo der man trenger det for å ikke gå på bekostning av helsa hos de som har redusert kapasitet.
Klarer fortsatt ikke å kjøpe motargumentene for elsykling i utmark.Tror aldri i min villeste fantasti og fornuft at elsykling tar over i utmark, eller skader mer enn en hest med kjerre i fult driv, eller hundetrekking med vogn på firehjul. Men jeg skjønner at det kan bli usikkerhet pga uvitenhet til det som er nytt.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: mojoha] #2201153 04/05/2016 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mojoha

Jeg har ikke elsykkel selv enda. Undersøker litt i forholdt til å skaffe meg en pga helsemessig årsak. Men har enda ikke møtt motstand blandt turgåere.

Det er kanskje litt i overkant å forvente motstand fra turgåere FØR du i det hele tatt har kjøpt sykkelen ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2201161 04/05/2016 10:08
mojoha Offline
Medlem
Medlem
Sitat: GeirK

Jeg har ikke elsykkel selv enda. Undersøker litt i forholdt til å skaffe meg en pga helsemessig årsak. Men har enda ikke møtt motstand blandt turgåere.

Det er kanskje litt i overkant å forvente motstand fra turgåere FØR du i det hele tatt har kjøpt sykkelen ...

Hvordan det? Jeg har lagt ut for og i mot for om jeg kommer på elsykkel i et området som blir brukt mye av turgåere. Enda er det INGEN som er i mot. Kun fått mye respons på at elsykkel er godt mottatt

Redigert av mojoha; 04/05/2016 10:08.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: mojoha] #2201170 04/05/2016 10:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har lagt ut for og i mot for om jeg kommer på elsykkel i et området som blir brukt mye av turgåere.

Hvis "lagt ut for og i mot" betyr at du har diskutert dette med turgåere i det området du planlegger å bruke en elsykkel, så forstår jeg hva du mener. Men det var ikke informasjon du hadde gjort tilgjengelig da jeg kommenterte utsagnet ditt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2201180 04/05/2016 10:47
mojoha Offline
Medlem
Medlem
Jeg har lagt ut for og i mot for om jeg kommer på elsykkel i et området som blir brukt mye av turgåere.

Hvis "lagt ut for og i mot" betyr at du har diskutert dette med turgåere i det området du planlegger å bruke en elsykkel, så forstår jeg hva du mener. Men det var ikke informasjon du hadde gjort tilgjengelig da jeg kommenterte utsagnet ditt.

Beklager at jeg ikke tydeliggjorde det bedre ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GeirK] #2201195 04/05/2016 11:35
perbl Offline
More than words
More than words

Med fare for å spore av, når noen sier de har undersøkt stemning for et eller annet blant en gruppe, krever det hvertfall i mitt hode ikke at vedkommende f.eks allerede elsykler.

Jeg kan greit undersøke stemningen i nabolaget mitt for å tolerere hasjrøyking uten å røyke hasj sjøl ICON_SMILE

Per B.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2213678 07/06/2016 18:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Bikeradars tanker om elsykling i terrenget - nettopp lagt ut ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2215141 11/06/2016 08:50
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Så et skilt ved en installasjon i Pioneren hvor NOTS forklarte at det er en tilrettelagt sykkelsti, men at alle typer brukere er velkommen. Naturligvis. Men det skiltet bør vel omskrives slik at det fremkommer at alle er velkommen, med unntak av el-syklister.

Haakon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2216392 15/06/2016 09:30
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er dette en løsning? Litt som e-sykkel lappen. Har NOTS en rolle her også, kanskje?

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/the-real-problem-with-electric-mountain-bikes-47256/

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: HaakonL] #2216411 15/06/2016 09:58
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: HaakonL
Så et skilt ved en installasjon i Pioneren hvor NOTS forklarte at det er en tilrettelagt sykkelsti, men at alle typer brukere er velkommen. Naturligvis. Men det skiltet bør vel omskrives slik at det fremkommer at alle er velkommen, med unntak av el-syklister.

Jeg synes ikke NOTS skal påta seg ansvaret for at brukere følger lover og forskrifter.

At motorferdselloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82) rammer el-sykler er heller ikke så klart som enkelte skal ha det til.
I motsetning til friluftsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16) omtaler den ikke "sykkel med hjelpemotor".
Når jeg leser formål og virkemåte, er det heller ikke innlysende at loven gjelder elsykkel.

Hvilket problem du mener et slikt skilt er løsningen på, forresten?

Redigert av tparsli; 15/06/2016 10:19.

Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2216417 15/06/2016 10:15
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2216425 15/06/2016 10:26
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Så lenge dette ikke er prøvd juridisk, anser jeg meningene til Marianne Rausch som hennes (faglige) meninger -ikke fasit.

Problemet er altså at motorferdselloven har en uklar definisjon på motorkjøretøy, ikke at friluftsloven eller kjøretøyforskriften er klare.

Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: tparsli] #2216434 15/06/2016 10:39
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: tparsli

Så lenge dette ikke er prøvd juridisk, anser jeg meningene til Marianne Rausch som hennes (faglige) meninger -ikke fasit.

Problemet er altså at motorferdselloven har en uklar definisjon på motorkjøretøy, ikke at friluftsloven eller kjøretøyforskriften er klare.

Så du mener altså at Klima- og Miljødepartementet ikkje har sitt på det tørre her?

"Motorisert ferdsel i utmark reguleres av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven). Utgangspunktet etter loven er at motorferdsel i utmark er forbudt.

Loven har sin egen definisjon av hva som regnes som motorferdsel. Denne definisjonen gjelder uavhengig av hva det aktuelle fremkomstmiddelet defineres som etter for eksempel kjøretøyforskriften."

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2216446 15/06/2016 11:03
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: TrondAM

Så du mener altså at Klima- og Miljødepartementet ikkje har sitt på det tørre her?

Kan ikke se at de nevner elsykkel en eneste gang -gjør du?
Hvis du leser motorferdselloven, ser du kanskje problemet i §2: http://lovdata.no/lov/1977-06-10-82/§2

"Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy."

Hvis du mener elsykkel er et "kjøretøy drevet med motor", får vi bare være enige om å være uenige.

Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2216449 15/06/2016 11:07
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Jepp, det ser ut som vi må være ueinige ICON_SMILE

Men:

http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Motorferdsel/Motorferdsel/Kjoring-pa-snodekt-mark/

"
Hva menes med motorferdsel?

Begrepet motorferdsel omfatter bruken av alle slags motordrevne fremkomstmidler. For eksempel:
•kjøretøy som bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøskuter og liknende.
•fartøyer som båt eller annet flytende og svevende fartøy drevet med motor.
•landing og start med luftfartøy som fly, helikopter og liknende.

Oppregningen er ikke uttømmende. Loven omfatter også kjøretøy som i dag ikke er kjente eller i bruk, men som måtte bli utviklet i fremtiden.

Motordrevne fremkomstmidler omfatter ikke bare forbrenningsmotorer, men også andre former for energi som er eller kan bli aktuelle. Som for eksempel elektrisk kraft. Loven regulerer bruk av motordrevne ferdselsinnretninger beregnet på transport av personer eller gods. Motorredskaper som er for små til å føre en person blir ikke regulert av motorferdselloven, og heller ikke bruken av rene leketøysartikler."

Redigert av TrondAM; 15/06/2016 11:15.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2216477 15/06/2016 12:04
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Men elsykler er ikke motordrevne selv om de har hjelpemotor:

* Man kan slå av motor og sykle som en vanlig sykkel
* Når man sykler over 25km/t kutter motoren
* Når man slutter å trå, kutter motoren

Når jeg sykler til jobb med elsykkelen, har jeg samme snitthastighet som på hybriden (~30km/t) og jeg bruker således hjelpemotor minimalt.
Men selv de som sykler <25km/t får nok med seg at de må trå...

Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: tparsli] #2216480 15/06/2016 12:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Men elsykler er ikke motordrevne selv om de har hjelpemotor:

* Man kan slå av motor og sykle som en vanlig sykkel
* Når man sykler over 25km/t kutter motoren
* Når man slutter å trå, kutter motoren

Når jeg sykler til jobb med elsykkelen, har jeg samme snitthastighet som på hybriden (~30km/t) og jeg bruker således hjelpemotor minimalt.
Men selv de som sykler <25km/t får nok med seg at de må trå...

Har den motor?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: tparsli] #2216501 15/06/2016 12:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tänker på att sätta pedaler på min bil och kopla dem till drivningen av hjulen på samma sett som man gör på en el-sykkel. Över 200 km/h måste jag tråkka sjelv.

Då är väl inte min bil motordreven längre och borde altså kunna köras i utmark?

Vad du menar med det sista förstår jag inte. På våran el-sykkel så måste pedalerna gå rundt för att motorn ska verka men du behöver inte lägga på någon som helst effekt för att sykla i 25 km/h på flatmark.

Förövrigt så har väl samma diskussion med samma argument varit uppe många gånger på forumet och nu är det väl också så att loven kommer ändras inom en snar framtid så det kanske inte är så interessant att diskutera detaljerna i dagens lov? Vi kommer ju endå inte att bli eniga.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2317685 20/06/2016 11:28
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2317688 20/06/2016 11:48
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: knut77

Den var vel som forventet -dessverre.
Ref. kampen mot kiting/vindsurfing, hvor fakta og evidensbasert forskning tapte mot føleri og synsing.

Thomas
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: tparsli] #2317694 20/06/2016 11:59
EgilS Offline
More than words
More than words

Den var vel som forventet -dessverre.
Ref. kampen mot kiting/vindsurfing, hvor fakta og evidensbasert forskning tapte mot føleri og synsing.

Jeg tror det alltid vil være føleri og synsing involvert i stor grad når det gjelder nye ting. Noen få enkeltrapporter vil ikke endre det på kort sikt.

Rapportene i seg selv vil ikke påvirke på den måten som skal til, men må få lov til å påvirke den generelle oppfatningen blant folk før de kan ha virkelig gjennomslagskraft.

Redigert av EgilS; 20/06/2016 12:01.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2317696 20/06/2016 12:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke direktoratet som avgjør, direktoratet innstiller. Med tanke på tidligere uttalelser og tolkninger av lovverk er ikke dette så overraskende, det spennende er hva regjeringen vil gjøre. Hittil har H-Frp-regjeringen stort sett myket opp regler for ferdsel i utmark, så jeg blir (litt) overrasket om ikke det endelige forslaget blir å åpne for ferdsel på sti. Så må det til Stortinget.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2317718 20/06/2016 12:42
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Fornuftig anbefaling frå Direktoratet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2317719 20/06/2016 12:42
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det er som ventet at Direktoratet lytter til flertallet av anbefalinger ja. Og ja, det er ikke Direktoratet som bestemmer, som det fremgår av artikkelen.

Så spørs det hva regjeringen gjør. Regjeringen har publisert noen satsningsområder, blant annet "En enklere hverdag for folk flest - Enklere regelverk"
Quote:
Regjeringen vil skape en enklere hverdag for folk flest gjennom forenkling av lover og regler og fjerne unødvendige særnorske forbud og påbud. Samfunnet må bli mindre byråkratisk. Vi vil detaljstyre mindre.

https://www.regjeringen.no/no/om-regjeri...lverk/id753125/

Kan vi si at å tillate elsykkel på kun enkelte typer ferdselsårer er å detaljstyre? Vi kan iallefall si at et slikt regelverk vil være særnorsk så lenge EU regelverket definerer elsykkel som sykkel, også i utmark.

Det er ikke avgjort enda, og jeg har ingen formening om hva utfallet blir...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2317720 20/06/2016 12:46
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Kompis som flytta til Sveits i vinter sin opplevelse rundt emtb:
".... Har allerede sett noen her i Sveits. En gang var det to stykker, derav den siste trillet sykkelen opp for en teknisk bakke som jeg kom opp på HT... sen forserte de un urimlig bratt stiparti og spølte opp hele stien. Værre spor enn å låse bakhjulet på veien ned."

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2317722 20/06/2016 12:48
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Er det fornuftig å stenge elsykkelen ute fra stier som er opparbeidet for å tåle bruk av sykkel, burde ikke de som forvalter stien få avgjøre dette? Er det fornuftig å nekte personer med særlige behov å bruke elsykkel i marka? Kan ikke huske at det var noe klager når dette var tilbudt gjennom NAV/Hjelpemiddelsentralen for noen år siden.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knut77] #2317727 20/06/2016 12:58
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Er det fornuftig å stenge elsykkelen ute fra stier som er opparbeidet for å tåle bruk av sykkel, burde ikke de som forvalter stien få avgjøre dette? Er det fornuftig å nekte personer med særlige behov å bruke elsykkel i marka? Kan ikke huske at det var noe klager når dette var tilbudt gjennom NAV/Hjelpemiddelsentralen for noen år siden.

Med tanke på at regelverket må kunne håndhevast så synes eg det er fornuftig å trekke ei klar grense. Kva som er ein opparbeida sti er ikkje nødvendigvis så klart. Begrepet turveg er litt mindre ullent.

Tilrettelegging for dei med særlege behov er jo i seg sjølv fornuftig, men stiane (iforhold til slitasje) ser ikkje forskjell på om personen på elsykkelen har spesielle behov eller ikkje.....

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2317756 20/06/2016 14:12
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Med tanke på at regelverket må kunne håndhevast så synes eg det er fornuftig å trekke ei klar grense. Kva som er ein opparbeida sti er ikkje nødvendigvis så klart. Begrepet turveg er litt mindre ullent.

Tilrettelegging for dei med særlege behov er jo i seg sjølv fornuftig, men stiane (iforhold til slitasje) ser ikkje forskjell på om personen på elsykkelen har spesielle behov eller ikkje.....

Jeg var kanskje litt upresis. Jeg prøvde å spørre om det var fornuftig med en lovtekst som stenger elsykkelen ute fra dedikerte sykkelstier, stier som ivaretas og vedlikeholdes for sykkel bruk. Si at folka bak Pioneren, Tungvekteren, anlegget på Trysil, osv ønsker at elsyklister kan bruke deres "anlegg". Er ikke det ok? Er det fornuftig å ha et regelverk som forbyr dette?

Det var ikke et problem at folk med særlige behov hadde adgang til sti med elsykkel levert av Hjelpemiddel sentralen? Jeg har aldri registrert en klage på det. Er det nå blitt et problem at denne gruppen får tilgang?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2317772 20/06/2016 15:03
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Kompis som flytta til Sveits i vinter sin opplevelse rundt emtb:
".... Har allerede sett noen her i Sveits. En gang var det to stykker, derav den siste trillet sykkelen opp for en teknisk bakke som jeg kom opp på HT... sen forserte de un urimlig bratt stiparti og spølte opp hele stien. Værre spor enn å låse bakhjulet på veien ned."

Dette høres ut som det vi kaller el-moped i Norge (nominell effekt over 250W) -og er ganske langt unna elsykkel (500-2000W).

Thomas
Side 15 av 49 1 2 13 14 15 16 17 48 49

Moderator  support