Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 78 av 121 1 2 76 77 78 79 80 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sun flyer] #2213011 06/06/2016 07:21
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: sun flyer
Siden vi ikke har speil på sykkelen må utrykningskjøretøy huske å bruke sirene når vi skal passeres. Ingen automatikk i at man får med seg blålys som kommer bakfra.

Ja la oss spekulere i hvor lenge de lå bak uten å sette på sirenene..

Jeg tipper maks 3 sekunder, ikke mye å lage avisoppslag av?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213014 06/06/2016 07:23
perbl Offline
More than words
More than words
Gitt at det var bæbu og blålys, ser jeg hvertfall lite poeng i å ikke umiddelbart trekke seg så langt ut til siden man kan.

Men uansett en umulig artikkel å konkludere utfra, da det sies altfor lite om omstendighetene. Og det virker veldig rart om en lang kolonne gir pur f... hvis det kommer både lys og lyd i form av utrykningskjøretøy bakfra.

Per B.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl] #2213018 06/06/2016 07:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: perbl
Gitt at det var bæbu og blålys, ser jeg hvertfall lite poeng i å ikke umiddelbart trekke seg så langt ut til siden man kan.

Men uansett en umulig artikkel å konkludere utfra, da det sies altfor lite om omstendighetene. Og det virker veldig rart om en lang kolonne gir pur f... hvis det kommer både lys og lyd i form av utrykningskjøretøy bakfra.

Klassisk flokkmentalitet. Om ikke en tar ansvar og gjør noe så skjer det faktisk ikke en dritt.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213021 06/06/2016 07:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Saken er så underlig at jeg antar at vi vil få høre mer om den - evt. syklistenes versjon. Har vondt for å tro at noen - under noen omstendigheter - ikke viker for utrykning.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl] #2213023 06/06/2016 07:29
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Jeg har vært med en gang i ett ritt at vi fikk ambulanse bak som varslet med sirener. Først så tar det litt tid før alle oppfatter hva det er, deretter tar det litt tid å komme seg inn på en rekke. I mitt tilfelle tipper jeg det tok 30 sekunder fra jeg hørte første sirenestøt til vi lå på en rekke og ambulansen kjørte forbi. Det kan nok virke lenge når du ligger bak og venter, men å få 20 stk i et felt til å justere seg inn raskere enn det uten å lage velt, tror jeg er vanskelig.

I bil så er det jo mye lettere, først så ser du jo blålysa lenge før, deretter er det bare å blinke til siden og bremse ned. Men det er jo langt fra alle biler som ser eller hører utrykningskjøretøy heller, selv med speil fulle av blålys.

Lars Olav
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213032 06/06/2016 07:42
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kan man ikke bare stoppe? Trekke ut til siden og stanse? Må man bruke tid på å legge seg på en linje mens man fortsatt sykler i fart?
Uansett hvordan situasjonen i denne saken var, var smidigheten til disse syklistene såpass dårlig at det nådde media - via politi og brannvesen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213068 06/06/2016 08:59
perbl Offline
More than words
More than words
Formidabel farliggjøring av sykling i Adresseavisen for tida. Unngår selvsagt å nevne at det også dør (flere) i bil, til fots, i barnehagen, på tur, etc etc:

Vedlegg
Screen Shot 2016-06-06 at 10.36.56.jpg (343.97 KB, 2988 nedlastinger)
Redigert av perbl; 06/06/2016 09:00.

Per B.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl] #2213235 06/06/2016 14:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: perbl

Nå kan jeg tenke at dette faktisk kan skje, men hvor stor er sannsynligheten for at en gjeng med syklister fortsetter å sykle rulle med en brannbil og bæbu i halen over lang tid?

Bilisten viste hensyn? Såklart, fartsforskjellen mellom vanlig bil og brannbil er ikke så stor så forutsett at de titter i speilen har de god tid til å finne et sted til å slippe brannbilen forbi.
Syklisten viste ikke hensyn? Såklart, fartsforskjellen mellom syklister og en brannbil er rimmelig stor. Og forutsett at brannbilen ikke brukte bæbu permanent hadde syklistene kanskje ikke like god tid til å finne et sted til å slippe brannbilen forbi '. I tillegg må de koordinere et stopp med 15-20+ 'mann'. Neppe mange som hadde bråbremset i en slik situasjon hvor en brannbil i utrykning ligger, hvor mange meter, 15-20 meter bak.
Hvordan var forholdene til stede? smal vei med autovern, bratt grøft eller noe annet som ikke fristet dem til å bare styre rett mot grøfta.

Yepp, som sagt jeg kan tenke meg at det er noen som faktisk 'ga blaffen' i brannbilen, men ut fra artikelen så ser det ut til at brannbilen kjørte et lite stykke bak en gruppe syklister som lå to i bredden og det ser ut til at noen (politi og brannmannskapet) trur at dette er hårreisende brudd på veitrafikkloven.

Hvorfor for f*** klarer journalister ikke å skjønne selv at slike ræva artikler ikke er verdt skjermen de er skrevet på. Etter medisin er journalistikk vel studiet som krever flest poeng for å komme inn (65-70). Hvorfor for f* reflekteres dette ikke i avisene?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213238 06/06/2016 14:56
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det er da et hårreisende brudd på veitrafikkloven å ligge to ved siden av hverandre når det er et utrykningskjøretøy som ikke kommer forbi bakfra. Det er i det hele tatt et ganske drøyt brudd på veitrafikkloven å ikke svinge inn til siden og stoppe. Hva hindret bakerste mann fra å gjøre det? Det eneste jeg kan se er at vedkommende var redd for å miste rulla. Hvis ikke en sykkelklubb er i stand til å reorganisere seg etter at en brannbil har passert har de et problem.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #2213239 06/06/2016 14:56
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Tange
Hvorfor for f*** klarer journalister ikke å skjønne selv at slike ræva artikler ikke er verdt skjermen de er skrevet på. Etter medisin er journalistikk vel studiet som krever flest poeng for å komme inn (65-70). Hvorfor for f* reflekteres dette ikke i avisene?

Ikke det at det er forklaringen, men studiet er ikke lenge spesielt populært. Muligens etter at selv klipp-og-lim-jobb for kjendis.no er vanskelig å få seg.
Trengs vel knapt over 4 i snittkarakter for å komme inn i Oslo: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Bachelor/Journalistikk

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #2213257 06/06/2016 15:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gråstein
Det er da et hårreisende brudd på veitrafikkloven å ligge to ved siden av hverandre når det er et utrykningskjøretøy som ikke kommer forbi bakfra. Det er i det hele tatt et ganske drøyt brudd på veitrafikkloven å ikke svinge inn til siden og stoppe. Hva hindret bakerste mann fra å gjøre det? Det eneste jeg kan se er at vedkommende var redd for å miste rulla. Hvis ikke en sykkelklubb er i stand til å reorganisere seg etter at en brannbil har passert har de et problem.

Hvis dette er ment som kommentar på det jeg skrev må du lese en gang til.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213269 06/06/2016 16:19
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Man sykler ikke videre i rulla til man finner et sted, hver og en kjører inn til siden av veien og slipper forbi.

Det var et utrykningskjøretøy på utrykning, for pokker.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213277 06/06/2016 16:59
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Du skrev at at "det ser ut til at noen (politi og brannmannskapet) trur at dette er hårreisende brudd på veitrafikkloven." Da trodde jeg du tenkte at "dette" var den situasjonen som ble beskrevet i nyhetene.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #2213293 06/06/2016 17:45
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Les Østlendingen i dag så vil dere se at syklistene har uttalt seg og nødetatene har nyansert bildet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Boas] #2213296 06/06/2016 18:04
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Boas
Les Østlendingen i dag så vil dere se at syklistene har uttalt seg og nødetatene har nyansert bildet.

Om du har Windows 10, så kan du printe til PDF de artiklene. (crap) TS gir deg ikke muligheten til å legge ut pdf filer...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: oyvin] #2213297 06/06/2016 18:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oyvin
Man sykler ikke videre i rulla til man finner et sted, hver og en kjører inn til siden av veien og slipper forbi.

Det var et utrykningskjøretøy på utrykning, for pokker.

Trafikkreglene sier følgende:

§ 10.Fri veg
1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

Si at trafikanten er en bil, og oppdager at det kommer en utrykningsbil bakfra akkurat i en uoversiktelig sving med trafikk imot. Skal den da bråbremse? (Jeg har faktisk sett dette i virkeligheten med det resultatet at utrykningsbilen ble hindret og måtte bremse ned for å snile seg forbi idet motkommende trafikk stanset opp).
Si at 'trafikanten er en gruppe syklister, og oppdager at en utrykningsbil har kommet bakfra med trafikk imot. (Jeg antar at det var trafikk i mot for ellers ville hele saken være en non-issue, da kunne de bare kjørt forbi). Om nødvendig skal de stanse, men det er ikke pålagt. De skal gi fri bane, og hvordan man gir fri bane på en trygg og rask måte avhenger av forholdene. Det finnes en del smale steder langs Trysilveien med autovernet ganske tett inntil veien. Som jeg sa før så er fartsforskjellen mellom bil og utrykningskjøretøy mye mindre, noe som gir bilister god tid til å finne en lomme eller et trygt sted til å slippe forbi utrykningsbilen.
Syklistene derimot kan i nevnte tilfelle velge å bråbremse og stoppe i veibanen (er dette så trygt, og hvordan ville sjåføren reagert da?) eller de kan bruke litt tid til å finne hver sin plass inntil autovernet slik at utrykningsbilen kan snike seg forbi eller de kan bruke 10-20 sejunder og sykle videre fordi de ser at litt lenger frem er det en buslomme som det er trygt å kjøre inn som gruppe. Alternativer?

Hadde gruppen virkelig bare fortsett å kjøre rulle uten å reagere i det hele tatt tipper jeg at vi hadde fått høre noe som "de sperret veien i flere minutter". Det at avisen bare har noe å skrive om at utrykningsbilen møtte en gruppe syklister i 'uniform' som kjørte to i bredden sier sitt.

Og enda en gang, jeg holder det ikke for umulig at det finnes noen som virkelig ga blaffen. Men med den informasjonen som kommer frem i nettavisen er jeg et stykke unna den konklusjonen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #2213298 06/06/2016 18:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous

Om du har Windows 10, så kan du printe til PDF de artiklene. (crap) TS gir deg ikke muligheten til å legge ut pdf filer...

Får ikke lest den heller. Hovedlinjene?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #2213306 06/06/2016 18:32
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: anonymous

Får ikke lest den heller. Hovedlinjene?
Det var Solør Cykleklubb som ble forbikjørt av en brannbil på Trysilvegen søndag formiddag. De kjenner seg ikke igjen i situasjonen politiet beskriver – at de hindret brannvesenet i å rykke ut.

Etter at Østlendingen omtalte saken første gang søndag, har ikke telefonen til leder klubben, Per Ivar Antonsen, stått stille.

– Vi kjenner oss rett og slett ikke igjen i situasjonen. På grunn av motvind, hørte vi rett og slett ikke sirenene til brannbilen, sier han til Østlendingen.

Mandag ettermiddag var han i et møte med både brannvesenet og politiet om saken.

Selv var ikke Antonsen med på søndagens sykkeltrening, men han tilbakeviser påstanden om at de ikke vek for utrykningskjøretøyet fullstendig.

– Det var ni mann med på søndagens trening. Så fort de ble klar over at de hadde et utrykningskjøretøy bak seg, startet syklistene prosessen med å slippe fram utrykningskjøretøyet umiddelbart, sier Antonsen.

Han forklarer at de har drillet inn en prosedyre, ikke helt ulikt biler som fletter fra to til ett kjørefelt på en motorveg. Et slags glidelåsprinsipp.

– Faktum er det at vi er ikke annet enn mennesker. Det er begrenset hvor raskt vi klarer å reagere, når vi blir klar over at vi har med et utrykningskjøretøy å gjøre. Vi forsøkte å vike, men det er begrenset hvor fort det lar seg gjøre, sier han.

Fungerende politistasjonssjef i Elverum, Ove Osgjelten, sier til Østlendingen at saken etter alt og dømme ikke vil få noen rettslige skritt fra politiets side.

– Denne saken handler om to aktører, syklister som var ute og trente og brannbilsjåføren som kjørte utrykning. Det er nok – når alt kommer til alt – riktig at syklistene ikke hindret utrykningskjøretøyet. Når der er sagt, må alle som ferdes i trafikken vise hensyn til hverandre. Både syklister, bilister og utrykningssjåfører. Vi må være tydelige på at både bilister og syklister er en del av trafikkbildet, sier Osgjelten.

Han deltok på møtet sammen med brannvesenet og sykkelklubben mandag ettermiddag.

Politiet tar en viss selvkritikk i forhold til hvordan de karakteriserte episoden overfor Østlendingen, søndag.

– Vi kan kanskje være litt mer nyanserte når vi uttaler oss. Det skjedde veldig kort tid etter at hendelsen hadde funnet sted. Da kan det skje at man uttaler seg litt overkant av det som reelt har funnet sted, sier Osgjelten.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213313 06/06/2016 18:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Takk for oppdatering i tråden.
Fint med en god del nyansering.

Det er nok – når alt kommer til alt – riktig at syklistene ikke hindret utrykningskjøretøyet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #2213317 06/06/2016 18:49
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Dessverre så kommer vel ikke denne artikkelen ut like mye som den første, tviler sterkt på at sykkelhatende Nettavisen gidder å videreformidle.

Lars Olav
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213326 06/06/2016 19:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Dessverre har skaden nok skjedd ja.

Kanskje noen som er inne på kvinneguiden-forum som kan linke til Østlendingen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213368 06/06/2016 21:09
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Skjønner ikke at dette blir en sak, når ikke syklistene hindret brannbilen engang. Nettaviser gjør vel alt for å få klikk.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym22] #2213674 07/06/2016 17:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous22

Ikke det at det er forklaringen, men studiet er ikke lenge spesielt populært. Muligens etter at selv klipp-og-lim-jobb for kjendis.no er vanskelig å få seg.
Trengs vel knapt over 4 i snittkarakter for å komme inn i Oslo: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Bachelor/Journalistikk

Dagens journalister var gårsdagens journalistikkstudenter.
Men jeg var ikke nøyaktig nok. Burde skrevet -krevet- og ikke -krever-.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213684 07/06/2016 18:43
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
I tillegg tror jeg kulturen er ekstremt ødeleggende i de fleste redaksjoner.
Man blir assimilert i løpet av kort tid -og skriver etter kort tid det samme rælet som de andre journalistene.

Og når man sparker journalister over lav sko for å kutte på bunnlinja, blir det desto mindre tid til å skrive ordentlige saker.

Thomas
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2213702 07/06/2016 19:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Yepp.

Men det er jo egentlig politiet som bør få skikkelig ris, hva har skjedd med vanlig rettergang i Norge. Politiet dømmer skyldig, helt til det motsatte er bevist?

Vi kan kanskje være litt mer nyanserte når vi uttaler oss. Det skjedde veldig kort tid etter at hendelsen hadde funnet sted. Da kan det skje at man uttaler seg litt overkant av det som reelt har funnet sted, sier Osgjelten.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2214405 09/06/2016 10:18
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Cyload] #2214406 09/06/2016 10:21
RoyE Offline
Besatt
Besatt

Redigert av RoyE; 09/06/2016 10:21.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2215844 13/06/2016 18:09
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2215866 13/06/2016 19:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fra politiets motsvar:

Han hadde ikke hjelm på seg og mener derfor at han til en viss grad selv var skyld i de sting han måtte sy i hodet.

Blir nesten litt sånn; bilisten mener at syklister ikke har noe å gjøre på offentlig vei og at han derfor ikke var skyld i ulykken.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2215876 13/06/2016 19:26
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
En hjelm ville jo med stor sannsynlighet reddet syklisten fra å måtte sy sting i hodet. Det er riktig. Men det forandrer jo ikke det faktum at billisten har rygget ut på en meget trafikert forkjørsvei uten å se seg for. I og med det er snakk om en "hobbysyklist" uten hjelm i slak oppoverbakke så kan vi vel konkludere med at farten ikke har vært så stor at det ikke var mulig å se syklisten heller. Men politiets konklusjon her bygger dessverre oppunder mitt inntrykk (fra egne erfaringer) av Politiet i Asker og Bærum når det kommer til bil vs sykkel.

Instagram: @oivindbjerkseth
Side 78 av 121 1 2 76 77 78 79 80 120 121

Moderator  support