Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

UCK Karusellen og disk

Re: UCK Karusellen og disk [Re: TaNielsen] #2214610 09/06/2016 18:10
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Er det bare jeg som synes det der ser greit og normalt ut? Hvis dette er grunnlag for disk så har jeg vært med på mange ritt hvor hele feltet skulle vært disket. Hvis det ikke går fort nok så vil det klumpe seg og hvis det ikke er en midtlinje så har det lett for å spre seg over hele bredden. Hadde det gått fort nok til å bli en lang rekke så hadde ikke bilen bak kunne kjørt forbi uansett siden feltet ville blitt for langt.

Alle som mener at slikt bør føre til disk er bare hårsåre regleryttere med liten forståelse for hvordan et landeveisritt fungerer. Hadde det vært en bred vei med midtlinje så skulle jeg ha skjønt det, men på en så smal vei er dette bare noe en må regne med. Ønsker ikke arrangøren at slikt skal skje så må de flytte rittet til bredere veier.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214654 09/06/2016 19:34
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Liol
Er det bare jeg som synes det der ser greit og normalt ut? Hvis dette er grunnlag for disk så har jeg vært med på mange ritt hvor hele feltet skulle vært disket. Hvis det ikke går fort nok så vil det klumpe seg og hvis det ikke er en midtlinje så har det lett for å spre seg over hele bredden. Hadde det gått fort nok til å bli en lang rekke så hadde ikke bilen bak kunne kjørt forbi uansett siden feltet ville blitt for langt.

Alle som mener at slikt bør føre til disk er bare hårsåre regleryttere med liten forståelse for hvordan et landeveisritt fungerer. Hadde det vært en bred vei med midtlinje så skulle jeg ha skjønt det, men på en så smal vei er dette bare noe en må regne med. Ønsker ikke arrangøren at slikt skal skje så må de flytte rittet til bredere veier.

Seriøst?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214657 09/06/2016 19:36
olechr Offline
More than words
More than words

Jeg syntes ikke det er bra, men dette er totalt normalt. Slik ser det ut i alt fra karusell ritt til Enebakk rundt. Det er også grunnen til at jeg ikke kjører landeveis ritt hvor løypa ikke er sperret. Det er livsfarlig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214658 09/06/2016 19:39
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Det der er jo akkurat den egenrådige holdningen som er skremmende - og som nok veldig snart vil gjøre det ulovlig å arrangere turritt. I så fall kan man jo si at sykkel-Norge har fått som fortjent.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214660 09/06/2016 19:42
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Enig, det var også min umiddelbare tanke når jeg så filmen. Kollegaen min som viste meg den først og jeg tenker at dette er da helt vanlig. Dette kunne vært fra hvilket som helst ritt.

"
Re: UCK Karusellen og disk [Re: Paragonia] #2214662 09/06/2016 19:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Paragonia
Enig, det var også min umiddelbare tanke når jeg så filmen. Kollegaen min som viste meg den først og jeg tenker at dette er da helt vanlig. Dette kunne vært fra hvilket som helst ritt.

Tror vi alle dessverre kan være enig i at dette er vanlig. Betyr imidlertid ikke at det er bra eller holdbart

Re: UCK Karusellen og disk [Re: TaNielsen] #2214665 09/06/2016 19:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är väl bara att förbjuda ritt på vägar som är öppna för trafikk.

Man kan väl inte ha trafikkanter som tar upp hela vägens bred på den typen veier som i filmen eller som inte tillåter att bilar på en allmän väg kan köra om.

Antingen så får man folk att fölga trafikkreglerna sån någorlunda iallafall eller så tillåter man inte ritt.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: fredriks] #2214670 09/06/2016 19:55
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Man kan väl inte ha trafikkanter som tar upp hela vägens bred på den typen veier som i filmen eller som inte tillåter att bilar på en allmän väg kan köra om.

Antingen så får man folk att fölga trafikkreglerna sån någorlunda iallafall eller så tillåter man inte ritt.

Det er jo dette som vil bli konsekvensen; politiet kommer til å avslå rittsøknader fra arrangører som ikke har kontroll på sine deltakere

Re: UCK Karusellen og disk [Re: sls] #2214673 09/06/2016 20:00
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Jepp. Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke. Men jeg tenker at dette er vanlig. Jeg synes arrangørens reaksjon er litt sterk, kanskje tilpasset media.
Uansett bør man se på hvordan et sykkelritt i Norge bør være.
Utover det så er det kanskje litt for mange som er hissige generelt på syklister. Overdrevent og ugrunnet.

"
Re: UCK Karusellen og disk [Re: Oystein L] #2214675 09/06/2016 20:01
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Det er jo dette som vil bli konsekvensen; politiet kommer til å avslå rittsøknader fra arrangører som ikke har kontroll på sine deltakere

Da blir det ikke mange ritt. Er nok ikke UCK som er dårlig til å arrangere. Nå er det noen år siden jeg kjørte landvei, men som sagt tidligere dette var helt vanlig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: UCK Karusellen og disk [Re: TaNielsen] #2214677 09/06/2016 20:04
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes heller at staten bør oppdra befolkningen bedre. Lære toleranse og folkeskikk, akseptere andres behov.
Dette er etter min mening et ikke problem som er skapt av et mindretall med støtte fra media. Oppdragelse av folket er nøkkelen. Det er ingen som tar skade av å kjøre bak et felt noen minutter.

"
Re: UCK Karusellen og disk [Re: olechr] #2214682 09/06/2016 20:10
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Da blir det ikke mange ritt. Er nok ikke UCK som er dårlig til å arrangere. Nå er det noen år siden jeg kjørte landvei, men som sagt tidligere dette var helt vanlig.

Ja, det kan redusere terminlista drastisk (hadde ikke spesifikt UCK i tankene, dette gjelder haugevis med ritt/arrangører, spesielt i tettbygd strøk)

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214689 09/06/2016 20:22
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Ville du forstått det om du ble disket hver gang trafikkreglene ble brutt?
Om du ble disket hver gang, ville du da følge trafikkreglene i ritt?

Re: UCK Karusellen og disk [Re: anonym] #2214694 09/06/2016 20:34
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Enig.
Og alle fartsgrenser skal følges.
Det sier seg selv at ritt skal og bør få disp fra reglene.
Uansett så mener jeg dette er et oppdiktet problem.

Hvis man skal sette fokus på det som er et problem så er det lett å snu det å se på bilene. Mange tusen kollisjoner PR år bare i Oslo . Det er et reelt problem.

"
Re: UCK Karusellen og disk [Re: Paragonia] #2214710 09/06/2016 21:05
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Paragonia
Enig.
Og alle fartsgrenser skal følges.

40-sonen nedover på Askerrunden skulle overholdes. Det førte til at alle som hadde mistet feltet opp bakken plutselig fikk kontakt da det kun var de som var først som ble stoppet ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: UCK Karusellen og disk [Re: oysandr] #2214711 09/06/2016 21:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oysandr
Sitat: sveinaa
Tenker litt på han som filmet, og hvordan artikkelen er vinklet. Har man en rett til å kjøre forbi selv om trafikken ikke går jf. fartsgrensen? Hadde man feks syklet samme distansen i 25 par av 2 i egen kjørefil så hadde han jo ikke kunnet kjøre forbi uansett?

Om han ikke har rett til å kjøre forbi, så har de som sykler plikt til å ikke unødig hindre andre trafikanter.. å sperre hele veiens bredde i flere kilometer av eget ego når andre prøver å komme hjem fra jobb er definitivt lite hensynsfullt..

Ønsker man av sine medmennesker å bli behandlet med respekt, så må man også vise de respekt tilbake. "Del veien" plakatene veivesenet setter opp er verdiløse om ikke også syklende av og til kan stoppe opp for å slippe frem biler og kø. De er ikke kun satt opp for å roe ned hissige bilister (mange nok av de og dessverre)

Kanskje løsningen for uck er å tvinge stopp på alle busslommer? Minimum 30 sekunder? På den måten kan faktisk biler passere av og til.
Noe annerledes tenking er helt klart nødvendig for å kunne arrangere ritt på trafikkert vei på en hensynsfull måte.

Ikke så opptatt av han bak. Mere møtende trafikk. Blir lett dødsfall om man fronter med bil i 40 km/t....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: UCK Karusellen og disk [Re: anonym] #2214731 10/06/2016 05:01
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anonymous

Forstå hva? Jeg ser et sykkelfelt som sykler på en vei som er så smal at det knapt er mulig med to biler i bredden en gang. En forbikjøring av feltet her er hadde vært en særs dårlig ide. Jeg antar det var satt opp skilt rundt løypa og at bilister dermed hadde mulighet til å finne andre veier.

Som sagt, hadde dette vært på en bredere vei med veimerking på midten av veien så hadde jeg vært helt enig i kritikken. Det var det ikke så det her var et ritt som av arrangøren var lagt opp til å feile hvis det å holde seg på riktig side av veien virkelig er noe å henge seg opp i på så smale veier. Jeg synes ikke det og at dette er bare en stor overreaksjon fra flere, inkludert folk her inne.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214736 10/06/2016 05:33
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Forstå hva? Jeg ser et sykkelfelt som sykler på en vei som er så smal at det knapt er mulig med to biler i bredden en gang. En forbikjøring av feltet her er hadde vært en særs dårlig ide. Jeg antar det var satt opp skilt rundt løypa og at bilister dermed hadde mulighet til å finne andre veier.

Som sagt, hadde dette vært på en bredere vei med veimerking på midten av veien så hadde jeg vært helt enig i kritikken. Det var det ikke så det her var et ritt som av arrangøren var lagt opp til å feile hvis det å holde seg på riktig side av veien virkelig er noe å henge seg opp i på så smale veier. Jeg synes ikke det og at dette er bare en stor overreaksjon fra flere, inkludert folk her inne.

Nå gjelder jo trafikkreglene alle veier og du ville altså ikke forstå hvorfor du ble disket, om arrangørene hadde vært konsekvent med å følge reglene i alle ritt.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214739 10/06/2016 05:53
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Konsekvensene for trafikken bak er ikke så veldig interessant og kan forsvares utfra gjeldende lovverk, det er konflikten med møtende trafikk som er poenget (for meg i hvertfall).

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: UCK Karusellen og disk [Re: anonym] #2214745 10/06/2016 06:03
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B

Nå gjelder jo trafikkreglene alle veier og du ville altså ikke forstå hvorfor du ble disket, om arrangørene hadde vært konsekvent med å følge reglene i alle ritt.

Jeg ville definitivt blitt forbanna med null forståelse for disk basert på videon. Når det arrangeres ritt, må arrangør ta på seg ansvar og sørge for ar det er bil foran og bak og ha så god oversikt ar de evt kan diske enkeltryttere. På det aktuelle stedet er det mer eller mindre umulig å kjøre forbi uansett, og med stor fart og det stopper opp foran, vet jo alle at dette skjer. Dette skjer i alle ritt! Ikke mange som skulle fått godkjent Raumerrittet eller Birken (mot Skramstad), eller andre ritt. UCK kan ikke ikke arrangere liknende ritt, om de ikke gjør en drastisk forandring. De har som arrangør ikke tatt lærdom etter forrige gang høvdingen annonserte disk.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: anonym] #2214746 10/06/2016 06:06
Liol Offline
Ringrev
Ringrev

Arrangøren kan godt bruke trafikkreglene slik hvis de ønsker. Skal det da også være disk av de i feltet ikke viser tegn i kryss, for de som ligger tettere enn 3 sekunder bak h*n foran og for de som mangler ringeklokke og refleks på sykelen? Alt dette også står jo også i lovverket.

Ser du hvor håpløst det blir hvis alle ritt skal følge regelboka 100%?

Sitat: Torshov-Simen
Konsekvensene for trafikken bak er ikke så veldig interessant og kan forsvares utfra gjeldende lovverk, det er konflikten med møtende trafikk som er poenget (for meg i hvertfall).

Har du syklet ritt på landevei? Det som skjer ved møtende bil er at noen foran roper "BIL!" og så legger hele feltet seg inn til høyre for å slippe bilen fram. Ser du hele videoen så ser du jo nettopp dette skje i praksis.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Torshov-Simen] #2214747 10/06/2016 06:11
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Enig.
Irritasjon fra de som blir liggende bak syklistene (oftest noen sekunder, selv om det føles som mange minutter for de det gjelder) er også mye mindre farlig(/dødelig), både for syklistene og møtende trafikk.

For øvrig er det slik at i politiets tillatelsesbrev til turritt står det normalt at det forutsettes at vegtrafikkloven følges. Her vet vi at det er varslet innstramminger (jfr. Styrkeprøven), og vi må anta at dokumenterte brudd på dette får konsekvenser for fremtidige tillatelser

(og ja, jeg har syklet nok landeveisritt til at jeg ser problemet, og at jeg stort sett holder meg til ritt hvor dette ikke er noen stor utfordring)

Redigert av Oystein L; 10/06/2016 06:13.
Re: UCK Karusellen og disk [Re: TaNielsen] #2214750 10/06/2016 06:36
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Jeg skjønner ikke helt utgangspunktet for filmen. Den viser en bilist som ligger bak et felt med syklister. Foran syklistene er det flere biler. Hvorfor skal bilisten kjøre forbi? Det kan sikkert stemme at det på et tidligere tidspunkt hadde det vært fint å kjøre forbi, men denne filmen viser ikke dette. At feltet bruker motsatt kjørebane og dermed er til fare for motgående trafikk er mindre bra, men det var vel ikke det som var hensikten å vise med filmingen?

Re: UCK Karusellen og disk [Re: bcbc] #2214762 10/06/2016 06:54
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: bcbc
Dette skjer i alle ritt! Ikke mange som skulle fått godkjent Raumerrittet eller Birken (mot Skramstad), eller andre ritt.

Så da er det greit, siden det skjer i alle ritt?
Arrangøren har bare tatt ansvar for å begynne å håndheve det reglementet som har vært der hele tiden og skal ha kudos for det - hvis andre arrangører følger etter er det håp om å bli kvitt unotene slik at det også i fremtiden kan arrangeres lavterskelritt på landeveien.
Alternativet, hvis det fortsetter som nå, er at det blir forbud mot alt annet enn aktivritt med betydelig økt sikkerhet/avsperret vei, og det kommer til å medføre en drastisk reduksjon i vårt eget ritt-tilbud.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Liol] #2214763 10/06/2016 07:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Har du syklet ritt på landevei? Det som skjer ved møtende bil er at noen foran roper "BIL!" og så legger hele feltet seg inn til høyre for å slippe bilen fram. Ser du hele videoen så ser du jo nettopp dette skje i praksis.

Jeg har syklet en god del landeveisritt ja, og har registrert ulike varianter av det du sier;
"BIL" - feltet legger seg inn uten problemer
"BIL" - feltet legger seg delvis inn, bilen er halveis ute i grøfta
"BIL" - feltet rekker ikke å legge seg inn, bilen er stillestående utenfor veien eller innpakket i en klynge av svært sakterullende sykler
"BIL" - feltet prøver å legge seg inn, men det er ikke nok plass med velt som resultatet
De fleste av variantene innebærer farligere situasjoner enn om feltet hadde vært i samme bredde og holdt seg til sin del av veibanen kontinuerlig.

Redigert av Torshov-Simen; 10/06/2016 07:02.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Torshov-Simen] #2214764 10/06/2016 07:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette skjer i alle ritt! Ikke mange som skulle fått godkjent Raumerrittet eller Birken (mot Skramstad), eller andre ritt.

Ta med deg at noen turrritt har fått tillatelser til full sperring eller "glidende sperring" av motgåene kjørefelt (ref. Birken), og dermed bærer kostnadene med ekstra vakthold.
Det lar seg selvfølgelig ikke gjøre for alle arrangører, hverken økonomisk eller praktisk.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Oystein L] #2214770 10/06/2016 07:15
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B

Ta med deg at noen turrritt har fått tillatelser til full sperring eller "glidende sperring" av motgåene kjørefelt (ref. Birken), og dermed bærer kostnadene med ekstra vakthold.
Det lar seg selvfølgelig ikke gjøre for alle arrangører, hverken økonomisk eller praktisk.

Vil det da si at trafikkreglene er opphevet og det blir mindre farlig med de bilene som kommer i mot opp mot Skramstad, eller på Raumerrittet? For øvrig hårreisende sikkerhet frem mot Ås gård...
Dersom det er så alvorlig at en kommer over i motgående kjørefelt, eller at biler ikke kan kjøre forbi (når de allikevel ikke hadde kunnet/burde kjøre forbi), så er jeg helt enig med deg at det ikke er mulig for arrangører å håndheve/følge opp på dugnad, men da kan en heller ikke arrangere.

Re: UCK Karusellen og disk [Re: Torshov-Simen] #2214772 10/06/2016 07:18
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B

Så da er det greit, siden det skjer i alle ritt?
Arrangøren har bare tatt ansvar for å begynne å håndheve det reglementet som har vært der hele tiden og skal ha kudos for det - hvis andre arrangører følger etter er det håp om å bli kvitt unotene slik at det også i fremtiden kan arrangeres lavterskelritt på landeveien.
Alternativet, hvis det fortsetter som nå, er at det blir forbud mot alt annet enn aktivritt med betydelig økt sikkerhet/avsperret vei, og det kommer til å medføre en drastisk reduksjon i vårt eget ritt-tilbud.

Nei, det er ikke greit, men arrangøren frasier seg alt ansvar og skyver alt over på ryttere. Samme reaksjon har skjedd før, men arrangør har ikke gjort noen forandring! Men ja, ritt kan ikke arrangeres på denne måten, om arrangørene ikke har kapasitet med bedre sikkerhet og oppfølging underveis!

Re: UCK Karusellen og disk [Re: TaNielsen] #2214782 10/06/2016 07:31
I
Idart Offline
Medlem
Medlem
I
Jeg mener at hvis man synes det som skjer i videoen er helt greit så bør man tenke seg nøye om. Det kan være at bilisten ikke kunne/burde kommet forbi på videoens strekning uansett, men så utstrakt bruk av venstre side av veien er rett og slett galt.

Jeg tenker at flere tiltak kan prøves:
- Ritt med (mye) mer bakker: Dette splitter store felt, og vi får bedre trafikkavvikling
- Drastisk redusering av puljestørrelser i turritt, kanskje maks 30 ryttere.
- Midlertidig enveiskjøring i kortere rundløyper (5-10 km): Sikrer mot møteulykker, og sikrer adkomst for bil (men kanskje med omvei). Da kan også bruk av større veibredde forsvares (men trafikk må slippes forbi).
- Enda hardere bruk at diskvalifikasjon av ryttere som ikke følger trafikkregler.
- En styrt utvikling der vi får norske turritt til å likne mer på kontinentale gran fondos/sportive ritt, lavere skuldre, stopp på matstasjoner, krydderkake osv.

Forøvrig er Birken et dårlig eksempel, der er vel omtrent alle veier stengt i forbindelse med rittet, iallefall ut fra start. (Ref en annen diskusjon om rittdeltakelse og prisnivå her inne, det er jo nettopp slik stengning som koster. Altså: hvis man liker å sykle ritt på stengte veier bør man ikke klage på prisen)

Re: UCK Karusellen og disk [Re: bcbc] #2214791 10/06/2016 07:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vil det da si at trafikkreglene er opphevet...

Nei, men det gis ved en del tilfeller tillatelser til sperring av veier, det koster flesk i form av politivakter. På Birken er det f. eks bilfritt på fjellveiene og ned mot Lillehammer
(hva som er gjort/gjøres før Skramstad kjenner jeg ikke til, men jeg har vel opplevd mindre farlig der i løpet av snart 20 år enn på ett enkelt landeveisturritt)

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support