Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tips til kajakk

Re: Tips til kajakk [Re: Morten DMR] #2350569 30/09/2016 14:17
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg bruker "tørr" teflonspray til sykkelkjede. Kjøpt på Gsport. Følger med tynt rør. Bruker den en gang i blandt.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Tips til kajakk [Re: Morten DMR] #2360665 02/11/2016 18:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har prøvd å smøre wirene men er uførnøyd med resultatet.
Fortsatt mye friksjon og strekk som resulterer i dårlig kontroll over roret.

Så jeg skal prøve med tynn stålwire (helst plastbelagt slik at jeg slipper liner). Jeg trur det skal også bli enklere å tilpasse kajakken til forskjellige brukere med stålwirer.

Men hva bruker folk nå fortida av bekledning og sikkerhetsutstyr når dere er ute å padle.

Har padlejakke fra bombergear men den er alt for warm ennå (siden det er rundt nulpunktet nå så trur jeg ikke den blir så veldig nyttig bortsatt fra når jeg padler veldig sakte).
Bruker en shorty våtdrakt med tynn trøye over og en tynn sykkeljakke eller ingenting og flyttevest. Jeg har brukt five fingers på beina frem til nå, men trur det blir bedre med neopren sokker (bruker neopren hansker). Det er såpass mørkt nå at jeg trenger lykt der hvor jeg er ukjent med bunnforholdene. Har brukt hodelykt frem til nå, men det blir en del plagsomme refleksjoner både fra kajakken og fra padleårene. Jeg vurderer derfor å montere lykte fast på kajakken. Noen som har erfaring med padling i mørket?

Har ellers et sykkelbaklykt ved bilen som jeg bruker som orienteringspunkt igjen for det er ikke alltid lett å finne tilbake til utgangspunktet.

Re: Tips til kajakk [Re: Morten DMR] #2422959 25/07/2017 15:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har byttet ut kevlartrådene med stålwire og du verden for en forskjell.

Men etter litt mer nøye inspeksjon (titt i bagasjerommet) har jeg oppdaget hovedsynderen.
Kanalene ser ut som Trollstigen, ikke rart at det ble mye friksjon og fleks med så mange svinger. Point 65 leverer grei kvalitet men her har de bommet imho.
Kommer til å bytte ut kanalene med nye i stivere plast.
Og så kommer jeg til å gjøre om 'justeringen' slik at den kan gjøres i brønnen. Skal prøve med med 5cm intervaller som jeg trur skal holde til å kunne tilpasse kajakken til hjemmets brukere.

Hva gjør dere andre mtp. væske/drikke? Var ute på 2,5 timers tur på søndag og det går lett like mye drikke med padling som på sykling.
Hadde med 1,75 liter drikke men ser at det ikke er nok på lengre turer (som jeg planlegger). Ta med 5l-kanne?

Re: Tips til kajakk [Re: Tange] #2422966 25/07/2017 15:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Hva gjør dere andre mtp. væske/drikke? Var ute på 2,5 timers tur på søndag og det går lett like mye drikke med padling som på sykling.
Hadde med 1,75 liter drikke men ser at det ikke er nok på lengre turer (som jeg planlegger). Ta med 5l-kanne?

Eller en sånn: Vannblære Den bygger mindre enn en kanne.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tips til kajakk [Re: Bjartulf] #2504148 22/08/2018 07:12
Furu Offline
/Stig
/Stig
Gammel tråd, men nå har det skjedd. Endte opp med å ikke kjøpe noe i 2016, men nå...nå har jeg fått meg kajakk.
Tok først et introkurs hos Mad Goats (anbefales) og leide kajakk hos DNT på Sørenga noen dager senere. Glimrende å dra ut til Gressholmen med matpakke og ta en utelunsj.

Måtte jo nå ha en på hytta!
Jeg valgte å ikke legge vekt på å ha barn i kajakken og helle prøve meg litt på å slepe de i en gummibåt eller lignende.
Etter litt frem og tilbake med vurderinger valgte jeg senkekjøl.

Har nå fått meg en Boreal Baffin T2 Ultralight. Etter min uerfarne mening er denne et lite (drøyt 5m) smykke. Den veier 20kg brutto med luker, tauverk og sete.

Har aldri padlet før, men forstår med en gang at dette er en skikkelig bra og morsom aktivitet. Etter en del km begynner jeg å få god føling med kajakken. Finjustering av senkekjølen etter vind/bølgeforhold funger veldig bra, men jeg har aldri prøvd ror for sammenligning.

Har lært meg egenredning med og uten årepose . Sliter fortsatt litt med cowboyredning i bølger, men da kan jeg bruk posen. Må øve mye.
Rulle er på vei! Har øvd litt med årepose og noe av teknikken forstår jeg. Mad Goats skal lære meg mer til neste uke ICON_SMILE

Sitter du på gjerdet for kajakkpadling. Jeg anbefaler å hoppe ned i kajakken!

Stig

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support