Jeg har aldri prøvd på alvor i motbakke, men nedover er den ei real trapp med jotnetrinn av stein. Den er like før høyspentmasta på vei ned mot Tonsenhagen, og tar av fra Årvollåsens bakside. Veien opp må gå på nedsida av toppsteinen, og så knekke hardt til høyre ved toppen. Christian Nerdrum har knipsa.
Nå har jeg faktisk gleden av å ikke være helt sikker på hvor du mener.
Jeg har aldri prøvd på alvor i motbakke, men nedover er den ei real trapp med jotnetrinn av stein. Den er like før høyspentmasta på vei ned mot Tonsenhagen, og tar av fra Årvollåsens bakside. Veien opp må gå på nedsida av toppsteinen, og så knekke hardt til høyre ved toppen. Christian Nerdrum har knipsa.
Nå har jeg faktisk gleden av å ikke være helt sikker på hvor du mener.
Dette må vel være nesten på toppen av Årvollåsen, etter utedassen og før man brekker av til venstre-høyre til Bursdagsstien? Rett under masta med andre ord?
Vil tro at det "beste" opp-sporet må bli det alternative sporet som går oppom treet, for så å sykle på tvers av hele bakken og rundt opp høyre mot "utedassen".
Ah, selvsagt! Det var bare vinkelen som lurte meg.
Har ikke forsøkt å komme meg ned selv, men mange har gjort forsøk med variabelt utfall. Flere har vært veldig vellykka, om enn noe sketchy.
BjørnB kjørte ned en gang det var supersleipt og en kunne høre i stemma at han skalv (stoka heter det sikkert) da han kom ned i triumf.
Nettopp der, ja. Det er nå så godt som alltid sleipt der, for det er et stort sett skyggefullt sted. Etter å ha sykla ned denne en drøy million ganger i anledning en fotoseanse, synes jeg selv at jeg har taket på den. Den ser langt verre ut enn den faktisk er pga. megalitt-preget, men den opplagte linja er ikke så hårete. Siden dere Lillo-gutta har tradisjon for å døpe enhver stein til mer eller mindre fjollete navn, foreslår jeg Utedasskneika eller Dasstrappa på denne.
Du har rett i forslaget ditt om oppoverlinja. Tror den skal være farbar sånn, men den linja opp virker nesten skumlere enn "min" nedoverlinje pga. stor høydeforskjell hvis man glipper mot venstre...
er det fulldemperpåbud i lillomarka? jeg flytter over nyttår til alunsjøveien, hadde håpa å henge meg på lillogjengen, men jeg har jo hardtail 29"er, krise?
Den oppoverhøkkinga var mildest talt imponerende, ja.
Dasskneika har jeg prøvd halvhjerta på noen ganger oppover, og har vel kommet sånn ca midt i. Tror den enkelste ruta er som tmork sier, å følge kanten bort og rundt, og ikke dra opp steinene.
Ned er den et skikkelig kick.
Men, i steden for å snakke om sykling, må man jo ut. Jeg gikk glipp av mandagsturen, men tenker meg en tur ut i 19-tida idag. Noen som er med?
Åssen gikk med deg, btm, knakk du noen kneiker? Jeg prøvde og prøvde og prøvde og prøvde og prøvde (og prøvde litt til) på PTK, men klarte ikke å knekke koden gitt. Dokumenterte selvfølgelig hvis en skulle ha så flaks å komme opp, men den gang ei...
Her er mine forsøk, men en STOR ADVARSEL: Denne filmen er på 5 minutter, og om du ser den så er det 5 minutter av ditt liv du aldri får tilbake. Har du noe fornuftig å ta deg til, så gjør heller det. Så er du i hvertfall advart....
HAHAHAHAH @ Take 4 En del forsøk der var så nære, jeg heiet på deg her jeg satt. Det store glasset med Larsen har ingenting med saken å gjøre. Glitrende video, 5 minutter som beriker
Du la ned en betydelig større innsats inn i cruxeknekkinga enn jeg gjorde, gitt. Jeg er imponert over PTK-innsatsen. Jeg gav den bare 3 halvhjerta forsøk der jeg ikke kom opp den første steinhella før jeg dro videre. Skjemmes nå.
Oppoverhucking ved droppet prøvde jeg ikke engang, det er jo bare helt vilt. Utover det satt vel resten av den stien.
Ga "Ole Høilands crux" 3 forsøk også, og kom nesten opp til steinen før det flater litt ut (før det igjen går over til bratt og steinete).
Nedover gikk det bedre, og kneika ned i juvet satt nesten der den skulle. Øvre del, der Emil C knakk et tre, gikk fint (og jeg juksa ikke og kjørte oppi sida, men fulgte stien med den bråe svingen ), men i det nye sporet ned mot bunn kløna jeg litt og måtte nedi med en fot.
Det var vel det som var av cruxing, ellers satsa jeg på flyt. Cruxing funker dessuten mye bedre når man er flere, så vi må få igang en ny fellestur snart. Kanskje på tide med en gjentakelse av "PTK skal knekkes", denne gangen del 2 - oppover?
Cruxing funker dessuten mye bedre når man er flere, så vi må få igang en ny fellestur snart. Kanskje på tide med en gjentakelse av "PTK skal knekkes", denne gangen del 2 - oppover?
En bra plan!
For å trekke nok en annen utfordring opp av hjelmen, kan begynnelsen og opp til toppen av "Spøkelseskladden" uten fotisett, være noe. Tatt i ett er denne temmelig seig, og trinn og kanter man må forsere, kommer tett.