UCK Karusellen og disk
|
UCK Karusellen og disk
09/06/2016 07:53
|
TaNielsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvordan skal man klare å arrangere karusell fellestart landeveisritt i fremtiden, når dette blir resultat av at en irritert fyr filmer rett bak feltet, på en smal vei i bunnen av en bakke, hvor hastigheten går ned, og feltet eser ut.. Er det kun liv laga for tempo og rulleritt fremmover? Ryttere disket Det er forøvrig risikosport å sykle landevei på Øvre Romerike, når trafikklærere som han her står for opplæringen Dette skrev kjørelæreren på Facebook
Redigert av TaNielsen; 09/06/2016 07:55.
|
|
|
Re: UCK Karusellen og disk
[Re: TaNielsen]
09/06/2016 07:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget er at man må forholde seg til trafikkreglene. Dette er et godt eksempel på at aktive ritt med mer sikkerhet er veien å gå. Plutselig sitter en syklist i grillen på en bil om man kjører i hele veibanen og driter i trafikkreglene.
En trafikklærer som uttaler seg sånn burde miste retten til å lære andre å kjøre bil:!
Redigert av sveinaa; 09/06/2016 08:04.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
09/06/2016 08:14
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvordan skal man klare å arrangere karusell fellestart landeveisritt i fremtiden, når dette blir resultat av at en irritert fyr filmer rett bak feltet, på en smal vei i bunnen av en bakke, hvor hastigheten går ned, og feltet eser ut.. Er det kun liv laga for tempo og rulleritt fremmover? Ryttere disket Også vi syklister må forholde oss til trafikkreglene på offentlig vei, om det er jobb-pendling, trening eller ritt (såfremt ikke arrangør har noen avtale med myndigheter om sperring eller dirigering etc). Ikke noe særlig pro, men om det hadde vært det så hadde veiene vært avsperret.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
09/06/2016 08:17
|
TaNielsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er med som arrangør, så dette var ingen sytetråd, men et oppriktig spørsmål om ideer til å unngå dette..
|
|
|
09/06/2016 08:53
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er med som arrangør, så dette var ingen sytetråd, men et oppriktig spørsmål om ideer til å unngå dette.. Når du spør, så må det opp på høyeste nivå at politiet må på banen for å kunne sperre trafikken på utvalgte steder den korte perioden det trengs. Vet at Styrkeprøven sliter med å engasjere politiet, men en kommer kun noen vei om en fortsetter å poengtere og jobbe for å kunne arrangere ritt. Når det gjelder disk i dette rittet, må jeg si at ledelsen i klubben og som arrangør er passe dobbeltmoralske, og egentlig på grensen til idioti. Når en begynner et ritt med så liten oversikt (mangel på følgebiler foran og bak), sender ut så mange i hver pulje og så svarer med å svartmale syklister som ikke følger trafikkreglene (noe de skal), så blir jeg lettere oppgitt (med forbehold om at media fremstiller dette som de vil og jeg ikke har fått med meg alt). Han som står frem som ansvarlig bør diske seg selv, og han bør i det minste beklage ovenfor syklistene at han har arrangert et ritt med for dårlig sikkerhet. Penger betyr ingenting her, men betaler han tilbake startkontigenten til alle? Det må bli lettere å arrangere ritt, og andre enn politiet må kunne stoppe/dirigere trafikken. UCK arrangere også Kongerittet, og for noen år siden klarte de ikke å stoppe en idiot som på død og liv skulle hevde sin rett og kjøre til eiendommen sin fra Gamle Hadelandsvei og i mot rittet, da det ble poengtert at en stor gruppe var på vei ned i stor fart. Bare flaks at liv ikke gikk der. Dersom sikkerhet skal gå føre alt, så er det pr dags dato ikke mulig å arrangere ritt der det er vei/trafikk, da en ikke har noe mandat til å stoppe/dirigere trafikken. Men igjen, latterlig og dobbeltmoralsk å legge ansvaret over på syklistene gjennom å diske dem.
|
|
|
09/06/2016 09:30
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Veien å gå (inntil videre) er jo å fortsette i den retningen man har begynt - vise deltagerne at sanksjonsmuligheten for brudd på trafikkreglene ikke er en tom trussel. Disk er det eneste språket som blir forstått.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
09/06/2016 09:52
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Blir mer skremt av kommentarfeltet, men de er like hver gang. Veiavgift og kondomdress gjentas og gjentas.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
09/06/2016 09:53
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Uten at man på noen som helst måte skal forsvare sånn sykling, så virker det lite gjennomtenkt å skulle ha 125 syklister i ekspressklassen på så smale veier i et såpass flatt område. Det er jo garantert å bli store felt. Arrangøren burde jo i det minste hatt en del mindre puljer for å minimere risikoen for at feltene sprer seg over hele veien. Her må nok begge parter ta på seg litt skyld for at det ble som det ble.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
09/06/2016 10:06
|
TaNielsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mye feil i artikkelen, det ble kun sendt ut 50 stk pr pulje, med 5 min mellom puljene. Burde antaglig vært halvert til 25 stk pr pulje.
|
|
|
[Re: bcbc]
09/06/2016 10:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er med som arrangør, så dette var ingen sytetråd, men et oppriktig spørsmål om ideer til å unngå dette.. Når du spør, så må det opp på høyeste nivå at politiet må på banen for å kunne sperre trafikken på utvalgte steder den korte perioden det trengs. Vet at Styrkeprøven sliter med å engasjere politiet, men en kommer kun noen vei om en fortsetter å poengtere og jobbe for å kunne arrangere ritt. Når det gjelder disk i dette rittet, må jeg si at ledelsen i klubben og som arrangør er passe dobbeltmoralske, og egentlig på grensen til idioti. Når en begynner et ritt med så liten oversikt (mangel på følgebiler foran og bak), sender ut så mange i hver pulje og så svarer med å svartmale syklister som ikke følger trafikkreglene (noe de skal), så blir jeg lettere oppgitt (med forbehold om at media fremstiller dette som de vil og jeg ikke har fått med meg alt). Han som står frem som ansvarlig bør diske seg selv, og han bør i det minste beklage ovenfor syklistene at han har arrangert et ritt med for dårlig sikkerhet. Penger betyr ingenting her, men betaler han tilbake startkontigenten til alle? Det må bli lettere å arrangere ritt, og andre enn politiet må kunne stoppe/dirigere trafikken. UCK arrangere også Kongerittet, og for noen år siden klarte de ikke å stoppe en idiot som på død og liv skulle hevde sin rett og kjøre til eiendommen sin fra Gamle Hadelandsvei og i mot rittet, da det ble poengtert at en stor gruppe var på vei ned i stor fart. Bare flaks at liv ikke gikk der. Dersom sikkerhet skal gå føre alt, så er det pr dags dato ikke mulig å arrangere ritt der det er vei/trafikk, da en ikke har noe mandat til å stoppe/dirigere trafikken. Men igjen, latterlig og dobbeltmoralsk å legge ansvaret over på syklistene gjennom å diske dem. Konklusjonen er vel egentlig at turritt ikke bør arrangeres innfor gjeldende reglement og at aktive-ritt med stans av all trafikk er løsningen. Dette burde være mulig om det ble arrangert færre ritt slik at deltaker antallet går opp på de rittene som arrangeres. Sannsynligvis utopi da klubbene ikke vil klare å enes om hvilke ritt 
|
|
|
09/06/2016 10:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
50 ryttere pr pulje høres riktig ut for meg, 5min mellom kan bli lite om det går fortere i pulja bak. Er det turritt SKAL veitrafikkloven følges, eneste måten å få til det på er om arrangørene disker over en lav sko for klare brudd på denne. Om ryttere gang på gang slipper unna med tilsnakk har det svært liten oppdragende effekt. Diskvalifisering derimot...
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/06/2016 10:49
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er med som arrangør, så dette var ingen sytetråd, men et oppriktig spørsmål om ideer til å unngå dette.. Når du spør, så må det opp på høyeste nivå at politiet må på banen for å kunne sperre trafikken på utvalgte steder den korte perioden det trengs. Vet at Styrkeprøven sliter med å engasjere politiet, men en kommer kun noen vei om en fortsetter å poengtere og jobbe for å kunne arrangere ritt. Når det gjelder disk i dette rittet, må jeg si at ledelsen i klubben og som arrangør er passe dobbeltmoralske, og egentlig på grensen til idioti. Når en begynner et ritt med så liten oversikt (mangel på følgebiler foran og bak), sender ut så mange i hver pulje og så svarer med å svartmale syklister som ikke følger trafikkreglene (noe de skal), så blir jeg lettere oppgitt (med forbehold om at media fremstiller dette som de vil og jeg ikke har fått med meg alt). Han som står frem som ansvarlig bør diske seg selv, og han bør i det minste beklage ovenfor syklistene at han har arrangert et ritt med for dårlig sikkerhet. Penger betyr ingenting her, men betaler han tilbake startkontigenten til alle? Det må bli lettere å arrangere ritt, og andre enn politiet må kunne stoppe/dirigere trafikken. UCK arrangere også Kongerittet, og for noen år siden klarte de ikke å stoppe en idiot som på død og liv skulle hevde sin rett og kjøre til eiendommen sin fra Gamle Hadelandsvei og i mot rittet, da det ble poengtert at en stor gruppe var på vei ned i stor fart. Bare flaks at liv ikke gikk der. Dersom sikkerhet skal gå føre alt, så er det pr dags dato ikke mulig å arrangere ritt der det er vei/trafikk, da en ikke har noe mandat til å stoppe/dirigere trafikken. Men igjen, latterlig og dobbeltmoralsk å legge ansvaret over på syklistene gjennom å diske dem. Konklusjonen er vel egentlig at turritt ikke bør arrangeres innfor gjeldende reglement og at aktive-ritt med stans av all trafikk er løsningen. Dette burde være mulig om det ble arrangert færre ritt slik at deltaker antallet går opp på de rittene som arrangeres. Sannsynligvis utopi da klubbene ikke vil klare å enes om hvilke ritt Tror faktisk at en må starte helt i bunn og slutte å arrangere ritt om ikke sikkerheten, politi og mandat er helt avklart, og det er mulig å stenge av farlige veier etc... Da får Storting og samfunn vurdere om dette er veien de vil gå i en tid hvor man gjør det snart umulig å eie bil, og fortsatt ikke gjør noen solide inngrep i å øke og forbedre sykkelmulighetene. Folkehelse og miljø er og blir kun populær ordbruk... Denne typen konfrontasjoner skaper et aggresjonsnivå hos bilister som ikke er særlig bra. Med meg selv og familien ofte langs veien på sykkel er jeg skremt av kjøringen til enkelte, og når jeg leser kommentarene, blir jeg ikke mindre skremt. Han kjørelæreren er jo komplett idiot, men når NRK går klar av liknende uttalelser, er jo lista lagt....
|
|
|
[Re: Oystein L]
09/06/2016 10:51
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
50 ryttere pr pulje høres riktig ut for meg, 5min mellom kan bli lite om det går fortere i pulja bak. Er det turritt SKAL veitrafikkloven følges, eneste måten å få til det på er om arrangørene disker over en lav sko for klare brudd på denne. Om ryttere gang på gang slipper unna med tilsnakk har det svært liten oppdragende effekt. Diskvalifisering derimot... Så da er det greit at arrangøren gjør en halvveis jobb i forkant, og dersom en kan dokumentere på film at noe ureglementert skjer (noe som antakelig skjer i alle ritt - ref Tour de France og togovergang - så er det ryttere som skal diskvalifiseres?
|
|
|
09/06/2016 11:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når du spør, så må det opp på høyeste nivå at politiet må på banen for å kunne sperre trafikken på utvalgte steder den korte perioden det trengs. Vet at Styrkeprøven sliter med å engasjere politiet, men en kommer kun noen vei om en fortsetter å poengtere og jobbe for å kunne arrangere ritt. Når det gjelder disk i dette rittet, må jeg si at ledelsen i klubben og som arrangør er passe dobbeltmoralske, og egentlig på grensen til idioti. Når en begynner et ritt med så liten oversikt (mangel på følgebiler foran og bak), sender ut så mange i hver pulje og så svarer med å svartmale syklister som ikke følger trafikkreglene (noe de skal), så blir jeg lettere oppgitt (med forbehold om at media fremstiller dette som de vil og jeg ikke har fått med meg alt). Han som står frem som ansvarlig bør diske seg selv, og han bør i det minste beklage ovenfor syklistene at han har arrangert et ritt med for dårlig sikkerhet. Penger betyr ingenting her, men betaler han tilbake startkontigenten til alle? Det må bli lettere å arrangere ritt, og andre enn politiet må kunne stoppe/dirigere trafikken. UCK arrangere også Kongerittet, og for noen år siden klarte de ikke å stoppe en idiot som på død og liv skulle hevde sin rett og kjøre til eiendommen sin fra Gamle Hadelandsvei og i mot rittet, da det ble poengtert at en stor gruppe var på vei ned i stor fart. Bare flaks at liv ikke gikk der. Dersom sikkerhet skal gå føre alt, så er det pr dags dato ikke mulig å arrangere ritt der det er vei/trafikk, da en ikke har noe mandat til å stoppe/dirigere trafikken. Men igjen, latterlig og dobbeltmoralsk å legge ansvaret over på syklistene gjennom å diske dem.
Konklusjonen er vel egentlig at turritt ikke bør arrangeres innfor gjeldende reglement og at aktive-ritt med stans av all trafikk er løsningen. Dette burde være mulig om det ble arrangert færre ritt slik at deltaker antallet går opp på de rittene som arrangeres. Sannsynligvis utopi da klubbene ikke vil klare å enes om hvilke ritt Tror faktisk at en må starte helt i bunn og slutte å arrangere ritt om ikke sikkerheten, politi og mandat er helt avklart, og det er mulig å stenge av farlige veier etc... Da får Storting og samfunn vurdere om dette er veien de vil gå i en tid hvor man gjør det snart umulig å eie bil, og fortsatt ikke gjør noen solide inngrep i å øke og forbedre sykkelmulighetene. Folkehelse og miljø er og blir kun populær ordbruk... Denne typen konfrontasjoner skaper et aggresjonsnivå hos bilister som ikke er særlig bra. Med meg selv og familien ofte langs veien på sykkel er jeg skremt av kjøringen til enkelte, og når jeg leser kommentarene, blir jeg ikke mindre skremt. Han kjørelæreren er jo komplett idiot, men når NRK går klar av liknende uttalelser, er jo lista lagt.... Det er en utfordring at trafikkreglene må overholdes, og det vet alle som har kjørt et turritt. En del mister nesten alle hemninger når startnummeret er på! Jeg tror aktive-ritt er veien å gå, og en skjerpet sikkerhet. Så kunne man satt et tak på antall arrangerte ritt i hver region per uke/helg som sikret deltagere og inntekter. Ellers så kunne jo arrangøren leid inn en politibil som kjørte bak feltet. Slik at de kunne filme og bøtelegge (evt. beslaglegge førerkort) i tillegg til at folk ble disket. De fleste utfordringer kommer jo når svakere ryttere med bakgrunn i terrenget klarer å kjøre inn og føler seg berettiget til å avansere i feltet (Da blir det jo trangt.).
|
|
|
09/06/2016 11:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
50 ryttere pr pulje høres riktig ut for meg, 5min mellom kan bli lite om det går fortere i pulja bak. Er det turritt SKAL veitrafikkloven følges, eneste måten å få til det på er om arrangørene disker over en lav sko for klare brudd på denne. Om ryttere gang på gang slipper unna med tilsnakk har det svært liten oppdragende effekt. Diskvalifisering derimot... Så da er det greit at arrangøren gjør en halvveis jobb i forkant, og dersom en kan dokumentere på film at noe ureglementert skjer (noe som antakelig skjer i alle ritt - ref Tour de France og togovergang - så er det ryttere som skal diskvalifiseres? Forutsetningen for å delta er jo at trafikkreglene følges. En kan jo ikke forvente at arrangøren legger opp til mer sikkerhet enn reglene tilsier. Derfor tror jeg aktive-ritt med strengere regler er veien å gå!
|
|
|
09/06/2016 11:09
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Alle som har sykla landeveisritt har vel blitt formanet opp og ned om trafikkregler før start. Iallfall har jeg det. Når det så går ganske nøyaktig 0 meter før begge kjørefeltene er i bruk, og dette fortsetter med nestenkollisjoner gang på gang på gang, møtende biler som i panikk kjører helt/halvveis ut i grøfta og så videre, så kan vi ikke forvente annen oppmerksomhet. Det er alltid en som begynner, men så følger selvfølgelig alltid andre på. Hvorfor? For plasseringen sin skyld. "Han gjør, jeg skal iallfall ikke falle lenger bak" Landeveisritt går jo ofte på veier uten midtmarkering og det gjør åpenbart skillelinjene mindre klare, men så fort det er midtmarkering er det ganske tydelig hvor vi har noe å gjøre og ikke - allikevel peiser folk på feil side av midtrabatter og rundkjøringer, og ligger glatt i motsatt kjørefelt i lange strekk, avhengig av hvor mye trafikk det er på stedet. Man kan sikkert gi noe skyld til arrangører, men til syvende og sist så er det rytterne som tar valgene med å bryte trafikkreglene, og det igjen er jo drevet av prestasjonsønsket. Så enten må man gjøre noe med prestasjonsdelen av det, eller så må man stramme inn på sanksjonene (hvordan en nå enn skulle fått til det.. arrangør kan vel ikke gjøre stort annet enn disk, politiet må vel inn for å få til bøter).
|
|
|
09/06/2016 11:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Er ikke et eneste landeveisritt jeg har kjørt hvor det ikke har vært slik. Det er alltid en som prøver å komme forbi på venstre side. Så plutselig er hele veien full.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
09/06/2016 11:11
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
50 ryttere pr pulje høres riktig ut for meg, 5min mellom kan bli lite om det går fortere i pulja bak. Er det turritt SKAL veitrafikkloven følges, eneste måten å få til det på er om arrangørene disker over en lav sko for klare brudd på denne. Om ryttere gang på gang slipper unna med tilsnakk har det svært liten oppdragende effekt. Diskvalifisering derimot... Så da er det greit at arrangøren gjør en halvveis jobb i forkant, og dersom en kan dokumentere på film at noe ureglementert skjer (noe som antakelig skjer i alle ritt - ref Tour de France og togovergang - så er det ryttere som skal diskvalifiseres? Forutsetningen for å delta er jo at trafikkreglene følges. En kan jo ikke forvente at arrangøren legger opp til mer sikkerhet enn reglene tilsier. Derfor tror jeg aktive-ritt med strengere regler er veien å gå! Enig med deg, men spør, da jeg ikke vet hva som kreves av arrangør. Synes det er rart at arrangøren ikke har større oversikt selv, noe de burde hatt gjennom å hatt følgebil foran og bak hver pulje.... Er ikke dette et krav? Denne typen sykling foregår garantert på alle ritt som arrangeres på vei av samme standard med samme rammer....
|
|
|
09/06/2016 11:19
|
TaNielsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
50 ryttere pr pulje høres riktig ut for meg, 5min mellom kan bli lite om det går fortere i pulja bak. Er det turritt SKAL veitrafikkloven følges, eneste måten å få til det på er om arrangørene disker over en lav sko for klare brudd på denne. Om ryttere gang på gang slipper unna med tilsnakk har det svært liten oppdragende effekt. Diskvalifisering derimot... Så da er det greit at arrangøren gjør en halvveis jobb i forkant, og dersom en kan dokumentere på film at noe ureglementert skjer (noe som antakelig skjer i alle ritt - ref Tour de France og togovergang - så er det ryttere som skal diskvalifiseres? Forutsetningen for å delta er jo at trafikkreglene følges. En kan jo ikke forvente at arrangøren legger opp til mer sikkerhet enn reglene tilsier. Derfor tror jeg aktive-ritt med strengere regler er veien å gå! Enig med deg, men spør, da jeg ikke vet hva som kreves av arrangør. Synes det er rart at arrangøren ikke har større oversikt selv, noe de burde hatt gjennom å hatt følgebil foran og bak hver pulje.... Er ikke dette et krav? Denne typen sykling foregår garantert på alle ritt som arrangeres på vei av samme standard med samme rammer.... Det ligger en frontbil med gulblink rett foran feltet som er filmet på videoen over her, for de som er kjent, så er dette rett etter Kopperudåsen, på vei sørover, dvs det har vært en lang nedoverbakke hvor det flater ut, dermed kommer folk fort inn bakfra og feltet klumper seg..
|
|
|
09/06/2016 11:24
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
TaNilsen - Da er du inne på det jeg mener, nemlig at arrangør hadde kunnet dokumentere dette, og ikke gitt syklistene alt ansvar. Har selv syklet ritt, og selv om det aldri har vært noe av betydning for min del, så er hele hensikten med konkurranse å komme så fort frem som mulig. Om ikke, så kan en kalle sammen til en felles tur på et område uten trafikk! Regler satt skal følges, men i "kampens hete" vil en trenge litt hjelp, og da kan det hende at disk at de som gjør det er veien å gå, men ikke alle!
|
|
|
09/06/2016 11:30
|
TaNielsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
TaNilsen - Da er du inne på det jeg mener, nemlig at arrangør hadde kunnet dokumentere dette, og ikke gitt syklistene alt ansvar. Har selv syklet ritt, og selv om det aldri har vært noe av betydning for min del, så er hele hensikten med konkurranse å komme så fort frem som mulig. Om ikke, så kan en kalle sammen til en felles tur på et område uten trafikk! Regler satt skal følges, men i "kampens hete" vil en trenge litt hjelp, og da kan det hende at disk at de som gjør det er veien å gå, men ikke alle! Enig med deg der
|
|
|
09/06/2016 11:35
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Synes det er rart at arrangøren ikke har større oversikt selv, ...
Arrangøren sitter jo ofte i målområdet med en stoppeklokke.. I mitt tilfelle er han også terrengsyklist, da landeveissyklistene som kjenner farene vil sykle selv.. Fikk meg noen aha-opplevelser da jeg så en GOPROfilm fra ett landeveisritt jeg arrangerte i fjor. Bruker ikke den innspurten igjen...
|
|
|
09/06/2016 11:43
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Det skjedde vel noe lignende ifjor også mener jeg å huske? At express pulja ble disket.
Kanskje løsningen må være en følgebil bak feltet med feks ropert som følger med på slike ting og trekker ut de som ikke følger reglene.?
Klart da havner man jo på høyere kostnader osv, men dette er dessverre et nivå man burde unngå.
Jeg forsvarer ikke kjøringen her, men holdningene til mange i kommentar feltene skremmer meg virkelig!
Har selv kjørt 2 av disse karusellene iår, men da i tur klassen, har vært ganske så bra der de gangene jeg har vært med (var ikke med denne uken)
Og btw. Det sier før hver start av hver pulje, følg reglene, ikke over i motsatt felt da får UCK ikke lov å arrangere. Det er rart man må passe på voksne personer som om de skulle vært små unger..
Redigert av Homecast; 09/06/2016 11:44.
|
|
|
09/06/2016 11:47
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Uansett hvordan vi snur og vender på det så er det som vises i videoen dårlig reklame for "syklismen". Dette burde vært unngått, det er tross alt lek for voksne amatører vi snakker om. Jeg vet at man kan få "red mist" øyeblikk i et ritt, og at uheldige ting skjer, men det er først og fremst et spørsmål om holdninger, både fra enkeltryttere og klubber.
Diskvalifikasjon av hele feltet kan virke som en kollektiv avstraffelse, men jeg tror det er på sin plass i dette tilfellet. Viktig at det kommer frem i media at man tar tak i problemet. Igjen: Dette er tross alt en lek for voksne amatører.
En del av diskusjonen er at "turritt" begrepet har mange betydninger alt ettersom hvem man spør, for noen er slutt-tiden og konkurransen ekstremt viktig, for andre er det mer bragden av å gjennomføre. Det kan være at flere burde se seg om etter ritt i master-cup el.l. fremfor å gjøre lokale småritt til etapper i "le tour", Igjen: Det skal bare være lek.
Vil man absolutt sykle om plasseringer så er jo tempo, individuelt eller i lag et godt og mye tryggere alternativ enn fellesstarter (dessverre)
Det er ikke sikkert man kommer fortere til mål ved å sykle på venstre side av veien, men man kommer muligens fortere på sykehus.
|
|
|
09/06/2016 12:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tenker litt på han som filmet, og hvordan artikkelen er vinklet. Har man en rett til å kjøre forbi selv om trafikken ikke går jf. fartsgrensen? Hadde man feks syklet samme distansen i 25 par av 2 i egen kjørefil så hadde han jo ikke kunnet kjøre forbi uansett?
|
|
|
09/06/2016 13:30
|
slanken
Entusiast
|
Entusiast
Kunne jo ikke kjøre forbi uansett, det ligger biler foran feltet.
En bør heller fokusere på han som filmer med mobilen mens han kjører bil.
|
|
|
09/06/2016 17:46
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Tenker litt på han som filmet, og hvordan artikkelen er vinklet. Har man en rett til å kjøre forbi selv om trafikken ikke går jf. fartsgrensen? Hadde man feks syklet samme distansen i 25 par av 2 i egen kjørefil så hadde han jo ikke kunnet kjøre forbi uansett? Om han ikke har rett til å kjøre forbi, så har de som sykler plikt til å ikke unødig hindre andre trafikanter.. å sperre hele veiens bredde i flere kilometer av eget ego når andre prøver å komme hjem fra jobb er definitivt lite hensynsfullt.. Ønsker man av sine medmennesker å bli behandlet med respekt, så må man også vise de respekt tilbake. "Del veien" plakatene veivesenet setter opp er verdiløse om ikke også syklende av og til kan stoppe opp for å slippe frem biler og kø. De er ikke kun satt opp for å roe ned hissige bilister (mange nok av de og dessverre) Kanskje løsningen for uck er å tvinge stopp på alle busslommer? Minimum 30 sekunder? På den måten kan faktisk biler passere av og til. Noe annerledes tenking er helt klart nødvendig for å kunne arrangere ritt på trafikkert vei på en hensynsfull måte.
Take Care!
|
|
|
09/06/2016 17:55
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Nibali ble pælma ut at Vueltaen for å henge på en lagbil et kort stykke. De store arrangørene virker å ha lært etter togovergangen i Paris-Roubaix og skal være strengere med diskingen. Jeg håper virkelig det kommer noen sånne situasjoner snart, sånn at man kan vise at om Cavendish eller Sagan bryter en sånn regel hjelper det ikke å ha regnbuestriper her eller der. Da er det på hue og ræva ut av rittet.
Det burde ikke være vanskeligere enn at den veien man har lov å bruke er høyre halvdel. Man klarer å arrangere world tour ritt på smalere veier enn en norsk veibane. Over i venstre felt, og du er ute.
De som sitter og forsvarer seg selv med at "alle andre gjør det" kan like gjerne bestille seg epo på nett også.
|
|
|
[Re: oysandr]
09/06/2016 17:57
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Om han ikke har rett til å kjøre forbi, så har de som sykler plikt til å ikke unødig hindre andre trafikanter.. å sperre hele veiens bredde i flere kilometer av eget ego når andre prøver å komme hjem fra jobb er definitivt lite hensynsfullt..
En ting er de som kommer bak. Feltet går kanskje i 40, veien tåler kanskje 50? Betydelig verre synes jeg det er for de som kommer i mot. Når motgående trafikk ser ut til å stoppe opp og hive seg ut til siden er det noe galt.
|
|
|
|
|