Ble en veldig bra runde som fikk fram mye av stigullet Østmarka byr på. Duskregnet gjorde at moralen fikk seg en liten knekk og en punktering gjorde det ikke noe bedre, men det skyldes ikke arrangøren.
Flott stemning ute i løypa, hyggelige vakter og god merking. Fungerte veldig bra med start/stopp på Skullerud for rittet sin del, neste år trenger vel ikke arrangementsområdet bli så kompakt heller.
Kjente fort at jeg ikke helt hadde dagen, selv om det gikk sånn nokså greit. Mista en bolt på klossen på venstreskoen og måtte ha to mekkestopp for å prøve å stramme så godt det gikk, men syklet bortimot hele skullerudåsen med løs venstrefot. Når venstrekneet fikk en real smell i Syden også, og korsyggen var stiv, orket jeg ikke to runder og ga meg etter en. Rundetid på 1.48 and change er ikke så gæli med tryn og mekking, men ambisjonene var høyere, så litt skuffa nå.
Blæh.
Men løypa var fin den.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Kudos til arrangør, vakter, NOTS etc! Dette var bra! Kun ett serriøst klagemål: vakke burgere å få! Klarte for en gangs skyld å disponere kreftene så jeg ikke omkom på runde 2. Bonk, ja, men ikke krise-bonk. Flaskestativ løsna og lagde kødd, ble en pitstop. Kjørte feil en gang. Stoppa og justerte dekktrykk flere ganger når regnet kom, og hadde en siste-tryn på runde to. Alt min skyld! 140mm stisykkel med jukkepinne var perfekt for meg.
Topp dag, topp løype, klarte meg gjennom løypa litt fortere enn jeg hadde trodd på forhånd også. Jeg er litt irritert på meg selv for ikke å gutse mer på, men alt i alt fornøyd. Regnet plaget meg ikke.
Både for oss i baktroppen og de raskeste ville jeg trodd rittet hadde tjent på seedede klasser. Men jeg skjønner jo det blir mer stur for arrangør.
Dessverre var ikke dette min dag. Leser fler som skriver at denne gangen var det ikke noe knot, noe jeg ikke helt kan si meg enig i. Men, jeg får vel bare innrømme at jeg er for feig til å gjøre det bra i dette rittet. Fikk til mye og fant etterhvert flyten men, hadde nok litt for mye trykk i dempere og dekk. Måtte justere dekktrykk to ganger underveis.
Men, alt i alt godt fornøyd med å komme meg gjennom to runder på under fire timer. Og jeg er skrekkelig fornøyd med arrangørens arbeid og ikke minst med heiarop fra løypevaktene underveis.
Om det blir en neste gang, så blir det på stisykkel og grove dekk slik at jeg kan tørre å slippe opp og gutse på mer.
En veldig bra ritt løype i dag. Starten er noe av det bedre jeg har syklet i terrengritt. Her var det god tid for å få spredd det skikkelig før de smale stiene startet. Merkingen var også helt topp, med så mye stier på kryss og tvers er det fort å sykle feil. Var ikke en gang jeg lurte på hvor jeg skulle..
Eneste negative er at runde 2 var mer eller mindre kø fra trulsen til mål. En ting er de raske som er hindret, men kan ikke være gøy å må kjøre ut av løypa hele tiden for de som blir tatt igjen heller. Dette skaper også en del skumle situasjoner da noen er veldig flinke til å passe seg, andre ikke. Skal man beholde rittet som et ritt også for de som ikke vanligvis sykler ritt bør det nok gjøres noe med startordningen. Med så fin start det er nå kan man lett gå ned mye på avstanden mellom klassene og kanskje innføre seedet start.
Alt i alt var det en gøyal dag.
For egen del hadde jeg en gøyal dag og en fin treningsøkt, noe som også var målet i dag.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Tusen takk til arrangøren og NOTS! Dette var skikkelig bra og jeg hadde en veldig fin dag på sykkelen. Løypa var mer eller mindre optimalt. Start fra Skullerud ga fin spredning på feltet, lengden var omtrent perfekt (i hvert fall for meg som brukte 2:55 på 2 runder), flott stemning og masse flyt. Det eneste som jeg ville ha endret er nedkjøring fra Truls (den siste delen før IMBA-stien). Her mener jeg vi kunne ha brukt den fine svabergen som ligger opp til høyre som vi har syklet opp tidligere. I tillegg synes jeg Syden fungerte dårlig til ritt. På andre runden ble det en lang kø og umulig å kjøre forbi.
He he, der var jeg jaggu meg Odd Diego, når skjønte jeg hva du mente Trond Vidar:) Må nok si jeg var mer Oddefa en Odd Diego i dag, for hadde ikke bare flyt i dag og det med stisykkelen. Men vannvittig bra løype, rett og slett. Fysisk sett en veldig bra dag, og har aldri vært mindre sliten etter TSR noen gang, beina er så bra at jeg kunne ha syklet ritt i morgen...eller jeg skal faktisk sykle ritt i morgen, i tillegg så langt fra knot som mulig (landevei). Men teknisk knoter jeg en del i dag, litt pga feighet, litt pga ikke så godt kjent (en fordel her, er begrenset hva en husker fra i fjor), feiger ut nedover (uten jukkepinne i dag, da den jeg har ikke funker så godt), sporvalg ender noen ganger ut på gåtur. Går på noen skikkelig trynings som også gjør meg feig antar jeg, ikke noe skader men var et par der som var potensiale. En helt idiotisk en også hvor jeg ikke er konsentrert og går på hue ut av den retteste kloppen på hele trasen. Utstyrsmessig så funket det veldig bra, setet løsnet halvveis på andrerunden men måtte ikke gjøre noe med underveis, men var nok på hengende håret ser jeg (ikke noe ødelagt men veldig løst). Ron helt ok, tror ikke dekka skal ha skyld for trynings. Startet også med cannondale baggy, men den er nok litt for trang for løsnet og fikk ikke festet den skikkelig igjen så sykler gode deler av første runden med den halveis nedover låret, så sikkert veldig pro ut. Stoppet og tok den av meg på runding.
Tid ble 3.15, 1.35 på første og 1.40 på andre er ok jevnt så disponerte greit nok, og hadde som sagt mye å spa på med siste partiet. Ble nr 9 i M45, målet mitt var topp 10, så akurat innafor. Men til tross for litt knot og den slags, jeg hadde det drittmoro. Og TSR er alltid et høydepunkt for dumpe borti kjentfolk fra forum, både i løypa og arrangørstaben.
Og takk til arrangører for å arrangere dette rittet. Vært med alle år og er mer neste år også.
Og Trond Vidar, jeg er ikke god nok til å være Odd Diego, så ok å bytte tilbake, eller må jeg vente til neste års TSR he he
Slenger meg på hyllesten av 2016 utgaven. Det virket som store deler av løypen tåler nedbør, kanskje bedre enn det fjorårets utgave selv om sammenlikningen blir litt urettferdig tatt i betraktning fjorårets ekstremvær. Jeg debuterte på sti under TSR 2015 med hardtail i fjor, det gav faktisk mersmak. Fikk min andre skikkelige stitur i dag med ny fulldemper. Fulldemper er definitivt tingen for middels tekniske personer som meg. Tidsjag gav jeg opp etter 10 minutter, da kom den første punkteringen som jeg ifølge loggen klarte å bruke 12 minutter på å fikse.... Det er første gang jeg har punktert i ritt, og jeg har rundet 50+. Syntes jeg kjørte ganske ok så lenge jeg ikke hadde teknisk trøbbel. Det ble mye stopp pga kjedet låste seg, tilsammen over 20 minutter med 0km/t. Tiden ble 2:07. Neste år blir det slangeløst og lavt trykk i dekkene, slange med 25 psi ble ingen suksess for meg i dag. Brukte opp hele reservekvoten på 2 slanger og 5 patroner.
Fin løype med god variasjon av mye flyt og (for meg) krevende partier. Jeg feiget litt ut ned utforprissegmentet i dag, syntes den var mer hårete enn det jeg husket fra i fjor. Får øve mer.
Flott løype og flotte forhold i dag! Kom meg aldri helt i flytsonen i dag, som sikkert skyldes alt for lite terrengtrening i år, men formen føltes bra. Rundet på 1:28 og satset på å komme under 3 timer. Men klarte å punktere 2 ganger på andrerunden. Da forsvant motivasjon og siste rest av flyt. Uansett en flott dag i skogen!
Mulig jeg hadde syntes noe annet om jeg hadde fulgt magefølelsen og satt på stidekk (da duskregnet kom ble det fryktelig glatt med mine lett aldrende rittdekk), men jeg var egentlig ikke så voldsomt begeistret over løypa. Nå har jeg riktignok ikke kjørt løpet på noen år, men jeg opplevde dette som mye mer knot enn forrige gang jeg var med og at man flere steder har valgt bort flytvennlige stier til fordel for mer hårete alternativer i umiddelbar nærhet.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Jeg kjørte med Nobby Nic og var egentlig glad for det. Hadde for det meste trygt og godt feste. Ingen gevinst for meg å kjøre med dekk som er lette og ruller bedre i dette rittet. Tror det ville tatt bort mye av gleden.
Hyggelig å høre at herskapet setter pris på årets løype. Utifra et NOTS-perspektiv var forholdene opp mot optimale i dag. Med litt fukt i bakken setter nye arbeider seg bedre, samtidig var det ikke så vått at de skjøreste nye partiene ble til klin, men fikk en fin, halvtørr innkjøring.
Veldig gledelig å se at det nye steinhoppet vårt, ferskt fra i går fungerte tålig bra. Linjene inn ble ikke helt som tenkt. Raskeste linje er den mot bekkedalen, men lekelinja vi har lagt på kanten ledet folket til å ta indre sving. Dermed ble kyllinglinja raskere enn vi hadde tenkt, og den som de fleste valgte. Åkke som, noen dro på, de fleste med litt flat hopprofil. Jeg fulgte derfor ikke helt med da en kar plutselig hoppet ut av søkeren. Neste mann dro også på, men endte rett i treet.
A-sortering vil etterhvert komme i egen tråd og på NOTS OO sin FB-side.
Vel, hva skal jeg si. Ufrivillig debut med 26" stisykkel på meg etter at bakramma på Scalpel 29" gikk ad undas på onsdag. Dette betød reserveløsning med stisykkel og lave skuldre. Sykkelen er veldig myk i bakdemperen så dro på greit med trykk, ikke noe problem der, men nok litt mye i fremdemperen så demperen føltes litt hard. Conti X-king ble satt på for det var det mest egna dekket jeg hadde liggende (anså Rubber Queen/Trail King som for grovt), og det funka bra så lenge det ikke var vått. Når regnet kom, ble det litt over comfy glatt på røtter og stein. Håndterte det greit men ikke noen ønskesituasjon. Holdt faktisk på gjøre det store i en av de små svingene på den siste lange kloppen på runde to, da fremhjulet skle litt, men fanga den heldigvis inn.
Velfig flott løype, men løypa er så bra som du føler du klarer å sykle den. Jeg syntes også 2013-utgaven var veldig bra, men det var fordi jeg hadde dagen og var godt trent. Med mindre (relevant) trening i kofferten, og litt dårlig terrenggrunnlag i år, ble TSR en bra teknikkøkt for meg.
Likte pioneeren veldig fint. Deilig å få litt tid der det ikke nødveldigvis skal gå rett opp eller rett ned.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Knall løype! Kjørte bare 1 runde og tok det nogenlunde med ro og syklet inn på 2t, har igjen masse på dere andre med andre ord:) Men dette er jeg med på bare for morro:) Brukte 140mm stisykkel med WTB Vigilante dekk og de skal kastes så langt jeg får de, elendige søpledekk som slipper bare de ser en fuktig stein. Fungerte greit når det var tørt men så fort det kom litt regn så var det som å sykle på is nærmest. Hans Dampf blir bestilt i kveld....
Trivelig publikum og deltagere, alle var høflige når de skulle passere så nært som en, da var det ikke høflig som : kommer på venstre/høyre, passerer!, Da var det FLYTT DEG FLYTT DEG hele veien (ihvertfall det jeg hørte og så før han forsvant). Behøver ikke nevne navn men han hadde rødt skjegg....
Ellers ett knallbra ritt! Kommer itlbake til neste år.
Redigert av Josruu; 28/05/201616:37.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Kongedag på sykkelen. Kramper som kom og gikk (mest kom) fra slutten av Trulsen for andre gang og helt inn til mål, men litt ubehag får man tåle. Enig i at løypa var fin, og noen halvlange strekk på grus var egentlig helt greit. Personlig skulle jeg ønske at vi svingte ned til Solberglivann halvveis i Trulsrunden sørover, er ikke så veldig glad i den sleipe steinrøysa. Det var forøvrig en stakkar som fikk slått ut tenna sine der i dag. I tillegg ville jeg valgt Svahili opp på Skullerudåsen istedet for Fjellstadbakken, men da hadde vi ikke fått med så mye av pioneren vi gjorde i dag. Uansett; Veldig fornøyd og godsliten nå.
Personlig skulle jeg ønske at vi svingte ned til Solberglivann halvveis i Trulsrunden sørover, er ikke så veldig glad i den sleipe steinrøysa. Det var forøvrig en stakkar som fikk slått ut tenna sine der i dag.
Må si meg enig i dette, den steinrøysa i det dalføret er nokså drøy. Vil også si at et par strategiske steiner bør flyttes på i Syden for å øke flyten der også. Kan fint se for meg at det ble trangt på andrerunden, ikke mange muligheter for passering der.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Solberglivann var uaktuell å bruke grunnet fjorårets ritt og at enkelte deler av stien den veien rett og slett ikke tåler et ritt (uten betydelige forsterkninger). Det var et krav fra Bymiljøetaten at Pioneren skulle benyttes, og dermed var det ingen annen inngang til Skullerudåsen enn Fjeldstadbakken.
Supert ritt og løype. Ole Hem var råsterk i dag og i det han passerte meg kom med et lite "unnskyld, kommer på venstre", samt "tusen takk"....som om han var ute på en kjapp søndagstur
Supert ritt og løype. Ole Hem var råsterk i dag og i det han passerte meg kom med et lite "unnskyld, kommer på venstre", samt "tusen takk"....som om han var ute på en kjapp søndagstur
Eksempel til etterfølgelse! Opplevde eksakt det samme med Anders Hovdenes for noen år siden. Gjør selv alt jeg kan for å gi plass når noen gir varsel på denne måten, å bli fortalt at jeg skal holde høyre (når det gode/trygge sporet er på venstre side, hvor jeg ligger), har jeg mindre sans for. Det er heldigvis stort sett bare wannabes som banner og gauler løype, pass opp eller hold høyre....
Syklet mitt første ritt noen sinne i dag, nøyde meg med en runde på masse kjente stier. Veldig bra opplegg, passe med grus for en som holder seg mest mulig unna grus. Havnet på en 23. plass i gruppa på 37 startere (30-34 år). På grunn av punktering (revnet en knast i bakdekket, pumpet i stykker pumpa, men heldigvis kom det en bak meg som også hadde punget og lånte meg pumpa si) så raste en 10-12 stykker forbi meg på lista. Litt surt, men da har jeg noe å strekke meg etter til neste år. Punkteringa skjedde for øvrig på den siste nylagte kloppen og her kom det tre stykker til rett etter meg som også punkterte. Ble også kjørt forbi av "FLØTT DEG!!"
Solberglivann var uaktuell å bruke grunnet fjorårets ritt og at enkelte deler av stien den veien rett og slett ikke tåler et ritt (uten betydelige forsterkninger). Det var et krav fra Bymiljøetaten at Pioneren skulle benyttes, og dermed var det ingen annen inngang til Skullerudåsen enn Fjeldstadbakken.
Det vil jo være ganske dumt å ikke brukt Pioneren når man har brukt så mye tid og penger på å lage den. Den er også veldig fin motsatt vei, spesielt fra Rundvann og nordover. Man kan f.eks begynne med grusen opp til Grønmo og så ta Grønmo Ekspress eller en av de andre stiene i Syden-området oppover til man treffer på Pioneren et eller annet sted, før man følger Pioneren helt ned til Nøklevann.
Er ikke noe feil med Fjeldstadbakken da, bratt (men ikke noe teknisk), men kort og inn på en veldig fin sti. Enig med den steinrøysa, der gikk jeg en del, men hvis dette er alternativet for å få med masse andre bra stier så kan jeg gå noen meter, men andre syklet jo "greit" ned der så var vel ok å bruke den sånn sett. Men spesielt bra parti er det ikke.
Er steinrøysa den nedoverbakken som var rett før IMBA-stien?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Super løype , første gangen jeg sykler i Østmarka , utrolig morsomt terreng og bra stier , hele ritt traseen var fullt mulig å sykle , jeg gikk kun opp en bratt svaberg kant på 2 runde fordi han foran bikka og lagde litt kø. Synes fast track satt helt ok , sykkelen var perfekt , Scott Spark 700 og Magura pinnen gjorde utforkjøringen trygge (veldig glad jeg hadde den ) rulla i mål på 3.18 og er egentlig fornøyd med det . Skal trene mer kapasitet før neste års ritt
Er steinrøysa den nedoverbakken som var rett før IMBA-stien?
Var en U sving rett før, vet ikke hvor IMBA stien er, men var det sørvendte stipartiet etter vi har vært lengst nord, Trulsrunden ? Har ikke peil hva den heter!
Takk for et kjempeflott ritt. Traseen var gull, om enn ørlite kort. Kunne godt hatt med de 5 km som mangla på de annonserte 30. Jeg målte 24,99 km. Skjønner jo at det er en avveining mtp 2 runders folket. Det ble noe glatt da regnet kom, men ikke umulig glatt. Måtte bare være litt ekstra forsiktig. Tids og resultatmessig gikk det over all forventing. 1.49 på en runde og 17 plass i klassen. Det er akkurat hva en halvfeit småbarnspapppa som meg klarer å få ut av hverdagen. Når det gjelder steinrøysa, dere som klager på den, hadde dere senkepinne? Jeg er akkurat passe middels teknisk men kommer greit ned der, men jeg har senkepinne. Jeg synes et ritt som Terrengsykkelrittet fint kan ha noen partier som gir fordeler til stisykkel fremfor typiske rittsykler.
Selve rittet var var upåklagelig arrangert. Fantastisk fin løype og flinke løypevakter. Opplegget etterpå var litt halvveis. Trangt målområde, bortgjemte pølser, høytrykkspylere uten strøm. Jeg ble værende lenge for uttrekkspremiene. Det viste seg at det var ingen som hadde noen gjennomtenkt plan for hvordan dette skulle utføres så det ble avgjort med teite konkurranser som "første mann med lua si her" Vinneren av sykkelstativet til 4000 kr fikk dette ved å tilfeldigvis være nær speaker i utgangspunktet, for så å posisjonere seg fint til å svare på et enkelt spørsmål. Det var altså aldri noen som helst mulighet for de aller fleste av de 100(??) som var igjen til å vinne noe. Dumt, og det føyer seg inn i rekken av ikke helt gjennomtenkte arrangememtstekniske ting på tsr og utflukt de siste årene. Bare så det er sagt, Totalkarakteren fra meg er meget god.
Super løype , første gangen jeg sykler i Østmarka , utrolig morsomt terreng og bra stier , hele ritt traseen var fullt mulig å sykle , jeg gikk kun opp en bratt svaberg kant på 2 runde fordi han foran bikka og lagde litt kø. Synes fast track satt helt ok , sykkelen var perfekt , Scott Spark 700 og Magura pinnen gjorde utforkjøringen trygge (veldig glad jeg hadde den ) rulla i mål på 3.18 og er egentlig fornøyd med det . Skal trene mer kapasitet før neste års ritt
Knallbra sykla rett og slett for en førstegangsTRS-sykelist! Ser den med heve/senke pinne, hadde det i fjor og savnet den mer en jeg trodde!