Malta er mitt favoritt feriested, men som sagt tidligere så er øya stort sett bebygd. Trafikken er ikke sååå ille, men det er sydlandsk temperament og venstrekjøring. Jeg har kjørt mye der, leiebiler på malta er utrolig billig, venstrekjøring er en utfordring. Regnr. På leiebiler starter på R, så de blir tatt hensyn til i trafikken. Syklister blir ikke tatt hensyn til.
Det finnes både mtb-klubber og guiding, å sykle i trafikken hadde jeg rett og slett ikke turt, kanskje med unntak på Gozo, der ting er som regel litt roligere.
På sommeren så er temperaturen og luftfuktigheten en utfordring med tanke på fysisk aktivitet, jeg anbefaler april-mai. Da er øya på sitt grønneste og full av blomster. Det er trist i slutten av august da allt er brunsvidd.
Ellers så snakker alle engelsk, kriminalitet mot turister eksisterer nesten ikke, og maten er god. Har aldri opplevd dårlig mat der. Kranvannet er drikkbart, men er avsaltet havvann, så det smaker ingenting.
Øya er full av historie, blandt annet verdens eldste bygninger (3500 år eldre enn pyramidene i egypt) og mye krigshistorie. Sett av ett par dager på historievandring.
Har masse tips og kunnskap om malta, lurer du på noe, så ta kotakt.