Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Nedgang i rittdeltagelser

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2211577 01/06/2016 08:24
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er veldig mye bra med TSR både i år og tidligere år, men ikke la dette bli en tråd om TSR. La oss holde oss på det generelle om rittdeltagelse.

Jeg har hatt inntrykk av at rittdeltagelsen stuper i september, men det er kanskje feil?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2211578 01/06/2016 08:28
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flaskehalser kan neppe elimineres, men jeg ser ikke noe galt i å påpeke konkrete problemområder og foreslå mulige gullpartier. Trenger ikke bli et kjipt stiritt av den grunn. Og for å pense inn på tema: Gode løyper er undervurdert som gravitasjonsfaktor for rittdeltagelse.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Oystein L] #2211585 01/06/2016 08:43
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Oystein L
Sitat: Gew88
Apropo ledige helger:
Hvorfor arrangerer ingen av de skikkelige terreng/stirittene noe i styrkeprøven-helga. Er sikkert noen terrengsyklister som sykler landevei og, men for meg er det uaktuelt med L-Oslo, så skulle gjerne syklet et ritt den helga, men er ingenting innenfor ok avstand.
Hole kunne vært aktuelt som 6-timers, men ikke fra 15-21 pga familien. Skjebergrittet hadde vært et nydelig alternativ den helga.
Jeg er vel neppe den eneste som verken vil sykle landevei eller 6/12 timer den helga?

Tja... Kanskje fordi det er NM rundbane (barn/ungdom, junior, senior og masters) den helgen?

NM rundbane hadde jeg faktisk glemt. God nok grunn det.

Evt: Da må i såfall eksempelvis arrangøren av Skjebergrittet vurdere om de som stiller til dugnaden på rittdagen ikke skal kjøre ungene til andre ritt den dagen. Jeg kan fort melde meg på NM rundbane, men det er mest fordidet ikke er så langt dit. Et morsomt turritt går foran rundbane normalt sett. Men det er nå meg.. ICON_WINK

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: oyvin] #2211588 01/06/2016 08:46
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: oyvin

Jeg har hatt inntrykk av at rittdeltagelsen stuper i september, men det er kanskje feil?

Kan bare snakke for min omgangskrets, og da stemmer det. Typisk etter Birken, så er det kun de ivrigste stinissene igjen på fellestreningene, avdeling grus forsvinner. Noen ytterst få fortsetter å kjøre ritt.

Fra de som jeg kjenner i segmentet "kjørte alltid Birken og Grenserittet " var det en ganske monton mantra på hvorfor de sluttet: de orket ikke jaget gjennom sommerferien. Catch 22'et er jo at så fort vi snakker September, så er været atter det avgjørende for rittdeltakelse.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: knutspeed] #2211597 01/06/2016 09:24
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: knutspeed
Sitat: oyvin

Kan bare snakke for min omgangskrets, og da stemmer det. Typisk etter Birken, så er det kun de ivrigste stinissene igjen på fellestreningene, avdeling grus forsvinner. Noen ytterst få fortsetter å kjøre ritt.

Fra de som jeg kjenner i segmentet "kjørte alltid Birken og Grenserittet " var det en ganske monton mantra på hvorfor de sluttet: de orket ikke jaget gjennom sommerferien. Catch 22'et er jo at så fort vi snakker September, så er været atter det avgjørende for rittdeltakelse.

Du har nok rett i at mange slutter å kjøre ritt etter Birken. Personlig synes jeg det er synd for det er ofte i september at forholdene er på sitt aller beste i marka. I fjor var Vestmarkrittet i september og tidligere har også Hortensmarka rundt vært sent - begge gode opplevelser.

Jeg sjekket Strava og min siste stitur i fjor var 7. november og det var en riktig flott tur så det er rittene som opphører å bli arrangert og ikke forholdene som setter grensen. Jeg vil tro det er større sannsynlighet for snø på Helgøya i april enn oktober :-o
Synes det er rart at det haster så veldig å komme i gang med rittene på våren samtidig som sesongen avsluttes 2 månder før det er nødvendig.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: runermm] #2211598 01/06/2016 09:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Flaskehalser kan neppe elimineres, men jeg ser ikke noe galt i å påpeke konkrete problemområder og foreslå mulige gullpartier. Trenger ikke bli et kjipt stiritt av den grunn. Og for å pense inn på tema: Gode løyper er undervurdert som gravitasjonsfaktor for rittdeltagelse.

Jepp, men med en oppfordring fra Bymiljøetaten om å bruke Pioneren så mye som mulig, unngå blåmerka stier, samt unngå partier som kan bli gjørmete i regn er det ikke så lett å få laget en runde som har start og mål på samme sted.

Hvis vi skal unngå tekniske partier med kun plass til en i bredden blir det ikke så mye sti å sykle på. Mye av Trulsrunden kvalifiserer her, men som du sier er det også her partier der det blir kø. Trulsrunden er jo likevel flott da den oppfattes som teknisk sti, selv om den er brei mye av veien.

Som deltager i ritt, spesielt ritt med teknisk stiterreng, tror jeg man må akseptere at det vil være syklister på samme steder til samme tid og at man selv må jobbe for å unngå og havne i kø.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: sykkeloyvind] #2211609 01/06/2016 09:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Syklet et "lysløpyeritt" i går på 9 km og totalt maks 4-500 meter sti. Ble hindret flere ganger av folk i løypa, og ved et par anledninger så lå det folk på tvers på stien.

Sykler man ritt med noen som helst stiandel så må man nok bare akseptere at det ikke alltid er enkelt å komme forbi.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: EgilS] #2211650 01/06/2016 10:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS
Syklet et "lysløpyeritt" i går på 9 km og totalt maks 4-500 meter sti. Ble hindret flere ganger av folk i løypa, og ved et par anledninger så lå det folk på tvers på stien.

Sykler man ritt med noen som helst stiandel så må man nok bare akseptere at det ikke alltid er enkelt å komme forbi.

I mitt hode er dette faktisk noe av egenarten med terrengsykling (se bare på WC, du må seede deg opp til en god startposisjon for å ha sjanse til å hevde deg). Stygt sagt; Forventer du fri passasje er ikke terrengsykling det rette for deg... ICON_WINK
Skal du forbi må du se an til du finner et smart sted, gjerne varsle (med det mener jeg IKKE gaule "løype!", men "kommer på venstre!"), og ta et orntli' magadrag.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Oystein L] #2211654 01/06/2016 10:38
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Skal du forbi må du se an til du finner et smart sted, gjerne varsle (med det mener jeg IKKE gaule "løype!", men "kommer på venstre!"), og ta et orntli' magadrag.

Hørt på TSR:
"- Har du lyst til å kjøre forbi?"
"- Lyst? Ja. Ork? Nei!! Kanskje etterpå...kanskje ikke..."
" - Ok, si ifra da..."
"- Hvis jeg klarer (pust, pes) å gjøre meg forstått....så.."

Hadde alle andre ritt vært like joviale... ICON_SMILE

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2211661 01/06/2016 10:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Disse kriteriene er viktigst for hvilke ritt jeg deltar i:

1. Logistikk. Kortest mulig reisevei fra Oslo.
2. Nivå. Nesten like viktig som logistikk. Jeg stiller for eksempel ikke i Kalascup fordi nivået er for høyt for meg. Gjør meg ikke noe å bli sist, men vil ikke komme i mål når alt er pakket ned og alle har dratt. Om det er flere runder er det også et poeng at man ikke må bruke halve rittet på å passe seg for folk som skal passere.
3. Løype. Helst vil jeg sykle en mellomting mellom TSR og Birken. Montebellorittet passer meg perfekt.

Pris, mat underveis eller ved målgang, medaljer og slikt har ingenting å si for meg. Om jeg syklet 20 ritt i året ville pris spille en rolle, men ikke sånn som det er nå og vil være i overskuelig fremtid.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2211731 01/06/2016 13:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2211796 01/06/2016 19:06
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Å i dag la Birken på prisen med 200 kr til snasne 1250 kr.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2211816 01/06/2016 19:55
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1250 kroner for 3 timer med grus med logstikk fra h........ Ganske vilt om man tenker etter. Men er nok for mange verdt det likevel. Timene ved Håkonshall etter rittet er defintivt blant årets aller beste tidspunkt. Men nå som Ultrabirken har start og mål på samme siden av fjellet er valget enkelt for meg. Mer ritt for penga også :-)

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: erling] #2211889 02/06/2016 06:02
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling

Mer ritt for penga også :-)

Du får bli med oss på Jotunheimen, da får du enda mer value for money.... ICON_WINK

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Oystein L] #2211897 02/06/2016 06:31
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du får bli med oss på Jotunheimen, da får du enda mer value for money.... ICON_WINK

Sykla det i 2013. Fin opplevelse i turfart. Planen er å ta en ny runde i 2018.

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: erling] #2211901 02/06/2016 06:36
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Syklet sist i 2001, det blir gjensyn etter 15 år.... (har ikke syklet orntli' lange ritt siden det, så jeg tar med Telemark Tours på lørdag for å ta et steg på veien).

Kjenner meg godt igjen i det Rune ble sitert på i artikkelen du linket til; fler og fler prioriterer opplevelser fremfor selve konkurransen, rittet må ha mer å tilby enn grusgamping eller rullekjøring for at jeg skal fristes. Er totalpakken god nok blir prisen nærmest underordnet.
(har vært på både terreng- og landeveisritt i Alpene, suverene arrangement som var verdt hver krone...)

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Oystein L] #2211939 02/06/2016 07:38
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B

Syklet sist i 2001, det blir gjensyn etter 15 år.... (har ikke syklet orntli' lange ritt siden det, så jeg tar med Telemark Tours på lørdag for å ta et steg på veien).

Kjenner meg godt igjen i det Rune ble sitert på i artikkelen du linket til; fler og fler prioriterer opplevelser fremfor selve konkurransen, rittet må ha mer å tilby enn grusgamping eller rullekjøring for at jeg skal fristes. Er totalpakken god nok blir prisen nærmest underordnet.
(har vært på både terreng- og landeveisritt i Alpene, suverene arrangement som var verdt hver krone...)

Helt overbevis om at det du sier er riktig, og tror stadig flere satser på færre mål inkl opplevelser. Det vil være liv laga for "gamperitta" også, dersom prisen er riktig, og det er den ikke i dag. Birken var en opplevelse for noen år siden. Prisen nå og på liknende ritt må dramatisk ned for at det skal være noe en vil velge. Jeg ville lett ha valgt å sykle i Alpene, om familiesituasjonen hadde tillatt det nå, og jeg ville ikke tenkt på pris...

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: EgilS] #2212039 02/06/2016 11:00
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Da passerte du meg, mens jeg lå og kavet sammen med en annen deltager som i et ormebol. Han bikket rett før meg, og når jeg prøvde å sykle forbi der det var plass, fikk han kontra og da var det for seint. ICON_TONGUE

Ketil
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Tjuvtrener] #2212044 02/06/2016 11:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tok meg akkurat i å kjøpe en billett til Samling, og som terrengsyklist og langt over gjennomsnittet interessert i å sykle ritt så er jo det litt rart. Det som trigget var opplevelsen...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: ket16] #2212195 02/06/2016 19:13
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: ket16

Da passerte du meg, mens jeg lå og kavet sammen med en annen deltager som i et ormebol. Han bikket rett før meg, og når jeg prøvde å sykle forbi der det var plass, fikk han kontra og da var det for seint. ICON_TONGUE

Stemmer nok det. Jeg tok dere igjen akkurat da dere bikka. ICON_SMILE

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: EgilS] #2212254 02/06/2016 20:37
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Stemmer nok det. Jeg tok dere igjen akkurat da dere bikka. ICON_SMILE

Det var sikkert et imponerende syn...

Men tilbake til sak. Som EgilS så på nært hold er det mange (meg inkludert) som sliter i terrengpartiene. For min del blir ikke opplevelsen av rittet noe bra når det legges inn korte terrengpartier i et grus/asfaltritt. Det blir kø, knot og stor sjanse for å bli frakjørt fra grupper man normalt kjører sammen med. Da synes jeg det er mye bedre med enten rene terrengritt eller rene grusritt, hvor man kan velge utstyr deretter. Rørosrittet i fjor tror jeg er det beste rittet jeg har deltatt i. Hølondingen var i samme gate, men dette eksisterer ikke lengre pga lav deltagelse.

På landevei virker det som det er lag som stiller i fellesstartpuljene og dikterer hele rittet, spesielt på østlandet. Dette var jeg med på selv i fjor på Lillehammer-Oslo og syntes det ble kjedelig. Det må da være bedre å stille i lagkonkuransen når det skal sykles som lag? Her i Trøndelag er det vel fortsatt cowboykjøring som stort sett gjelder?

Er også litt usikker på om folk egentlig ønsker en god utfordring. Sist helg arrangerte Støren CK Klatrerittet med 38 deltagere. 9 mil med 1200 høydemeter. Samme dag var det nesten 1000 deltagere på Frøya rundt som, med respekt å melde, ikke er samme utfordringa løypemessig med sine 4 flate mil. Det var mange som hadde mye kortere vei til Støren enn til Frøya som stilte der.
Hvis opplevelsen er viktig for folk, har det vært mulig å stille i trimklasse på Støren, men jeg tror ikke det var noen deltagere der...

Ketil
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Lars V] #2212338 03/06/2016 07:40
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lars V
Sitat: Tgabriel
De 10 første som melder seg på i terreng senior får 10 meter forsprang.

Av nysgjerrighet: Er dette for aktive klasser? Jeg tenker på om rittreglementet gir arrangøren slike muligheter.

Tja, har egentlig ikke tenkt så mye over det siden dette er såpass lavterskelritt..

Men reglementet åpner jo for seeding tydeligvis og man kan vel kanskje kalle dette seeding etter påmeldingstidspunkt ICON_WINK

Men resultatet her var at de som uansett stiller seg fremst og har ambisjoner nå meldte seg på. Så det ble omtrent de ti beste som står 10 meter foran.

Ser ut som dette ikke egentlig er lov i aktive ritt men i turritt kan arrangøren gjøre som man vil. Men kan jo være andre fordeler man kan gi??

(Startsone
4.2.061
Startrekkefølgen er fastsatt som følger:
XCO-ritt (andre enn verdensmesterskap og verdenscupritt)
1. I samsvar med siste publiserte individuelle UCI XCO-rangering;
2. Urangerte ryttere: ved loddtrekning.
XCM-ritt
1. I samsvar med siste publiserte rangering for UCI MTB Marathon Series;
2. I samsvar med siste publiserte individuelle UCI XCO-rangering;
3. Urangerte ryttere: ved loddtrekning.)

Redigert av Lars V; 03/06/2016 07:41. Rediger grunn: turritt
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Lars V] #2212343 03/06/2016 07:52
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tgabriel
De 10 første som melder seg på i terreng senior får 10 meter forsprang.

Av nysgjerrighet: Er dette for aktive klasser? Jeg tenker på om rittreglementet gir arrangøren slike muligheter.

Tja, har egentlig ikke tenkt så mye over det siden dette er såpass lavterskelritt..

Men reglementet åpner jo for seeding tydeligvis og man kan vel kanskje kalle dette seeding etter påmeldingstidspunkt ICON_WINK

Men resultatet her var at de som uansett stiller seg fremst og har ambisjoner nå meldte seg på. Så det ble omtrent de ti beste som står 10 meter foran.

Ser ut som dette ikke egentlig er lov i aktive ritt men i turritt kan arrangøren gjøre som man vil. Men kan jo være andre fordeler man kan gi??

(Startsone
4.2.061
Startrekkefølgen er fastsatt som følger:
XCO-ritt (andre enn verdensmesterskap og verdenscupritt)
1. I samsvar med siste publiserte individuelle UCI XCO-rangering;
2. Urangerte ryttere: ved loddtrekning.
XCM-ritt
1. I samsvar med siste publiserte rangering for UCI MTB Marathon Series;
2. I samsvar med siste publiserte individuelle UCI XCO-rangering;
3. Urangerte ryttere: ved loddtrekning.)

Tviler på at en dommer vil ha innvendinger mot at du stiller de utvalgte i "første ledd", dette er jo ikke NC...

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Oystein L] #2212363 03/06/2016 08:44
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast

Tviler på at en dommer vil ha innvendinger mot at du stiller de utvalgte i "første ledd", dette er jo ikke NC...

Nei, tror ikke noen dommere vet at arrangementet går av stabelen engang ICON_TONGUE

Men er det andre fordeler man kunne gitt tidligpåmeldte som er innenfor reglene?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Lars V] #2212369 03/06/2016 08:57
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei, tror ikke noen dommere vet at arrangementet går av stabelen engang ICON_TONGUE

Men er det andre fordeler man kunne gitt tidligpåmeldte som er innenfor reglene?

Ikke så rart, det er jo så vidt jeg kan se ikke registrert hos NCF, så i prinsippet eksisterer det ikke.
Er det startkontingent og resultatliste er det pr. definisjon et ritt utenfor NCF/UCI (og ikke "organisert trening").

Generelt;
Uregistrerte ritt er kanskje enkelt og uskyldig moro, men...
Om noe skjer på ryttere eller tredje person er det arrangør og/eller utøver som står ansvarlig (glem forsikring i lisensen, glem NCF's arrangørforsikring).
Hva om ryttere dæljer inn i en parkert bil, eller potensiet mye verre, meier ned en unge på trehjulssykkel?
Vet påmeldte rytterne at lisensforsikringen ikke gjelder om de går over styret og slår ut fortenna?

Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: ket16] #2212400 03/06/2016 09:46
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R

Er også litt usikker på om folk egentlig ønsker en god utfordring. Sist helg arrangerte Støren CK Klatrerittet med 38 deltagere. 9 mil med 1200 høydemeter. Samme dag var det nesten 1000 deltagere på Frøya rundt som, med respekt å melde, ikke er samme utfordringa løypemessig med sine 4 flate mil. Det var mange som hadde mye kortere vei til Støren enn til Frøya som stilte der.
Hvis opplevelsen er viktig for folk, har det vært mulig å stille i trimklasse på Støren, men jeg tror ikke det var noen deltagere der...

For min egen del sto det mellom 2 ritt denne dagen. Begge var nye for meg. Enten Klatrerittet som ble avlyst i fjor, eller Frøya.

På Frøya kunne man forvente opp mot 1000 deltakere. Og dette ble vel kåret til årets idrettsarrangement i Sør-Trøndelag eller noe slikt i fjor.

Selv om det ble et par timer ekstra i bil, angrer jeg ikke på valget.
En utrolig stemning ute i løypa med "krig" mellom de ulike grendene for å vinne heftige pengepremier. Stort opplegg etter målgang med gratis lakseretter, frukt og drikke. I tillegg salgsboder og mye publikum / deltakere i målområdet. Måtte dessverre dra tidlig, så fikk ikke med meg den påfølgende banketten / festen etterpå. Men den var vel utsolgt lang tid i forveien så regner med det var grei stemning.

Antakelig har gjengen på Frøya gjort noen gode strategiske valg i starten. Og kommet inn i den gode sirkelen med mange deltakere som igjen avler nye deltakere. Som gir muligheter til videre satsing.

Jeg regner med jeg stiller neste år også (selv om rittet egentlig er for kort og for lett). Målet da må være å komme seg med på banketten!

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Oystein L] #2212449 03/06/2016 11:32
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast

Ikke så rart, det er jo så vidt jeg kan se ikke registrert hos NCF, så i prinsippet eksisterer det ikke.
Er det startkontingent og resultatliste er det pr. definisjon et ritt utenfor NCF/UCI (og ikke "organisert trening").

Generelt;
Uregistrerte ritt er kanskje enkelt og uskyldig moro, men...
Om noe skjer på ryttere eller tredje person er det arrangør og/eller utøver som står ansvarlig (glem forsikring i lisensen, glem NCF's arrangørforsikring).
Hva om ryttere dæljer inn i en parkert bil, eller potensiet mye verre, meier ned en unge på trehjulssykkel?
Vet påmeldte rytterne at lisensforsikringen ikke gjelder om de går over styret og slår ut fortenna?

Det er registrert men terminlisten viser ikke frem de med merkelappen "klubbritt"

Edit: den kategorien fantes visst ikke lenger så lagret dem på nytt nå som trimritt..

Redigert av Lars V; 03/06/2016 11:39.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Lars V] #2212452 03/06/2016 11:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om dette kun er et registrert klubbinternt ritt (dvs ikke for almuen) stiller saken seg annerledes, og dere er "innafor" hva gjelder lisenser/forsikringer (betraktes som klubbinternt treningsritt i systemet).

Btw, dette er ikke for å bedrive regelrytteri, snarere for belyse hvilken risiko arrangører og deltakere kan risikere å påta seg ved uregistrerte ritt.
(NCF's arrangørforsikring er god å ha om det verst tenkelige skulle skje...).

Edit; Trimritt er mosjonsritt uten tidtaking og resultatlister, så det blir vel feil definisjon?

Redigert av Oystein L; 03/06/2016 11:42.
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: Rexenes] #2212611 04/06/2016 06:13
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Rexenes

For min egen del sto det mellom 2 ritt denne dagen. Begge var nye for meg. Enten Klatrerittet som ble avlyst i fjor, eller Frøya.

På Frøya kunne man forvente opp mot 1000 deltakere. Og dette ble vel kåret til årets idrettsarrangement i Sør-Trøndelag eller noe slikt i fjor.

Selv om det ble et par timer ekstra i bil, angrer jeg ikke på valget.
En utrolig stemning ute i løypa med "krig" mellom de ulike grendene for å vinne heftige pengepremier. Stort opplegg etter målgang med gratis lakseretter, frukt og drikke. I tillegg salgsboder og mye publikum / deltakere i målområdet. Måtte dessverre dra tidlig, så fikk ikke med meg den påfølgende banketten / festen etterpå. Men den var vel utsolgt lang tid i forveien så regner med det var grei stemning.

Antakelig har gjengen på Frøya gjort noen gode strategiske valg i starten. Og kommet inn i den gode sirkelen med mange deltakere som igjen avler nye deltakere. Som gir muligheter til videre satsing.

Jeg regner med jeg stiller neste år også (selv om rittet egentlig er for kort og for lett). Målet da må være å komme seg med på banketten!

Og dette viser kanskje at det er opplevelsen rundt rittet, og ikke selve løypetraseen som er viktigst?

Ketil
Re: Nedgang i rittdeltagelser [Re: ket16] #2212619 04/06/2016 06:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Og dette viser kanskje at det er opplevelsen rundt rittet, og ikke selve løypetraseen som er viktigst?

Kommer an på hvem man spør... Jeg synes Frøya rundt begynner å få et strøk "Grete Waitz-løp" over seg, og det er ikke et kompliment. Det går an å bikke over og lage for mye fjast, fest og ståhei. Mange liker jo sånt, mens introverte meg blir svett bare av tanken på å måtte møte på banketten. Og bankett? Etter 4 mil på asfalt, en time sykling, så skal man ha bankett?

For meg er det langt mer attraktivt å stille på Klatrerittet som har dobbel distanse og flere bakker å bryne seg på. Så får det være at de Budalingene som stod og heiet var i mindretall ift. Frøyværingene. Jeg skjønner at festen på Frøya er attraktiv for mange, men synes det er vanskelig å se hva som er årsaken til at så alt for få møter opp på Støren. Nå var det (minst) tre ritt denne dagen; Frøya, Klatrerittet og Inderøya. Folk var spredt for alle vinder. Men hvorfor velger folk å bruke to timer ekstra i bilen til Inderøya (fra Trondheim) i stedet for å dra til Støren? Vil de heller sykle grus? Tenker de raske gutta at her er det gode sjanser for en "billig" seier? Skremmer navnet "Klatrerittet" folk fra å delta?

Jeg håper ikke Klatrerittet har ambisjoner om å bli som Frøya rundt. De fortjener 10-gangen i antall deltakere, men da må "noe" gjøres for å trekke folk. Arrangøren er dyktig på det å lage ritt, men det hadde ikke skadet om man brukte litt tid på å bygge merkevaren og skaffe seg en posisjon i markedet. At mange lurer på om det blir ritt, f.eks., er ikke noe godt utgangspunkt. Er det usikkerhet, velger mange det man vet blir noe av. Klatrerittet har noen særegenheter man kunne rendyrke; Troøybakken f.eks. Hva med klatrepris til førstemann og -kvinne opp? Prikkete klatrevandretrøye til raskeste mann og kvinne? Spurtpris etter en av de seige klatringene inne i Budalen? Friste lojale deltakere gjennom egen invitasjon (tar ikke så lang tid det, når det er 38 deltakere...) med rabattert pris ved påmelding? Utfordre klubbene i området gjennom egne invitasjoner (Stiftstaden, Gauldal, TVK... her er det vel godt over 1000 medlemmer)?

Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Moderator  support