|
Jeg trenger juridisk bistand, HJELP!
|
Re: Jeg trenger juridisk bistand, HJELP!
[Re: d0ppler]
04/06/2016 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg fikk en purring i november i fjor, ser jeg. Og jeg starta "kranglinga" allerede da. Hva er siste ord fra kreditor i denne "kranglinga"? Kreditor kan ikke sende et omtivstet krav til inkasso sånn uten videre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/06/2016 07:28
|
d0ppler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hva er siste ord fra kreditor i denne "kranglinga"? Kreditor kan ikke sende et omtivstet krav til inkasso sånn uten videre.
Fikk egentlig ikke noe svar. Jeg svarte 05.02.2015 sendte jeg dere en mail hvor jeg sa opp domenet "[et_domene].com". Nå har jeg mottat purring på dette domenet. Jeg ser også at jeg ikke har fått noe svar på den mailen hvor jeg avbestilte dette domenet.
Jeg er ikke interessert i å betale hverken faktura eller purring for [et_domene].com, da jeg ikke har brukt dette domenet i den aktuelle tidsperioden.
Jeg vil også si opp domenet "[et_annet_domene].com". Kan jeg få en bekreftelse på dette?
Det de svarte med var en bekreftelseslink på det andre domenet, uten å svare på det første.
|
|
|
[Re: d0ppler]
06/06/2016 07:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er siste ord fra kreditor i denne "kranglinga"? Kreditor kan ikke sende et omtivstet krav til inkasso sånn uten videre.
Fikk egentlig ikke noe svar. Jeg svarte 05.02.2015 sendte jeg dere en mail hvor jeg sa opp domenet "[et_domene].com". Nå har jeg mottat purring på dette domenet. Jeg ser også at jeg ikke har fått noe svar på den mailen hvor jeg avbestilte dette domenet.
Jeg er ikke interessert i å betale hverken faktura eller purring for [et_domene].com, da jeg ikke har brukt dette domenet i den aktuelle tidsperioden.
Jeg vil også si opp domenet "[et_annet_domene].com". Kan jeg få en bekreftelse på dette?
Det de svarte med var en bekreftelseslink på det andre domenet, uten å svare på det første. Da gjenstår det å avgjøre om kravet ditt er "åpenbart grunnløst". Hvis det ikke er det, har ikke kreditor anledning til å sende saken til inkasso. http://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/06/2016 08:17
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Fritt fra hukommelsen og uten å sjekke nærmere: kreditor kan overføre kravet til et inkassoselskap selv om debitor har bestridt kravet. Det er først når inkassoselskapet blir gjort oppmerksom på at kravet er bestridt, "ordinær" inkasso må stilles i bero og saken må en tur innom forliksrådet før inndrivelsen kan fortsette.
|
|
|
[Re: kjasmas]
06/06/2016 08:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
http://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/102-kan-et-omtvistet-krav-sendes-til-inkassoHva sier inkassoloven om inndriving av omtvistede krav?Inkassoloven sier ikke noe direkte om at det ikke er tillatt å sende et omtvistet krav til inkasso, dog vil dette i de aller fleste tilfeller være i strid med god inkassoskikk jf inkassoloven § 8. I inkassoloven § 17 går det frem at kostnader (inkassosalær) ikke kan kreves erstattet dersom skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert før inndrivingen ble satt frem. Det samme gjelder dersom kostnadene har påløpt dersom skyldner ikke burde fremsatt innsigelsene tidligere. Konklusjonen må således være at et omtvistet krav som en hovedregel ikke skal sendes til inkasso før tvisten er løst og må eventuelt bringes inn for domstolene (normalt forliksrådet) eller klagenemnd. For øvrig nevner vi at i følge inkassoloven § 11 så har inkassoselskapet et ekstra ansvar for å vurdere kravets rettmessighet før de igangsetter rettslig inndrivning, normalt i form av oversendelse til forliksrådet og/eller begjæring om utlegg. Kravet til inkassoselskap her vurderes nok som noe begrenset og det er nok tilstrekkelig at inkassoselskapet forsikrer seg om at kravet har en viss substans før rettslig inndrivning igangsettes. For øvrig må inkassoselskapets tidligere erfaringer med krav fra kreditor til en viss grad kunne legges til grunn i forhold til hvilke undersøkelser de gjør ved mottak av nye krav og før rettslige tiltak. Dersom det har vært mye problemer med tidligere krav fra en oppdragsgiver tidligere er det rimelig å forvente at inkassoselskapet gjør mer omfattende undersøkelser på krav fra slike oppdragsgivere enn krav fra oppdragsgivere hvor det tidligere har vært lite problemer. Det må også kunne forventes at det gjøres mer omfattende undersøkelser ved mottak av krav fra en kreditor hvor kreditors omdømme og/ eller kravets type i seg selv tilsier at det er større muligheter for tvister.
|
|
|
06/06/2016 09:37
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Klønete formulert av meg og nyttig lesing du linker til.
Men så vidt jeg forstår innebærer vel krav til god inkassoskikk at det vil være ugreit å fortsette utenrettslig inkasso, inkassoselskapet kan vel fortsatt overta kravet/være prosessfullmektig i en rettslig inkasso?
|
|
|
[Re: kjasmas]
06/06/2016 09:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Klønete formulert av meg og nyttig lesing du linker til.
Men så vidt jeg forstår innebærer vel krav til god inkassoskikk at det vil være ugreit å fortsette utenrettslig inkasso, inkassoselskapet kan vel fortsatt overta kravet/være prosessfullmektig i en rettslig inkasso? Det vet jeg ikke. Forøvrig luyrer jeg på hva tidsaspektene var her - det høres ut som om det tok litt tid. Da er dette viktig å få med seg. § 11. Plikter før rettslig inndriving Før en inkassator setter i verk rettslig inndriving, må inkassatoren ha sendt skyldneren en betalingsoppfordring med varsel om at rettslig inndriving vil bli satt i verk, jf § 10. De betalingsfrister som skyldneren har fått, må dessuten ha løpt ut, og inkassatoren må ha vurdert om kravet er rettmessig.
Dersom det er gått mer enn seks måneder siden betalingsoppfordringen ble sendt, kan inkassatoren ikke sette i verk rettslig inndriving før betalingsfristen i en ny betalingsoppfordring etter § 10 er løpt ut
|
|
|
|
|
|