Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Nedgang i rittdeltagelser

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Øyvind V] #2212624 04/06/2016 07:21
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Mange gode poenger her. Støren har kanskje ikke vært best på markedsføring, og usikkerhet rundt arrangementet er selvsagt uheldig. Avlysningen i fjor var pga usikkerhet rundt bruk av E6 og opplæring av vakter. Er enig i at navnet og traseen kanskje skremmer bort mange. Kanskje det skulle satses mer på trimklassen, med en ordentlig matstasjon i Budalen sentrum? For en fin tur, det er det.

Og (lokal) mat i mål var det nok av også?

Ketil
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: ket16] #2212630 04/06/2016 08:34
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Tror ikke man skal undervurdere de fra Trondheim og omegn som har hytte på Frøya og Hitra, det er nok endel av de.
Det finnes gode grusritt og det finnes dårlige terrengritt mener jeg. Lysløyperittet som Egils referer til er et dårlig terrengritt. Orklarittet var et dårlig grusritt.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Øyvind V] #2212632 04/06/2016 08:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Arrangøren er dyktig på det å lage ritt, men det hadde ikke skadet om man brukte litt tid på å bygge merkevaren og skaffe seg en posisjon i markedet.

Og der mener jeg mye ligger i hva som er populært og ikke. Naturligvis ikke kun dette, men sykkelritt har på mange måter kommet dit som alt annet som selges; at det ikke kun er det "fysiske" produktet man selger, men en totalpakke som går på at man bygger en oppfatning blant folk om noe spesielt. Gjort riktig kan det få en ordinær tur på grus til å bli noe "alle" må gjøre.

Støren CK har hatt flere fine ritt, men det de har vært langt unna å gjøre er å markedsføre rittene sine særlig ut over å putte de i terminlisten. Det fungerte greit for 10 år siden, men ikke i dag. På Frøya har man gjort det motsatte, og har definitivt klart å skape en merkevare. Med den konkurransen som er i dag for å få deltakere må man legge ressurser i markedsføring om man ønsker at folk skal delta.

Og så er det kanskje enklere for enkelte ritt å finne noe å bygge merkevaren på enn for andre. Birkebeiner-historien for Birken, fra-et-land-til-et-annet for Grenserittet, Pilegrimsleden for Pilegrimsrittet, etc.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: EgilS] #2212637 04/06/2016 09:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Om jeg hadde ansvar for Klatrerittet ville jeg i hvert fall bestemt meg for om man skal dyrke dette med "Klatre", eller gi det er annet navn og satse på å tiltrekke seg også de som ikke er så glad i bakker. Jeg ville stemt for å rendyrke klatringen, og lagt mye innsats i markedsføringen. Kunne man f.eks. laget en klatrecup, med premie til raskeste mann/kvinne opp Troøybakken (i Klatrerittet), Ståggån (Byneset-Klæbu), Vennbakken (Victoriarunden), og evt. Ila-Skistua (bedrift). Bare forslag/eksempler.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2212646 04/06/2016 10:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Trur det er fornuftig det Øyvind sier.

Klatreritt er ikke for alle. Et av poengene med sykling er at man kan få noen kilometer billig uansett form. Det er nesten alltid mulig å bare trille litt en gang i blant. I motsetning til løp (og delvis renn).Typiske klatreritt har ikke den muligheten. Du kan tråkke saktere men det blir aldri mulighet for hvile. Det er en opplevelse for noen, men ikke for alle.
Og jeg trur heller ikke at man kan sammenligne med populære bakkeløp. Det er mye enklere å ta en pust i bakken når man går/løper enn når man sykler.

En gjenganger som jeg trur vi ser nesten hver gang ved vellykede arrangement er at man klarer å tilby mer enn en konkurranse.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2213072 06/06/2016 09:04
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ser ut som veien å gå for å få mange deltakere er å henvende seg til den store mosjonistgruppen, ikke de som kniver om å vinne eller i det hele tatt bryr seg om plasseringer. Slik har vel trenden også vært en stund.

Lite fokus på de som har gitt absolutt alt for å vinne rittet ift de som har fullført for første gang. Gjerne i boblejakke og hockeyhjelm. Avisomtaler styres mot de som var med for opplevelsens skyld og de som har arrangert. Bilder og intervjuer er av husfruer som har trent litt på spinning sammen før de gjennomførte rittet. Så lenge det fører til større deltakelse er det selvsagt riktig gjort.

Så får vel vi som befinner oss i konstant konkurransemodus, men likevel ikke er gode nok til å delta i de største rittene, bare ta det vi får.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2213075 06/06/2016 09:16
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet med denne strategien Rexenes skisserer er vel at når en treningsform blir "for populær" så gidder ikke supermosjonistene og skifter fokus til noe annet. Man ser vel en trend blant løpere nå, avantgarden har gått over fra maraton til ultraløp. Å bare satse på "massene" kan gi inntekter i noen år, men er nok en dødslinje i lengden.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Rexenes] #2213079 06/06/2016 09:28
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Rexenes
Ser ut som veien å gå for å få mange deltakere er å henvende seg til den store mosjonistgruppen, ikke de som kniver om å vinne eller i det hele tatt bryr seg om plasseringer. Slik har vel trenden også vært en stund.

Problemet med det, er at den gruppen svært sjelden gjennomfører et ritt mer enn én gang. Det er et mål. Og den gruppen er "brukt opp" slik jeg ser det, sykkelritt er ikke like spennende som det en gang var.

Eksempelvis Hennesrittet som var nå i helgen. Opprinnelig et ritt kun for jenter, i år åpnet for gutter ifbm 1000-års jub for Sarpsborg.

I den "korte" versjonen som skal appelere til de mindre tøffe, var det 122 jenter på startstreken. I den lange, 121. Det gir under 250 jente-deltakere på to løyper som krever mye organisering, dugnad og vakter - dersom det var et eksklusivt jenteritt.
177 gutter sto på startstreken.
Dette er et ritt som for få år siden var pop blant jentene, og dro 600+. Været nå i helgen var strøkent, løypa nesten for bra, masse "after-aktiviteter" å velge i for å forlenge opplevelsen.

Jeg tror tur-klassen er superviktig, slik som i Vasan o.l, men at det kanskje må tenkes nytt. Mitt umiddelbare forslag etter å ha vært dugnadsarbeider/publikum, er at en mix-klasse kanskje hadde vært noe å tenke på, samt mulighet til å enten starte i "konkurranseklasse" eller "turklasse", slik som i Vasan. Alternativt må løypa bygges om, slik at det ikke krever så mye organisering og vakter, da tåler man lettere færre deltakere.
Og dette er vel ikke unikt for Hennesrittet?

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: knutspeed] #2213090 06/06/2016 09:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed
Sitat: Rexenes

Problemet med det, er at den gruppen svært sjelden gjennomfører et ritt mer enn én gang. Det er et mål. Og den gruppen er "brukt opp" slik jeg ser det, sykkelritt er ikke like spennende som det en gang var.

Jeg tror den gruppen gjerne gjennomfører mer enn én gang, men de gjennomfører kanskje ikke mer enn akkurat dette ene rittet. Har man nådd målet om å komme rundt sammen med Nabolaget Klæbbkaill-lag, vunnet spurten, fortalt skrøner om Crampfix og hatt en bra fest på banketten, har man så klart lyst til å gjøre det samme neste år (og de som tapte spurten skal så klart ha revansj). Men jeg tror ikke de stiller på Hitra rundt til høsten, eller Lillehammer-Oslo, eller noe sånt.

Det som er litt interessant med Frøya rundt er jo at de også tiltrekker seg konkurransefolket, til tross for at det er langt å reise for å sykle en kort løype uten noen særlige utfordringer.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2213388 06/06/2016 22:14
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Kanskje ikke helt relevant, men hvorfor er det så mye billigere å kjøre elite enn turklasse i ritt? Sitter og holder på å melde meg på farris-runden nå, og det koster 750 kr for turklassen og 200 kr for elite. Kjedelig å stille i elite og bli frakjørt, men kjedelig å måtte ut med 550 kr ekstra også. Hva er grunnen til at det er så stor forskjell?

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Cyload] #2213393 07/06/2016 03:36
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cyload
Kanskje ikke helt relevant, men hvorfor er det så mye billigere å kjøre elite enn turklasse i ritt? Sitter og holder på å melde meg på farris-runden nå, og det koster 750 kr for turklassen og 200 kr for elite. Kjedelig å stille i elite og bli frakjørt, men kjedelig å måtte ut med 550 kr ekstra også. Hva er grunnen til at det er så stor forskjell?

I Ungdom, Junior og Senior Elite er det maksimalsatser for startkontingenter, i tillegg er det vel slik at enkelte arrangører legger seg en del lavere for å lokke til seg Eliteryttere.
Se http://www.sykling.no/article/kontingenter-og-avgifter

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2216456 15/06/2016 11:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ganske interessant egentlig. Jeg fikk lyst til å sykle dette rittet: https://www.facebook.com/vassfjellmasta/ kun ved å ha sett banner på forumet (uten å vite om det var på racer eller knaster til og med.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: sveinaa] #2216512 15/06/2016 13:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ta turen da vel! Den bakken er verdt noen timer i bil (uten at jeg vet hvor du bor).

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: sveinaa] #2216580 15/06/2016 17:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Ganske interessant egentlig. Jeg fikk lyst til å sykle dette rittet: https://www.facebook.com/vassfjellmasta/ kun ved å ha sett banner på forumet (uten å vite om det var på racer eller knaster til og med.).

Jeg har syklet det noen ganger og det er et artig og uhøytidlig arrangement. Kanskje greit å presisere at dette er et "terreng"-ritt, da det ikke er en meter som går utom grus/asfalt. Men bratt, det er det stedvis. ICON_SMILE

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: bcbc] #2216625 15/06/2016 19:25
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg kjørte 13-15 ritt i året. Men da jeg fikk beskjed at jeg måtte bruke klubbdrakt ble det slutt. Meldte meg ut av klubben å kjører 2-3 ritt, å løser engangslisens.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2319585 25/06/2016 20:32
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hva er status ift ritt på Østlandet som har måttet kaste inn håndkle de siste par årene?

- Raumerrittet avlyst 2016 pga liten påmelding men satser på comeback neste år
- Østmarkrittet avlyst 2 siste år men satser vel fortsatt mot comeback? Utfordringer ift avtaler med grunneiere?
- Aktivrittet avlyst i år
- Einarittet avlyst i år
- Vestmarkrittet "nesten avlyst" i fjor men tilbake for fullt i år.
- Vassfarrittet , her er websidene helt borte nå?
-Neptunrittet?

Sikkert mer som jeg ikke har fått med meg..

Men det er kanskje bare Raumerrittet som har oppgitt manglende påmelding som årsak til avlysning, eller?

Redigert av Syklus; 25/06/2016 20:33.
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Syklus] #2319589 25/06/2016 20:47
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Syklus

-Neptunrittet?

Neptunrittet ble ikke arrangert i fjor eller i år fordi de ikke fikk NC-status, så da fryktet de at det ikke ville bli nok deltagere.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2319652 26/06/2016 11:58
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Skulle gjerne hatt Neptunrittet på plakaten igjen.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Gew88] #2319656 26/06/2016 12:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gew88
Skulle gjerne hatt Neptunrittet på plakaten igjen.

+1

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2319674 26/06/2016 13:56
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Drammensrittet var vel og godt etablert

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2319691 26/06/2016 15:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tjuvtrener
Drammensrittet var vel og godt etablert

Interne forhold i klubben er vel grunnen til at det ikke er på terminlista lenger?

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2319696 26/06/2016 16:10
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Og synd er det. Drammensrittet var en av mine absolutte favoritter på terminlista.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2332341 10/08/2016 11:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har det blitt sånn at veldig mange som sykler fort velger bort de tradisjonelle rittene. Synes tendensen er at man blir seedet bedre og bedre i de store rittene uten at man sykler noe spesielt mye fortere.

Kan en del av nedgangen i deltagerantallet i noen ritt være at de som sykler en del ikke orker mer mas og konsekvent velger det som passer en selv der og da. Pluss at det ikke er like viktig for alle å sykle fort i de store grusrittene som det var før?

Redigert av sveinaa; 10/08/2016 11:44.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: sveinaa] #2332374 10/08/2016 12:26
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Har det blitt sånn at veldig mange som sykler fort velger bort de tradisjonelle rittene. Synes tendensen er at man blir seedet bedre og bedre i de store rittene uten at man sykler noe spesielt mye fortere.

Kan en del av nedgangen i deltagerantallet i noen ritt være at de som sykler en del ikke orker mer mas og konsekvent velger det som passer en selv der og da. Pluss at det ikke er like viktig for alle å sykle fort i de store grusrittene som det var før?

Flere av mine venner som jeg før konkurrerte om å ha beste tiden på Birken på har nå etter 6-7år gått over til kun satsing mot NXTri og andre hardere konkurranser, samt lengre landeveisritt. Av en gjeng på rundt 10 stk, så er jeg eneste igjen som gjør Birken og fortsatt har behold grusracern. Birken er for dyrt, for stress, og for lite prestisje til at de gidder. En og annen blir med rett som det er om det passer og de finner en billig billett + får lånt sykkel...

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: sveinaa] #2332391 10/08/2016 13:06
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Som også nevnt - de mest ekstreme har funnet beiter med høyere ekstrem/glam/egoboost-faktor. I min omgangskrets er det mange som fortsatt kjører Grenserittet, men dette er sykleklubbfolk/entusiaster, og vi har enkel logistikk når vi bor såpass nær. Tror bærmen som har forsvunnet er fra avdelingen ikke-sykkelentusiaster. Fra de jeg kjenner fra den divisjonen er det også en del som ikke orket maset gjennom sommerferien for å være i form til sport på høsten, være seg sykkel eller tri. I tillegg ble de lei logistikken. De har rett og slett backet ut.

Kjente på følelsen selv, og ga totalt beng i å trene for grusbanking i sommer. Det er jo ikke noe gøy, så jeg har bare kjørt sti. Ble kun med på Grenserittet (7.gang) som en sosial greie, men ble positivt overrasket over at jeg hadde det skikkelig moro, og det gikk jo helt bra å blåse en lang mars i grusbanke-trening. Kjørte akkurat like fort passe som da jeg sverget til Hard Kåre banking i bakker og på grus.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2332400 10/08/2016 13:23
N
Naiche Offline
Fersking
Fersking
N
Det er jo egentlig ganske forunderlig at man for noen år siden fikk 18.000 mennesker til å sykle Birken i grisevær (regn, søle, sauemøkk, kulde). Drittvær hadde man tre år på rad i 2009, 2010 og 2011. Tipper at veldig mange av disse mosjonistene fikk en meget dårlig opplevelse, i tillegg til at de ble flådd økonomisk.

Det samme skjedde med Raumerrittet, der arrangørens "tilbud" til folket var en skrekkopplevelse i gjørme og kulde, på tildels ufremkommelige skogsveier.

Sier seg selv at man ikke kan tilby et slikt produkt til folk flest, de kommer aldri tilbake. Sykkel skal være artig og ikke en lidelse.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2332435 10/08/2016 15:32
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Offroad Ottestad som skulle vært til helga er visst avlyst iflg websider, uten at jeg vet noe om det har med manglende påmeldinger å gjøre..

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2332440 10/08/2016 15:47
SkylineR34 Offline
Entusiast
Entusiast
Avlysningen av Offroad Ottestad har vel mest med at deler av traseen nå er ett stort hogstfelt. Hjelper vel ikke med lav deltakelse og store utfordringer med å få støttepersonell samtidig som det skulle gå samme helg som Kongerittet tenker jeg..

Ellers har du jo "Furnes on road" i dag og "Vangsåsen opp" neste onsdag. Elgtråkket går jo også i Elverum den 21. Så det er noen lokale ritt allikevel..

Livet begynner der komfortsonen

Cannondale Scalpel 1
Cannondale Supersix Hi-Mod Red
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2332446 10/08/2016 16:11
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
For min egen del var ritt noe jeg alltid vurderte som treningsmål og for å ha noe konkret å sammenligne min egen form/fremgang mot. Etter at jeg i fjor kjøpte pulsklokke som sync'er alle økter med Strava er lysten på ritt blitt mindre. Nå kan jeg hvilken som helst dag benchmarke egen form og fremgang på utvalgte segmenter, trenger ikke stresse med å planlegge rittdato vs familieforpliktelser og sykle en hel dag i regn og motvind bare fordi da er det ritt.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2332505 10/08/2016 19:42
dorten75 Offline
Entusiast
Entusiast
Forsøkt å lese igjennom store deler av tråden, da jeg selv kjenner på dette problemet som arrangør til flere ritt på Sørlandet.

Ser at det ikke er noe tydelig grunn, men mange ritt og fallende interesse for sykling av ritt går igjen.

Vi har forsøkt nå å skape en helhetlig opplevelse, med enkel logistikk. Får mye skryt, men påmeldingene venter helt til siste liten. Gitt opp å irritere meg over det, men vet aldri om man går på en smell eller ikke.

Mange ritt sliter nok som også med frivillige nok til å rigge til ritt, med alt det innebærer. Det sliter også på, når man vurderer neste års arrangement.
Folk har lite tid til å bidra.

For vår del og neste helg, fikk vi i tillegg ett skudd for baugen av forbundet. Regionsmesterskapet som arrangeres 4-5 timers kjøring unna gjør at vi kun kan arrangere turritt og ikke ta tiden på ungdommene.
Forstår på en måte hva de ønsker med det, men en klubb som oss mister da også en del deltakere.
Regionsmesterskap håper jeg i fremtiden blir noe av det største man deltar på, men da må det legges mye mer krefter ned i de arrangementene.

Vi har kjørt helikopterfilming og mye mer, alt slikt ekstra stas kuttes når man ikke lengre vet om været blir passe bra nok til at deltakerne kommer siste kvelden.
Nå 10 dager før rittet er jeg iallefall fortsatt godt på minussiden, men sommeren har meldt sin ankomst vistnok i neste uke.
Uansett har jeg 26 grader i bassenget i målområdet...

Vi satser på å holde ut noen år til.

4 juni 2017 - Den nye landeveis klassikern på Sørlandet
https://www.facebook.com/sognegrandprix

19 august 2017 - Terrengsykkelrittet på Sørlandet.
https://www.facebook.com/HellersdalenClassic
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Moderator  support