Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Aggressiv sittestilling på terrengsykkel

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: baronKanon] #2210746 30/05/2016 11:05
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Hoaas
Har 416mm reach på min, jeg er 180cm.
Saken er jo en annen om man har en ramme som gjør at man ikke kan kjøre kort stem fordi man er for lang, selv for XL rammer.
Uten å vite noe om stack, så ser dette veldig kort ut. (er 185 og kjører med 468 med 627 stack - og det går aaaaakkurat med 50-stem)

Quote:
Men går det noe raskere av å senke fronten? Det er kanskje bare en selv som kan svare på det, ved å teste..i det terrenget man skal konkurrere i.
Jeg skjønner at man fort kan få vondter i håndledd og skuldre av å kjøre en aggressiv stilling med 60/40 vektfordeling foran/bak i veldig rufsete terreng. Spesielt på lange ritt.
Tviler. Er balansen og sitteposisjon sett i forhold til fysisk form på rytter som er utslagsgivende - samt prioriteringer - man optimaliserer ofte de egenskapene det er mest å hente på eller der man føler man er svakest.

Er en Tallboy 2c i str L.
Reach 416mm
Stack 620mm
Dette er med 120mm gaffel.

Edit: Dette er tallene fra fabrikk da. Legger man på stemlengde for å finne aktuell reach? 50mm stem med Next styre som har noe backsweep. Og 10mm spacer under stem

Redigert av Hoaas; 30/05/2016 11:12.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2210757 30/05/2016 11:21
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Som et artig supplement til diskusjonen så vant Aslak Mørstad sin klasse i terrengsykkelrittet med enduro-oppsettet sitt. Altså 1100g tunge dekk foran og bak. 810mm bredt styre etc ICON_SMILE

Han har aldri vunnet overall før (bare utforprisen), mye pga punkteringer og slikt. Det var ikke noe problem denne gangen ICON_SMILE

Skal sies at "enduro"-sykkelen hans er en rimelig lettbeint sak som er modifisert til å bli grovere og mer stabil. Lengre vandring, grøvre utstyr.

Redigert av vids; 30/05/2016 11:21.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: baronKanon] #2210795 30/05/2016 13:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Det er utgangspunktet mitt. Så for å XC'ifisere sykkelen setter jeg på et lengre stem... og tar jeg feil er det ikke krise, er jo bare å bytte til kortere.
Blir ikke mer XC med lenger stem. Poenget er at stisykler ofte har slakkere styrevinkel, noe som gjør at styringen føles seig og treig. Lange stem forsterker dette - korte stem gjør det mer kontant. På slike sykler ville jeg nok MAKS satt på 70mm.

Når Ole Hem kjører med "for stor" sykkel med "altfor kort" stem i et ritt som Terrengsykkelrittet, så kan enhver forumamatør rett og slett bare holde snavla og heller nikke og og godta at han gjorde rett. Han hadde også "drittunge" dekk med MØNSTER (Ritchey Z-max - min gamle favoritt fra 90-tallet). Hvorfor kom han ikke sist, gikk tom, kløna teknisk eller andre ting når sykkelen var "så feil oppsatt" til ritt? Hvorfor er det sånn at de beste lagene i rundbaneverdenscup etterspør lenger og slakkere sykler (så de får kjørt med kortere stem og ha mer stabilitet nedover uten at det blir feil oppover)?

Hvis du vil gjøre en stisykkel mer rundbane-ish er å bytte til lettere dekk og hjul, og evt. bytte senkepinne med stiv karbonpinne hvis det virkelig skal kuttes vekt.

Den kan settes opp med HA 70,6 eller 71,2 grader (100mm gaffel. Blir litt slakere med 120mm). Det er vel ikke super "slakt"? Synes og du har litt vel ovenfra og ned holdning. Ingen som har sagt at Ole Hem hadde for stor sykkel eller feil oppsett på sin sykkel. Jeg tror egentlig det er "formen" hans som er ganske god i år samt at han er (veldig) god teknisk og ikke styrefremspringet alene som gir ham seieren.

Absalon kjørte feks med 100mm på sin Fourstroke i Cairns. Kan vi da konkludere med at han valgte feil (for liten sykkel) fordi det sitter noen her på "bjerget" (verdens navle) og leser sykkelblader og analyserer geometri?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: sveinaa] #2210823 30/05/2016 14:07
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Det er utgangspunktet mitt. Så for å XC'ifisere sykkelen setter jeg på et lengre stem... og tar jeg feil er det ikke krise, er jo bare å bytte til kortere.
Blir ikke mer XC med lenger stem. Poenget er at stisykler ofte har slakkere styrevinkel, noe som gjør at styringen føles seig og treig. Lange stem forsterker dette - korte stem gjør det mer kontant. På slike sykler ville jeg nok MAKS satt på 70mm.

Når Ole Hem kjører med "for stor" sykkel med "altfor kort" stem i et ritt som Terrengsykkelrittet, så kan enhver forumamatør rett og slett bare holde snavla og heller nikke og og godta at han gjorde rett. Han hadde også "drittunge" dekk med MØNSTER (Ritchey Z-max - min gamle favoritt fra 90-tallet). Hvorfor kom han ikke sist, gikk tom, kløna teknisk eller andre ting når sykkelen var "så feil oppsatt" til ritt? Hvorfor er det sånn at de beste lagene i rundbaneverdenscup etterspør lenger og slakkere sykler (så de får kjørt med kortere stem og ha mer stabilitet nedover uten at det blir feil oppover)?

Hvis du vil gjøre en stisykkel mer rundbane-ish er å bytte til lettere dekk og hjul, og evt. bytte senkepinne med stiv karbonpinne hvis det virkelig skal kuttes vekt.

Den kan settes opp med HA 70,6 eller 71,2 grader (100mm gaffel. Blir litt slakere med 120mm). Det er vel ikke super "slakt"? Synes og du har litt vel ovenfra og ned holdning. Ingen som har sagt at Ole Hem hadde for stor sykkel eller feil oppsett på sin sykkel. Jeg tror egentlig det er "formen" hans som er ganske god i år samt at han er (veldig) god teknisk og ikke styrefremspringet alene som gir ham seieren.

Absalon kjørte feks med 100mm på sin Fourstroke i Cairns. Kan vi da konkludere med at han valgte feil (for liten sykkel) fordi det sitter noen her på "bjerget" (verdens navle) og leser sykkelblader og analyserer geometri?

baronen kan da sykle også.

Absalon kan ikke beskyldes for å være først ute med det nye. Tenk på det utstyrshandikappet han har hatt på Schurter de siste årene... Jeg vet ikke hvilke rammer Absalon har tilgang til, men jeg antar 100mm er betinget av at rammen han har tilgang på er for kort. Se på oppsettet til Gunn-Rita f.eks. for å se hvilken retning ting går(artikkel på fremsiden). At selgere, proffer(som ikke har tilgang på kurante rammer), og andre fagpersoner med "bias" osv antyder noe annet betyr ikke at de har rett.

Ut på tur!

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Supermann] #2210827 30/05/2016 14:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann

baronen kan da sykle også.

Absalon kan ikke beskyldes for å være først ute med det nye. Tenk på det utstyrshandikappet han har hatt på Schurter de siste årene... Jeg vet ikke hvilke rammer Absalon har tilgang til, men jeg antar 100mm er betinget av at rammen han har tilgang på er for kort. Se på oppsettet til Gunn-Rita f.eks. for å se hvilken retning ting går(artikkel på fremsiden). At selgere, proffer(som ikke har tilgang på kurante rammer), og andre fagpersoner med "bias" osv antyder noe annet betyr ikke at de har rett.

Jeg har ikke sagt at baronen ikke kan sykle. Synes bare det er litt dumt å ta den holdningen. Funker ikke 90mm så kan jeg jo bare bytte. Er det en rytter som har vært ganske proaktiv de siste sesongen er det vel Absalon? Jeg vil og tro at Julien snakker med broren sin Remy om sykling (Scott SR Suntour Enduro Team)og er klar over at kort styrefremspring funker godt om man skal sykle nedover?

Så du tror at jeg har tilgang på en ramme som passer meg bedre en BMC rammene passer Absalon?

Redigert av sveinaa; 30/05/2016 14:16.

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: sveinaa] #2210829 30/05/2016 14:25
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Jeg har ikke sagt at baronen ikke kan sykle. Synes bare det er litt dumt å ta den holdningen. Funker ikke 90mm så kan jeg jo bare bytte. Er det en rytter som har vært ganske proaktiv de siste sesongen er det vel Absalon? Jeg vil og tro at Julien snakker med broren sin Remy om sykling (Scott SR Suntour Enduro Team)og er klar over at kort styrefremspring funker godt om man skal sykle nedover?

Så du tror at jeg har tilgang på en ramme som passer meg bedre en BMC rammene passer Absalon?

Hvor lenge hamret ikke Absalon rundt på 26' hardtail mens resten av feltet byttet til fulldempere og 29ere? Det er nok ikke tvil om at Remy og Julien kan prate sammen, men at Julien har fri tilgang til rammer tviler jeg på. I tillegg så er ikke Scott Genius og Remy i nærheten av å være så progressive som f.eks Fabien Barel(som forøvrig er mye raskere i sin disiplin) har vært på sine merker(Mondraker og Canyon). Og ja, jeg tror du kan velge friere enn Julien. Du kan kjøpe hva du vil antar jeg, mens Julien er bundet til det BMC produserer. Jeg er ikke sikker på at det er nok penger i sporten til å lage en prototype til Julien når han i utgangspunktet ikke virker som typen som pusher dette.

Ut på tur!

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2210837 30/05/2016 14:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Syklet ikke han på Orbea som ikke hadde 29" da? Jeg håper virkelig at Absalon har tilgang på rammer som passer ham bedre en en Devinci-ramme jeg har kjøpt på nett fra Canada ICON_WINK

For min bruk av Atlasen så er jeg mer opptatt av at jeg får mest mulig lik tråkke(sitte)stilling som på de de andre syklene mine. Nedover prioriteres ikke (Skal jeg utelukkende sykle nedover så kan jeg jo montere på et kort styrefremspring til det formålet. Jeg kan jo til og med ha en 140mm gaffel liggende som jeg kan montere på??). Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg er en tulling siden jeg ikke skal ha et 50mm styrefremspring???

Redigert av sveinaa; 30/05/2016 14:55.

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2210843 30/05/2016 15:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Altså, utgangspunktet er hva som er ideelt gitt at man kan velge ramme fritt. For din del blir da vurderingen noe annerledes. Når du nå allerede har kjøpt en ramme og er bundet av denne så blir saken annerledes. Da må komponentene tilpasses ramme, tiltenkt bruker og tiltenkt bruk. Når du da skal prioritere tråkkeegenskaper og, til en viss grad, aerodynamikk så må du nødvendigvis, gitt at rammen kanskje er noe kort, vurdere et lengre stem. Så nei, du er ikke tulling som ikke velger en 50mm stem. At f.eks. baronen, Ole Hem, undertegnede og andre kanskje hadde valgt en lengre ramme i utgangspunktet er i så måte en litt annen sak.

Ut på tur!

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Supermann] #2210848 30/05/2016 15:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Vet du at sykkelen blir helt crap å sykle på med 90mm styrefremspring? Er det sånn at Ole Hem alltid bruker kort styrefremspring eller ble det spesielt valgt for Terrengsykkelrittet?

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2210851 30/05/2016 15:28
HNK Offline
Besatt
Besatt
Er svært få proffer i XCO som bruker 70mm stem eller kortere.
Kulhavy bruker vel 17 grader negativt vinklet stem på 130mm om jeg husker rett (og setet er vinklet 90 grader rett ned eller no'... ICON_WINK )Så at Absalon bruker 100mm har neppe noe å gjøre med at BMC kun kan supplere han med en ramme som er for liten. Han bruker 100mm fordi han vil og fordi det er dette han trives best med. Schurter har 90mm stem.

Selv bruker jeg 90mm på en rittfulldemper og er svært fornøyd med det. Om jeg skal bruke den på stisykling en gang i blant, bytter jeg til 60mm

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2210855 30/05/2016 15:43
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hvordan type ritt er det dere sykler med rittfulldemperne deres?

Man må nødvendigvis ha en ganske kort ramme om man skal kunne trives med 130mm negativt stem på rittfulldemper. Eller ha svært lang overkropp og apearmer ICON_WINK
Føler at jeg er på tur over styret selv med 90mm

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: sveinaa] #2210859 30/05/2016 15:49
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Vet du at sykkelen blir helt crap å sykle på med 90mm styrefremspring? Er det sånn at Ole Hem alltid bruker kort styrefremspring eller ble det spesielt valgt for Terrengsykkelrittet?

Et par ting:
Verden er ikke svart/hvitt!
Alt henger sammen med alt!

Sykkelen vil da ikke bli crap å sykle med fordi den har 90mm stem. Jeg vet ikke hva Ole Hem sykler på til vanlig, og det vil ikke overraske meg om at han bruker lenger stem på sin grusjager. På en sykkel hvor man ligger i felt er det eksempelvis fordel med en kortere sykkel med langt stem fordi du kan ligge nærmere rytteren foran. Jeg har selv trillet rundt med 100mm på 29er uten at det er crap, men det betyr ikke at 60mm likevel var betydelig bedre for en rittsykkel til bruk i teknisk terreng. 90mm og 100mm stem vil uansett være bedre enn komboen som man ble servert i 2003 med 71grader styrevinkel, 110mm stem, 9mm spaghetti QR, RS SID eller Manitou R7 og 26tommer hjul.

Redigert av Supermann; 30/05/2016 15:51.

Ut på tur!

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2210860 30/05/2016 15:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Hvordan type ritt er det dere sykler med rittfulldemperne deres?

Man må nødvendigvis ha en ganske kort ramme om man skal kunne trives med 130mm negativt stem på rittfulldemper. Eller ha svært lang overkropp og apearmer ICON_WINK
Føler at jeg er på tur over styret selv med 90mm

Jeg har anskaffet meg FS for å kjøre raskere i lett terreng med slagete underlag (flatt og lettere kupert.). Håper jeg får med tid jeg kan sitte og trå isteden for å stå og trille på HT...

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2211049 31/05/2016 06:38
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: HNK] #2211059 31/05/2016 06:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Nå har jeg syklet sti siden 1990, med tåklyper, helstiv sykkel med stålramme og 120mm stem, så jeg har nok "et par" erfaringer å komme med. En sykkel med slakk styrevinkel og lang stem er dritt å styre. Dette har jeg gjort back-to-back-tester på. Mange "foretrekker" det de har (f.eks. for liten sykkel), og de fleste jeg har møtt som har prøvd en lenger sykkel med kortere stem til teknisk sykling har sagt "yes please"!

Ingen som har sagt at Ole Hem hadde for stor sykkel eller feil oppsett på sin sykkel.

Sitat: Supermann

Da ville jeg gått opp en størrelse først tenker jeg. Eksempelvis så kjørte Ole Hem 60mm på sin Spark i et ritt i helgen, med suksess.

(...)Har hatt sykler som er for store.(...)

Sitat: HNK
Er svært få proffer i XCO som bruker 70mm stem eller kortere.
Kulhavy bruker vel 17 grader negativt vinklet stem på 130mm om jeg husker rett (og setet er vinklet 90 grader rett ned eller no'... ICON_WINK )Så at Absalon bruker 100mm har neppe noe å gjøre med at BMC kun kan supplere han med en ramme som er for liten. Han bruker 100mm fordi han vil og fordi det er dette han trives best med. Schurter har 90mm stem.

Selv bruker jeg 90mm på en rittfulldemper og er svært fornøyd med det. Om jeg skal bruke den på stisykling en gang i blant, bytter jeg til 60mm
Som jeg nevnte tidligere i tråden, så er det nok folk som prioriterer oppsett for det de sparer mest på eller hjelper dem der de er svakest. Kulhavys sykkel er en ren klatresykkel som han håndterer godt nedover også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: baronKanon] #2211113 31/05/2016 08:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om du leser det som at jeg mener Ole Hem hadde feil oppsett på sin sykkel så har du god fantasi. Jeg skrev: "Har hatt sykler som er for store.". Det betyr ikke noe mer enn det som står sort på hvitt (jeg hat hatt sykler som er har vært for store.). På Scale er HA 69,5 grader som er i området Atlasen også vil bli. Scalen føles ikke ut som en buss...

Jeg har fått med meg at du har syklet lenge. Samtidig har jeg og forstått at du har mange subjektive meninger som ikke nødvendigvis alle er enige i. Feks din motstand mot 29" (Om jeg husker rett.).....

Jeg tipper Ole Hem har sitt oppsett som funker bra for ham. Sjekk forresten ut setepinnen hans ?? ICON_WINK

Ang. holker så burde du om du ikke alt har gjort det sjekke ut SQ labs sine..

Redigert av sveinaa; 31/05/2016 08:21.

Re: Aggressiv sittestilling på terrengsykkel [Re: Hoaas] #2211542 01/06/2016 07:39
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support