Pulsen vil ikke opp
|
Re: Pulsen vil ikke opp
[Re: Rexenes]
27/05/2016 11:50
|
ledfly
Entusiast
|
Entusiast
man prøver gjerne og fornuftiggjøre de valg man tar ovenfor seg selv. kanskje man lurer seg selv til og ta andre valg en akkurat det valget som faktisk er til ens eget beste, kanskje man mistenker det men man lurer seg selv til og være liksomfornuftig. istedefor og hvile litt ekstra så halte litt vidre og kjøre seg dypere ned. sånn at man faktisk kan ødelegge resten av en hel sessong. det er kanskje ikke så lurt. er ingen ekspert men når man først har kjørt seg litt ned så kommer man bare opp med og restituere seg til 100% og man kommer jo rett opp på det nivået man var eller et hakk over etter kort tid.
Redigert av ledfly; 27/05/2016 11:53.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/05/2016 12:01
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Aha... Lykke til, både i helga og med (forhåpentligvis) stigende form fremover. Takker og lykke til på Støren selv!
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
[Re: ledfly]
27/05/2016 12:09
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
man prøver gjerne og fornuftiggjøre de valg man tar ovenfor seg selv. kanskje man lurer seg selv til og ta andre valg en akkurat det valget som faktisk er til ens eget beste, kanskje man mistenker det men man lurer seg selv til og være liksomfornuftig. istedefor og hvile litt ekstra så halte litt vidre og kjøre seg dypere ned. sånn at man faktisk kan ødelegge resten av en hel sessong. det er kanskje ikke så lurt. er ingen ekspert men når man først har kjørt seg litt ned så kommer man bare opp med og restituere seg til 100% og man kommer jo rett opp på det nivået man var eller et hakk over etter kort tid. Jeg er ikke 100% sikker på at jeg ikke er overtrent. Men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er på stadie 3, og at jeg får bedre kontroll nå med å være spesielt oppmerksom på egen kropp, HRV, morgenpuls og prestasjoner. Tror ikke en evt overtrening blir spesielt mye verre mens jeg måler og føler på dette bevisst noen dager der jeg også tilpasser treningen til målingene. Største faren er vel om jeg ikke klarer være objektiv nok - selv etter tallfestede dårlige målinger. Og hvis det bare blir stille fra meg i denne tråden, er det nok det som har skjedd.
|
|
|
27/05/2016 12:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lykke til ja  Hvordan er forresten treningsplanen din til uken? (Jeg spørr med bakgrunn i hvordan du har planlagt å restituere deg etter 2 ritt.)
Redigert av sveinaa; 27/05/2016 12:15.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/05/2016 12:26
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Lykke til ja  Hvordan er forresten treningsplanen din til uken? Heh! Flaut å skrive dette nesten - ser vel ikke ut som jeg har tatt mye inn over meg.. Men som nevnt skal HRV-målinger mm overstyre det da. Dama har faktisk fri både mandag og tirsdag (juhu! blir en skikkelig syretest på om jeg klarer å holde meg unna trening om målingene ikke er bra) Mandag Restitusjonsfart til jobb Rolig langtur rett fra jobb. Tirsdag Rolig til jobb Hjem fra jobb med x antall bakkedrag utenfor stuedøra. Onsdag rolig til jobb Hjem med "form sprints" - (teknisk sprint på relativt lav watt) torsdag Bakkespurter på veg til jobb Sweet spot hjem Fredag Fri Lørdag Rolig med noe sprint/jumps/mikrodrag Søndag Ritt Blir lagt mye vekt på sprint nå, en svakhet jeg må forbedre.
|
|
|
27/05/2016 12:40
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Etter å ha lest den planen der så har jeg ingen vanskeligheter med å tro at du har trent litt hardt/mye. Jeg har grei erfaring med full jobb og trening (men null familie) og kan fortelle deg med en gang at det der høres i overkant ut. Omtrent uansett treningsgrunnlag.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
27/05/2016 12:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du skal i alle fall ha for at du går all in! Kan du ikke for moro skyld droppe langturen på mandag og bakkedragene på tirsdag? Kan jo uansett ikke bli mye sprut i bena til bakkespurter på torsdag med det opplegget?
|
|
|
27/05/2016 13:05
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Du har ikke tatt mye inn over deg, nei...
Dagen etter to konkurransedager er det langtur, dagen etter det er det bakkedrag, dagen etter det er det sprinttrening, dagen etter det er det TO økter hhv bakkespurter og sweetspot. Først så kommer det en dag off, en dag oppkjøring, men så er det ny konkurrransedag.
Den planen har en eim av "må få inn noe skikkelig trening hver dag ellers er det bortkastet" som er en oppskrift på å gå på en smell.
Jeg gjentar meg selv, men les hva du skriver. Hvor er det, helt spesifikt, du tenker at du restituerer etter de to konkurransene denne helgen?
Du blir ikke sterkere av trening, du blir sterkere av restitusjon. Det er en grunn til at så mange kjører rolig visp dagen etter konkurranse. Men når du spør om råd og ikke vil høre på noen av dem, mens du nesten koketterer med "jeg er sikkert i denial, men...", så er det vel kanskje ikke så mye vits i å fortsette.
(Og merk, jeg har ikke sagt at du er alvorlig overtrent i dag. Det vet jeg ikke noe om, kanskje du er, kanskje ikke. Men jeg sier at det blinker varsellamper.)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
27/05/2016 13:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Siterer meg selv fra en annen tråd. Nettopp.............
Skal komme med en påstand. Enhver bok (el.) om trening som ikke starter med minst 3 kapitler om hvile, restitusjon og å bli helt frisk igjen etter sykdom kan man bare hive rett i søpla.
|
|
|
27/05/2016 13:59
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Lykke til ja  Hvordan er forresten treningsplanen din til uken? Heh! Flaut å skrive dette nesten - ser vel ikke ut som jeg har tatt mye inn over meg.. Men som nevnt skal HRV-målinger mm overstyre det da. Dama har faktisk fri både mandag og tirsdag (juhu! blir en skikkelig syretest på om jeg klarer å holde meg unna trening om målingene ikke er bra) Mandag Restitusjonsfart til jobb Rolig langtur rett fra jobb. Tirsdag Rolig til jobb Hjem fra jobb med x antall bakkedrag utenfor stuedøra. Onsdag rolig til jobb Hjem med "form sprints" - (teknisk sprint på relativt lav watt) torsdag Bakkespurter på veg til jobb Sweet spot hjem Fredag Fri Lørdag Rolig med noe sprint/jumps/mikrodrag Søndag Ritt Blir lagt mye vekt på sprint nå, en svakhet jeg må forbedre. Hei, dersom du skal legge vekt på sprint, så må du droppe langturene. I det minste dersom du har ritt hver helg. Selv syklet jeg Norgescup Montebellorittet og Nordmarka rundt helgen som var og tok mandagen fri. Syklet 30 minutter i terrenget med guttungen på 7 på tirsdag. To små økter morgen og kveld på onsdag som besto i rolig sykling til og fra SFO med guttungen med litt stilek etter og før. 15 minutter dekktest på torsdag og sykle til og fra jobb i dag (fredag) før terrengsykkelrittet i morgen (2 runder). Og dette til tross for at jeg hadde sterke bein på søndag og helt uten sykdom i kroppen. Men, jeg merket at jeg var trøtt etter ritthelgen og siden hovemålet mitt er Trondheim-Osloså vet jeg at jeg må tørre å slippe opp for å få kvalitet i øktene. Om du ikke slipper opp, vil det ta lengre tid før du blir frisk og lengre tid før du får god nok kvalitet inn i de øktene som virkelig gjelder.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: oyvin]
27/05/2016 15:31
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du har ikke tatt mye inn over deg, nei...
Dagen etter to konkurransedager er det langtur, dagen etter det er det bakkedrag, dagen etter det er det sprinttrening, dagen etter det er det TO økter hhv bakkespurter og sweetspot. Først så kommer det en dag off, en dag oppkjøring, men så er det ny konkurrransedag. Tror kanskje det ser hardere ut enn det er tenkt.. Mandag Rolig langtur ser jeg ikke på som veldig ille, selv etter to konkurransedager (droppes også om jeg ikke er restituert). Bakkedrag tirsdag blir hardt Onsdagen er rolig. Sprinttreningen er jo bare teknikk. Så kommer torsdag med litt hardt. Bakkespurter (snakker om drag på kanskje 15 sekunder) på vei til jobb. Sweetspot på vei hjem blir vel ett drag på rundt 20-30 minutter. Denne droppes fort om beina er tunge. Hvor er det, helt spesifikt, du tenker at du restituerer etter de to konkurransene denne helgen?
Forhåpentligvis søndag kveld og mandag fram til langturen på ettermiddag. Merk at jeg ikke kjører langtur (eller andre økter) om målingene viser at jeg ikke skal kjøre det. Så dette blir jo i grunn en maks-plan hvor dager erstattes med hvile hvis HRV++ tilsier det. Jeg tar inn over meg mye av det som skrives her. Og jeg har alt lagt om en del pga det. Sveinaa bla ga meg et spørsmål som fikk åpnet øynene for det åpenbare rundt 2-3 økter om dagen. Spesielt kveldsøkter i tillegg til jobbsykling kommer jeg til å styre unna nå. Det betyr likevel ikke at jeg må være enig i alle de verste spådommer, stoppe all trening umiddelbart, legge hele sesongen på is etc. Mine symptomer er forholdsvis vage (med lav puls på trening som det klareste). Det har ikke skjedd noe spesiell forverring, og flere resultater er jo gode. Jeg fortsetter å legge om etter hvert som jeg evt får dårlig målinger på restitusjonen (HRV) og på tester. Men jeg har ikke opplevd noe akutt akkurat nå. Jeg har bare begynt å bekymre meg for om jeg kan være overtrent, eller på vei til det.
|
|
|
[Re: Juffe]
27/05/2016 15:35
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei, dersom du skal legge vekt på sprint, så må du droppe langturene. I det minste dersom du har ritt hver helg.
Det har jeg ikke tenkt noe på. Anså egentlig rolig langtur som fin økt dagen før sprinttrening / mikrodrag etc. Mange legger jo inn sprinttrening som del av langturer også. Jeg snakker ikke om å trene meg opp til å bli en fullblods sprinter, men å forbedre avslutningene da jeg anser det som et av de svakere egenskapene mine nå.
|
|
|
[Re: Tange]
27/05/2016 15:39
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Skal komme med en påstand. Enhver bok (el.) om trening som ikke starter med minst 3 kapitler om hvile, restitusjon og å bli helt frisk igjen etter sykdom kan man bare hive rett i søpla.
Enig i den. Men enkelte av oss må bare oppleve sine egne grenser før vi godtar det uansett. Heldigvis / uheldigvis. Vi har forskjellige egenskaper og potensialer. Noen restituerer veldig lett, andre gjør ikke det. Synd hvis en som kan restituere bra kaster bort "talentet" på en gjennomsnittlig treningsplan. Jeg vet jeg kan være i nærheten av noe nå - og kanskje er grensen passert. Ut i fra kommentarene her, er den nok det.
|
|
|
27/05/2016 15:40
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du skal i alle fall ha for at du går all in! Kan du ikke for moro skyld droppe langturen på mandag og bakkedragene på tirsdag? Kan jo uansett ikke bli mye sprut i bena til bakkespurter på torsdag med det opplegget? Økter droppes ut i fra målingene i neste uke ja. Det er nok ikke usannsynlig.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
27/05/2016 15:42
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Etter å ha lest den planen der så har jeg ingen vanskeligheter med å tro at du har trent litt hardt/mye. Jeg har grei erfaring med full jobb og trening (men null familie) og kan fortelle deg med en gang at det der høres i overkant ut. Omtrent uansett treningsgrunnlag. Jeg har ikke trent mye hardt. Aldri trent så lite hardt. Men jeg har trent mange timer, og sikkert for mange økter. Har nok en solid base bygget i vinter og vår. Men ja.. sikkert vært i overkant.
|
|
|
27/05/2016 15:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er en fact: Du restituerer ikke de 2 rittene til mandag. Spesielt ikke når du er sliten allerede nå (er jo en grun til at du skrev denne tråden.).
Finn en lang trapp og gå opp den litt fort i kveld. Kjenn litt på den følelsen.....
|
|
|
27/05/2016 15:57
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dette er en fact: Du restituerer ikke de 2 rittene til mandag. Spesielt ikke når du er sliten allerede nå (er jo en grun til at du skrev denne tråden.).
Finn en lang trapp og gå opp den litt fort i kveld. Kjenn litt på den følelsen..... Det er meget mulig ja. Og i så fall blir det nok ingen langtur mandag. Trappa får jeg ta en annen dag. Her er det hvile som gjelder :-). Angående rittene, så er det første et ritt på 43km flatt. Tror ikke det vil være noen ekstrembelastning. Søndag er det vel 10-12 mil i lagtempo. Selvfølgelig belastende, men jeg går ikke i kjelleren der heller. Grunnen til at jeg skrev tråden var lav puls på trening. Mistanke om mulig overtrening. Men jeg føler meg ikke så sliten nå altså. Kjørte noen mikrodrag/sprinter på vei hjem og det kjentes i grunn ganske så fint ut.
Redigert av Rexenes; 27/05/2016 15:59.
|
|
|
27/05/2016 19:13
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det at du er sliten nå, er jo bekymringsfullt. Programmet du skisserer er jo ikke skremmende , heller litt daft. Så viktig at du får hentet deg inn, før du kan kanskje kan ta høyde for et litt mer utfordrende program.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
28/05/2016 09:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For å illustrer hvor lett restitusjon på sykkel er. Se denne. Legg merke til kommentaren om Boardman og 50 watt. https://youtu.be/w7f10oTeQ_Q
|
|
|
28/05/2016 20:52
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har nok noe å hente på disiplin på dette området ja, Sveinaa.
Fikk pulsen opp bra på rittet i dag da. Ble liggende 1 time med snitt 171 (terskel 173). Og noen minutter på 180+. Det er det jeg kaller normalen når det kjøres hardt.
I tillegg hadde jeg ny PR i times-watt - 2w under min beregnede ftp. Og NP på den drøye timen var 25 watt over terskel. Tyder vel på at jeg har lagt inn for lav ftp, men uansett.
Dette styrker håpet og troen på at vi snakker mer om manglende restitusjon enn overtrening. Altså at det er reversibelt fortsatt - uten fullt avbrekk.
Redigert av Rexenes; 28/05/2016 20:54.
|
|
|
30/05/2016 10:35
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Oppløftende helg, med watt-rekorder på lørdag og fin lagkjøring søndag. HRV-målinger er litt lave men stigende trend.
HRV-målinger (tatt hver morgen) og påfølgende treninger: 30.mai 47 Restitusjon til jobb. Blir en liten omvei hjem. 29.mai 42 Ritt (lag). Følte meg bedre og bedre. Bakkesprinter etter målgang. 28.mai 44 Ritt. Gode wattmålinger og en puls tilbake til normalen. 27.mai 42 Lett trening. Noen sprinter hjem fra jobb. 26.mai 37 Ingen trening 25.mai 29 Skeptisk. Men kjørte sprinter og sweetspot til/fra jobb. 24.mai 35 3 økter (inkl jobb) Form sprints, pyramideintervaller og sweetspot. 23.mai 49 3 rolige økter (inkl til/fra jobb) 22.mai 39 Ritt. Tok det rolig 2 ritt i beina fra 20. og 21.mai
|
|
|
|
|