Nedgang i rittdeltagelser
|
Re: Nedgang i rittdeltagelser
[Re: Tjuvtrener]
30/05/2016 12:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg syklet Vestfold Rundt i går og syklet sammen med en gjeng etter prinsippet alle skal med. Vi brukte lang tid og kom sent i mål. Er litt kjedelig at alle pakker ned og om man feks ville ha deltager kopp måtte man finne ut hvor standen var og "hente" en kopp på en ubemannet stand. En del rittarrangører og syklister glemmer fort at de i de siste puljene legger ned like mye eller mer bare ved å gjennomføre enn de som sykler tidligere på dagen. Så en nedtur etter at man går i mål kan nok virke lit dempende på gjentagelsen...
Redigert av sveinaa; 30/05/2016 12:03.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/05/2016 12:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
All teori om salg (og mersalg) tilsier at det er mindre krevende å jobbe for å beholde de kundene du har enn å skaffe nye. Som Paragonia også antyder er det en del arrangører som er så opptatt av å tekkes nye potensielle kundegrupper at de fullstendig glemmer å ta vare på og tilfredsstille de eksisterende kundegrupper og/eller tidligere deltakere. (Ta Terrengsykkelrittet som eksempel. De har funnet sitt USP, og er tro mot kundegruppen sin. Hvis de plutselig skulle finne på å legge inn masse grusstrekninger for å tekkes nye deltakere ville de sikkert mistet mange av de gamle trofaste. Tviler på at det ville bli suksess...). Det burde ikke være noe problem for folk å finne et ritt som har akurat det underlaget og det nivået man ønsker. Det arrangeres konkurranser i alle mulige formater; tempo, fellesstart, gateritt, bakketempo, cyclocross, rundbane, grusritt, maraton terreng, enduro, utfor, BMX, trail (sikkert noe glemt). Både unge og eldre bør kunne finne noe innenfor disse mulighetene. Jeg synes i hvert fall ikke det er ønskelig at man begynner å se på å rasjonalisere bort rittformater fordi mest mulig inntekter blir målet i stedet for gode opplevelser for de som deltar. Klart det er bra for arrangør med inntekter og deltakere, men hovedmålet med breddeidretten skal ikke være å få størst mulig inntekter. Det er tilsynelatende også en del arrangører som ikke har fått med seg at mens det tidligere var slik at det å få rittet i terminlista og ha en webside nermest var deltakergaranti må en nå skape et attraktivt (og rimelig?) totalprodukt, og drive langt mer offensiv og målrettet markedsføring av arrangementet. Bingo.
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/05/2016 12:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syklet Vestfold Rundt i går og syklet sammen med en gjeng etter prinsippet alle skal med. Vi brukte lang tid og kom sent i mål. Er litt kjedelig at alle pakker ned og om man feks ville ha deltager kopp måtte man finne ut hvor standen var og "hente" en kopp på en ubemannet stand. En del rittarrangører og syklister glemmer fort at de i de siste puljene legger ned like mye eller mer bare ved å gjennomføre enn de som sykler tidligere på dagen. Så en nedtur etter at man går i mål kan nok virke lit dempende på gjentagelsen... Har til og med opplevd at målbuen blir tatt ned og viktige vaktposter dimmitert mens det fortsatt er folk i løypa. Det er de siste i mål som trenger serviceapparatet aller mest, det er det enkelte arrangører som glemmer. Tomt matfat, kaldt vann i en møkkete dusj, og ubemannet arena er en orntli' turn-off. (ja, som arrangør vet jeg at det koster å holde fasaden oppe og alt bemannet, men det er verdt det)
|
|
|
30/05/2016 12:44
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Jepp. Og det er nå engang slik at når jeg skal være med på ritt så ønsker jeg å sykle så fort jeg klarer. For min del ser jeg ikke poenget med å delta på ritt der alt skal være koselig og lite hompete eller krevende. Vi snakker Terrengsritt og da bør det være terreng. Hvis jeg bare skal kjøre tur, uten stress med tid så kan jeg like gjerne ta en alene eller med klubben. Har ingen behov for startnummer da.
Når det gjelder landeveisritt er det litt annerledes. Men jeg merker at alt for mange legger opp til lagtempo. Det er gøy for da kan man kjøre fort og komponere laget best mulig. Jeg tror det ødelegger litt totalt sett. Jeg begnner å bli lei, og savner fesllesstart med cowboykjøring.
"
|
|
|
[Re: Paragonia]
30/05/2016 13:28
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg begnner å bli lei, og savner fesllesstart med cowboykjøring. Terrengsyklister er sære  Det morsomste jeg var med på i fjor (pga drittværet og teknisk på TSR), var Deør Challenge. Der syklet jeg ritt ("fastride") i 2x4 min. Så langt fra comboy som mulig. Men rammene rundt, og stemningen var helt magisk. Totalt laid back, men samtidig blodig alvor. Der var det ikke engang startavgift, men frivillig donasjon til et bestemt veldedig formål. Vi donerte mer enn startavgiftpris for ett av de største rittene - med glede. Hele familien på tur. Som det nevnes, så fragmenteres terrengsykling til de grader - ikke bare på disiplin og utstyr, men også på utøvere. Kosetur vs alltid bånn gass og rittmentalitet, knotsti vs grusbanking vs bare cruxing vs kontrollert og teoretisk målt til hvert sekund. Strava og Garmin vs anti-duppedingser. "Skal jeg stille i Lycra, eller i baggy i dag?" Flere og flere jeg kjenner sverger nå til kun 1 måte å sykle terreng på og det har blitt 7 forskjellige grupper a 2 personer som kjører sammen istedet for en eller to store gjenger. Det er bare kjipt.
|
|
|
[Re: Paragonia]
30/05/2016 14:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når det gjelder landeveisritt er det litt annerledes. Men jeg merker at alt for mange legger opp til lagtempo. Det er gøy for da kan man kjøre fort og komponere laget best mulig. Jeg tror det ødelegger litt totalt sett. Jeg begnner å bli lei, og savner fesllesstart med cowboykjøring.
Er mulig å sykle fellesstart enda da  Hvilke ritt sykler du? I min verden er det ikke så svart som du skal ha det til (masse bra ritt)...!
|
|
|
[Re: Lars V]
30/05/2016 14:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ellers kunne jeg selv tenke meg å være med på å arrange et lokalt 1-2t lavterskel-stiritt basert på GPS-timing: påmelding på nett, betaling på vipps, evt base ved et lokalt klubbhus, ellers ingen inkludert drikke, mat, trøyer, dasser eller andre ting som kompliserer. Minimal merking, løypa blir kjent dagen før rittet som et GPS-spor. Alle må ha sekk med mat og førstehjelpsutstyr. Catering: vi fyrer opp grillen og holder pølser eller du slenger på noe medbragt. Maks for hva jeg selv ønsker meg av rittformat. Resultater på Strava. Done deal.
Jeg er enig. Men er det i det hele tatt lovlig, så lenge man ikke gjør det som en kompisgjeng? Ny forskrift ute til høring med følgende definisjon der man ikke tar hensyn til antall eller om man er en kompisgjeng eller klubb: Sykkelritt: Ethvert arrangement for syklende på veg som ikke er fullstendig lukket for annen ferdsel, hvor deltagerne følger en fastlagt rute, og hvor det skilles mellom deltagerne innbyrdes ved hjelp av tidtaking og/eller annen form for rangering, eller hvor det er fastsatt maksimaltid. I tvilstilfelle avgjør vedtaksmyndigheten etter § 4 ved enkeltvedtak om denne forskrift kommer til anvendelse. Jeg anbefaler at man har meninger og gir innspill innen 7. juni: http://www.vegvesen.no/fag/Publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=1371050 Takk, denne hadde jeg gått glipp av og siden jeg har snakket varmt om lavterskelritt i mange år skal jeg komme med noen innspill til høringen.
|
|
|
30/05/2016 14:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er mulig å sykle fellesstart enda da  Hvilke ritt sykler du? I min verden er det ikke så svart som du skal ha det til (masse bra ritt)...! Nei, det er bare å plukke ut de første rittene på våren når våryre landeveisryttere skal prøve seg på 'terrengsykling'. Cowboykjøring garantert.
|
|
|
[Re: Tange]
30/05/2016 14:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er mulig å sykle fellesstart enda da  Hvilke ritt sykler du? I min verden er det ikke så svart som du skal ha det til (masse bra ritt)...! Nei, det er bare å plukke ut de første rittene på våren når våryre landeveisryttere skal prøve seg på 'terrengsykling'. Cowboykjøring garantert. Eller ta en tur til Sverige i august. Starten på Grenserittet er helt vill. Der et det sinnsykt med hormoner. Fyrer man litt oppunder under defileringen og rett før start så tipper jeg det kan bli så cowboy som det er mulig å få det....
|
|
|
30/05/2016 15:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Grenserittet, cowboykjøring? Er jo'kke mulig med defileringen.
At folk ødelegger for seg selv og andre de første metrene er jo bare amatørmessig.
|
|
|
30/05/2016 15:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva om man arrangerte ritt uten matstasjoner og andre ting som krever mye logistikk? Kanskje droppet alt man ikke behøver som det blir kostnader av? Så kunne det heller vært utsalg av forskjellig i mål 
|
|
|
30/05/2016 18:53
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Prøver en ide nå så får vi se om det gir resultater  For å få folk ned fra gjerdet: - De 10 første som melder seg på i terreng senior får 10 meter forsprang. Det kan være lønnsomt inn i første bakken. (Pt 3 påmeldte) - På gaterittet vil etteranmeldte få kortest restitusjonstid og møter alle de andre etteranmeldte i samme heat.
|
|
|
[Re: Lars V]
30/05/2016 19:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Prøver en ide nå så får vi se om det gir resultater  For å få folk ned fra gjerdet: - De 10 første som melder seg på i terreng senior får 10 meter forsprang. Det kan være lønnsomt inn i første bakken. (Pt 3 påmeldte) - På gaterittet vil etteranmeldte få kortest restitusjonstid og møter alle de andre etteranmeldte i samme heat. Hvilket ritt er dette?
|
|
|
30/05/2016 20:09
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Prøver en ide nå så får vi se om det gir resultater  For å få folk ned fra gjerdet: - De 10 første som melder seg på i terreng senior får 10 meter forsprang. Det kan være lønnsomt inn i første bakken. (Pt 3 påmeldte) - På gaterittet vil etteranmeldte få kortest restitusjonstid og møter alle de andre etteranmeldte i samme heat. Hvilket ritt er dette? Åpent klubbmesterskap moss ck: https://www.facebook.com/events/936477329740070/?ti=cl
|
|
|
30/05/2016 20:53
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Jeg likte grenserittet. For 15 år siden var det en ganske morsom løype. Nå er det bare mas med ørten startgrupper,
"
|
|
|
30/05/2016 20:57
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Feks en løype på 10km og 7 runder. Mulig med Matstasjon ved hver runde. Det kunne gått det. Mindre geografisk område
"
|
|
|
30/05/2016 20:59
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
|
|
|
30/05/2016 21:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg sitter ikke med noen svar, men ser på mange av de jeg sykler med som før kjørte alle de vanlige mosjonsrittene:
-De sykler like mye, men har gått mer over mot sti og mindre jag -De velger mindre og billigere ritt. -Velger kanskje 1 stort mål i året, da gjerne ting som er utfordrene (for eksempel Ultra) eller ritt som gir en opplevelse.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
30/05/2016 22:17
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sitter ikke med noen svar, men ser på mange av de jeg sykler med som før kjørte alle de vanlige mosjonsrittene:
-De sykler like mye, men har gått mer over mot sti og mindre jag -De velger mindre og billigere ritt. -Velger kanskje 1 stort mål i året, da gjerne ting som er utfordrene (for eksempel Ultra) eller ritt som gir en opplevelse.
Deler de tankene. Det er det samme jeg hører.
|
|
|
[Re: bcbc]
31/05/2016 03:47
|
YAnders
Medlem
|
Medlem
Deler de tankene. Det er det samme jeg hører. +1 Montebello og TRS er eksempler på ritt som holder deltagerantall eller øker, mens typiske grusritt sliter. Hvor mange mil på asfalt har Raumerrittet? Ihvertfall to på starten, deretter "eviglang" oppover på grus. Ikke så mye terrengsykling i det. Enkel logistikk er også et viktig poeng for mange.
|
|
|
[Re: YAnders]
31/05/2016 06:05
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
De også. Etter siste løypeomlegging har Vestmarkrittet ca en tredjedel sti / terreng, blant annet er de siste 7 km før mål et eneste langt stiparti. Det er ellers 24% asfalt og 43% grus i VMR, så kanskje vi også er et "grusritt"? Det er mulig folket vil ha enten eller - ikke begge deler...
|
|
|
[Re: Tgabriel]
31/05/2016 06:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter siste løypeomlegging har Vestmarkrittet ca en tredjedel sti / terreng, blant annet er de siste 7 km før mål et eneste langt stiparti. Det er ellers 24% asfalt og 43% grus i VMR, så kanskje vi også er et "grusritt"?
Neste år kunngjør du datoen litt tidligere - deal?
|
|
|
31/05/2016 06:24
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
De også. Etter siste løypeomlegging har Vestmarkrittet ca en tredjedel sti / terreng, blant annet er de siste 7 km før mål et eneste langt stiparti. Det er ellers 24% asfalt og 43% grus i VMR, så kanskje vi også er et "grusritt"? Det er mulig folket vil ha enten eller - ikke begge deler... Jeg tror du treffer noe her, ja! Har bodd i Danmark fram til i fjor, og kjørt mye terrengritt der. På tross av veldig lite skog og mark i Danmark, sammenlignet med Norge, er terrengrittene i Danmark nærmere 75-85% sti, 15-25% grus - i min verden falder Vestmarksrittet, sammen med mange andre ritt, i en veldig rar "hverken eller" kategori, med 67% "kjedelig" og 33% morro. Jeg har meldt meg på Vestmarksrittet, og gleder meg, men synes det blir feil/rart når ritt egentlig blir lagt opp til 3 forskjellige sykkeltyper (landevei - cross - terreng). I tillegg sliter jeg med prisene, i Danmark finnes det masse ritt, som kan kjøres som litt spontan "oi, der var det en ledig lørdag, jeg kjører et ritt på 2-3 timer"-greie, når de bare kostet 2-300kr og det ikke var all dette lisens- og seedingsstyret, du betalte noen hundringser på startstreken og plasserte deg der, du mente du passet inn nivåmessig.
|
|
|
31/05/2016 06:28
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Neste år kunngjør du datoen litt tidligere - deal?
Du mener tidligere enn 1. februar? Deal 
|
|
|
31/05/2016 06:33
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
De også. Etter siste løypeomlegging har Vestmarkrittet ca en tredjedel sti / terreng, blant annet er de siste 7 km før mål et eneste langt stiparti. Det er ellers 24% asfalt og 43% grus i VMR, så kanskje vi også er et "grusritt"? Det er mulig folket vil ha enten eller - ikke begge deler... Tror kanskje du er inne på noe her, men VMR er ikke i den kategorien. Det er et variert og morsomt ritt hvor det skjer noe (nesten) "hele" tiden. Det sier han som elsker knot 
|
|
|
[Re: MagnusWJ]
31/05/2016 06:37
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
I tillegg sliter jeg med prisene Der er jeg enig med deg. Vi "sliter" med at rittet må benytte trafikkert vei for at deltakerne skal komme seg til og fra marka. Dette er blant våre største utgiftsposter. Hvis vi tar 300,- i startavgift, er vi avhengig av 600 påmeldte for å gå i balanse. Jeg vet ikke om det er realistisk å tro at vi ville fått så mange flere med den prisen. En løsning kan være å starte med 300 i startavgift og si at vi må ha 500 påmeldte innen 1 måned før start, ellers avlyser vi. Skeptisk...
|
|
|
31/05/2016 06:43
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
I tillegg sliter jeg med prisene Der er jeg enig med deg. Vi "sliter" med at rittet må benytte trafikkert vei for at deltakerne skal komme seg til og fra marka. Dette er blant våre største utgiftsposter. Hvis vi tar 300,- i startavgift, er vi avhengig av 600 påmeldte for å gå i balanse. Jeg vet ikke om det er realistisk å tro at vi ville fått så mange flere med den prisen. En løsning kan være å starte med 300 i startavgift og si at vi må ha 500 påmeldte innen 1 måned før start, ellers avlyser vi. Skeptisk... Ser den! Som sagt ikke kjent i det hele tatt med Norske ritt (har så vitt kjørt Nordmarka Rundt), MEN hvorfor er dere avhengige av å bruke trafikkerte veier? Kunne man ikke like fint hatt start/mål på en parkeringsplass nærmere skauen?
|
|
|
31/05/2016 06:50
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Det kunne vi - og det vurderes. Men det blir i så fall under et helt annet rittkonsept og rittnavn. Skauen vår ligger på begge sider av E18. Vi ønsker å tilby det beste fra begge sider. Vi har grunneiere som ikke lar oss bruke store nok deler av marka til at det blir "langt nok". Men nå skal ikke dette være en Vestmarkritt-tråd 
|
|
|
31/05/2016 06:53
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Det kunne vi - og det vurderes. Men det blir i så fall under et helt annet rittkonsept og rittnavn. Skauen vår ligger på begge sider av E18. Vi ønsker å tilby det beste fra begge sider. Vi har grunneiere som ikke lar oss bruke store nok deler av marka til at det blir "langt nok". Men nå skal ikke dette være en Vestmarkritt-tråd Nei, men tenker at det vel er et problem for flere rittarangører at det er bruk av bilvei, som tar en stor del av budsjettet - og jeg mener at modellen med litt mer low-key, start/mål i skauen, ingen dusj og mindre luksus fungerer helt topp  Vi kan fortsette praten i kveld på løypevisningen 
|
|
|
[Re: MagnusWJ]
31/05/2016 07:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har allerede mer enn nok av ritt, så enda flere "low-key, start/mål i skauen, ingen dusj og mindre luksus" som enkelte etterlyser vil vel ikke gi noe positivt utslag i deltakelsen i de øvrige rittene?
|
|
|
|
|