Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mallorca, sommer 2013

Mallorca, sommer 2013 #2304859 01/08/2012 10:52
asap Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nå har jeg bestemt meg!
Var ute å syklet i dag tidlig. Temp: 9 grader, masse regn og vind. Ikke så ulikt tidligere turer i sommer.. Neste sommer blir det 2 - 3 uker på Mallorca. Denne turen skal være en kombinert sykkel / familietur. Ser for meg følgende opplegg: Sykle fra morgen fram til lunch, ferie med familien resten av dagen. Trenger tips til reisemål, hvor dette lar seg kombinere på best mulig måte. Har ikke tatt stilling til om jeg tar med egen sykkel eller leier. Ellers noe vi bør tenke på?
Alle gode tips mottas med takk.

Mvh

Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304860 01/08/2012 11:10
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Mange tråder om Mallorca her inne. Omhandler alt fra sykkelleie, sykkelkjøp, bosted og ruter.

Søk i vei!

Kan slenge på at jeg selv var på Mallorca to uker for en måneds tid tilbake, og da bodde vi i Alcudia. Dette virket som å være et godt utgangspunkt for sykkel, og et veldig fint sted for resten av familien.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304861 01/08/2012 11:44
asap Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har snust litt på Alcudia. Når det kommer til stykke er det vel så viktig at det er en bra plass for resten av familien..
RoyE: hvor bodde dere?

Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304862 01/08/2012 11:50
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Bare vær oppmerksom på at det kan være ganske varmt å sykle på Mallorca om sommeren, bør regne med snittemperaturer på turene på drøye 30. Mange som liker det også da, men bare nevner det. Jeg hadde nettopp en 10-mils-tur der nede med garmin-målt snittemperatur 35.8... da ble jeg litt svett!

Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304863 01/08/2012 11:57
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Vi bodde på et hotell som het Estrella del Mar. Det ligger to kvartaler ovenfor stranden, og et par kvartaler fra havnen i Alcudia. Familien vår med to jenter på hhv 3 og 6 år, samt mor og far trivdes veldig godt.
Hotellet formidlet sykkelutleie som jeg benyttet på den ene av to turer der nede. Dette kostet meg 32 euro, og jeg fikk servert en eldre Felt-ramme med Dura-Ace og Ksyrium-hjul, mener jeg.
Andre gangen valgte jeg å benytte meg av en lokal sykkelsjappe, og betalte 20 euro for en flott Wilier Izoard med Campa.

RoyE

Strava
Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304864 01/08/2012 11:58
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Varmen var ikke noe tema for min del. Jeg dro ut klokken 0700 og var tilbake på hotellet ca tre timer senere på begge mine turer. Bare deilig!

RoyE

Strava
Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304865 01/08/2012 12:19
asap Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
For at dette skal fungere best mulig som kombinert sykkel / familietur, ser jeg for meg at sykkelturene må bli i tidsrommet tidlig morgen til 10 - 11 tiden. Med tanke på inneværende sommer har vi litt å gå på når det gjelder temperatur..

Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: asap] #2304866 12/08/2012 09:52
torlars Offline
Entusiast
Entusiast
Hei,

Var i Alcudia i sommer. Leide sykkel i to uker hos Max Hutzeler (bike-holidays) eller noe slikt. Betalte 215 Eur for 13 dager for en Centurion Gigadrive med Ultegra utstyr. Proft opplegg, sykkelen var i meget god stand.

http://www.bicycle-holidays.com/index.php?TPL=10121

Forøvrig flott om morgenen, men det blir helvetes varmt på slettene i innlandet utover dagen. Legg hjemturen langs kysten;-)

Alcudia er fint, men det er et stykke bort til fjellene. Vi bodde nord-vest i Alcudia en uke (ved gamlebyen), og i Can Picafort en uke. Det finnes jo mange fine ruter, men jeg synes helt klart det var finest i fjellene. Fra Can Picafort ble det nesten bare "flate" turer.

Alcudia - Campagnet - Selva - Lluc - Pollenca og tilbake, eventuelt the other way around er en super tur. Mot Cap Fermentor er vakkert med endel kupert. Om mulig må Sa Calobra sykles, fantastisk, men det er så langt at dagen går. Vi jukset, og ble kjørt til bunnen av Sa calobra, og syklet hjem. Helt konge. Omelett og doble espresso på toppen, blir ikke bedre:-)

Du finner forøvrig masse GPS-ruter på nettet hvis du bruker sånt.

Re: Mallorca, sommer 2013 [Re: torlars] #2304867 13/08/2012 18:14
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Jeg er i Alcudia nå (noen km syd for selve Alcudia dog).

Var så heldig å få Janek som guide de første par dagene. Deretter har det i grunnen gått av seg selv med god hjelp av sykkelkart. Bilistene i Norge har *mye* å lære av de her nede når det gjelder oppførsel ovenfor syklister!

I dag er første dag uten sykling siden vi kom forrige lørdag. Tenkte det var greitt med litt pause etter gårsdagens lille tur (239 km og 12 timer ute).

Synes det er relativt kort til fjellene jeg, og liker meg mye bedre her i nord-øst enn nede i sør-vest hvor jeg syntes det var alt for mye biler og folk. Dessuten kjørte jeg meg litt bort. Ikke for det, jeg fikk vel et par mils ekstra omveg helt på slutten i går når jeg bommet noe styggalt på vegvalget og endte opp både på grusvei, tørrlagt elveleie og en stor hovedvei før jeg var tilbake... frown

I fjellene er det mye enklere, med adskillig færre muligheter for å velge feil. Der det er flatt så forsøker jeg å sykle de mindre veiene uten trafikk, og det går ikke alltid like bra med min (manglende) retnings-sans.

I morgen satser jeg på Selva, Coll de Batalia og Sa Colebra før det blir Coll Femina og Pollencia tilbake. Ganske spektakulært både ned til og opp fra Sa Colebra, men du ønsker å være på toppen igjen så snart som mulig (før 11). Ihvertfall har ikke jeg mye ønske om å krangle med turistbussene om asfalten.

For ikke å koke bort i varmen, så starter jeg som regel rundt 07 om morgenen. Tenker jeg kommmer med en litt lengre oppsummering av oppholdet mitt her etterhvert. Men hotell-bredbåndet er så smalt at det frister ikke å gjøre alt for mye over den forbindelsen.

Så langt har jeg klokket inn 970 km og 13250 høydemeter. Gårsdagens tur (legg merke til klusset på slutten): http://connect.garmin.com/activity/209698853

Reiser med Startour og bor på et hotell som heter Ses Fotges rett ved stranda.

Rolf
PS! Hvis jeg får viljen min, så blir det tilbake hit neste sommer!!

Redigert av Rolf; 13/08/2012 18:21. Rediger grunn: Lagt inn hotell-info++

Moderator  support