Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rallar-vegen

Rallar-vegen #2284497 06/05/2010 11:38
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sikkert vært diskutert/tatt opp før, men:

mor, sønn (11 år) og undertegnede har snakket om å sykle Rallarvegen i høst (august).
Hvordan legge opp logistikken?
Overnatting - hvor? ant. netter?
Dagsetapper - lengde?
Bil - parkering hvor? Tog - fra/til?
I det hele tatt, forslag til hvordan en tur kan legges opp?

Re: Rallar-vegen [Re: Kjesk] #2284498 06/05/2010 12:28
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Vi parkerte bilen og ett telt nede på Flåm camping. Tok flåmsbanen opp til Myrdal og tog videre til Haugastøl, og syklet ned igjen på en dag.
Det fungerte ganske bra, men jeg vil anbefale å starte på Finse, ikke på Haugastøl, er bare en veeeldig kjedelig grusvei gjennom ett hyttefelt fra haugastøl til finse, så den kan du droppe..

Ang. overnatting så er kanskje ikke det nødvendig når man starter på Finse, men hvis det skal være overnatting er vel hallingskeid ett ok alternativ.(_Husker jeg ikke feil er det en ubetjent DTN hytte.)

mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Rallar-vegen [Re: Pedalsyre] #2284499 06/05/2010 13:38
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Pedalsyre
Vi parkerte bilen og ett telt nede på Flåm camping. Tok flåmsbanen opp til Myrdal og tog videre til Haugastøl, og syklet ned igjen på en dag.
Det fungerte ganske bra, men jeg vil anbefale å starte på Finse, ikke på Haugastøl, er bare en veeeldig kjedelig grusvei gjennom ett hyttefelt fra haugastøl til finse, så den kan du droppe..

Ang. overnatting så er kanskje ikke det nødvendig når man starter på Finse, men hvis det skal være overnatting er vel hallingskeid ett ok alternativ.(_Husker jeg ikke feil er det en ubetjent DTN hytte.)

mvh

Syklet rallarvegen i fjor med 3 kompiser. Vi syklet haguastøl - finse fredag kveld/natt og satte opp telt litt etter finse.
Lørdag syklet vi ned til Flåm og overnattet på campingen der, ca 150kr per pers for å sette opp telt. Der var det også fine dusjmuligheter, en liten strand ikke så alt for langt unna også.

Denne ruten fungerer greit, men tipper du blir syklende med mesteparten av pakket for kone og barn. Vi syklet alle med relativt tunge sekker (hadde med rimelig mye drikke) og da var gleden av nedover turen ikke like stor. Dersom du har litt bagasje vil anbefale deg samme alternativ som Pedalsyre sier. Ta toget/kjør til Flåm og overnatt der til lørdag, ta så toget tidlig opp til finse og trill ned igjen. Kjempe fin tur. Om dere er sykkelvante så er dette fort en litt kort tur så da kan man fint ta hele turen fra haugastøl til flåm i ett jafs.
Pass på at barna har ok sykler (hvertfall bremser :), de siste nedkjøringene til flåm kan være veldig bratte for mange. Reserveslanger og eventuelt lappesaker regner jeg med du tar med, vi hadde 2 punkteringer på vår tur ned fra finse.
Men ellers en kjempefin tur med mange fine naturopplevelser!
Hører også at veien fra Flåm til Sogndal er mye finere enn veien fra Haugastøl og opp til finse. Så om dere ønsker to sykkeldager så er jo det ett alternativ.
Eventuelt så kan man også bo på finse om man ikke vil drasse med seg telt. Da bør syklingen fra haugastøl og opp gå rimelig greit.

Kan også legge til at det går greit å sykle turen med tralle som man får leid (om du ikke vil sykle med sekk), men kan bli litt klønete i noen steinete partier. Vi hadde en som syklet med sykkelvesker, men etter et par timer på humpete vei var festene på veskene til bagasjebrett helt kjørt, så det kan ikke anbefales.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Rallar-vegen [Re: BeefCake] #2284500 06/05/2010 14:53
front biker Offline
Besatt
Besatt
Med 15 års fartstid på Finse (leilighet) kjenner jeg Rallarvegen rimelig godt.

Med barn kan det bli litt tøft å sykle Haugastøl-Finse-Flåm på to dagsetapper. Alternativet er å ta tog inn til Finse og starte der; eller å bruke 3 dager, og starte på Haugastøl. Legger det siste til grunn for opplegget nedenfor.

Logistikk: kjør til Haugastøl, og start syklinga der torsdag. Retur med tog Flåm-Myrdal-Haugastøl søndag ettermiddag. Det blir en drøy tur tilbake til Toten, men du unngår helgetrafikk inn til Oslo.

Sykkeletapper/overnatting: til Finse (hotell eller DNT), så Hallingskeid (DNT)eller Vatnahalsen (hotell), og til slutt Flåm.

Lurt å trene litt på å sykle på grovt underlag på forhånd (grus, pukk, steinete) og bratt utforkjøring. Det meste av veien er helt grei, men det finnes noen dårlig partier. Og noen bratte bakker ned i Flåmsdalen.

Ta med et par hodelykter til et par korte tunneler.

God tur!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Rallar-vegen [Re: front biker] #2284501 06/05/2010 15:54
J
joanas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg anbefaler å starte på Haugastøl. Kjører du langt kan det være greit å overnatte på Haugastøl, og så starte tidlig morgen etter.

Første dag Haugastøl - Finse - Hallingskeid. Går greit på en dag for en trent gutt på 11 år, alternativt kan du dele opp med en ekstra overnatting på Finse som har både hotellet og turistforeninga)

På Hallingskeid har turistforeningen ubetjent hytte. Enkelt standard, men koselig, og flott beliggenhet.
Merk at det kan være ganske mange snøpartier i august, mellom Finse og Hallingskeid. Disse kan ta litt tid å forsere hvis dere er tungt lastet.

Dagen etter Hallingskeid - Flåm - og på ettermiddagen retur til Haugastøl med tog fra Finse. Da har dere tid til å titte på cruiseskipene og spise litt mat i Flåm.

Det er lurt på bestille overnattinger (eks turistforeninga) og tog fra Finse på forhånd. Det kan være ganske fullt.

Vi har syklet sammen med utrente, og sammen med en venn på "trehjulssykkel" (lam fra livet og ned), og løypa er ikke værre enn at alle kommer over. Det fungerer bra med (god) sykkelhenger. Jeg har sett folk med ryggsekk tryne og bli hentet med helikopter, så sekk anbefales ikke.
Bremseservice underveis og gode klosser er et must.

Redigert av joanas; 06/05/2010 15:58.
Re: Rallar-vegen [Re: front biker] #2284502 06/05/2010 15:59
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg støtter nestsiste innlegg. Kommer dere fra Toten/ Mjøsa, er det mest naturlig å parkere på Haugastøl, eventuelt Geilo. Turen fra Haugastøl er ikke den samme som fra Finse til Flåm, men den er ikke altfor gal heller. Jeg synes det er greit å starte der, og se hvordan landskapet endrer seg til det bedre rundt hver sving, hele veien til Flåm.

Starter dere torsdag fra Haugastøl, kan dere ta dere voldsomt god tid og være fremme i Flåm i god tid søndag. Det er det mest bedagelige alternativet. Jeg vil også tippe at dere kan starte på Haugastøl fredag, og fortsatt nå Flåm med god margin søndag, med to overnattinger underveis. Om dere ikke synes det blir for mye med kjøring og sykling samme dagene.

Tar dere toget til Finse, kan det være greit å parkere på Geilo, da det går flere avganger til Finse derfra enn fra Haugastøl. Husk å bestille plass til syklene også, spesielt på returen! Ellers kan det være at dere må få syklene sendt etter, og dermed måtte plukke de opp på nærmeste stasjon senere.

Skulle det være et poeng for meg i å kjøre bilen til Flåm, måtte jeg hatt noe annet på programmet også, eksempelvis en tur i Aurlandsdalen eller en tur videre utover Sognefjorden.

Det er også verdt å nevne at det går an å ta Flåmbanen til Myrdal, ta lokaltoget til Utnaoset og sykle derfra til Voss, om dere skulle ønske å forlenge turen. Dette er en tur ikke mange gjør, tidvis i stor kontrast til Rallarvegen.

God tur!

Sjur, eks-Finseboer

Redigert av raketmaskin; 06/05/2010 16:00. Rediger grunn: det kom jammen et innlegg til

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Rallar-vegen [Re: SjurM] #2284503 06/05/2010 16:22
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Og du har sikkert allerede funnet overnattingsmulighetene selv. Bo bra: Finse 1222, Vatnahalsen og eventuelt Fretheim hotell i Flåm. Bo billig og bra: DNT-bonanza på Finse og Hallingskeid. Bo gratis og bra: det er haugevis med idylliske teltplasser fra Geilo hele veien til Flåm.

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Rallar-vegen [Re: SjurM] #2284504 06/05/2010 19:10
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for gode tips!
Men å ær det som tællsier at je kjæm frå Toten?
Ær det bilde mitt som ligner en totning hæll ær det dæ at je bor væ Mjøsa?

Re: Rallar-vegen [Re: Kjesk] #2284505 06/05/2010 19:55
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
De står rikti sie ta Mjøsa i signnaturn din.

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Rallar-vegen [Re: SjurM] #2284506 06/05/2010 20:29
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja, men det kænn jo vara både Biri, Vingrom, Gjøvik å itte minst hele østsia ta fjorn! Spør du dom - hæll øss ;-) - så får du såmmå svaret!
Sea du ær så sikker på at je ær totning i æ mæ je bor på riktige sia, så ær du vel totning sjøl da?

Re: Rallar-vegen [Re: Kjesk] #2284507 06/05/2010 20:37
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du sykler fra Haugastøl vil jeg anbefale å stoppe og kjøpe vafler fra de som driver med noe kioskgreier i et rødt hus som står langs veien. Det er de desidert beste vaflene jeg har smakt noen gang.

Re: Rallar-vegen [Re: FHanserud] #2284508 07/05/2010 06:44
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hehe, familien min er derfra. Vaflene på Oksebotn, som nevnt over, er å anbefale, ja! Med all sannsynlighet får du en morsom prat også. Har dere god tid, er det jo også en ide å ta en tur på Blåisen på Finse. Jøklagutane fører grupper over breen hver dag. Tar som regel en seks-syv timers tid, og er en opplevelse som passer hele familien.

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Rallar-vegen [Re: Kjesk] #2284509 07/05/2010 07:17
L
lomtho Offline
Medlem
Medlem
L
Abefaler at dere leier sykler på Haugastøl. Da jeg og familien syklet Haugastøl - Flåm for noen år siden fikk vi beskjed om at det ikke alltid var plass til å ta med sykler tilbake på Flåmsbanen / Bergensbanen (utrolig, men sant, vi hadde flaks og fikk med våre). Dessuten har man ikke kontroll på hvordan hojen(e) blir behandlet på toget.
Leier du sykkel er det bare å levere den til utleier i Flåm og ta toget tilbake til bilen.
Selvsagt kan ikke utleiesyklene måle seg med god-hojen, men det går for en dag eller tre.
Gled dere til en av Norges fineste sykkelturer.

Re: Rallar-vegen [Re: lomtho] #2284510 07/05/2010 07:36
T
Terjers Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hei !
Vi syklet sammen med eldstemann og klassen i høst. Vi tok toget fra Lysaker til Finse. (Best å starte der etter min mening). Deretter syklet vi til Hallingskeid og overnattet på selvbetjeningshytta til Bergen Turlag. (Billig og bra) Dagen etter syklet vi videre til Flåm, banen opp igjen til Myrdal og toget tilbake til Lysaker. Dagsetappene ble på ca 25 km. Smart å ta noen turer på litt grov grusvei først. Våre 11-åringer hadde ingen problemer.

Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Rallar-vegen [Re: Terjers] #2284511 07/05/2010 16:57
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ser at det nevnes dårlige veier. Vi tenker å ta Rallarveien med sykkelvogn med to barn i, noen etapper vi ikke bør iberegne da. Ev. forslag til rute?

Re: Rallar-vegen [Re: Tjuvtrener] #2284512 07/05/2010 22:32
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tjuvtrener
Ser at det nevnes dårlige veier. Vi tenker å ta Rallarveien med sykkelvogn med to barn i, noen etapper vi ikke bør iberegne da. Ev. forslag til rute?

Nå har jeg ikke sykla Rallarvegen på et par sesonger. Det er to vanlige utfordringer: i noen partier blir det vaska ut, og ganske steinete. Særig ned Kleivagjelet (etter Kleivavannet, her er det bratt ned, og litt vill natur). Men det er ikke mer enn at det kan trilles forsiktig over. Men veien er såpass rufsete at jeg ville beregnet svært god tid med vogn med småtroll oppi. Kleivagjelet ligger på etappen Hallingskeid-Myrdal, straks etter du har krysset under Bergensbanen. Ikke så enkelt å unngå denne strekningen, da blir det ikke så mye Rallarveg igjen.

Det andre er snø. Det varierer selvfølgelig. Normalt blir Rallarvegen åpnet rundt 20. juli, og da kan det være en del snøfonner å forsere. Sykler du midt i august eller seinere er snøfonnene stort sett borte.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Rallar-vegen [Re: front biker] #2284513 01/06/2010 08:31
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skal sykle Rallarvegen fra Haugastøl til Flåm og tilbake til Haugastøl. Jeg har tenkt å bruke hele dagen på turen. Spørsmålet er om det finnes en alternativ retur-rute, fra Flåm til Haugastøl?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Rallar-vegen [Re: sykkelfantometJF] #2284514 01/06/2010 08:43
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor ikke gjøre litt mer utav det enn tur retur samme strekning? Sykl -Myrdal, toget gjennom tunnelen, til Uppsete, og så videre til Voss, som tidligere nevnt i tråden. Man trenger jo på død og liv ikke sykle ned Flåmsdalen.
Har selv syklet Flåm-Haugastøl-Flåm på en dag, og det er en helt grei distanse på en dag. En flott tur.

Re: Rallar-vegen [Re: ulveroar] #2284515 01/06/2010 08:48
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ulveroar
Hvorfor ikke gjøre litt mer utav det enn tur retur samme strekning? Sykl -Myrdal, toget gjennom tunnelen, til Uppsete, og så videre til Voss, som tidligere nevnt i tråden. Man trenger jo på død og liv ikke sykle ned Flåmsdalen.
Har selv syklet Flåm-Haugastøl-Flåm på en dag, og det er en helt grei distanse på en dag. En flott tur.

Jeg skal parkere bilen på Haugastøl, derfor må turen starte og slutte der. Vil helst unngå tog, men må man ta tog for å komme til Uppsete?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Rallar-vegen [Re: sykkelfantometJF] #2284516 01/06/2010 08:57
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det er en tunnel mellom Myrdal og Uppsete som du må gjennom med tog, ja. Å krysse fjellene med sykkel er tilnærmet umulig.

Alternativ rute fra Flåm blir bussbyttebonanza, tog er absolutt enklest tilbake til Haugastøl. Husk bare å bestille plass til syklene.

Om du ikke har syklet strekningen før, ville jeg jo anbefalt turen nedenom Flåm. Både syklingen og togturen opp igjen er - tross turistflommen - noe spektakulært.

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Rallar-vegen [Re: SjurM] #2284517 01/06/2010 09:25
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: raketmaskin
Det er en tunnel mellom Myrdal og Uppsete som du må gjennom med tog, ja. Å krysse fjellene med sykkel er tilnærmet umulig.

Alternativ rute fra Flåm blir bussbyttebonanza, tog er absolutt enklest tilbake til Haugastøl. Husk bare å bestille plass til syklene.

Om du ikke har syklet strekningen før, ville jeg jo anbefalt turen nedenom Flåm. Både syklingen og togturen opp igjen er - tross turistflommen - noe spektakulært.

Jeg har syklet tur-retur Geilo-Finse for noen år siden, derfor ville jeg sykle resten av Rallarvegen denne gangen.

Hvor er det jeg bestiller tog (NSB?)?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Rallar-vegen [Re: sykkelfantometJF] #2284518 01/06/2010 09:38
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig

Re: Rallar-vegen [Re: FHanserud] #2284519 01/06/2010 09:59
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
NSB.no ja. Men om jeg ikke husker helt feil, må du ringe for plassbestilling for sykkelen. Bestiller du på nett, eller på de røde automatene på stasjonen, får du ikke nødvendigvis sykkelen med på samme tog.

Finse-Flåm-Voss ville vært min reiserute om jeg var deg. Da får du med alt gullet på kort tid.

God tur!

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Rallar-vegen - sein høst [Re: SjurM] #2284520 07/09/2010 18:51
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Jeg lurer, bare, eller kanskje ikke bare:

Hvordan er det å sykle denne turen i fint vær i høstferien? fra 8 oktober.. (forutsatt ikke snø til knes..) Er det noe liv langs vegen, eller noe åpent, utenom finse, på denne tida av året mellom Myrdal og Haugastøl?
I fjor var det sikkert ikke så greit, men i år skal det jo bli en knallfin høstferie? Hehe.. Har tenkt å ha med familie, 2 barn og 2 voksne, som er glade i å være ute og fryse, selvsagt...-)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Rallar-vegen - sein høst [Re: ingeplinge] #2284521 07/09/2010 21:20
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Har bare hatt august-turer på Rallarvegen.
I oktober vil jeg tro det er stor sannsynlighet for å snø inne? Selv om det skulle vært bart på fredag, kan det vel fort være en halvmeter snø på lørdag. Sikkert spennende - alfor spennende for min familie, er jeg redd...

Moderator  support